Sivu 1/1

DonutLab

Lähetetty: 26 Elo 2025, 09:06
Kirjoittaja apetteri
"Helsinkiläinen teknologiayhtiö Donut Lab on kerännyt 25 miljoonan euron siemenrahoituksen vauhdittaakseen modulaarisen sähköajoneuvoalustansa kehitystä ja kansainvälistä kasvua. Rahoituskierrokseen osallistui useita sijoittajia, joista tunnetuin on Nokian entinen hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa, joka liittyy myös yhtiön hallitukseen."

"Donut Labin moottoriperhe kattaa viisi eri mallia aina raskaan liikenteen ratkaisuista moottoripyörien ja droonien tarpeisiin. Suurimmillaan 21-tuumainen donitsimoottori tuottaa 630 kilowattia tehoa ja 4300 newtonmetriä vääntöä, kun taas pienin, “minidonitsi”, on halkaisijaltaan vain 120 millimetriä mutta tarjoaa 3 kilowattia tehoa."

"Tuoreen rahoituksen avulla yhtiö aikoo laajentaa tutkimus- ja kehitystyötä sekä kasvattaa kansainvälistä tiimiään. Iso-Britannian Chippenhamiin on jo avattu uusi kehityskeskus, ja Donut Lab kertoo solmineensa yli kymmenen kaupallista sopimusta ajoneuvovalmistajien kanssa auto-, meri-, ilmailu- ja puolustusteollisuudessa."

https://etn.fi/index.php/13-news/17815- ... ahoituksen

Aika hurjia tehoja, ja lukuja, ja herättää ristiriitaisia tunteita.

Samaan aikaan kun ( suurella todennäköisyydellä ulkomaiset ) rahoittajat ostavat innovaatiota chippenhaimin tuotekehityskeskuksiin, suomen "tekesit" pumppaavat rahat vanhoille hyville kunnon upmlle, terrafamelle ja finnairille, ja suomen "kärkisijoittajat", kuten "mutsi anna rahaa" Jaajo Linnanmaa ja kumppnit perustavat kilpaa baareja, joista rahat ulos ja dumppaavat verovelkaiset konkurssipesät yhteiskunnan murheeksi.
Naurattaa ja itkettää.

Re: DonutLab

Lähetetty: 26 Elo 2025, 09:25
Kirjoittaja ID10T
Tästä oli muistaakseni puhetta jo aiemminkin ja silloin ihmeteltiin sitäkin, että miten tuo moottori aikaansaa ajo-ominaisuuksissa heikennystä, kun jousittamaton massa lisääntyy. Ja moottori on myös altis kiveniskemille, kuralle ja muille epäpuhtauksille.

Re: DonutLab

Lähetetty: 26 Elo 2025, 09:51
Kirjoittaja Elämänsankari
Vähän googlettellin tuota, donut lab toisen firman tytäryhtiö.

Tulee tunne tosissaan ettei taida tulla olemaan mikään "suomalaisyhtiö" vaikka suomalaisia mukana onkin, toki varmaan tukirahat suomessa kelpaa vaikka hommat maailmalla tehdäänkin ja mahdollinen hyöty tuloutetaan. En tiedä ovatko saaneet tukia suomesta, mutta hölmöä olisi jos eivät olisi hakeneet ja eikä ihme olisi jos olisivat saaneet.

Donut labin omistaja yhtiö, verge motorcycles, on nimensä mukaisesti moottoripyöräfirma. Ainakin pikaisella googletuksella.

Re: DonutLab

Lähetetty: 26 Elo 2025, 10:37
Kirjoittaja apetteri
Ymmärsin että tämä touhu pohjautuu siihen innovaatioon, millä se nyt todennäköisesti Vergen omistajistoon kuuluva moottoripyörä rakentelija ~10 vuotta sitten rakenti moottoripyörään sen pyörimättömän vanteen johonkin näyttelyyn, ja ymmärtääkseni tuotteella on patenttisuoja.
Olisiko tässä sitten rakennettu jonkunlainen tytär yritys helpottamaan jatkokehityksen rahoittamista ja sijoittajien omistusoikeuksia, ja varmaan verge myy sitä patenttia lisenssillä DonitsiLabralle.

Tuo 25 miljoonan rahoitus tuollaiselle innovaatio tuotekehitystuotteelle on vaan jotain sellaista, mitä ei ymmärtääkseni suomen sijoittajat kaipaa, vaan täällä vaan sijoitellaan baareihin josta maksetaan palkat ja osingot ulot, ja jätetään verot maksamatta ja yhteiskunta hoitaa konkurssipesän, ja toinen irvokkuus liittyy yritystukiin, joita pumpataan vuodesta toiseen megayrityksille ( suomen mittakaavassa ) joilla rahoitetaan lähinnä epäsuorasti osingonmaksua, mitään tekemistä niillä pikkurahoilla ei ole globaalin liiketoiminnan kanssa.

Re: DonutLab

Lähetetty: 26 Elo 2025, 10:42
Kirjoittaja apetteri
ID10T kirjoitti: 26 Elo 2025, 09:25 Tästä oli muistaakseni puhetta jo aiemminkin ja silloin ihmeteltiin sitäkin, että miten tuo moottori aikaansaa ajo-ominaisuuksissa heikennystä, kun jousittamaton massa lisääntyy. Ja moottori on myös altis kiveniskemille, kuralle ja muille epäpuhtauksille.
Totta, ainakin maalaitteissa voi olla ongelmia tiedossa, ja varmaan muuallakin vesi ja kosteus.