No tällä kertaa taidan olla kutakuinkin samaa mieltä. Sillä täsmennyksellä, että tuo uskonnon ja ideologian rajanveto on minusta vain veteen piirretty viiva. Kun en juuri ole perillä uskontoon liittyvästä terminologiasta, saatan nimittää uskonnoksi tavanomaista laajemman ilmiöiden joukon.Sulervo kirjoitti: ↑09 Maalis 2023, 13:45Katsoisin tällaisia määrittelyjä nk. perheyhtäläisyyden kannalta. Tässä neoklassisessa taloustieteessä on minustakin muutamia uskonnon piirteitä mutta ei toki kaikkia, ja siksi en sanoisi sitä uskonnoksi, mutta selvästikin ideologiaksi, ja sikäli yksisilmäiseksi, että siinä näköjään tarkastellaan yhteiskuntaa ahtaasti vain markkinoille tarjoutuvana alustana. Ajattelen Venäjän talouden yksityistämisprosessia, joka tehtiin juuri tämän ideologian oppien mukaan, tuloksena äärimmäisen räikeä kapitalismi, jossa syntyi miljardöörejä, kun suuri osa kansasta jäi köyhyyteen. Syynä oli nähdäkseni se, että nuo uusliberalistit eivät osanneet ottaa huomioon sikäläistä yhteiskuntaa, josta demokraattiset perinteet ja instituutiot täysin puuttuivat, samoin kuin johtajienkin yli käyvä lainsäädäntö, "rule of law" (ja nytkin laki on tasan sitä, mitä hra Putler haluaa). USA:ssa on sentään demokratia, mutta noille chicagolaisille se oli annettu asia, jonka merkitykseen ei tarvitse kiinnittää huomiota, tai jopa Milton Friedmania siteeraten: "valtio ei ole ratkaisu vaan ongelma". Mikään kontrolli ei oligarkkien rohmuilua rajoittanut, paitsi tietysti heidän välisensä valtataistelu. Tämä kai sitten oli uusliberalistien ihanne teoriassa, mutta harhaiseksi toiveajatteluksi jäi kun nähtiin mihin se äärimmilleen vietynä johtaa. Paitsi että kyllähän tuo Friedmanin lausahdus nyt kuvaa Venäjän tilannetta hyvin, karmean ironisella tavalla.Naturalisti kirjoitti: ↑09 Maalis 2023, 10:35 Totesit, että jonkun "jalkapalloseuran fanittamisessa - mikä saatetaan kokea suorastaan pyhäksi velvollisuudeksi - on uskonnon piirteitä enemmänkin kuin taloustieteessä, jossa ainakin pyritään järkiperäiseen argumentointiin." Päteekö tämä uusliberalismiin eli neoklassiseen taloustieteeseen?
Samaten nuo ideat johtivat ikäviin seurauksiin mm. Pinochetin juntan Chilessä, mutta siitä ei nyt enempää.
Tuota perheyhtäkäisyyden ajatusta olen joskus mielessäni sovitellut myös subjektiivisten mielten muodostamaan kulttuuriseen kokonausuuteen. Jokaisella yksilöllä on kokonaisuudesta vain osittainen subjektiivinen käsitys. Nämä käsitykset ovat reunoiltaan limittäisiä muiden kanssa, mutta vain likimain yhteneviä. Ehkäpä tämä subjektiivisten käsitysten diversiteetti onkin memeettistä evoluutiota ylläpitävä voima.