Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Filosofiset näkökulmat ja henkisyysasiat tänne, kiitos!

Uskotko?

En.
13
46%
Ken tietää.
2
7%
Kukaan ei tiedä.
2
7%
Kyllä jotain korkeampaa voimaa saattaa olla.
9
32%
Uskoni on vahva.
2
7%
 
Ääniä yhteensä: 28

Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11013
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Raspu kirjoitti: 16 Joulu 2022, 01:01
ID10T kirjoitti: 15 Joulu 2022, 17:49
Raspu kirjoitti: 15 Joulu 2022, 17:46Eli et ymmärrä.
Ymmärrän toki, että sinulla ja Ollilla on tapana uskoa mielikuvituolentoihin.
Ymmärrät väärin.
Mielipidekysymys.

Minä en pysty todistamaan jumalia ja henkimaailmaa olemattomiksi, etkä sinä olemassa oleviksi.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11105
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

asdf kirjoitti: 16 Joulu 2022, 01:29
OlliS kirjoitti: 15 Joulu 2022, 22:26 Kaikilla on jokin mk. Myös kaikilla tieteen teorioilla.
Mikä maailmankatsomus on esimerkiksi soluteorialla? Kun minä luulen, että puhut taas puppua.
Sinä otat kaikki aina muodollisen logiikan mukaan, tässä tapauksessa kaikki- sanan. Päästäksesi sättimään tiedeuskon luopioita, kuten minä.

Minä ajattelen dialektisesti ja asianmukaisesti. Tietysti on asioita, joissa tarvitaan vain fysikaalinen taso ja biologinen taso tieteelliseen selittämiseen. Mutta yleensä tulee psykologinen, sosiologinen, historiallinen ja teologinen taso kuitenkin mukaan jollain tavoin.

Solussa on elämä. Miten elämä tuli maapallolle? Evoluutiolla aineesta soluun, vai luomalla vai molemmilla? Siinä tullaan heti filosofiaan ja teologiaan eikä maailmankatsomuksia pääse pakoon. Mitä jos maapallo onkin elävä olento, maaäiti murehtimassa sinunkin ateistisuutta?
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11013
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 16 Joulu 2022, 09:10
asdf kirjoitti: 16 Joulu 2022, 01:29
OlliS kirjoitti: 15 Joulu 2022, 22:26 Kaikilla on jokin mk. Myös kaikilla tieteen teorioilla.
Mikä maailmankatsomus on esimerkiksi soluteorialla? Kun minä luulen, että puhut taas puppua.
Sinä otat kaikki aina muodollisen logiikan mukaan, tässä tapauksessa kaikki- sanan. Päästäksesi sättimään tiedeuskon luopioita, kuten minä.
Miten monta tulkintaa sanalle "kaikki" sitten on sinun sanastossasi?
OlliS kirjoitti: Minä ajattelen dialektisesti ja asianmukaisesti. Tietysti on asioita, joissa tarvitaan vain fysikaalinen taso ja biologinen taso tieteelliseen selittämiseen. Mutta yleensä tulee psykologinen, sosiologinen, historiallinen ja teologinen taso kuitenkin mukaan jollain tavoin.
Teologinen taso ei tule mukaan missään vaiheessa. Ja minkä uskonnon mukainen se edes olisi?
OlliS kirjoitti: Solussa on elämä. Miten elämä tuli maapallolle? Evoluutiolla aineesta soluun, vai luomalla vai molemmilla? Siinä tullaan heti filosofiaan ja teologiaan eikä maailmankatsomuksia pääse pakoon. Mitä jos maapallo onkin elävä olento, maaäiti murehtimassa sinunkin ateistisuutta?
Mikään tuosta pohdinnasta ei ole tieteellistä.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11105
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Filosofía on koko tiede. Fysiikka on tiede vain aineesta, eikä nykyinen Fysiikka tunne henkimaailman ainetta, henkimaailmaa, eikä kokonaista maailmaa, missä ne ovat yhdessä.

Todellisuuden käsitys on siis väärä. Että olisi vain tämä aineellinen maailma. Teistinen teologia, parapsykologia ja ufo- tutkimus ja muinaisten kulttuurien tutkimus rikkovat tämän todellisuudenkäsityksen seuraavaksi tieteen kehityksessä.

Saavutetaan uudestaan sellainen tieteen taso uusilla keksinnöillä, että musiikilla, äänillä voitetaan painovoima ym. mitkä nyt tuntuvat ihmeiltä.

Saavutetaan ennen kuin yhteiskunta on kehittynyt tarpeeksi, ja ihminen. Jolloin tuleekin taas Vedenpaisumus, Baabelin torni, kielten sekoitus, Sodoma ja Gomorra jne. Sodat ja ydinsota, saastuminen ym. Mutta voidaan tehdä hyvääkin, niin kauan kuin siihen aikaa on. Tuetaan Ukrainaa, etsitään totuutta, autetaan köyhiä jne. Vielä, ennenkuin diktatuurit taas pimentävät kaiken rangaistuksena tottelemattomuudesta.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
OlliS
Reactions:
Viestit: 11105
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Ei kaiken totuuden etsinnän tarvitse olla tiedettä. On myös intuitio, ilmoitus, rukous ja hengellinen tie. Siksi niin monet vaeltavat Intiaan, missä tiedettä ja uskontoa ei eroteta eri lokeroihin. Vaikka sama olisi saavutettavissa omassa kotiseurakunnassakin. Ei tarvi etsiä profeettoja luolista eikä erämaasta.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11013
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 16 Joulu 2022, 10:18 Filosofía on koko tiede.
Paskat, tuo on antiikkinen ajatus. Filosofiaa ei tarvita kuin käsitemäärittelyyn, joka sekin on pitkälti tehty jo.
OlliS kirjoitti: Fysiikka on tiede vain aineesta, eikä nykyinen Fysiikka tunne henkimaailman ainetta, henkimaailmaa, eikä kokonaista maailmaa, missä ne ovat yhdessä.
Fysiikka ei edes yritä tutkia olematonta henkimaailmaa.
OlliS kirjoitti: Todellisuuden käsitys on siis väärä.
Niin, sinulla.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11013
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 16 Joulu 2022, 10:23 Ei kaiken totuuden etsinnän tarvitse olla tiedettä.
Mitä se sitten on?
OlliS kirjoitti: On myös intuitio, ilmoitus, rukous ja hengellinen tie.
Unohditko psykedeeliset huumeet, shamanismin ja voodoon? :lol: :lol: :lol:
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3537
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja asdf »

OlliS kirjoitti: 16 Joulu 2022, 09:10
asdf kirjoitti: 16 Joulu 2022, 01:29
OlliS kirjoitti: 15 Joulu 2022, 22:26 Kaikilla on jokin mk. Myös kaikilla tieteen teorioilla.
Mikä maailmankatsomus on esimerkiksi soluteorialla? Kun minä luulen, että puhut taas puppua.
Sinä otat kaikki aina muodollisen logiikan mukaan, tässä tapauksessa kaikki- sanan. Päästäksesi sättimään tiedeuskon luopioita, kuten minä.

Minä ajattelen dialektisesti ja asianmukaisesti. Tietysti on asioita, joissa tarvitaan vain fysikaalinen taso ja biologinen taso tieteelliseen selittämiseen. Mutta yleensä tulee psykologinen, sosiologinen, historiallinen ja teologinen taso kuitenkin mukaan jollain tavoin.

Solussa on elämä. Miten elämä tuli maapallolle? Evoluutiolla aineesta soluun, vai luomalla vai molemmilla? Siinä tullaan heti filosofiaan ja teologiaan eikä maailmankatsomuksia pääse pakoon. Mitä jos maapallo onkin elävä olento, maaäiti murehtimassa sinunkin ateistisuutta?
Mikä estää sinua kirjoittamasta selkeää, yksiselitteistä suomea? Etkö osaa vai viitsi? Se olisi aika tärkeää, jos keskustellaan "tieteellisessä hengessä", kuten tuossa bannerissa lukee.
Salmon Snake of the East
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja MooM »

ID10T kirjoitti: 16 Joulu 2022, 10:47
OlliS kirjoitti: 16 Joulu 2022, 10:23 Ei kaiken totuuden etsinnän tarvitse olla tiedettä.
Mitä se sitten on?
OlliS kirjoitti: On myös intuitio, ilmoitus, rukous ja hengellinen tie.
Unohditko psykedeeliset huumeet, shamanismin ja voodoon? :lol: :lol: :lol:
Ja lapsuudesta asti alkanut aivopesu ja ryhmän paine? Helpompaa silloin "löytää totuus" kuin pyristellä vastaan.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Isaac Asimovin pulisongit
Reactions:
Viestit: 364
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 07:24

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja Isaac Asimovin pulisongit »

OlliS kirjoitti: 16 Joulu 2022, 10:23 Ei tarvi etsiä profeettoja luolista eikä erämaasta.
Eikä Jeebusta Ameriikasta.
"Tiskihanska paljasti kuusalaliiton!"
OlliS
Reactions:
Viestit: 11105
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Isaac Asimovin pulisongit kirjoitti: 16 Joulu 2022, 11:58
OlliS kirjoitti: 16 Joulu 2022, 10:23 Ei tarvi etsiä profeettoja luolista eikä erämaasta.
Eikä Jeebusta Ameriikasta.
Jumala voi käydä vaikka Marsissakin. Siinä ei ole mitään ihmeellistä. Jeesus ilmestyi ylösnousseena monta kertaa Israelissa. Sitten Amerikassa, sitten Armeniassa. Tänä päivänä monille ihmisille.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja Enigma »

OlliS kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:05
Jumala voi käydä vaikka Marsissakin. Siinä ei ole mitään ihmeellistä. Jeesus ilmestyi ylösnousseena monta kertaa Israelissa. Sitten Amerikassa, sitten Armeniassa. Tänä päivänä monille ihmisille.
Se on kyllä näppärää, kun on tuollainen valmis patenttiselitys kaikkeen, mihin normaali aly ei riitä.

Meille ateisteille tuollainen Marsiin meno teettää hirveästi työtä ja vaivaa, kun pitää rakentaa avaruusraketteja ja luotaimia ja järkätä niille kallis ohjaamo ja ties mitä. On hidastakin.
Avatar
Trash
Reactions:
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Joulu 2022, 14:21

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja Trash »

OlliS kirjoitti: 15 Joulu 2022, 22:26 Ei tätä ratkaista yksin tieteellä, miksi pitäisi?
Niin miksi pitäisi ratkaista? Miksi ei silloin voi vain myöntää että ei tiedä?
OlliS kirjoitti: Tähän tulee mukaan kaikki tuntemukset, järki, omatunto, moraali ja taiteet ja filosofia jne.

Se just on sitä tieteisuskoa, että kaikki pitäisi ratkaista tieteellä, mieluummin vain luonnontieteellä.

Ei voi, filosofian ikuiset kysymykset ja oman elämän, ratkaistaan aivan muulla tavalla, maailmankatsomuksen valinnalla. Myös kosmologia, millainen universumi on?

Maailmankatsomus ei useimmilla ole mikään tietoinen valinta, vaan se on alitajuinen kuitenkin toimintaa ohjaava tekijä. Kaikilla on jokin mk. Myös kaikilla tieteen teorioilla.
Minulla se maailmankatsomus Jumalasta on: En tiedä. Eikä kukaan muukaan oikeasti tiedä.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11105
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Enigma kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:12
OlliS kirjoitti: 16 Joulu 2022, 15:05
Jumala voi käydä vaikka Marsissakin. Siinä ei ole mitään ihmeellistä. Jeesus ilmestyi ylösnousseena monta kertaa Israelissa. Sitten Amerikassa, sitten Armeniassa. Tänä päivänä monille ihmisille.
Se on kyllä näppärää, kun on tuollainen valmis patenttiselitys kaikkeen, mihin normaali aly ei riitä.

Meille ateisteille tuollainen Marsiin meno teettää hirveästi työtä ja vaivaa, kun pitää rakentaa avaruusraketteja ja luotaimia ja järkätä niille kallis ohjaamo ja ties mitä. On hidastakin.
Enkelit ja jumalat pystyvät lentämään ilmankin avaruusaluksia. Tämän on ufo kirjallisuudessa kertonut yksi ihmisen näköinen avaruuselntäjä, alieni. Ei ole minulla sitä kirjaa enää.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan?

Viesti Kirjoittaja Enigma »

OlliS kirjoitti: 16 Joulu 2022, 21:05 Enkelit ja jumalat pystyvät lentämään ilmankin avaruusaluksia. Tämän on ufo kirjallisuudessa kertonut yksi ihmisen näköinen avaruuselntäjä, alieni. Ei ole minulla sitä kirjaa enää.
Se on sitten totta, jos oikein kirjaan painettu.
Vastaa Viestiin