Keksimättömät keksinnöt !

Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2739
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Susa kirjoitti: 16 Maalis 2023, 21:00
Neutroni kirjoitti: 16 Maalis 2023, 20:54 Näyttääpä halvalta. No, ei ole tuo pytinkin minun kulkureittien varrella. Tosin rahamiehet tekevät kuparikattoja, jotka maksavat vielä enemmän.
Tämä on tosi halvan ja ruman näköinen, kuin jostakin oiotuista oluttölkeistä tai sinkkiämpäreistä tehty.

Kuva
Minä ihastuin kun kävelin ohi.
Can I pet that dog?
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5849
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Lyde19 kirjoitti: 16 Maalis 2023, 21:24 Alumiini sulaa 600 asteessa ja valokaaren lämpö on tuhansia asteina. Siinä ei saa käsi väpättää kun saumaa tekee.
Mikähän tuollaisessa on virta? Ei varmaan kannata laittaa virtapotikkaa kaakkoon varmuuden vuoksi.
Susa
Reactions:
Viestit: 7181
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tämän kun katsotte niin osaatte tig-hitsata alumiinia.

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9926
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tonttu kirjoitti: 16 Maalis 2023, 20:00
Neutroni kirjoitti: 16 Maalis 2023, 19:44
Punkero kirjoitti: 16 Maalis 2023, 19:31 Tätä itsekin ihmettelin, tarkoititkohan rostereita vain?
Oon hitsannu RST ja alumiinia omissa projekteissa vajaa puol kilometriä, luokat on.
Rostereita on satoja jos ei tuhansia eri laatuja. Tarkoitin niitä tavallisimpia, esim. 304, josta tehdään tiskipöytiä ja vastaavia ja ns. haponkestävä 316, joka kestää merivettä. Ne ovat kiderakenteeltaan austeniittisia, eli pintakeskeisiä kuutiohiloja. Tavalliset rakenneteräkset ovat ferriittisiä, eli tilakeskeisiä kuutiohiloja. Mutta on myös ferriittisiä ruostumattomia teräslaatuja, esim. ruostumattomat puukot ja keittiöveitset tehdään niistä, koska austeniittiset teräkset ovat pehmeitä ja karkenevat hyvin huonosti.

Ja tarkoitin "helppoudella" harrastajan kokemusta autotalliaskartelusta. 304 teräkseen saa siistin näköisen ja käsein taivuttamalla vahvan oloisen sauman. Metalliteollisuudessa on joukoittain muita vaatimuksia, jotka tekevät hommasta haastavaa, ja niillä on varmaan eri näkemykset. Ei se harrastajan siistin näköinen sauma ole välttämättä esim. tiivis ja se on täynnä korroosiolle altistavia kidevirheitä.
Yksi aika tärkeä ominaisuus on myös hinta. Jos tuulispää meinaa myllynsä rakentaa kokonaan rosterista niin pitää ostajalla olla paksu lompakko. Paljon halvempi vaihtoehto olisi tehdä galvanoidusta. Enpä ole nähnyt yhtään peltikattoa, kattotikasta lyhtypylvästä ym tehdyn rosterista.
Ok.
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7594
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

KatonTuulispiä tuo alumiininhitsausvideo ja tee tuulimyllyt alumiinista niin kestävät 500 vuotta.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5849
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Lyde19 kirjoitti: 17 Maalis 2023, 10:35 KatonTuulispiä tuo alumiininhitsausvideo ja tee tuulimyllyt alumiinista niin kestävät 500 vuotta.
Älä nyt hulluja höpise. Alumiini on erittäin huono metalli kestämään rynkytystä. Homerilla ei ole mitään mahdollisuuksia sen tason rakennesuunnitteluun, jolla alumiinista voisi tehdä tuollaisen rakenteen.
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 7594
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Se rynkytys tosiaan. Ehkä voisi tehdä yläosasta jousien varassa tärisevän systeemin?
Tonttu
Reactions:
Viestit: 2984
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Lyde19 kirjoitti: 17 Maalis 2023, 11:19 Se rynkytys tosiaan. Ehkä voisi tehdä yläosasta jousien varassa tärisevän systeemin?
Niihin kääntyviin siipiin pitää laittaa jousitus ja iskunvaimentimet.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9926
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Lyde19 kirjoitti: 17 Maalis 2023, 10:35 KatonTuulispiä tuo alumiininhitsausvideo ja tee tuulimyllyt alumiinista niin kestävät 500 vuotta.
Juuh...mun laitteen siipi kun ei rasitu...sen voi tehdä vaikka puusta.
Avatar
Kivikasvo
Reactions:
Viestit: 1333
Liittynyt: 01 Tammi 2023, 10:52

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Kivikasvo »

Tuulispää kirjoitti: 17 Maalis 2023, 15:17
Lyde19 kirjoitti: 17 Maalis 2023, 10:35 KatonTuulispiä tuo alumiininhitsausvideo ja tee tuulimyllyt alumiinista niin kestävät 500 vuotta.
Juuh...mun laitteen siipi kun ei rasitu...sen voi tehdä vaikka puusta.
Jos siipi ei rasitu, niin sehän tarkoittaa sitä, ettei siipi ota tuulesta energiaa. Jos ottaisi, niin rasittuisi. :?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9926
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Kivikasvo kirjoitti: 17 Maalis 2023, 15:34
Tuulispää kirjoitti: 17 Maalis 2023, 15:17
Lyde19 kirjoitti: 17 Maalis 2023, 10:35 KatonTuulispiä tuo alumiininhitsausvideo ja tee tuulimyllyt alumiinista niin kestävät 500 vuotta.
Juuh...mun laitteen siipi kun ei rasitu...sen voi tehdä vaikka puusta.
Jos siipi ei rasitu, niin sehän tarkoittaa sitä, ettei siipi ota tuulesta energiaa. Jos ottaisi, niin rasittuisi. :?
Höpsista...se toimii oikein.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5849
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tuulispää kirjoitti: 17 Maalis 2023, 15:17 Juuh...mun laitteen siipi kun ei rasitu...sen voi tehdä vaikka puusta.
No ei se paljoa rasitu kellarissa ja varsin maltillisesti tyhjäkäynnilläkin. Mutta jos kuormittaisit laitetta (muutenkin kuin antamalla tuulen puhaltaa sen nurin), sitten se alkaisi rasittua ja puu olisi pian silppuna. Alumiini olisi sitäkin nopeammin, jos suunnittelusi perustuisi oletukseen, että "siipi ei rasitu".

Ei kannata sitten selittää tuollaista rahoittajille. Se nollaa uskottavuuden. Muista nyt, että rahoittajat ovat käyneet saman vesipääkoulun kuin tämän palstan insinöörit ja muut asioista mitään tietävät. Siellä opetetaan, että kun mekaanista tehoa välitetään aineen rakenteellista lujuutta käyttämällä, aine rasittuu, piste.
Avatar
Kivikasvo
Reactions:
Viestit: 1333
Liittynyt: 01 Tammi 2023, 10:52

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Kivikasvo »

Tuulispää kirjoitti: 17 Maalis 2023, 18:44
Kivikasvo kirjoitti: 17 Maalis 2023, 15:34
Tuulispää kirjoitti: 17 Maalis 2023, 15:17
Lyde19 kirjoitti: 17 Maalis 2023, 10:35 KatonTuulispiä tuo alumiininhitsausvideo ja tee tuulimyllyt alumiinista niin kestävät 500 vuotta.
Juuh...mun laitteen siipi kun ei rasitu...sen voi tehdä vaikka puusta.
Jos siipi ei rasitu, niin sehän tarkoittaa sitä, ettei siipi ota tuulesta energiaa. Jos ottaisi, niin rasittuisi. :?
Höpsista...se toimii oikein.
Etkö sinäkään rasitu yhtään, jos kammesta pyörität generaattoriasi ja kuormana on 3 kpl auton halogeenilamppuja? Jos et rasitu, niin ehkä olet vahingossa keksinyt ikiliikkujan eli perpetual motion machine'n?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 9926
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Rasittuuko siis tuuli pyörittäessään mun myllyä.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 2984
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Keksimättömät keksinnöt !

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Tuulispää kirjoitti: 17 Maalis 2023, 19:48 Rasittuuko siis tuuli pyörittäessään mun myllyä.
Ei rasitu vaan myllysi rasittuu. Itsehän kehuit että olet keksinyt hyvin vääntävän myllyn.
Vastaa Viestiin