Uskominen ilman Religioita

Filosofiset näkökulmat ja henkisyysasiat tänne, kiitos!
Avatar
Prometheus
Reactions:
Viestit: 211
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:51

Re: Uskominen ilman Religioita

Viesti Kirjoittaja Prometheus »

Sulervo kirjoitti: 11 Huhti 2023, 19:07
Prometheus kirjoitti: 11 Huhti 2023, 18:30 On aika erikoista, että toistelet ihan samoja virheellisiä argumentteja, mitä olen nähnyt satoja kertoja näillä keskustelupalstoilla kristittyjen uskovaisten tekevän,
Mitä virheellisiä argumentteja minä muka toistelin?
Prometheus kirjoitti: 11 Huhti 2023, 18:30 Minulla ei ole mitään vastaan kenenkään henkilökohtaista uskoa vaikkapa sitten vaatekaapin mörökölliin, kunhan sen uskon perusteella ei esitetä vaatimuksia tai ajeta sortavia lakeja muille kanssaihmisille.
Valitettavasti näin tapahtuu koko ajan miltei kaikkialla maailmassa, eivätkä he ole omasta mielestään mitenkään kiihkoilijoita, vaan oikeita uskovia. Siitä on suopeuden periaate kaukana.
Voin vastata vain itsestäni.
Prometheus kirjoitti: 11 Huhti 2023, 18:30 (...) yritin saada selvennystä, millä kriteereillä "tavalliset" uskovaiset erotetaan kiihkoilijoista. Leimasit kysymyksen naurettavaksi, koska todennäköisesti huomasit, ettet pysty siihen millään järkevällä tavalla vastaamaan.
Se, että kysymykseen ei voi järkevällä tavalla vastata, saattaa riippua itse kysymyksestä. Sinä siis kysyt minulta, millä kriteereillä "tavalliset" uskovaiset erotetaan kiihkoilijoista. Eikö tuollainen kysely muka ole naurettavaa? Etkö todella osaa itse erottaa kiihkoilijoita muista, minunko pitää sinulle opettaa noita "kriteereitä"? Täytyyhän sinunkin tajuta, mitä kiihkoilu tarkoittaa, ja senkin minä sinulle selitin. Esimerkkejäkö kaipaat? No, pahimpia kiihkoilijoita tämän päivän maailmassa lienevät nuo Al-Qaidan, Isisin ja talibanien porukat. En viitsi selostaa sinulle heidän toimiaan esim. naisten oikeuksien polkijoina, uskon sinunkin tietävän niistä edes jotakin. Kiihkoilua on sitten lievempänä vaikka missä muualla, yhdenlaisena esimerkkinä Venäjän ortodoksikirkon patriarkka Kirill. No, aika räikeää se hänenkin esiintymisensä on ollut. Löytyy USA:n etelävaltioiden evankelikaaliporukoita, löytyy Rohingya-kansan tuhoamista vaativia buddhalaismunkkeja: https://en.wikipedia.org/wiki/Rohingya_genocide .

Miten sinä oikeastaan haluaisit minun vastaavan? Mitä et muka tiedä jo ihan itse tästä kiihkoilusta, minulta tivaamattakin?
Hohhoijaa...
Onpas tämä nyt vaikeaa, mutta yritän vielä viimeisen kerran:

Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka ei hyväksy naisten osallistumista uskonnollisiin toimituksiin, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka vastustaa naisten oikeutta omaan kehoonsa (esim. aborttiin), kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka vastustaa samaa sukupuolta olevien parien avioliittoa tai adoptio-oikeutta, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka vähät välittää esim. maapallon ilmastotilanteesta siksi, koska Jeesuksen paluu on joka tapauksessa lähellä, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka vaatii kouluissa opetettavan, että maapallo on luotu alle 10000 vuotta sitten kuudessa päivässä, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka opettaa lapsiaan kotona, koska kouluissa opetetaan evoluution valhetta, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka pitää oikeudenmukaisena sitä, että kaikille ateisteille (olivatpa he kuinka hyviä ihmisiä tahansa) on täysin oikeudenmukaista kitua ikuisuus helvetissä, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko poliitikko (kansanedustaja, ministeri tms.), joka perustaa kaikkiin ihmisiin vaikuttavat (äänestys) päätöksensä aina oman pyhän kirjansa oletettuun tulkintaan, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Uskominen ilman Religioita

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Kyllähän tuosta ihmisen uskonnollisesta käyttäytymismallista on maailma täynnä esimerkkejä, eikä se "uskomisen kulttuuri" mihinkään Jumalan olemassaoloa kieltämällä katoa.

Moni riippuvainen ymmärtää täysin, että järjetöntä ja vahingollista se riippuvuus on, mutta silti jatkaa. Maailma on täynnä saasteistä johtuvia ongelmia, mutta kuitenkin pitää saada se uusi kännykkä, mekko tai autoon leveämmät renkaat. Voikka ihmiset hyvin ymmärtää että ne ei ole välttämättömiä ja lisää saastumista.

Älyttömintä on se, että nuo täysin järjettömästi ja epäloogisesti toimivat ihmiset kuvittelevat, että "olenpa minä järkevä ja looginen tiedeihminen, kun en usko mihinkään höpöhöpö mielikuvitusolentoihin."
Same same but different
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 10765
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Uskominen ilman Religioita

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 15 Huhti 2023, 21:44 Kyllähän tuosta ihmisen uskonnollisesta käyttäytymismallista on maailma täynnä esimerkkejä, eikä se "uskomisen kulttuuri" mihinkään Jumalan olemassaoloa kieltämällä katoa.

Moni riippuvainen ymmärtää täysin, että järjetöntä ja vahingollista se riippuvuus on, mutta silti jatkaa. Maailma on täynnä saasteistä johtuvia ongelmia, mutta kuitenkin pitää saada se uusi kännykkä, mekko tai autoon leveämmät renkaat. Voikka ihmiset hyvin ymmärtää että ne ei ole välttämättömiä ja lisää saastumista.

Älyttömintä on se, että nuo täysin järjettömästi ja epäloogisesti toimivat ihmiset kuvittelevat, että "olenpa minä järkevä ja looginen tiedeihminen, kun en usko mihinkään höpöhöpö mielikuvitusolentoihin."
Mukavuudenhalu/hedonismi ja uskonnollisuus eivät ole sama asia, joten mitä ihmettä taas höpötät?
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Uskominen ilman Religioita

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Prometheus kirjoitti: 15 Huhti 2023, 21:37 Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka ei hyväksy naisten osallistumista uskonnollisiin toimituksiin, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka vastustaa naisten oikeutta omaan kehoonsa (esim. aborttiin), kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka vastustaa samaa sukupuolta olevien parien avioliittoa tai adoptio-oikeutta, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka vähät välittää esim. maapallon ilmastotilanteesta siksi, koska Jeesuksen paluu on joka tapauksessa lähellä, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka vaatii kouluissa opetettavan, että maapallo on luotu alle 10000 vuotta sitten kuudessa päivässä, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka opettaa lapsiaan kotona, koska kouluissa opetetaan evoluution valhetta, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko pyhään kirjaansa vetoava uskovainen, joka pitää oikeudenmukaisena sitä, että kaikille ateisteille (olivatpa he kuinka hyviä ihmisiä tahansa) on täysin oikeudenmukaista kitua ikuisuus helvetissä, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?

Onko poliitikko (kansanedustaja, ministeri tms.), joka perustaa kaikkiin ihmisiin vaikuttavat (äänestys) päätöksensä aina oman pyhän kirjansa oletettuun tulkintaan, kiihkoilija?
Kyllä vai ei?
Mikä tuollaisen älyttömän tenttaamisen pointtina on? Minunko tässä pitää vastata sinulle, jotta osaisit muodostaa oman käsityksesi? Minusta kyllä vahvasti tuntuu siltä, että sellainen sinulla jo onkin noista kaikista kohdista. Joten, mihin sinä minun vastauksiani tarvitset? Voidaksesi olla eri mieltä tai jotakin muuta yhtä lapsellista?

No, vastaan kaikkiin yo. kysymyksiisi "kyllä". Tämä ehkä lopettaa tivaamisesi. Mutta koska sinä jatkuvasti puhut uskonnoista, ketjun aiheen vastaisesti, minä lisään vielä yhden esimerkin ilman "religioita": olivatko ne Trumpia kannattavat republikaanit kiihkoilijoita, jotka 6.1.2021 mellakoivat Capitolilla USA:n pääkaupungissa ja tunkeutuivat kongressirakennukseen? Vastaan: olivat. Ja ellet vieläkään tiedä, mitä kiihkoilu tarkoittaa ja miltä se näyttää, voit katsella lukuisia noista tapahtumista kuvattuja videoita. Huudetaan iskulauseita nyrkit pystyssä ja muuta sellaista.
Avatar
Prometheus
Reactions:
Viestit: 211
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:51

Re: Uskominen ilman Religioita

Viesti Kirjoittaja Prometheus »

Sulervo kirjoitti: 16 Huhti 2023, 21:45 Mikä tuollaisen älyttömän tenttaamisen pointtina on? Minunko tässä pitää vastata sinulle, jotta osaisit muodostaa oman käsityksesi? Minusta kyllä vahvasti tuntuu siltä, että sellainen sinulla jo onkin noista kaikista kohdista. Joten, mihin sinä minun vastauksiani tarvitset?
Sinun ei tarvitse vastata minulle yhtään mitään, enkä tarvitse vastauksiasi mihinkään. Sinun ei tarvitse edes lukea minun kommenttejani.
Sinulla vain näyttää olevan tarve tehdä niin.
Sulervo kirjoitti: 16 Huhti 2023, 21:45 Voidaksesi olla eri mieltä tai jotakin muuta yhtä lapsellista?
Tietysti kaikki eri mieltä kanssasi olevat ovat mielestäsi lapsellisia.
Sulervo kirjoitti: 16 Huhti 2023, 21:45 No, vastaan kaikkiin yo. kysymyksiisi "kyllä".
Jos vastaat jokaiseen kohtaan "kyllä", niin silloin n.5 miljardia ihmistä on mielestäsi uskonnollisia kiihkoilijoita.
On todella harmillista, että tämä pieni joukko pilaa niiden loppujen "maltillisten valtavirran uskonnollisuuden" suotuisat vaikutukset. :D
Sulervo kirjoitti: 16 Huhti 2023, 21:45 Mutta koska sinä jatkuvasti puhut uskonnoista, ketjun aiheen vastaisesti, minä lisään vielä yhden esimerkin ilman "religioita": olivatko ne Trumpia kannattavat republikaanit kiihkoilijoita, jotka 6.1.2021 mellakoivat Capitolilla USA:n pääkaupungissa ja tunkeutuivat kongressirakennukseen? Vastaan: olivat. Ja ellet vieläkään tiedä, mitä kiihkoilu tarkoittaa ja miltä se näyttää, voit katsella lukuisia noista tapahtumista kuvattuja videoita. Huudetaan iskulauseita nyrkit pystyssä ja muuta sellaista.
Toisten mielestä he ovat kiihkoilijoita ja toisten mielestä vain hartaita rebublikaaneja.

Yritin saada sinut ymmärtämään, että kiihkoilu-sana tarkoittaa eri ihmisille erilaisia asioita, mutta et selvästikään ole pohtinut asiaa.
Usein "oman porukan" toiminta nähdään hyvänä ja tarpeellisena, ja "muiden porukoiden" vastaava toiminta vahingollisena, epäisänmaallisena, harhaoppisena tms.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Uskominen ilman Religioita

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Prometheus kirjoitti: 23 Huhti 2023, 16:16 Yritin saada sinut ymmärtämään, että kiihkoilu-sana tarkoittaa eri ihmisille erilaisia asioita, mutta et selvästikään ole pohtinut asiaa.
Tokihan olen havainnut, että esim. sinulla on oma käsityksesi kiihkoilusta ja minulla omani.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 2863
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Uskominen ilman Religioita

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Mahtaakohan maailmasta löytyä 5 miljardia ihmistä jotka kaikki vastaavat joka kohtaan kyllä.
Avatar
Prometheus
Reactions:
Viestit: 211
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:51

Re: Uskominen ilman Religioita

Viesti Kirjoittaja Prometheus »

Sulervo kirjoitti: 23 Huhti 2023, 17:47
Prometheus kirjoitti: 23 Huhti 2023, 16:16 Yritin saada sinut ymmärtämään, että kiihkoilu-sana tarkoittaa eri ihmisille erilaisia asioita, mutta et selvästikään ole pohtinut asiaa.
Tokihan olen havainnut, että esim. sinulla on oma käsityksesi kiihkoilusta ja minulla omani.
Miksi sitten kirjoitit näin:
Sulervo kirjoitti: 11 Huhti 2023, 19:07 Sinä siis kysyt minulta, millä kriteereillä "tavalliset" uskovaiset erotetaan kiihkoilijoista. Eikö tuollainen kysely muka ole naurettavaa? Etkö todella osaa itse erottaa kiihkoilijoita muista, minunko pitää sinulle opettaa noita "kriteereitä"? Täytyyhän sinunkin tajuta, mitä kiihkoilu tarkoittaa.
Avatar
Prometheus
Reactions:
Viestit: 211
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:51

Re: Uskominen ilman Religioita

Viesti Kirjoittaja Prometheus »

Varaktori kirjoitti: 23 Huhti 2023, 17:52 Mahtaakohan maailmasta löytyä 5 miljardia ihmistä jotka kaikki vastaavat joka kohtaan kyllä.
Melko varmasti ei.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Uskominen ilman Religioita

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Prometheus kirjoitti: 23 Huhti 2023, 19:15 Miksi sitten kirjoitit näin: (...)
Oletko muuttanut mielesi? Juuri pääsit sanomasta, että "sinun ei tarvitse vastata minulle yhtään mitään, enkä tarvitse vastauksiasi mihinkään". En minä tuollaisen jälkeen halua kovinkaan herkästi vastata kysymyksiisi.

Lisäsit: "Tietysti kaikki eri mieltä kanssasi olevat ovat mielestäsi lapsellisia".

Ehei, eivät suinkaan kaikki, mutta tiedänpä nyt ainakin erään, josta jatkuvasti olen taipuvaisempi noin ajattelemaan.
Avatar
Prometheus
Reactions:
Viestit: 211
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:51

Re: Uskominen ilman Religioita

Viesti Kirjoittaja Prometheus »

Sulervo kirjoitti: 24 Huhti 2023, 00:20
Prometheus kirjoitti: 23 Huhti 2023, 19:15 Miksi sitten kirjoitit näin: (...)
Oletko muuttanut mielesi? Juuri pääsit sanomasta, että "sinun ei tarvitse vastata minulle yhtään mitään, enkä tarvitse vastauksiasi mihinkään". En minä tuollaisen jälkeen halua kovinkaan herkästi vastata kysymyksiisi.

Lisäsit: "Tietysti kaikki eri mieltä kanssasi olevat ovat mielestäsi lapsellisia".

Ehei, eivät suinkaan kaikki, mutta tiedänpä nyt ainakin erään, josta jatkuvasti olen taipuvaisempi noin ajattelemaan.
Ehkä jonain päivänä tajuat, että olet taipuvainen ajattelemaan vain niin kuin sinut on opetettu ajattelemaan.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Uskominen ilman Religioita

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Prometheus kirjoitti: 27 Huhti 2023, 10:07
Sulervo kirjoitti: 24 Huhti 2023, 00:20
Lisäsit: "Tietysti kaikki eri mieltä kanssasi olevat ovat mielestäsi lapsellisia".

Ehei, eivät suinkaan kaikki, mutta tiedänpä nyt ainakin erään, josta jatkuvasti olen taipuvaisempi noin ajattelemaan.
Ehkä jonain päivänä tajuat, että olet taipuvainen ajattelemaan vain niin kuin sinut on opetettu ajattelemaan.
Ei minua ole opetettu pitämään ketään lapsellisena. Joskus vain ei voi sellaiselta johtopäätökseltä välttyä.
Vastaa Viestiin