Maailmankuva ja -katsomus

Filosofiset näkökulmat ja henkisyysasiat tänne, kiitos!
OlliS
Reactions:
Viestit: 10872
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja OlliS »

.. ja tieteellisyys. Nykyajan ihmisen maailmankuva on aina tieteellinen. Modernin ihmisen maailmankuva perustuu aina nykyaikaisen tieteen saavutuksiin. Sen lisäksi se voi olla ateistinen ja teistinen ja monta muutakin asiaa.

Jotkut ateistiset ja jotkut uskonnolliset maailmankuvat eivät ole tieteellsiä, vaan tieteen kanssa ristiriidassa. Tällaisia ovat fysikalismi, tiedeusko ja mekaaninen materialismi ateismin puolella ja fundamentalistinen kreationismi uskovien puolella.

Kristillinen ja islamilainen ym uskonnollinen mk voi olla samalla tieteellinen, samoin ateistinen.

Sen sijaa maailmankatsomus ei yksinkertaisesti voi olla tieteellinen. Se on aina jonkin ideologian tai uskonnon mukainen, eikä tieteellinen, vaikka sen maailmankatsomuksen maailmankuva olisi tieteellinen. Katsomuksena se muuttuu ideologiaksi ja filosofiaksi ja eroaa tieteestä. Tiede sanoo maailmankatsomuksellisistä asioista vaan, ettei tiedetä. Esim onko Jumala olemassa vai ei.

Vain maailmankatsomus voi olla tosi universumista, maailmasta, ihmisestä, hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä, politiikasta ja uskonnosta. Tiede ei voi ratkaista niissä totuutta yksin. Maailmankatsomus, totuus siitä, menee yli ihmisen tieteen, kunnes tiedämme kaiken. Vain maailmankatsomus voi olla koko tärkeä totuus ihmisen elämälle.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
ID10T
Reactions:
Viestit: 10782
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 08 Helmi 2023, 01:03 .. ja tieteellisyys. Nykyajan ihmisen maailmankuva on aina tieteellinen.
Valehtelu alkoi heti alkuunsa.
OlliS kirjoitti: Sen sijaa maailmankatsomus ei yksinkertaisesti voi olla tieteellinen. Se on aina jonkin ideologian tai uskonnon mukainen, eikä tieteellinen, vaikka sen maailmankatsomuksen maailmankuva olisi tieteellinen.
Muuten totta, mutta sinun maailmankatsomuksesi on kyllä kauempana tieteellisestä kuin minun. Sinulla se uskonto on riippakivenä, ei minulla. Ateismi ei väritä maailmaa samalla tavalla kuin teismi, ja ne "totuudet" pitää ateistin löytää itse. Sinä saat ne annettuna Raamatusta ja Mormonin kirjasta.
OlliS kirjoitti:
Katsomuksena se muuttuu ideologiaksi ja filosofiaksi ja eroaa tieteestä. Tiede sanoo maailmankatsomuksellisistä asioista vaan, ettei tiedetä. Esim onko Jumala olemassa vai ei.
Tieteen kanta johtuu siitä, ette katsomuksellisilla asioilla ole merkitystä kokonaisuuden kannalta. Muuten voitaisiin sanoa, että kaiken nykytietämyksen valossa jumalaa ei ole.
OlliS kirjoitti: Vain maailmankatsomus voi olla tosi universumista, maailmasta, ihmisestä, hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä, politiikasta ja uskonnosta.
Ilmankos ihmiset on sekaisin, kun jumalia on miljoonia ja niiden ympärille rakennettuja uskontoja kymmeniä. Sitä yhteistä säveltä kun ei ole uskomuksissa löydettävissä.

Lienee parempi kuitenkin elää sekulaaristi, kuten länsimaissa tehdään, ja pitää uskomusasiat yhteiskunnallisista asioista erossa.
OlliS kirjoitti:
Tiede ei voi ratkaista niissä totuutta yksin. Maailmankatsomus, totuus siitä, menee yli ihmisen tieteen, kunnes tiedämme kaiken. Vain maailmankatsomus voi olla koko tärkeä totuus ihmisen elämälle.
Lopeta jo tuo lapsellinen julistaminen.
OlliS
Reactions:
Viestit: 10872
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Idiot valehtelee taas, on taas minun vakaa mielipiteeni. Ei tieteestä tietoakaan. Pelkkää tiedeuskoa ja ateismia.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
ID10T
Reactions:
Viestit: 10782
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 08 Helmi 2023, 09:40 Idiot valehtelee taas, on taas minun vakaa mielipiteeni. Ei tieteestä tietoakaan. Pelkkää tiedeuskoa ja ateismia.
Sinulla taas on pelkkää jumaluskoa ja teismiä.
OlliS
Reactions:
Viestit: 10872
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Niinhän minut leimataan ja lytätään ja sakinhivutetaan. Se on väärin. Olen tieteellinen.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
ID10T
Reactions:
Viestit: 10782
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 08 Helmi 2023, 09:54 Niinhän minut leimataan ja lytätään ja sakinhivutetaan. Se on väärin. Olen tieteellinen.
Tuo oli hyvä. Kerro lisää vitsejä.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 6496
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja Deimos »

OlliS kirjoitti: 08 Helmi 2023, 09:40 Idiot valehtelee taas, on taas minun vakaa mielipiteeni. Ei tieteestä tietoakaan. Pelkkää tiedeuskoa ja ateismia.
Tiedeusko on oksymoroni.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 6496
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja Deimos »

OlliS kirjoitti: 08 Helmi 2023, 09:54 Niinhän minut leimataan ja lytätään ja sakinhivutetaan. Se on väärin. Olen tieteellinen.
Ja mä olen turkkilainen.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
asdf
Reactions:
Viestit: 3406
Liittynyt: 03 Joulu 2022, 15:04

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja asdf »

OlliS kirjoitti: 08 Helmi 2023, 09:54 Olen tieteellinen.
Tuo on luultavasti törkein valheesi, jonka olet ilmoille päästänyt. Sinä et ymmärrä tieteestä mitään ja pyrit romuttamaan sen yrittämällä tuoda tieteeseen asioita, joista ei ole objektiivista havaintoa. Olet suurin tieteen vihollinen, jonka olen eläessäni kohdannut.
Salmon Snake of the East
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

OlliS kirjoitti: 08 Helmi 2023, 09:54 Niinhän minut leimataan ja lytätään ja sakinhivutetaan. Se on väärin. Olen tieteellinen.
Yritän soveltaa nk. suopeuden periaatetta, jonka mukaan opponentin mielipiteet pyritään tulkitsemaan tavalla, joka tekee niille parhaiten oikeutta. Ymmärrän sinun sanoneen, että maailmankuvasi on tieteellinen mutta maailmankatsomuksesi uskonnollinen. Tätä pidän täysin kohdallisena, se on tämän keskustelun otsakkeen mukaistakin, mutta erikseen voisi keskustella siitä, ovatko nuo tieteelliset käsityksesi pitäviä. Nähdäkseni eivät, mutta en kyllä hyväksy niitä räikeitä herjoja, joita olet osaksesi täällä saanut. Miksi nämä kysymykset ovat niin latautuneita? No, ehkä tuollaisessa loputtoman tuntuisessa jäyräämisessä tunteet väkisinkin kuumenevat, kun toinen tuntuu jatkuvasti vain viittaavan kintaalla hänelle esitetyille argumenteille.

Ehkä tämä onkin vain ajanvietettä, josta kumpikin osapuoli salaisesti nauttii.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Mitä se on aina tuo uskonnollinen tai tieteellinen vastakkainasettelu. kuka sitä kaipaa..

Eikö saa olla taiteellinen maailmankatsomus, vaikka vain H:lla alkavien kuukausien toisena keskiviikkona?
Same same but different
OlliS
Reactions:
Viestit: 10872
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Olen tieteellinen. Olen tieteellisen ja teistisen maailmankatsomuksen kannalla. Kristillinen moderniin ilmoitukseen ja tieteeseen perustuva mk on oikea. Se ei ole tieteellistä tietoa, vaan mielipide totuudenmukaisesta mk:sta.

Ateisti en ole. Jumala on olemassa. Ateisteilla on toisenlainen mk. Saa olla, vapaa maa, vapaa tiede, vapaa mk.

Viisasta on uskoa Jumalaan. Tyhmää se, ettei usko. Filosofia ei ole pelkkää tietoa, vaan viisauden rakastamista. Filo, rakkaus, joka kohdistuu Sofiaan, viisauteen.

Jumalan pelko, kunnioitus, totteleminen, seuraaminen, on viisauden alku. (Raamattu, lähde asdf:lle)
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
OlliS
Reactions:
Viestit: 10872
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Totuus, hyvyys ja kauneus. Siinä on jo koko hyvä ja viisas ja oikea mk.

Jeesus on totuus (ja tie ja elämä). Tiede kuuluu siihen totuuteen myös. Oikea tiede, kehittyvä tiede, tuleva tiede, tieteen ihanne, tieteen idea. Vallitseva tiede on aina vasta puolinainen, kunnes tiedämme kaiken.

Totuus on myös taruakin ihmeellisempää.

Taide kuuluu siihen kauneuteen.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 6496
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja Deimos »

OlliS kirjoitti: 08 Helmi 2023, 22:13 Olen tieteellinen. Olen tieteellisen ja teistisen maailmankatsomuksen kannalla. Kristillinen moderniin ilmoitukseen ja tieteeseen perustuva mk on oikea. Se ei ole tieteellistä tietoa, vaan mielipide totuudenmukaisesta mk:sta.

Ateisti en ole. Jumala on olemassa. Ateisteilla on toisenlainen mk. Saa olla, vapaa maa, vapaa tiede, vapaa mk.

Viisasta on uskoa Jumalaan. Tyhmää se, ettei usko. Filosofia ei ole pelkkää tietoa, vaan viisauden rakastamista. Filo, rakkaus, joka kohdistuu Sofiaan, viisauteen.

Jumalan pelko, kunnioitus, totteleminen, seuraaminen, on viisauden alku. (Raamattu, lähde asdf:lle)
Et ole tieteellinen koska olet teisti. Usko ja tieto ovat kaksi ihan eri asiaa. Katso vaikka Wikistä virallinen määritelmä tai Suomen kieliopista. Tieto perustuu havaittuun objektiiviseen kokemukseen jonka kaikki voivat todentaa halutessaan. Usko on subjektiivinen kokemus ja sitä ei voi jakaa. Vaikka kirkossanne kuvittelette että kokemus on objektiivinen niin kokemus on jokaisella erilainen. Jos otan jokaisen seurakuntalaisen ristikuulusteluun niin jokainen kertoo omanlaisensa tarinan. Ei ole mitään objektiivista yhtenäistä kokemusta. Tuosta on paljon scifiä jossa organismit kokevat kaiken objektiivisesti ja jakavat kaiken. Ja en todellakaan halua sellaista maailmaa. Olen yksilö, individualisti ja kokemukseni ovat ainutkertaisia eivätkä jaettavissa kenenkään kanssa kuin sumeasti.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
OlliS
Reactions:
Viestit: 10872
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Maailmankuva ja -katsomus

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Sulervo kirjoitti: 08 Helmi 2023, 15:25
OlliS kirjoitti: 08 Helmi 2023, 09:54 Niinhän minut leimataan ja lytätään ja sakinhivutetaan. Se on väärin. Olen tieteellinen.
Yritän soveltaa nk. suopeuden periaatetta, jonka mukaan opponentin mielipiteet pyritään tulkitsemaan tavalla, joka tekee niille parhaiten oikeutta. Ymmärrän sinun sanoneen, että maailmankuvasi on tieteellinen mutta maailmankatsomuksesi uskonnollinen. Tätä pidän täysin kohdallisena, se on tämän keskustelun otsakkeen mukaistakin, mutta erikseen voisi keskustella siitä, ovatko nuo tieteelliset käsityksesi pitäviä. Nähdäkseni eivät, mutta en kyllä hyväksy niitä räikeitä herjoja, joita olet osaksesi täällä saanut. Miksi nämä kysymykset ovat niin latautuneita? No, ehkä tuollaisessa loputtoman tuntuisessa jäyräämisessä tunteet väkisinkin kuumenevat, kun toinen tuntuu jatkuvasti vain viittaavan kintaalla hänelle esitetyille argumenteille.

Ehkä tämä onkin vain ajanvietettä, josta kumpikin osapuoli salaisesti nauttii.
Katso ateistit ja BBn kannattajat manipuloivat ja määräävät. Heidän kanssaan ei saisi olla eri mieltä. Ja toisaalta uskossa on dogmeja, joista teisti ei voi luopua, se koetaan minun puolelta julistamiseksi, muttei se sitä ole. Minä vaan puolustan tietysti omaa kantaani.

Ja vaadin, että saan sen vapaasti ilmaista! Tämä oikeus yritetään viedä uskovilta pois ja ateisteille se on sallittua kuten pitääkin. Mutta he tässä julistavat ja painostavat ja sortavat, en minä. Dominoivat, hallitsevat ja määräävät mitä mieltä saa olla ja mitä mieltä ei.

Ja BBssä minä olen oikeassa ja he väärässä, turhaan minulle opettavat, yhtä hyvin minä opetan heille.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Vastaa Viestiin