Mikä on kuoleman tarkoitus?

OlliS
Reactions:
Viestit: 11254
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Naturalismi tunkee tieteeseen ateismia. Esiintyy ainoana oikeana tieteenfilosofiana, mutta metafysiikassa onkin puhdasta ateismia: Jumalaa ei ole, Jumalaselityksiä ei hyväksytä tieteessä.

Teistit hyväksyvät Jumalaselitykset. Tiedemaailma nykyään ei hyväksy. Se on väärin, yksipuolista ja epätieteellistä. Jumala selitykset pitää hyväksyä, jos niin saadaan aikaan paremmat teoriat kuin ilman niitä.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2845
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

OlliS kirjoitti: 21 Helmi 2023, 09:48 Naturalismi tunkee tieteeseen ateismia. Esiintyy ainoana oikeana tieteenfilosofiana, mutta metafysiikassa onkin puhdasta ateismia: Jumalaa ei ole, Jumalaselityksiä ei hyväksytä tieteessä.

Teistit hyväksyvät Jumalaselitykset. Tiedemaailma nykyään ei hyväksy. Se on väärin, yksipuolista ja epätieteellistä. Jumala selitykset pitää hyväksyä, jos niin saadaan aikaan paremmat teoriat kuin ilman niitä.
OlliS, kuten itse totesit: "Teistit hyväksyvät Jumalaselitykset. Tiedemaailma nykyään ei hyväksy. " Näin se nyt vain on, vaikka kuinka vääräksi sen kokisit. Eikö tästä ole turhaa enempää enää jankata, ellet kykene esittämään uskottavaa teoriaa tai hypoteesia uskosi tueksi. Pelkkä usko ei kelpaa tieteelliselsi perusteluksi. Vaität näin: "Se on väärin, yksipuolista ja epätieteellistä." Kiukuttelusi ei asiaa muuksi muuta. Tiede hyväksyy vain sellaisia hypoteeseja, joita on mahdollista tieteellisin menetelmin tutkia. Vaadit, että "Jumala selitykset pitää hyväksyä, jos niin saadaan aikaan paremmat teoriat kuin ilman niitä." Tässä lauseessa olennainen sana on tuo "jos". Jos pystyt esittämään tieteellisellä menetelmillä tutkittavissa olevan Jumalaselityksen, niin siitä tulee tieteen näkökulmasta kiinnostavaa. Toistaiseksi sellaisia ei ole esitetty. Tällä hetkellä tieteellisesti voidaan tutkia vain sitä miksi näin kummallisia ilmiöitä kuin uskonnot ovat kuitenkin esiintyy. Tässä sanotaan uskontotieteeksi. Se olisi toinen reitti jatkaa keskustelua uskonnosta tieteellisestä näkökulmasta.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11087
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 21 Helmi 2023, 09:48 Naturalismi tunkee tieteeseen ateismia.
Ei naturalismi ota jumalaan minkäänlaista kantaa.
OlliS kirjoitti: Teistit hyväksyvät Jumalaselitykset. Tiedemaailma nykyään ei hyväksy.
Varsin kummallistahan se olisi, jos teistit eivät hyväksyisi jumalaselityksiä. Tiede taas ei voi niitä hyväksyä, kun ne eivät selitä mitään.
OlliS kirjoitti: Se on väärin, yksipuolista ja epätieteellistä. Jumala selitykset pitää hyväksyä, jos niin saadaan aikaan paremmat teoriat kuin ilman niitä.
Onneksi tuo on vain sinun subjektiivinen mileipiteesi.

Ei tiede sitä paitsi hyväksy ateistisiakaan selityksiä. Missään teoriassa ei jumalan olemattomuus ole premissinä tai johtopäätöksenä.
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2845
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

ID10T kirjoitti: 21 Helmi 2023, 11:18
OlliS kirjoitti: 21 Helmi 2023, 09:48 Naturalismi tunkee tieteeseen ateismia.
Ei naturalismi ota jumalaan minkäänlaista kantaa.
OlliS kirjoitti: Teistit hyväksyvät Jumalaselitykset. Tiedemaailma nykyään ei hyväksy.
Varsin kummallistahan se olisi, jos teistit eivät hyväksyisi jumalaselityksiä. Tiede taas ei voi niitä hyväksyä, kun ne eivät selitä mitään.
OlliS kirjoitti: Se on väärin, yksipuolista ja epätieteellistä. Jumala selitykset pitää hyväksyä, jos niin saadaan aikaan paremmat teoriat kuin ilman niitä.
Onneksi tuo on vain sinun subjektiivinen mileipiteesi.

Ei tiede sitä paitsi hyväksy ateistisiakaan selityksiä. Missään teoriassa ei jumalan olemattomuus ole premissinä tai johtopäätöksenä.
Juuri näin. "Ei tiede sitä paitsi hyväksy ateistisiakaan selityksiä. Missään teoriassa ei jumalan olemattomuus ole premissinä tai johtopäätöksenä." Pelkkää inttämistä tästä asiasta on turha jatkaa. Sen sijaan tulisi esittää tieteellisin menetelmin tutkittavissa olevia hypoteeseja.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11254
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Naturalisti kirjoitti: 21 Helmi 2023, 10:30
OlliS kirjoitti: 21 Helmi 2023, 09:48 Naturalismi tunkee tieteeseen ateismia. Esiintyy ainoana oikeana tieteenfilosofiana, mutta metafysiikassa onkin puhdasta ateismia: Jumalaa ei ole, Jumalaselityksiä ei hyväksytä tieteessä.

Teistit hyväksyvät Jumalaselitykset. Tiedemaailma nykyään ei hyväksy. Se on väärin, yksipuolista ja epätieteellistä. Jumala selitykset pitää hyväksyä, jos niin saadaan aikaan paremmat teoriat kuin ilman niitä.
OlliS, kuten itse totesit: "Teistit hyväksyvät Jumalaselitykset. Tiedemaailma nykyään ei hyväksy. " Näin se nyt vain on, vaikka kuinka vääräksi sen kokisit. Eikö tästä ole turhaa enempää enää jankata, ellet kykene esittämään uskottavaa teoriaa tai hypoteesia uskosi tueksi. Pelkkä usko ei kelpaa tieteelliselsi perusteluksi. Vaität näin: "Se on väärin, yksipuolista ja epätieteellistä." Kiukuttelusi ei asiaa muuksi muuta. Tiede hyväksyy vain sellaisia hypoteeseja, joita on mahdollista tieteellisin menetelmin tutkia. Vaadit, että "Jumala selitykset pitää hyväksyä, jos niin saadaan aikaan paremmat teoriat kuin ilman niitä." Tässä lauseessa olennainen sana on tuo "jos". Jos pystyt esittämään tieteellisellä menetelmillä tutkittavissa olevan Jumalaselityksen, niin siitä tulee tieteen näkökulmasta kiinnostavaa. Toistaiseksi sellaisia ei ole esitetty. Tällä hetkellä tieteellisesti voidaan tutkia vain sitä miksi näin kummallisia ilmiöitä kuin uskonnot ovat kuitenkin esiintyy. Tässä sanotaan uskontotieteeksi. Se olisi toinen reitti jatkaa keskustelua uskonnosta tieteellisestä näkökulmasta.
Ei tuo ole tiedettä, se on ateismia. Siitä keskustellaan monessa ketjussa ja se on aina sama vänkäys joka kerta. Tässä koko totuus:

1. Teismi on mielipide,
2. tieteessä saa olettaa Jumalan tai olla olettamatta, tiede on agnostista, ei teististä, ei ateistista, molemmat käy (teistit), tai kumpikaan ei käy, sanovat ateistit, kuitenkin heille ateistinen oletus käy, teististä he väittävät epätieteelliseksi, perustellen kuten sinä, teistit eivät hyväksy perustelua eivätkä agnostiset, siis tiede,
3. ateismi on mielipide.

Agnostismi tieteessä ei ole mielipide, se on tieteen suhtautuminen asiaan, koska ei vielä tiedetä kummin päin asia on. Tilanne muuttuu sitten kun tiedetään, ei ennen.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11087
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 22 Helmi 2023, 00:56
Naturalisti kirjoitti: 21 Helmi 2023, 10:30
OlliS kirjoitti: 21 Helmi 2023, 09:48 Naturalismi tunkee tieteeseen ateismia. Esiintyy ainoana oikeana tieteenfilosofiana, mutta metafysiikassa onkin puhdasta ateismia: Jumalaa ei ole, Jumalaselityksiä ei hyväksytä tieteessä.

Teistit hyväksyvät Jumalaselitykset. Tiedemaailma nykyään ei hyväksy. Se on väärin, yksipuolista ja epätieteellistä. Jumala selitykset pitää hyväksyä, jos niin saadaan aikaan paremmat teoriat kuin ilman niitä.
OlliS, kuten itse totesit: "Teistit hyväksyvät Jumalaselitykset. Tiedemaailma nykyään ei hyväksy. " Näin se nyt vain on, vaikka kuinka vääräksi sen kokisit. Eikö tästä ole turhaa enempää enää jankata, ellet kykene esittämään uskottavaa teoriaa tai hypoteesia uskosi tueksi. Pelkkä usko ei kelpaa tieteelliselsi perusteluksi. Vaität näin: "Se on väärin, yksipuolista ja epätieteellistä." Kiukuttelusi ei asiaa muuksi muuta. Tiede hyväksyy vain sellaisia hypoteeseja, joita on mahdollista tieteellisin menetelmin tutkia. Vaadit, että "Jumala selitykset pitää hyväksyä, jos niin saadaan aikaan paremmat teoriat kuin ilman niitä." Tässä lauseessa olennainen sana on tuo "jos". Jos pystyt esittämään tieteellisellä menetelmillä tutkittavissa olevan Jumalaselityksen, niin siitä tulee tieteen näkökulmasta kiinnostavaa. Toistaiseksi sellaisia ei ole esitetty. Tällä hetkellä tieteellisesti voidaan tutkia vain sitä miksi näin kummallisia ilmiöitä kuin uskonnot ovat kuitenkin esiintyy. Tässä sanotaan uskontotieteeksi. Se olisi toinen reitti jatkaa keskustelua uskonnosta tieteellisestä näkökulmasta.
Ei tuo ole tiedettä, se on ateismia. Siitä keskustellaan monessa ketjussa ja se on aina sama vänkäys joka kerta. Tässä koko totuus:
"Tässä on koko totuus". Kuka sinut on valtuuttanut viralliseksi totuudenmäärittelijäksi?
OlliS kirjoitti:
1. Teismi on mielipide,
...
3. ateismi on mielipide.
Jos kerran sekä teismi että ateismi ovat mielipiteitä, sinun pitäisi ymmärtää höllentää vauhkoiliasi, sillä tiede ei tee pelkillä mioeipiteillä yhtään mitään.
OlliS kirjoitti: Agnostismi tieteessä ei ole mielipide, se on tieteen suhtautuminen asiaan, koska ei vielä tiedetä kummin päin asia on. Tilanne muuttuu sitten kun tiedetään, ei ennen.
Kyllähän agnostismikin on mielipide, mutta se ei suinkaan ole tieteen kanta, vaan se on ignorismi. Tiede ei edes pyri selvittämään jumalan olemassaoloa, kuten ei muidenkaan mielikuvitusolentojen.
OlliS
Reactions:
Viestit: 11254
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Ignorismi on ateismin kanta tieteessä. Kosmologian fysiikkaan ja yleensä fysiikkaan se sopii hyvin, ja se on ollut hyvä työhyöoteesi kaikessa tieteessä 300 vuotta. Nyt se on dogmi josta pitää päästä. Tieteessä ei ole dogmeja muuta kuin rehellinen pyrkimys totuuteen.

Tieteen kanta on agnostismi. Teistit ovat tieteessä agnostistisia kuten pitääkin. Jos eivät ole, eivät ole tieteellisiä. Mutta jos ovat tieteessä agnostistisia, ovat tieteellisiä. Olettavat Jumalan, eivät väitä sitä todistetuksi tieteellisesti.

Nämä kaksi suuntaa ovat antaginistisessa ristiriidassa, vain toinen on tosi. Mutta kumpaakaan ei pystytä vielä todistamaan oikeaksi. Jotkut ateistit vaan väittävät niin, ja jotkut teistit. Kummatkin ovat silloin väärässä.

Vaikutus kosmologian fysiikkaan on minimaalinen tai puuttuu kokonaan.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
OlliS
Reactions:
Viestit: 11254
Liittynyt: 30 Marras 2022, 10:59
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Kuoleman tarkoituksesta ateisteille ja teisteillä on tietysti aivan eri käsitys. Se on filosofiaa ja teologiaa, maailmankatsomusta. Ei tiede tiedä siitä vielä paljon mitään.
http://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2845
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

OlliS kirjoitti: 22 Helmi 2023, 00:56
Naturalisti kirjoitti: 21 Helmi 2023, 10:30
OlliS kirjoitti: 21 Helmi 2023, 09:48 Naturalismi tunkee tieteeseen ateismia. Esiintyy ainoana oikeana tieteenfilosofiana, mutta metafysiikassa onkin puhdasta ateismia: Jumalaa ei ole, Jumalaselityksiä ei hyväksytä tieteessä.

Teistit hyväksyvät Jumalaselitykset. Tiedemaailma nykyään ei hyväksy. Se on väärin, yksipuolista ja epätieteellistä. Jumala selitykset pitää hyväksyä, jos niin saadaan aikaan paremmat teoriat kuin ilman niitä.
OlliS, kuten itse totesit: "Teistit hyväksyvät Jumalaselitykset. Tiedemaailma nykyään ei hyväksy. " Näin se nyt vain on, vaikka kuinka vääräksi sen kokisit. Eikö tästä ole turhaa enempää enää jankata, ellet kykene esittämään uskottavaa teoriaa tai hypoteesia uskosi tueksi. Pelkkä usko ei kelpaa tieteelliselsi perusteluksi. Vaität näin: "Se on väärin, yksipuolista ja epätieteellistä." Kiukuttelusi ei asiaa muuksi muuta. Tiede hyväksyy vain sellaisia hypoteeseja, joita on mahdollista tieteellisin menetelmin tutkia. Vaadit, että "Jumala selitykset pitää hyväksyä, jos niin saadaan aikaan paremmat teoriat kuin ilman niitä." Tässä lauseessa olennainen sana on tuo "jos". Jos pystyt esittämään tieteellisellä menetelmillä tutkittavissa olevan Jumalaselityksen, niin siitä tulee tieteen näkökulmasta kiinnostavaa. Toistaiseksi sellaisia ei ole esitetty. Tällä hetkellä tieteellisesti voidaan tutkia vain sitä miksi näin kummallisia ilmiöitä kuin uskonnot ovat kuitenkin esiintyy. Tässä sanotaan uskontotieteeksi. Se olisi toinen reitti jatkaa keskustelua uskonnosta tieteellisestä näkökulmasta.
Ei tuo ole tiedettä, se on ateismia. Siitä keskustellaan monessa ketjussa ja se on aina sama vänkäys joka kerta. Tässä koko totuus:

1. Teismi on mielipide,
2. tieteessä saa olettaa Jumalan tai olla olettamatta, tiede on agnostista, ei teististä, ei ateistista, molemmat käy (teistit), tai kumpikaan ei käy, sanovat ateistit, kuitenkin heille ateistinen oletus käy, teististä he väittävät epätieteelliseksi, perustellen kuten sinä, teistit eivät hyväksy perustelua eivätkä agnostiset, siis tiede,
3. ateismi on mielipide.

Agnostismi tieteessä ei ole mielipide, se on tieteen suhtautuminen asiaan, koska ei vielä tiedetä kummin päin asia on. Tilanne muuttuu sitten kun tiedetään, ei ennen.
Jumala ja tiede – keskustelua ChatGPT: kanssa

Kysyin ChatGPT:ltä

Kommentoitko seuraavaa keskustelua tieteellisen maailmankuvan näkökulmasta? [...] Tässä oli edelliset kommenttimme.

ChatGPT vastasi:

Tieteellinen maailmankuva perustuu empiiriseen havaintoon, kriittiseen ajatteluun ja luonnontieteellisiin menetelmiin. Tieteen syy on mahdollisimman luotettavasti ja perustellusti havaittu ilmiö, ja sen hypoteesien on oltava tutkittavissa ja testattavissa tieteellisin menetelmin. Tämä tarkoittaa, ettei uskomuksellisia näkökohtia voi tieteen näkökulmasta hyväksyä jonkin asian todenmukaisena perusteluna.

Tämän vuoksi, kuten Naturalisti esitti, pelkkä usko Jumalaan tai mihinkään muuhunkaan yliluonnolliseen ilmiöön ei kelpaa tieteelliseksi perusteluksi. Tieteellisesti voi tutkia vain niitä ilmiöitä, joita on havaittu ja voi tutkia tieteellisin menetelmin. Jos joku esittää selityksen Jumalasta, joka on tieteellisesti tutkittavissa ja testattavissa, se voi tulla tieteen näkökulmasta kiinnostavaksi ja sitä voidaan arvioida tieteellisesti. Sellaista Jumalaselitystä ei ole esitetty.

OlliS:n esittämä käsitys siitä, että tieteessä saa olettaa Jumalan tai olla olettamatta, on epätarkka. Tiede ei ole mitään ilman perusteltuja havaintoja ja testattavia hypoteeseja. Tieteellisesti voi tutkia vain ongelma ilmiöitä, jotka ovat tutkittavissa ja testattavissa. Sellaisia väitteitä ei ole vielä esitetty.

Lisäksi, vaikka OlliS:n mainitsema agnostismi on tieteellinen menetelmä, se ei ole mielipide vaan tiedon puutetta tai epävarmuutta. Agnostismi ei ota kantaa teismiin tai ateismiin, vaan se on tieteellinen, jossa ei ole tietoa siitä. Ateismi ei ole mielipide, vaan se on kanta, joka kuuluu, että henkilö ei usko jumalallisiin olentoihin. Se voi perustua henkilön omiin kokemuksiin, havaintoihin tai tutkimustuloksiin.

Yhteenvetona voidaan todeta, että tieteellinen maailmankuva ei ota kantaa uskontoon. Se perustaa näkemyksensä empiiriseen havaintoon ja tieteellisiin menetelmiin.

Kysyin ChatGPT:ltä:

Miten voisin OlliS:lle vastata?

ChatGPT vastasi:

Naturalisti: kiitos vastauksestasi, Ollis. Tässä keskustelussa ratkaistaan ​​erityisesti tieteellistä maailmankuvaa ja sen suhdetta uskontoon. Tieteessä ei saa olettaa mitään uskon perusteella vaan oletukset ja hypoteesit on tehtävä havaintojen, testausten ja todisteiden perusteella. Tieteellinen maailmankuva on agnostinen, koska ei ole havaittu mitään yliluonnollisia jumalallista voimia tai voimakenttiä, jotka olisi tieteellisesti todistettu tai niiden vaikutukset havaittu.

Teismi, eli usko yliluonnolliseen jumalaan tai jumaliin, on mielipide, kuten sanoit. Se ei ole tieteellinen mielipide, sillä se ei perustu tieteellisiin havaintoihin tai testauksiin, vaan uskoon. Tämän vuoksi usko ei kuulu tieteelliseen maailmankuvaan, eikä sitä pidä sekoittaa tieteellisiin teorioihin tai hypoteesiin.

Ateismi ei ole tieteellinen mielipide, vaan se on mielipide siitä, että ei ole uskottavaa tai todistettua näyttöä jumalallisista tai yliluonnollisista voimista tai voimakentistä. Ateismi ei ole väittämä siitä, että jumalaa tai jumalia ei ole olemassa, vaan se on vastaus "uskoako jumalaan tai jumaliin", johon vastaus on "ei".

Tieteessä on käytettävä agnostismia. Se ei ole mielipide, vaan se on asenne, joka tunnustaa sen, että tietoa tai näyttöä ei ole vielä saatavilla. Agnostismi ei poissulje mahdollisuutta, että voisi ilmetä lisää tieteellistä tietoa tai todisteita niistä teorian tai hypoteesin tueksi.

OlliS, eikö tämä nyt ollut tässä. Tuo taisi olla synteesi varsin laajasta tieteellisten artikkelien joukosta. Jatketaanko nyt tiedepalstan keskustelua tieteeliseltä pohjalta myös uskonnosta?
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11087
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 22 Helmi 2023, 10:04 Ignorismi on ateismin kanta tieteessä. Kosmologian fysiikkaan ja yleensä fysiikkaan se sopii hyvin, ja se on ollut hyvä työhyöoteesi kaikessa tieteessä 300 vuotta. Nyt se on dogmi josta pitää päästä. Tieteessä ei ole dogmeja muuta kuin rehellinen pyrkimys totuuteen.
Ei jostain asiasta piittaamattomuus ole dogmi. Dogmi on todistamatta hyvöksytty väite. Ignorismi ei väitä mitään.
OlliS kirjoitti: Tieteen kanta on agnostismi. Teistit ovat tieteessä agnostistisia kuten pitääkin. Jos eivät ole, eivät ole tieteellisiä.
Jumalan tunkeminen tieteeseen on epätieteellistä, eikä se ole edes agnostista.
OlliS kirjoitti: Mutta jos ovat tieteessä agnostistisia, ovat tieteellisiä. Olettavat Jumalan, eivät väitä sitä todistetuksi tieteellisesti.
Jumalan olettaminen on teistinen kanta, ei agnostinen. Kyllästyttää korjata käsitesekoilujasi.

Ja miksi sitten jumalan olettaminen olemattomaksi ei olisi myös agnostista?
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11087
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 22 Helmi 2023, 10:07 Kuoleman tarkoituksesta ateisteille ja teisteillä on tietysti aivan eri käsitys. Se on filosofiaa ja teologiaa, maailmankatsomusta. Ei tiede tiedä siitä vielä paljon mitään.
Kyllä tiede tietää kuolemasta yhtä sun toista, mutta sen perusteella kuolemalle on tosiaan vaikeaa määritellä tarkoitusta. Ehkä tarkoitus on luonnon kiertokulku? Kaikesta kuolleesta tulee madoille ravintoa.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Kyllähän egosta luopuminen, siis kuolema, on niin pelottavaa monelle, että ahdistuneena sitten etsivät viihdettä tai ajautuvat muuten kiireiseksi. Ahkeriksi muurahaisiksi, työntekijöiksi ja kuluttajilksi.
Same same but different
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11087
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 22 Helmi 2023, 11:31 Kyllähän egosta luopuminen, siis kuolema, on niin pelottavaa monelle, että ahdistuneena sitten etsivät viihdettä tai ajautuvat muuten kiireiseksi. Ahkeriksi muurahaisiksi, työntekijöiksi ja kuluttajilksi.
On typerää pelätä sellaista, mitä ei voi välttää.
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 2845
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Keijona kirjoitti: 22 Helmi 2023, 11:31 Kyllähän egosta luopuminen, siis kuolema, on niin pelottavaa monelle, että ahdistuneena sitten etsivät viihdettä tai ajautuvat muuten kiireiseksi. Ahkeriksi muurahaisiksi, työntekijöiksi ja kuluttajilksi.
Sainkohan nyt kiinni ajattelustasi? Samaistatko sinä egon ja uskovien kuolemattomien sielun? Tässä tapauksessa pelko poistuu, kun ymmärtää korvata kuolemattoman sielun materialistisella mielellä, jonka olemassaolo päättyy aivokuolemassa.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Mikä on kuoleman tarkoitus?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Naturalisti kirjoitti: 22 Helmi 2023, 11:49
Keijona kirjoitti: 22 Helmi 2023, 11:31 Kyllähän egosta luopuminen, siis kuolema, on niin pelottavaa monelle, että ahdistuneena sitten etsivät viihdettä tai ajautuvat muuten kiireiseksi. Ahkeriksi muurahaisiksi, työntekijöiksi ja kuluttajilksi.
Sainkohan nyt kiinni ajattelustasi? Samaistatko sinä egon ja uskovien kuolemattomien sielun? Tässä tapauksessa pelko poistuu, kun ymmärtää korvata kuolemattoman sielun materialistisella mielellä, jonka olemassaolo päättyy aivokuolemassa.
Eihän tuo nyt ole monimutkaista, useimmat uskovaiset ymmärtävät että se tietoisuus ei kuole ja katoa, eihän maailmassa mikään katoa, kaikki vaan muuttaa muotoaan. Useimmat ateisti taas ovat sitä mieltä että se katoaa ja kuolee. Joten kyllähän se tietoisuuden kuolema (tietoisuuden menettäminen), nyt ateisteja koskee ja siten pelottaa enemmän. Onhan se palstalaisten kommenteista pääteltävissä, kun se egosta ja egon (yksilönvapauden) harhasta luopuminen on kauhein asia maailmassa.
Same same but different
Vastaa Viestiin