Poll: Ateisti vai uskovainen
Poll: Ateisti vai uskovainen
Tässä äänestys jonka tarkoitus on selvittää ateistien ja uskovaisten osuus palstalla. Kuten liitetystä kuvasta näette on mahdollisuuksia enemmänkin kuin vain ateisti/uskovainen.
Jos tuntee olevansa tietynlainen ateisti niin voi hieman tarkentaa mihin ryhmään kuuluu. Sama agnostikon ja teistin kohdalla. Vaihtoehdot kuvassa ovat englanniksi mutta oletan että jokaisella täällä on todella hyvä kielipää.
Jos tuntee olevansa tietynlainen ateisti niin voi hieman tarkentaa mihin ryhmään kuuluu. Sama agnostikon ja teistin kohdalla. Vaihtoehdot kuvassa ovat englanniksi mutta oletan että jokaisella täällä on todella hyvä kielipää.
Re: Poll: Ateisti vai uskovainen
Jos on pakko valita omalla kohdallani niin "Vahva ateismi". Ei minulla ole epävarmuutta asian suhteen. Ei ole jumalaa. Luonto täyttää sen tarpeen. Luontoa ei voi rukoilla eikä se anna armoa. Luonto on täysin persoonaton eikä näin ollen voi olla persoonallinen jumala. Mutta mikä minua ajaa eteenpäin on se että haluan ymmärtää luontoa ja miten se toimii.
Viimeksi muokannut Damokles, 30 Tammi 2025, 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noihin slotteihin asettuminen tuottaa vääjäämättä ongelmia. Olen ateisti mutta muut määrittelee sen erilailla kuin minä joten valitsin muu.
-
PaikallaStadin öljylanne
- Reactions:
Olen ignostikko. Tuon listan mukaan kaiketi vahva agnostikko, mutta ehkä mielummin puhun ignostismista omalla kohdallani. Toisin sanoen Jumala on mielestäni terminä siansaksaa. Tarkoitan, että se on niin huonosti määritelty, emme tiedä, miten sen viittaaman asian olemassaolon voisi falsifioida, mikä on ymmärtääkseni perusedellytys, että olemassoloa voitaisiin testata.
Hyvä tuo muu-vaihtoehto, sille toivon lisääkin kannatusta. Yleensä vaan keskusteluissa mennään tiukan kaksijakoisesti ateismi - teismi vastakkainasettelussa.
Is all that we see or seem
But a dream within a dream?
- Edgar Allan Poe
But a dream within a dream?
- Edgar Allan Poe
Ihan hyvät vaihtoehdot kerrankin. Joka lokerossa voi tarkistaa, lisätä finessejä. Minä en ole kirkko uskovainen, enemmänkin epäsovinnainen Jumalan kirjanoppinut tms. Taiteen suuntaan, siis rakkaus pääasia.
https://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
Itselläni ei ole mitään harhaluuloja mutta olen täysin varma siitä että joidenkin heikkolahjaisten mielestä jumala (joku niistä) on olemassa.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Mihin osastoon noituutta harjoittava satanisti laitetaan?
Emme voi tietää, olisiko 10 000 vuotta/miljardi vuotta vanhempi sivilisaatio vaikuttanut kehitykseemme. Tuollainen käsitettäisiin "jumalaksi", koska on jo luultavasti kehittynyt aivan toisenlaiseksi älyksi, mitä me edustamme.
Taantuvassa yhteiskunnassa tuloerot ovat minimissä.
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
Suomalainen sisu:
https://www.youtube.com/watch?v=7WXuejg7fwU
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
Suomalainen sisu:
https://www.youtube.com/watch?v=7WXuejg7fwU
Tuota voi sanoa uskomukseksi, mutta se voi olla myös harhaluulo.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑30 Tammi 2025, 18:24 Itselläni ei ole mitään harhaluuloja mutta olen täysin varma siitä että joidenkin heikkolahjaisten mielestä jumala (joku niistä) on olemassa.
Omasta mielestä jonkinlaista älykästä suunnittelua (Jumalaa) tarvitaan, että maapallolla on ylipäänsä elämää, se on taas sitten toinen asia, onko maailma vain 6 000 vuotta vanha kuin joissain kristillisissä suunnissa uskotaan, tähän suhtauduin ainakin epäillen.
-
Vapaaherra
- Reactions:
Olen uskomattoman uskoton.
En tiedä mutta tilastojen mukaan onko täällä ateistien ylivalta? Kuusi on ilmoittanut olevansa ateisteja tähän mennessä. Viisi agnostikkoja eli miten sen nyt ottaa???? Kolme uskovaista???
Mielestäni mitä kommenteihin tulee aiheessa niin jokainen kommentti on oikea. Vaikka sekin ettei tiedä kantaansa. Tuo AVH:n kysymys on hankala ja en osaa sano mitään. Onko satanismi edes uskonto? Olikos Kauko Röyhkä ainakin jossain vaiheessa satanisti?
Vapaaherran kommentti "Uskomattoman uskonnoton" on loistava. En voi uskoa todeksi.
Mielestäni mitä kommenteihin tulee aiheessa niin jokainen kommentti on oikea. Vaikka sekin ettei tiedä kantaansa. Tuo AVH:n kysymys on hankala ja en osaa sano mitään. Onko satanismi edes uskonto? Olikos Kauko Röyhkä ainakin jossain vaiheessa satanisti?
Vapaaherran kommentti "Uskomattoman uskonnoton" on loistava. En voi uskoa todeksi.
Gnostilainen, tai vahva, ateisti.
Ignostismissa olikin yllättävän paljon yhteistä oman näkemykseni kanssa. Ajatus jumalasta on mieletön, mutta deduktiivinen päättely johtaa siihen, että jos jumala määritellään joksikin muuksi kuin omnipotentiksi entiteetiksi, ei kyse ole jumalasta ja jos jumala määritellään omnipotentiksi entiteetiksi, ei sitä ole olemassa.Stadin öljylanne kirjoitti: ↑30 Tammi 2025, 17:43 Olen ignostikko. Tuon listan mukaan kaiketi vahva agnostikko, mutta ehkä mielummin puhun ignostismista omalla kohdallani. Toisin sanoen Jumala on mielestäni terminä siansaksaa. Tarkoitan, että se on niin huonosti määritelty, emme tiedä, miten sen viittaaman asian olemassaolon voisi falsifioida, mikä on ymmärtääkseni perusedellytys, että olemassoloa voitaisiin testata.
Uskovainen.
-
PaikallaStadin öljylanne
- Reactions:
Palsta on täynnä evakelista-ateisteja ja -teisteja. Eli riippumatta siitä, mitä mieltä he jumalista ovat, he eivät osaa pitää sitä omana tietonaan.Damokles kirjoitti: ↑31 Tammi 2025, 01:10 En tiedä mutta tilastojen mukaan onko täällä ateistien ylivalta? Kuusi on ilmoittanut olevansa ateisteja tähän mennessä. Viisi agnostikkoja eli miten sen nyt ottaa???? Kolme uskovaista???