Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Filosofiset näkökulmat ja henkisyysasiat tänne, kiitos!

Uskotko?

En.
13
46%
Ken tietää.
2
7%
Kukaan ei tiedä.
2
7%
Kyllä jotain korkeampaa voimaa saattaa olla.
9
32%
Uskoni on vahva.
2
7%
 
Ääniä yhteensä: 28

Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4910
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Mä en usko. Jos uskot niin miksi uskot?
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
deep purpose
Reactions:
Viestit: 865
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:37
Viesti:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja deep purpose »

En välttämättä usko Jumala-semmoiseen, mutta Matrix semmoiseen. Toisaalta, pidän tietyistä hengellisistä touhuista ja välillä toivo Jumalasta minun kohdalla toteutuu.
Olen jonkinlainen Agnostikko siis. Pyhyysasiat antaa jonkinlaista lohtua mulle, sillä uskon tunne on karussa maailmassa välillä lohtua antavaa. Tykkään siis osittain myös Kristillisyydestä, koska tämän uskonnon sanoma sekä symboli kuitenkin ravitsee. En oo kyllä ainakaan pakana, tai jos oon, niin jokin ying ja yang sellainen.
Vaikka en kuulu kirkkoon, niin silti monet devine-asiat puree.
Maailmankaikkeudessa on vallinnut täysdeterminismi, kunnes biologia sotki sen täysin.
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Luonnonlait antavat sijaa Jumalan johdatukselle. Älä kysy minulta kuka, mikä tai millainen entiteetti on Jumala - se on minulle täysi arvoitus. Viittaan toisaalla käymääni keskusteluun: https://www.petke.info/tiede/index.php?topic=3.0
Noin näin minä ajattelen
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7050
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Jonkinlaiseen "Voimaan" joka valliitsee kaikessa ja kaikkialla. Ei kuollutta eikä elävää materiaa vaan kaikki on samaa. Tietyllä tavalla Einsteinin panteisminkaltainen. Luulen että psykedeelit todellakin avaavat ja laajentavat tajuntaa. Kaikki ei välttämättä ole tässä ja nyt havaittavissa. Mutta en usko persoonalliseen jumalaan enkä minkään nykyisen uskonnon pyhiin kirjoituksiin. Logiikalla voi poissulkea mahdollisuuden että edes joku niistä olisi oikeassa.

Puhdas logiikka johtaa siihen että ne ovat kaikki yhtä väärässä. Sen puoleen ne ovat tasaveroisia ja tasapuolisessa asemassa.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
SHT
Reactions:
Viestit: 658
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja SHT »

En usko. Ala-asteella koulussa esitettiin sadunkaltaisia kertomuksia raamatusta ja silloin uskon niihin. Rippikoululeirillä oli fundamaentalistipappi, joka lähetti helvettiin kaikki, jotka eivät uskoneet kuten hän. Tuolloin lakkasin uskomasta kuolemanjälkeiseen elämään. Aikuisena yli 30-vuotiaana kadotin myös uskon Jumalaan.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11218
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Uskon Raamatun ja Mormonin kirjan käsitykseen Jumalasta. On sellainen kuin Jeesus.
Kirkastettu olento, näyttäytyy myös täysin ihmisolentona, että ihmiset voivat katsella häntä palamatta tuhkaksi. Tuntee kaikki ihmiset henkilökohtaisesti, mikä on ihme. Ihminen tuntee hänet, kun tuntee Pyhien kirjoitusten sisällön, ja noudattaa evankeliumia, vaikkei olisi itse nähnyt häntä kuin Mooses ja apostolit.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4784
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Kukaan ei tiedä ja en. Eivät ole vaihtoehtoisia, koska tieto ja usko (johtopäätös) ovat eri asioita.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Poistettu
Reactions:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Pidän mahdollisena että on olemassa jokin "luomisvoima" jota voitaneen jumalaksikin kutsua. En tiedä mikä se olisi/on ja uskon että ihmisen käsityskyky ei sitä riitä mitenkään ymmärtämään.
En ole uskovainen, mutta uskon että elollinen on toisiinsa kytkettyä. Tekemällä pahaa saastuttaa ja tuhoaa samalla itseään. Uskon siis jollain tapaa karmaan, sitä niittää mitä kylvää.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7050
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Raspu kirjoitti: 30 Marras 2022, 14:03 Pidän mahdollisena että on olemassa jokin "luomisvoima" jota voitaneen jumalaksikin kutsua. En tiedä mikä se olisi/on ja uskon että ihmisen käsityskyky ei sitä riitä mitenkään ymmärtämään.
En ole uskovainen, mutta uskon että elollinen on toisiinsa kytkettyä. Tekemällä pahaa saastuttaa ja tuhoaa samalla itseään. Uskon siis jollain tapaa karmaan, sitä niittää mitä kylvää.
Fatalismi ja karma, kuten allekirjoittaneella? Ovatko ne uskoa vai ajattelutapa? Tai elämänkatsomus pikemminkin kuin usko?
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Poistettu
Reactions:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Deimos kirjoitti: 30 Marras 2022, 14:11
Raspu kirjoitti: 30 Marras 2022, 14:03 Pidän mahdollisena että on olemassa jokin "luomisvoima" jota voitaneen jumalaksikin kutsua. En tiedä mikä se olisi/on ja uskon että ihmisen käsityskyky ei sitä riitä mitenkään ymmärtämään.
En ole uskovainen, mutta uskon että elollinen on toisiinsa kytkettyä. Tekemällä pahaa saastuttaa ja tuhoaa samalla itseään. Uskon siis jollain tapaa karmaan, sitä niittää mitä kylvää.
Fatalismi ja karma, kuten allekirjoittaneella? Ovatko ne uskoa vai ajattelutapa? Tai elämänkatsomus pikemminkin kuin usko?
Vaikeeta sanoo mitä se on.
Ite elän aika pitkälle niinkuin "opetan".
Varmasti olen jollain tapaa buddhisti, vaikkakaan en hyvä sellainen.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7050
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Raspu kirjoitti: 30 Marras 2022, 14:26
Deimos kirjoitti: 30 Marras 2022, 14:11
Raspu kirjoitti: 30 Marras 2022, 14:03 Pidän mahdollisena että on olemassa jokin "luomisvoima" jota voitaneen jumalaksikin kutsua. En tiedä mikä se olisi/on ja uskon että ihmisen käsityskyky ei sitä riitä mitenkään ymmärtämään.
En ole uskovainen, mutta uskon että elollinen on toisiinsa kytkettyä. Tekemällä pahaa saastuttaa ja tuhoaa samalla itseään. Uskon siis jollain tapaa karmaan, sitä niittää mitä kylvää.
Fatalismi ja karma, kuten allekirjoittaneella? Ovatko ne uskoa vai ajattelutapa? Tai elämänkatsomus pikemminkin kuin usko?
Vaikeeta sanoo mitä se on.
Ite elän aika pitkälle niinkuin "opetan".
Varmasti olen jollain tapaa buddhisti, vaikkakaan en hyvä sellainen.
Nykyisellään en juuri mieti tulevaisuutta. Kaikella on tarkoituksensa, niin hyvällä kuin pahalla (Määrittelykysymyksiä). Periaatteessa oletan että jos toimin oikeudenmukaisesti niin ainakin itsellä on hyvä mieli. Odotan sitä myös muilta vaikka pettymisprosentti on aika lähellä 100 %. Murphyn laki kyllä toimii ja yritän parhaani mukaan varautua herra Murphyn ailahtelevaan mieleen. Karma sinällänsä että ennemmin tai myöhemmin vastaat teoistasi (Ja tässä nimenomaisessa elämässä). Elän niinkuin parhaaksi näen ja varoitan kaikkia yrittämästä samaa. Jokaisella on oma polkunsa ja oma vuorensa kiivettävänä.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
OlliS
Reactions:
Viestit: 11218
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Uskon Jumalaan. Jeesus on Jumala. On olemassa.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

OlliS kirjoitti: 01 Joulu 2022, 12:15 Uskon Jumalaan. Jeesus on Jumala. On olemassa.
Heh heh! Jeesus oli historiallinen henkilö, joka syntyi noin 2022 vuotta sitten. Hänellä oli viisaita oppeja, mutta toittakai hän on kuollut vaikka hänen oppinsa voivat elää. Tosin minun mielestä historian saatossa on ollut paljon viisaampiakin miehiä. Naurattaa ihan noi Jeesuksen Jumalillistavat. Itseasiassa halveksin teidänkaltaisten älyn ja logiikan lahjoja.
Noin näin minä ajattelen
Avatar
deep purpose
Reactions:
Viestit: 865
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:37
Viesti:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja deep purpose »

Keckuli kirjoitti: 01 Joulu 2022, 12:58
OlliS kirjoitti: 01 Joulu 2022, 12:15 Uskon Jumalaan. Jeesus on Jumala. On olemassa.
Heh heh! Jeesus oli historiallinen henkilö, joka syntyi noin 2022 vuotta sitten. Hänellä oli viisaita oppeja, mutta toittakai hän on kuollut vaikka hänen oppinsa voivat elää. Tosin minun mielestä historian saatossa on ollut paljon viisaampiakin miehiä. Naurattaa ihan noi Jeesuksen Jumalillistavat. Itseasiassa halveksin teidänkaltaisten älyn ja logiikan lahjoja.
Jeesus saattoi olla profeetta, mutta en ole varma että hän olisi kuitenkaan ollut Jumalan poika. Vaikka ei sa mua häiritse vaikka olisi ollutkin.
Hänen vaikutus maailmaan vielä jälkikäteen noin 2000 vuotta jälkeenpäin on jatkunut ja hänen jälkimaku on säilynyt. Pyhä mies joka antoi kaikki synnit anteeksi. Siitä huolimatta hän itse joutui ristiin-naulituksi kuitenkin.
Maailmankaikkeudessa on vallinnut täysdeterminismi, kunnes biologia sotki sen täysin.
Avatar
Keckuli
Reactions:
Viestit: 415
Liittynyt: 29 Marras 2022, 22:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

deep purpose kirjoitti: 01 Joulu 2022, 13:06 Jotain kivaa häneltä, vaikka itse joutui ristiin-naulituksi itse.
Mitä tulee marttyyreihin, niin minulle paljon tärkeämpi ja Jeesusta viisampi marttyyri on lahjakas metafyysikko Giordano Bruno, jonka kristityt polttivat roviolla. Myös muutama sata vuotta ekr. elänyt Sokrates oli kova jäbä.
Noin näin minä ajattelen
Vastaa Viestiin