Big Bang ?

Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2436
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja Tauko »

ID10T kirjoitti: 27 Marras 2023, 19:23
OlliS kirjoitti: 27 Marras 2023, 19:17
Tauko kirjoitti: 27 Marras 2023, 16:03
OlliS kirjoitti: 27 Marras 2023, 09:02
Tauko kirjoitti: 26 Marras 2023, 22:30
OlliS kirjoitti: 26 Marras 2023, 22:02
Tauko kirjoitti: 26 Marras 2023, 17:13
OlliS kirjoitti: 26 Marras 2023, 15:17 :
Siellä ei
:
Minkä ihmeen
Ei siellä näy kuin galakseja ja pimeää, kuten aina ennenkin. Ei ole havaittu pimeää aikaa, se on vaan yksi BBn väärä väite. Se mitä havaittiin, oli, että alueella, mikä ennen oli "havaittu" pimeäksi, olikin galakseja.

PANIC! BB yhteisössä.

Nyt on alkanut löytyä selityksiä. Galaksit kehittyvät nopeammin, spektristä näkyy, että nuoria, JWST on havainnut pimeän ajan jne. Parempi olisi vaan vaihtaa teoria parempaan. Esim MultiBang, siihen havainnot sopivat kuin nakutettu. Eivät vaan voi tunnustaa, kunniakysymys.
Mitä höpiset, kyse on JWST'n ja Planck'in mittaamista havainnoista.
Kyse on havaintojen tulkinnasta BB teorialla , kehäpäätelmistä kuten aina koko BBn historiassa, singulariteetistä, laajenemisesta, alusta ja punasiirtymän tulkinnasta lähtien nykyisiin väitteisiin asti.
JWST on havainnut pimeän ajan ja Planckin kauimmissa havainnoissa ei galakseja näy, pelkkää säteilyä.

Missä BB-tulkinta ja kehäpäätelmiä?
Oikeasti galakseja kuitenkin on aina ja kaikkialla.
Tuo on falsifiontikelvotonta paskapuhetta. Emme voi tarkistaa asiaa kaikkialta ikuisesti.
Sen ikuisuuspuolen väitteen kyllä kaataa Planckin havainnot mikroaalto taustasäteilyssä. Universumin varhaisinta säteilyä ja galakseja ei siinä näkynyt eikä ollut.
OlliS kirjoitti: Se on se mitä havainnoista voidaan jo päätellä. Kun ette tajua niin ette tajua.
Sinä et tajua, väität mahdottomia asioita.
OlliS kirjoitti: Minä olen todistanut asiat, eikä minulla ole mitään kiinnostusta turhaan väittelyyn matalatasoisten asianharrastajien kanssa. Tämän enempää. Kiintoisaa on ollut, ja hyvin on sparrattu kyllä. Kiitos siitä!
Olet vain huono häviäjä]
Mustat kissat
Reactions:
Viestit: 10
Liittynyt: 30 Kesä 2023, 12:45

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja Mustat kissat »

Kontra kirjoitti: 27 Marras 2023, 18:39
Tauko kirjoitti: 27 Marras 2023, 16:36
Kontra kirjoitti: 27 Marras 2023, 10:29
Tauko kirjoitti: 26 Marras 2023, 23:51
Kontra kirjoitti: 26 Marras 2023, 17:03
Tauko kirjoitti: 26 Marras 2023, 16:53
Goswell kirjoitti: 26 Marras 2023, 15:37
Kontra kirjoitti: 26 Marras 2023, 12:56
Fotonilla ei tulkita olevan liike-energiaa, koska sillä ei ole massaa - sen energia on sen taajuudessa.
Fotoneilla kiihdytetään massallisia kappaleita, niin että mitenhän on.
Fotonilla on energia E=hf ja sen lisäksi liikemäärä p=hf/c ja materiaan osuessa fotoni siirtää liikemäärää kohteelle.
Jopas jotakin. Fotonin energia on sen taajuudessa, ei liike-energiassa, mutta liikemäärä sillä kuitenkin on?
Vaatii kyllä sanallisenkin selityksen.
En nyt sen kummemmin osaa asiaa sanallisesti selittää kuin, että fotonin energian ja liikemäärän välillä on yhteys E=cp=hf.

Fotonin törmätessä materiaan on eri mahdollisuuksia, absorbtio, elastinen tai epäelastinen sironta. Eli fotoni voi törmäyksessä luovuttaa koko energiansa ja liikemääränsä tai vain osan kohteelle.
Ja muutos fotonilla näkyy taajuuden muutoksessa ja kohteessa sisäenergian nousussa ja / tai liikemäärän kasvussa ja muina kohteen sisäisen rakenteen mukaisina ilmiöinä.
Voinhan asian ymmärtää näin: energia ja massa kun on sama asia, etenemisen suuntaista liike-energiaa sähkömagneettiaallolla ei ole, mutta poikittaista liike-energiaa sillä on värähtelyn muodossa, joka edustaa massaa liiikemäärässä.
En tuota ymmärtänyt.

Mutta fotoni on massaton kvantti, jolla on taajuudesta riippuva energia ja liikemäärä.
Juu juu, massatonhan se on, eihän sillä ole edes liike-energiaa. Mutta kun E = mc² , fotonin energia on sen taajuudessa, niin sillä se liikemäärän massa on juuri siinä energiassa m = E/c² ja kun E=hf ,
m= hf/c² .
mc^2 on vain massan osuus energiasta ja fotonille se on 0. Koko tarina on E^2=(mc^2)^2+(pc)^2.
Fotonille m=0, niin saadaan E=pc. Fotonin energia nimenomaan on liike-energiaa.
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Mustat kissat kirjoitti: 27 Marras 2023, 20:34
Kontra kirjoitti: 27 Marras 2023, 18:39
Tauko kirjoitti: 27 Marras 2023, 16:36
Kontra kirjoitti: 27 Marras 2023, 10:29
Tauko kirjoitti: 26 Marras 2023, 23:51
Kontra kirjoitti: 26 Marras 2023, 17:03
Tauko kirjoitti: 26 Marras 2023, 16:53
Goswell kirjoitti: 26 Marras 2023, 15:37
Kontra kirjoitti: 26 Marras 2023, 12:56
Fotonilla ei tulkita olevan liike-energiaa, koska sillä ei ole massaa - sen energia on sen taajuudessa.
Fotoneilla kiihdytetään massallisia kappaleita, niin että mitenhän on.
Fotonilla on energia E=hf ja sen lisäksi liikemäärä p=hf/c ja materiaan osuessa fotoni siirtää liikemäärää kohteelle.
Jopas jotakin. Fotonin energia on sen taajuudessa, ei liike-energiassa, mutta liikemäärä sillä kuitenkin on?
Vaatii kyllä sanallisenkin selityksen.
En nyt sen kummemmin osaa asiaa sanallisesti selittää kuin, että fotonin energian ja liikemäärän välillä on yhteys E=cp=hf.

Fotonin törmätessä materiaan on eri mahdollisuuksia, absorbtio, elastinen tai epäelastinen sironta. Eli fotoni voi törmäyksessä luovuttaa koko energiansa ja liikemääränsä tai vain osan kohteelle.
Ja muutos fotonilla näkyy taajuuden muutoksessa ja kohteessa sisäenergian nousussa ja / tai liikemäärän kasvussa ja muina kohteen sisäisen rakenteen mukaisina ilmiöinä.
Voinhan asian ymmärtää näin: energia ja massa kun on sama asia, etenemisen suuntaista liike-energiaa sähkömagneettiaallolla ei ole, mutta poikittaista liike-energiaa sillä on värähtelyn muodossa, joka edustaa massaa liiikemäärässä.
En tuota ymmärtänyt.

Mutta fotoni on massaton kvantti, jolla on taajuudesta riippuva energia ja liikemäärä.
Juu juu, massatonhan se on, eihän sillä ole edes liike-energiaa. Mutta kun E = mc² , fotonin energia on sen taajuudessa, niin sillä se liikemäärän massa on juuri siinä energiassa m = E/c² ja kun E=hf ,
m= hf/c² .
mc^2 on vain massan osuus energiasta ja fotonille se on 0. Koko tarina on E^2=(mc^2)^2+(pc)^2.
Fotonille m=0, niin saadaan E=pc. Fotonin energia nimenomaan on liike-energiaa.
Liike-energian yhtälö E = ½mv² . Kun fotonilla ei ole massaa, sen liike-energia E = ½ · 0 ·c² = 0.
Eli fotonin energia ei ole liike-energiaa, vaan sähkömagneettista energiaa.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6112
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Kontra kirjoitti: 27 Marras 2023, 21:41 Liike-energian yhtälö E = ½mv² . Kun fotonilla ei ole massaa, sen liike-energia E = ½ · 0 ·c² = 0.
Eli fotonin energia ei ole liike-energiaa, vaan sähkömagneettista energiaa.
Fotonien tapauksessa on käytettävä relativistista liike-energian yhtälöä, joka on tuo mustan kissan mainitsema. Tuo sinun mainitsemasi on klassisen liike-energian yhtälö, joka pitää paikkansa vain apinamaailman tasolla, kun relativistisia efektejä ei tarvitse huomioida. Valon nopeutta etenevään massattomaan olioon se antaa täysin järjettömän tuloksen, kuten itsekin huomaat.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11245
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Lukekaa minun artikkelit kotisivuilta. Se on minun viesti. Ette ole ollenkaan samalla tasolla, ennenkuin ymmärrätte ne. Ette osaa kosmologiaa. Menkää kouluun. Olen osoittanut ja osoittanut 😜
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 1696
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja Stalker »

OlliS kirjoitti: 27 Marras 2023, 21:56 Lukekaa minun artikkelit kotisivuilta. Se on minun viesti. Ette ole ollenkaan samalla tasolla, ennenkuin ymmärrätte ne. Ette osaa kosmologiaa. Menkää kouluun. Olen osoittanut ja osoittanut 😜
Ouluun kouluun 8-)
Leikki sikseen, missä koulussa opetetaan Ollin kosmologiaa, onko tavallinen valtion tukien varassa oleva vai yksityinen jumalattoman korkeilla lukukausimaksuilla?
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 6112
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

OlliS kirjoitti: 27 Marras 2023, 21:56 Lukekaa minun artikkelit kotisivuilta. Se on minun viesti. Ette ole ollenkaan samalla tasolla, ennenkuin ymmärrätte ne. Ette osaa kosmologiaa. Menkää kouluun. Olen osoittanut ja osoittanut 😜
Sepustuksesi on sekavaa ajatuksenvirtaa hihhulisoopalla höystettynä. Emme tosiaan ole samalla tasolla, sinun käsitys siitä kumpi on fiksumpi on vain harhainen. Et ole osoittanut yhtään mitään, vaan vain jankuttanut ja valehdellut. Etkä tule jatkossakaan pystymään parempaan.
ID10T
Reactions:
Viestit: 11078
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 27 Marras 2023, 21:56 Lukekaa minun artikkelit kotisivuilta. Se on minun viesti. Ette ole ollenkaan samalla tasolla, ennenkuin ymmärrätte ne. Ette osaa kosmologiaa. Menkää kouluun. Olen osoittanut ja osoittanut 😜
Matt. 23:12 - Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan

Siinä meillä kunnon kristitty :lol: :lol: :lol:
Paikalla
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4403
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Tauko.

Ikusuus ei kaadu taustasäteilyyn, se on lähtöisin tämän universumin alusta, muut universumit ei ole meidän näköpiirissä mutta niitä on PAKKO olla olemassa.
Minun mielestä noin.
Fizikisto
Reactions:
Viestit: 791
Liittynyt: 01 Tammi 2023, 23:29

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja Fizikisto »

Goswell kirjoitti: 28 Marras 2023, 11:03 Ikusuus ei kaadu taustasäteilyyn, se on lähtöisin tämän universumin alusta, muut universumit ei ole meidän näköpiirissä mutta niitä on PAKKO olla olemassa.
Joo-o, pakkohan niitä on olla olemassa, kun kerran yksi amatöörihörhö niin väittää internetissä. :lol:
Paikalla
Avatar
Goswell
Reactions:
Viestit: 4403
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 12:22

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Fizikisto kirjoitti: 28 Marras 2023, 11:05
Goswell kirjoitti: 28 Marras 2023, 11:03 Ikusuus ei kaadu taustasäteilyyn, se on lähtöisin tämän universumin alusta, muut universumit ei ole meidän näköpiirissä mutta niitä on PAKKO olla olemassa.
Joo-o, pakkohan niitä on olla olemassa, kun kerran yksi amatöörihörhö niin väittää. :lol:
Ajatteleppas sinäkin hiukan ihan itse, ei meidän hyvin rajoittunut havaintokyky ole kaikkeudelle mikään rajoite, kyllä se osaa toimia ihan ilman ihmisen havaintoja ja mittauksia.
Ihminen osaa mielikuvitella asioita loistavasti vaikka ei havaintoja saisikaan, loputon, jopa kiihtyvä laajeneminen antaa äärettömyyden ja ikuisuuden.
Tiedetään että kaikki hajoaa lopulta, entropiaksi kutsuvat. Me olemme kuitenkin tässä nuoressa universumissa huolimatta ikuisuudesta ja äärettömyydestä vaikka jäljellä ei pitäisi olla kuin äärimmäisen entropian tasoittama tylsyys.
Siksi on pakko olla olemassa tapa jolla tuo äärimmäinen tylsyys saadaan kumottua ja uusia universumeita syntymään ja onhan sen tavan pakko olla olemassa, kun todiste olet sinä.
Minun mielestä noin.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11245
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

ID10T kirjoitti: 28 Marras 2023, 07:53
OlliS kirjoitti: 27 Marras 2023, 21:56 Lukekaa minun artikkelit kotisivuilta. Se on minun viesti. Ette ole ollenkaan samalla tasolla, ennenkuin ymmärrätte ne. Ette osaa kosmologiaa. Menkää kouluun. Olen osoittanut ja osoittanut 😜
Matt. 23:12 - Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan

Siinä meillä kunnon kristitty :lol: :lol: :lol:
Matkin BBtä.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
ID10T
Reactions:
Viestit: 11078
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 28 Marras 2023, 13:04
ID10T kirjoitti: 28 Marras 2023, 07:53
OlliS kirjoitti: 27 Marras 2023, 21:56 Lukekaa minun artikkelit kotisivuilta. Se on minun viesti. Ette ole ollenkaan samalla tasolla, ennenkuin ymmärrätte ne. Ette osaa kosmologiaa. Menkää kouluun. Olen osoittanut ja osoittanut 😜
Matt. 23:12 - Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan

Siinä meillä kunnon kristitty :lol: :lol: :lol:
Matkin BBtä.
Ei BB:n kannatus perustu lähtökohtaisesti muiden mollaamiseen, mutta BB:n vastustus näköjään perustuu. "Ette ole ollenkaan samalla tasolla, ennenkuin ymmärrätte ne. Ette osaa kosmologiaa."
OlliS
Reactions:
Viestit: 11245
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Noin minulle sanotaan BBstä. Seuraavaksi sanotaan, että osallistun taas keskusteluun, eli minua ei saatu hiljennettyä, mikä vaan kelpaa.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
ID10T
Reactions:
Viestit: 11078
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Big Bang ?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 28 Marras 2023, 13:14 Noin minulle sanotaan BBstä. Seuraavaksi sanotaan, että osallistun taas keskusteluun, eli minua ei saatu hiljennettyä, mikä vaan kelpaa.
BB-vastainen Gossu tämän ketjun aloitti. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Vastaa Viestiin