Poll: Ateisti vai uskovainen

Tieteellistä keskustelua uskonnoista ja uskontojen vaikutuksista ihmiseen.

Oletko ateisti vai uskovainen

Uskovainen
8
13%
Ateisti
28
44%
Agnostikko
10
16%
Jotain muuta kuin nuo kolme
8
13%
En tiedä
3
5%
En välitä mikä olen kyseisen asian suhteen
6
10%

Ääniä yhteensä: 63

Damokles
Reactions:

Poll: Ateisti vai uskovainen

Viesti Kirjoittaja Damokles »

Tässä äänestys jonka tarkoitus on selvittää ateistien ja uskovaisten osuus palstalla. Kuten liitetystä kuvasta näette on mahdollisuuksia enemmänkin kuin vain ateisti/uskovainen.

Jos tuntee olevansa tietynlainen ateisti niin voi hieman tarkentaa mihin ryhmään kuuluu. Sama agnostikon ja teistin kohdalla. Vaihtoehdot kuvassa ovat englanniksi mutta oletan että jokaisella täällä on todella hyvä kielipää.
Liitteet
c172aa38233cb314c4bf081134e96ba1-3975554676.png
Damokles
Reactions:

Re: Poll: Ateisti vai uskovainen

Jos on pakko valita omalla kohdallani niin "Vahva ateismi". Ei minulla ole epävarmuutta asian suhteen. Ei ole jumalaa. Luonto täyttää sen tarpeen. Luontoa ei voi rukoilla eikä se anna armoa. Luonto on täysin persoonaton eikä näin ollen voi olla persoonallinen jumala. Mutta mikä minua ajaa eteenpäin on se että haluan ymmärtää luontoa ja miten se toimii.
Viimeksi muokannut Damokles, 30 Tammi 2025, 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cinnamon
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Cinnamon »

Noihin slotteihin asettuminen tuottaa vääjäämättä ongelmia. Olen ateisti mutta muut määrittelee sen erilailla kuin minä joten valitsin muu.
Stadin öljylanne
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stadin öljylanne »

Olen ignostikko. Tuon listan mukaan kaiketi vahva agnostikko, mutta ehkä mielummin puhun ignostismista omalla kohdallani. Toisin sanoen Jumala on mielestäni terminä siansaksaa. Tarkoitan, että se on niin huonosti määritelty, emme tiedä, miten sen viittaaman asian olemassaolon voisi falsifioida, mikä on ymmärtääkseni perusedellytys, että olemassoloa voitaisiin testata.
jester
Reactions:

Viesti Kirjoittaja jester »

Hyvä tuo muu-vaihtoehto, sille toivon lisääkin kannatusta. Yleensä vaan keskusteluissa mennään tiukan kaksijakoisesti ateismi - teismi vastakkainasettelussa.
Is all that we see or seem
But a dream within a dream?
- Edgar Allan Poe
OlliS
Reactions:
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Ihan hyvät vaihtoehdot kerrankin. Joka lokerossa voi tarkistaa, lisätä finessejä. Minä en ole kirkko uskovainen, enemmänkin epäsovinnainen Jumalan kirjanoppinut tms. Taiteen suuntaan, siis rakkaus pääasia.
https://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
anarkistialkuasukas
Reactions:

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Itselläni ei ole mitään harhaluuloja mutta olen täysin varma siitä että joidenkin heikkolahjaisten mielestä jumala (joku niistä) on olemassa.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
AVH
Reactions:

Viesti Kirjoittaja AVH »

Mihin osastoon noituutta harjoittava satanisti laitetaan?
Toope
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Toope »

Emme voi tietää, olisiko 10 000 vuotta/miljardi vuotta vanhempi sivilisaatio vaikuttanut kehitykseemme. Tuollainen käsitettäisiin "jumalaksi", koska on jo luultavasti kehittynyt aivan toisenlaiseksi älyksi, mitä me edustamme.
Taantuvassa yhteiskunnassa tuloerot ovat minimissä.
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
Suomalainen sisu:
https://www.youtube.com/watch?v=7WXuejg7fwU
Deedee
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Deedee »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 30 Tammi 2025, 18:24 Itselläni ei ole mitään harhaluuloja mutta olen täysin varma siitä että joidenkin heikkolahjaisten mielestä jumala (joku niistä) on olemassa.
Tuota voi sanoa uskomukseksi, mutta se voi olla myös harhaluulo.
Tomijk
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tomijk »

Omasta mielestä jonkinlaista älykästä suunnittelua (Jumalaa) tarvitaan, että maapallolla on ylipäänsä elämää, se on taas sitten toinen asia, onko maailma vain 6 000 vuotta vanha kuin joissain kristillisissä suunnissa uskotaan, tähän suhtauduin ainakin epäillen.
Vapaaherra
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Vapaaherra »

Olen uskomattoman uskoton.
Damokles
Reactions:

En tiedä mutta tilastojen mukaan onko täällä ateistien ylivalta? Kuusi on ilmoittanut olevansa ateisteja tähän mennessä. Viisi agnostikkoja eli miten sen nyt ottaa???? Kolme uskovaista???

Mielestäni mitä kommenteihin tulee aiheessa niin jokainen kommentti on oikea. Vaikka sekin ettei tiedä kantaansa. Tuo AVH:n kysymys on hankala ja en osaa sano mitään. Onko satanismi edes uskonto? Olikos Kauko Röyhkä ainakin jossain vaiheessa satanisti?

Vapaaherran kommentti "Uskomattoman uskonnoton" on loistava. En voi uskoa todeksi.
bdbdbd
Reactions:

Viesti Kirjoittaja bdbdbd »

Gnostilainen, tai vahva, ateisti.
Stadin öljylanne kirjoitti: 30 Tammi 2025, 17:43 Olen ignostikko. Tuon listan mukaan kaiketi vahva agnostikko, mutta ehkä mielummin puhun ignostismista omalla kohdallani. Toisin sanoen Jumala on mielestäni terminä siansaksaa. Tarkoitan, että se on niin huonosti määritelty, emme tiedä, miten sen viittaaman asian olemassaolon voisi falsifioida, mikä on ymmärtääkseni perusedellytys, että olemassoloa voitaisiin testata.
Ignostismissa olikin yllättävän paljon yhteistä oman näkemykseni kanssa. Ajatus jumalasta on mieletön, mutta deduktiivinen päättely johtaa siihen, että jos jumala määritellään joksikin muuksi kuin omnipotentiksi entiteetiksi, ei kyse ole jumalasta ja jos jumala määritellään omnipotentiksi entiteetiksi, ei sitä ole olemassa.
AVH kirjoitti: 30 Tammi 2025, 19:25 Mihin osastoon noituutta harjoittava satanisti laitetaan?
Uskovainen.
Stadin öljylanne
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stadin öljylanne »

Damokles kirjoitti: 31 Tammi 2025, 01:10 En tiedä mutta tilastojen mukaan onko täällä ateistien ylivalta? Kuusi on ilmoittanut olevansa ateisteja tähän mennessä. Viisi agnostikkoja eli miten sen nyt ottaa???? Kolme uskovaista???

Mielestäni mitä kommenteihin tulee aiheessa niin jokainen kommentti on oikea. Vaikka sekin ettei tiedä kantaansa. Tuo AVH:n kysymys on hankala ja en osaa sano mitään. Onko satanismi edes uskonto? Olikos Kauko Röyhkä ainakin jossain vaiheessa satanisti?

Vapaaherran kommentti "Uskomattoman uskonnoton" on loistava. En voi uskoa todeksi.
Palsta on täynnä evakelista-ateisteja ja -teisteja. Eli riippumatta siitä, mitä mieltä he jumalista ovat, he eivät osaa pitää sitä omana tietonaan.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin