Sivu 2/3

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 03 Joulu 2022, 18:50
Kirjoittaja Neutroni
Kyllä tuon voittaa muutaman pelikerran perusteella useimmiten, nyt kun keksin miten sitä pelataan. Voisitko laittaa sen 9x9 -versionkin jakoon? Sorsa riittää, asensin tuon kääntäjän.

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 03 Joulu 2022, 19:11
Kirjoittaja KultaKikkare
Kaks neljästä. Mietin voiskohan tossa alottaja vaihtua erien välillä, ja (ehkä?) saada valita aloituspaikan.

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 03 Joulu 2022, 19:12
Kirjoittaja KultaKikkare
Eiku kaks viidestä, yhdessä tosin typotin. :)

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 09 Joulu 2022, 16:15
Kirjoittaja Keckuli
Neutroni kirjoitti: 03 Joulu 2022, 18:50 Kyllä tuon voittaa muutaman pelikerran perusteella useimmiten, nyt kun keksin miten sitä pelataan. Voisitko laittaa sen 9x9 -versionkin jakoon? Sorsa riittää, asensin tuon kääntäjän.
Oho! Tää o menny ihan ohi, että pelini on aiheuttanut lisääkin keskustelua, oot jo 6. pv sitten lähettänyt ton pyynnön. Sori etten oo huomannut.

Tuolla 9x9 ruudukon source: https://julisteita.fi/numbergame.pas

Ruudukon kokoa voi tosin muuttaa helposti riviltä 8, mutta koska peliä pelataan numeronäppäimillä, niin 9 on maksimi tietenkin. Et muuten varmasti voita! Tai oot aika kärsivällinen, huomiokykyinen ja älykäs ja keskittymiskykyinen jos voitat.
maxind.jpg
maxind.jpg (44.86 KiB) Katsottu 400 kertaa
Olin muuten unohtanut maxlevel arvon 6x6 ruudukossa 4:ksi!! Voi harmi, eli kone mietti vain 4 siirtoa eteenpäin, siksi voititte. Nyt muutin sen 10:ksi. Ette tosiaan varmana voita 9x9 ruudukkoa! Olin helpottanut peliä tietoisesti, koska ei ole kiva pelata peliä, jossa häviää aina. Pitää välillä saada onnistumisen kokemuksia, muuten kyllästyy.

Fiksuinta kai olisi, että patrametrit maxlevel ja maxind syötettäisiin ohjelmalle, mutta mennään nyt tällä.

Tuolla .exe https://julisteita.fi/numbergame.exe niille, joilla ei fpc kääntäjää oo asennettuna.

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 09 Joulu 2022, 16:17
Kirjoittaja Keckuli
KultaKikkare kirjoitti: 03 Joulu 2022, 19:11 Kaks neljästä. Mietin voiskohan tossa alottaja vaihtua erien välillä, ja (ehkä?) saada valita aloituspaikan.
Koodini on vähän sotkuista...en ala ny muuttamaan sitä ja aloittajallahan on etu, eli ihmisellä, joten parempi kai vain niin...tuo teoreettisen pienen mahdollisuuden voittoon.

Saatatte muuten johtaa reilustikin jossain vaiheessa, mutta kun kone ajattelee pidemmälle, niin kyllä se silti voittaa.

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 09 Joulu 2022, 16:48
Kirjoittaja Keckuli
Oon niin varma siitä, että häviätte, että tämä ohjelma https://julisteita.fi/numbergameprize.exe paljastaa salaisen koodin, jos voitatte. Saatte 20 euroa tilillenne, jos kerrotte koodin mulle. Koodin lisäksi kuvakaappaus lopputilanteesta - muutenhan joku hakkeri voisi tutkia .exeä ja saada koodin selville. Toivon rehellisyyttä.

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 09 Joulu 2022, 17:21
Kirjoittaja Keckuli
KultaKikkare kirjoitti: 03 Joulu 2022, 18:28 tostahan vois tehdä vaikka vähän graafisemman version nettiin?
Aloin tekemään :) Joudun opiskelemaan vähän grafiikkaa ja hiirijuttuja...voi kestää, mutta hyvvä syy olla siivoamatta, kun on paljon mielenkiintosempaa tekemistä.

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 09 Joulu 2022, 19:02
Kirjoittaja KultaKikkare
Keckuli kirjoitti: 09 Joulu 2022, 16:15 Olin muuten unohtanut maxlevel arvon 6x6 ruudukossa 4:ksi!! Voi harmi, eli kone mietti vain 4 siirtoa eteenpäin, siksi voititte. Nyt muutin sen 10:ksi.
Piti kysyäkin montako siirtoa eteenpäin kone miettii. 10 on liikaa mulle, loppuu työmuisti kesken. :)

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 09 Joulu 2022, 19:04
Kirjoittaja KultaKikkare
Vaikeustason valinta olisi ihan kiva juttu, kysyisi vaikka ohjelman alussa numeron 1-10 (tai komentoriviparametri, helpompi tehdä) jolla saa määrätä montako siirtoa eteenpäin kone laskee.

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 09 Joulu 2022, 19:08
Kirjoittaja KultaKikkare
Keckuli kirjoitti: 09 Joulu 2022, 17:21
KultaKikkare kirjoitti: 03 Joulu 2022, 18:28 tostahan vois tehdä vaikka vähän graafisemman version nettiin?
Aloin tekemään :) Joudun opiskelemaan vähän grafiikkaa ja hiirijuttuja...voi kestää, mutta hyvvä syy olla siivoamatta, kun on paljon mielenkiintosempaa tekemistä.
Mä voin tehdä WebGL harjoitustyönä graffat jos porttaat tekoälykoodin ja pelilogiikan javascriptille. :)

EDIT: Tai siis TypeScriptille, ei javascriptille.

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 09 Joulu 2022, 19:11
Kirjoittaja KultaKikkare
Sit joku simppeli pisteytys systeemi missä ihmispelaajalle annetaan pisteitä sen mukaan miten hyvin pärjää (eli vaikka häviäisi saa pisteitä, vaikeustasosta riippuen), peli pelattaviksi tälle saitille ja hall of fame näkyviin. Musta toi on tosi hyvä ja simppeli peli idea, en ole ennen pelannut mitään vastaavaa.

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 09 Joulu 2022, 21:47
Kirjoittaja Keckuli
KultaKikkare kirjoitti: 09 Joulu 2022, 19:02 10 on liikaa mulle, loppuu työmuisti kesken
Yhteensä 10, siis 5 sun ja 5 koneen omaa siirtoa. Jos ahkerasti miettisitte yhtä siirtoanne koko päivän, niin vois mahiksia olla - aloiittajan etu ja arvottu ruudukko, eli sattumallakin kun on sormensa pelissä.

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 09 Joulu 2022, 21:52
Kirjoittaja Keckuli
KultaKikkare kirjoitti: 09 Joulu 2022, 19:08 Mä voin tehdä WebGL harjoitustyönä graffat jos porttaat tekoälykoodin ja pelilogiikan javascriptille. :)
Mulla on itseasiassa javascript versio: https://petke.info/numeropeli/ mutta siinä ei ole käytännössä minkäänlaista tekoälyä. Tietty siihen vois yrittää ohjelmoida. Silloin kun ohjelmoin sen, niin en tiennyt, että javascriptissäkin on dynaamisia muuttujia.
numpeli.jpg
KultaKikkare kirjoitti: 09 Joulu 2022, 19:08 EDIT: Tai siis TypeScriptille, ei javascriptille.
En osaa TypeScriptiä.

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 10 Joulu 2022, 00:49
Kirjoittaja KultaKikkare
Keckuli kirjoitti: 09 Joulu 2022, 21:47
KultaKikkare kirjoitti: 09 Joulu 2022, 19:02 10 on liikaa mulle, loppuu työmuisti kesken
Yhteensä 10, siis 5 sun ja 5 koneen omaa siirtoa. Jos ahkerasti miettisitte yhtä siirtoanne koko päivän, niin vois mahiksia olla - aloiittajan etu ja arvottu ruudukko, eli sattumallakin kun on sormensa pelissä.
Käykö se läpi mun kaikki mahdolliset siirrot 5 siirtoa eteenpäin ja olettaa että teen optimaalisen siirron miettien myös 5 siirtoa eteenpäin, vai olettaako että valitsen sen mistä saa yhdellä siirrolla eniten pisteitä, vai pyrkiikö strategiaan missä mun siirrolla ei ole merkitystä, vai miten?

Tekoälyllä on vaikea käydä siirtoja läpi kun ei voi varmuudella tietää pelaajan siirtoja.

Re: Haasta tekoälyni! :)

Lähetetty: 10 Joulu 2022, 00:56
Kirjoittaja KultaKikkare
Keckuli kirjoitti: 09 Joulu 2022, 21:52 En osaa TypeScriptiä.
Se on laajennettu javascript. Javascript koodi kääntyy typescript kääntäjällä sellaisenaan, mutta typescriptissä on lisänä paljon sellaista mitä javascriptissä ei ole. Niin, yksi suuri ero on että typescript käännetään kääntäjällä siinä missä javascript tulkataan lennossa ajonaikana. Jos osaa javascriptiä typescript on helppo oppia, voi alottaa tekeen JS:llä ja ottaa kielen laajennoksia käyttöön sitä mukaa kun niitä opiskelee.

https://www.guru99.com/typescript-vs-javascript.html