jakeluvelvoite

Keskustelua politiikasta ja poliitikoista kautta linjan.
Avatar
apetteri
Reactions:
Viestit: 1462
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 13:26

jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja apetteri »

jakeluvelvoite taas puhuttaa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0 ... 483a2803b8

Eikö jakeluvelvoitteen kasvattaminen olisi vaikeuksissa kamppailevalle nesteelle kultasuoni, mitä kautta valtio saisi lisää tuloja. artikkelissa mainitaa että fossiilisten käyttäminen tuo lisää tuloja. onko se suhteessa sit parempi tulon lähde, kuin epäsuora tulo nesteen yritysveron ja osingon kautta?

tokihan tavan tallaaja maksaa jakeluvelvoitteen loppulaskun, mutta sehän nyt on istuvalle hallitukselle sivuseikka.
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 2906
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Se on tämä EU varmasti tuossakin takapiruna.
Trump voisi tehdä EU:n kassa diilin, että jakeluvelvoitteista luovuttaisiin ja Eurooppa ostaisi enemmän fossiilisia polttoaineita USA:sta.
angela m
Reactions:
Viestit: 1321
Liittynyt: 23 Kesä 2024, 08:45

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja angela m »

"tokihan tavan tallaaja maksaa jakeluvelvoitteen loppulaskun, mutta sehän nyt on istuvalle hallitukselle sivuseikka."

Vassuthan tuon isiä on ja syypäitä siihen että tavan tallaajalle tuosta tulee laskua, se on fakta joten turha valehdella.

Ilmu-uskovaisten aikaansaannosta, ei kenenkään muun.



"SKAL kysyi, pitäisikö jakeluvelvoitetta jatkossakin laskea kuljetuskustannusten hillitsemiseksi. Puolueiden näkemykset vaihtelivat. Kokoomus ja perussuomalaiset kannattivat jakeluvelvoitteen laskemista.

Keskustan mukaan biojakeluvelvoitteen alempaa tasoa pitää jatkaa silloin, jos biojakeen osuuden nostaminen uhkaa korottaa polttoaineen hintaa kohtuuttomasti. Kokoomuksen mielestä on selvää, että nykyisen aikataulun mukainen korotusesitys on kestämätön polttoaineiden kustannusten kannalta. On myös epäselvää, löytyykö globaaleilta markkinoilta riittäviä raaka-ainevirtoja jakeluvelvoitteen nostamiseksi tällä aikataululla.

SDP ei kannata jakeluvelvoitteen laskua. Puolueen mukaan jakeluvelvoitetta alennettiin tilapäisesti poikkeuksellisessa tilanteessa, mutta nyt kuljetusalan tukemiseen tulee etsiä paremmin kohdentuvia keinoja.

Myöskään vasemmistoliitto ei halua alentaa jakeluvelvoitetta. Puolue toteaa, että jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen energiakriisin keskellä oli kotitalouksien tukemiseksi perusteltua, mutta samaan aikaan on tärkeää edistää uusiutuvien polttoaineiden käyttöä fossiilisten korvaamiseksi."
Avatar
anarkistialkuasukas
Reactions:
Viestit: 5791
Liittynyt: 10 Kesä 2024, 17:58
Paikkakunta: Linnunrata

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

angela m kirjoitti: 17 Huhti 2025, 21:14Vassuthan tuon isiä on ja syypäitä...
Niinkö? Jakeluvelvoitelaki on alunperin säädetty Vanhasen toisen hallituksen aikana vuonna 2007. Toki sen pykäliin on tehty erinäisiä muutoksia vuosien varrella ja tämänhetkiset, osittain perutut korotukset on asetettu Sipilän hallituksen kaudella.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Avatar
Ertsu
Reactions:
Viestit: 4184
Liittynyt: 08 Joulu 2022, 08:55

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

angela m kirjoitti: 17 Huhti 2025, 21:14 "tokihan tavan tallaaja maksaa jakeluvelvoitteen loppulaskun, mutta sehän nyt on istuvalle hallitukselle sivuseikka."

Vassuthan tuon isiä on ja syypäitä siihen että tavan tallaajalle tuosta tulee laskua, se on fakta joten turha valehdella.

Ilmu-uskovaisten aikaansaannosta, ei kenenkään muun.



"SKAL kysyi, pitäisikö jakeluvelvoitetta jatkossakin laskea kuljetuskustannusten hillitsemiseksi. Puolueiden näkemykset vaihtelivat. Kokoomus ja perussuomalaiset kannattivat jakeluvelvoitteen laskemista.

Keskustan mukaan biojakeluvelvoitteen alempaa tasoa pitää jatkaa silloin, jos biojakeen osuuden nostaminen uhkaa korottaa polttoaineen hintaa kohtuuttomasti. Kokoomuksen mielestä on selvää, että nykyisen aikataulun mukainen korotusesitys on kestämätön polttoaineiden kustannusten kannalta. On myös epäselvää, löytyykö globaaleilta markkinoilta riittäviä raaka-ainevirtoja jakeluvelvoitteen nostamiseksi tällä aikataululla.

SDP ei kannata jakeluvelvoitteen laskua. Puolueen mukaan jakeluvelvoitetta alennettiin tilapäisesti poikkeuksellisessa tilanteessa, mutta nyt kuljetusalan tukemiseen tulee etsiä paremmin kohdentuvia keinoja.

Myöskään vasemmistoliitto ei halua alentaa jakeluvelvoitetta. Puolue toteaa, että jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen energiakriisin keskellä oli kotitalouksien tukemiseksi perusteltua, mutta samaan aikaan on tärkeää edistää uusiutuvien polttoaineiden käyttöä fossiilisten korvaamiseksi."
Kuljetuskustannusten alentamiseen pitäisi kehittää jakelukontti, jolloin kaupunkien välistä rekkaliikennettä tarvittaisiin vähemmän. Jakelukontti olisi 3m pitkä, 2m leveä ja 2m korkea. Jakelukontit lastattaisiin keskusliikkeen varastolla junanvaunuun poikittain ja nostettaisiin jakeluauton kyytiin sellaisenaan määräasemalla. Siitä jakeluauto lähtisi jakamaan tavaroita kauppoihin.
Avatar
anarkistialkuasukas
Reactions:
Viestit: 5791
Liittynyt: 10 Kesä 2024, 17:58
Paikkakunta: Linnunrata

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Ertsu kirjoitti: 18 Huhti 2025, 09:06
angela m kirjoitti: 17 Huhti 2025, 21:14 "tokihan tavan tallaaja maksaa jakeluvelvoitteen loppulaskun, mutta sehän nyt on istuvalle hallitukselle sivuseikka."

Vassuthan tuon isiä on ja syypäitä siihen että tavan tallaajalle tuosta tulee laskua, se on fakta joten turha valehdella.

Ilmu-uskovaisten aikaansaannosta, ei kenenkään muun.



"SKAL kysyi, pitäisikö jakeluvelvoitetta jatkossakin laskea kuljetuskustannusten hillitsemiseksi. Puolueiden näkemykset vaihtelivat. Kokoomus ja perussuomalaiset kannattivat jakeluvelvoitteen laskemista.

Keskustan mukaan biojakeluvelvoitteen alempaa tasoa pitää jatkaa silloin, jos biojakeen osuuden nostaminen uhkaa korottaa polttoaineen hintaa kohtuuttomasti. Kokoomuksen mielestä on selvää, että nykyisen aikataulun mukainen korotusesitys on kestämätön polttoaineiden kustannusten kannalta. On myös epäselvää, löytyykö globaaleilta markkinoilta riittäviä raaka-ainevirtoja jakeluvelvoitteen nostamiseksi tällä aikataululla.

SDP ei kannata jakeluvelvoitteen laskua. Puolueen mukaan jakeluvelvoitetta alennettiin tilapäisesti poikkeuksellisessa tilanteessa, mutta nyt kuljetusalan tukemiseen tulee etsiä paremmin kohdentuvia keinoja.

Myöskään vasemmistoliitto ei halua alentaa jakeluvelvoitetta. Puolue toteaa, että jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen energiakriisin keskellä oli kotitalouksien tukemiseksi perusteltua, mutta samaan aikaan on tärkeää edistää uusiutuvien polttoaineiden käyttöä fossiilisten korvaamiseksi."
Kuljetuskustannusten alentamiseen pitäisi kehittää jakelukontti, jolloin kaupunkien välistä rekkaliikennettä tarvittaisiin vähemmän. Jakelukontti olisi 3m pitkä, 2m leveä ja 2m korkea. Jakelukontit lastattaisiin keskusliikkeen varastolla junanvaunuun poikittain ja nostettaisiin jakeluauton kyytiin sellaisenaan määräasemalla. Siitä jakeluauto lähtisi jakamaan tavaroita kauppoihin.
Mites sitten ne kaupungit ja kunnat joihin ei ole junaraiteita?
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Avatar
Ertsu
Reactions:
Viestit: 4184
Liittynyt: 08 Joulu 2022, 08:55

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 18 Huhti 2025, 09:07
Ertsu kirjoitti: 18 Huhti 2025, 09:06
angela m kirjoitti: 17 Huhti 2025, 21:14 "tokihan tavan tallaaja maksaa jakeluvelvoitteen loppulaskun, mutta sehän nyt on istuvalle hallitukselle sivuseikka."

Vassuthan tuon isiä on ja syypäitä siihen että tavan tallaajalle tuosta tulee laskua, se on fakta joten turha valehdella.

Ilmu-uskovaisten aikaansaannosta, ei kenenkään muun.



"SKAL kysyi, pitäisikö jakeluvelvoitetta jatkossakin laskea kuljetuskustannusten hillitsemiseksi. Puolueiden näkemykset vaihtelivat. Kokoomus ja perussuomalaiset kannattivat jakeluvelvoitteen laskemista.

Keskustan mukaan biojakeluvelvoitteen alempaa tasoa pitää jatkaa silloin, jos biojakeen osuuden nostaminen uhkaa korottaa polttoaineen hintaa kohtuuttomasti. Kokoomuksen mielestä on selvää, että nykyisen aikataulun mukainen korotusesitys on kestämätön polttoaineiden kustannusten kannalta. On myös epäselvää, löytyykö globaaleilta markkinoilta riittäviä raaka-ainevirtoja jakeluvelvoitteen nostamiseksi tällä aikataululla.

SDP ei kannata jakeluvelvoitteen laskua. Puolueen mukaan jakeluvelvoitetta alennettiin tilapäisesti poikkeuksellisessa tilanteessa, mutta nyt kuljetusalan tukemiseen tulee etsiä paremmin kohdentuvia keinoja.

Myöskään vasemmistoliitto ei halua alentaa jakeluvelvoitetta. Puolue toteaa, että jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen energiakriisin keskellä oli kotitalouksien tukemiseksi perusteltua, mutta samaan aikaan on tärkeää edistää uusiutuvien polttoaineiden käyttöä fossiilisten korvaamiseksi."
Kuljetuskustannusten alentamiseen pitäisi kehittää jakelukontti, jolloin kaupunkien välistä rekkaliikennettä tarvittaisiin vähemmän. Jakelukontti olisi 3m pitkä, 2m leveä ja 2m korkea. Jakelukontit lastattaisiin keskusliikkeen varastolla junanvaunuun poikittain ja nostettaisiin jakeluauton kyytiin sellaisenaan määräasemalla. Siitä jakeluauto lähtisi jakamaan tavaroita kauppoihin.
Mites sitten ne kaupungit ja kunnat joihin ei ole junaraiteita?
Sinne tavarat vietäisiin tietysti edelleen rekoilla.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 9289
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Ertsu kirjoitti: 18 Huhti 2025, 09:06 Jakelukontit lastattaisiin keskusliikkeen varastolla junanvaunuun poikittain
Kovin moni keskusliikkeen varasto ei ole junaradan varrella.
Avatar
Ertsu
Reactions:
Viestit: 4184
Liittynyt: 08 Joulu 2022, 08:55

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Tonttu kirjoitti: 18 Huhti 2025, 09:15
Ertsu kirjoitti: 18 Huhti 2025, 09:06 Jakelukontit lastattaisiin keskusliikkeen varastolla junanvaunuun poikittain
Kovin moni keskusliikkeen varasto ei ole junaradan varrella.
Ei, mutta se rata pitää rakentaa sinne.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja Susa »

Ertsu kirjoitti: 18 Huhti 2025, 09:06 Kuljetuskustannusten alentamiseen pitäisi kehittää jakelukontti, jolloin kaupunkien välistä rekkaliikennettä tarvittaisiin vähemmän. Jakelukontti olisi 3m pitkä, 2m leveä ja 2m korkea. Jakelukontit lastattaisiin keskusliikkeen varastolla junanvaunuun poikittain ja nostettaisiin jakeluauton kyytiin sellaisenaan määräasemalla. Siitä jakeluauto lähtisi jakamaan tavaroita kauppoihin.
Mielenkiintoinen ajatus, joka kylläkin on ollut hiukan erilaisena käytössä vuosikymmeniä sitten ja siitä luovuttiin juuri epäkäytännöllisyyden takia.
Pelkkä radan rakentaminen keskusvarastolle ei riitä, vaan jokaiselle paikkakunnalle mihin noita minikontteja jätettäisiin, pitäisi myös rakentaa lastauspaikat.
Tuollainen logistiikkaketju ei ole kovin kätevä ja se on erittäin altis häiriöille.
Avatar
Ertsu
Reactions:
Viestit: 4184
Liittynyt: 08 Joulu 2022, 08:55

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Susa kirjoitti: 18 Huhti 2025, 09:58
Ertsu kirjoitti: 18 Huhti 2025, 09:06 Kuljetuskustannusten alentamiseen pitäisi kehittää jakelukontti, jolloin kaupunkien välistä rekkaliikennettä tarvittaisiin vähemmän. Jakelukontti olisi 3m pitkä, 2m leveä ja 2m korkea. Jakelukontit lastattaisiin keskusliikkeen varastolla junanvaunuun poikittain ja nostettaisiin jakeluauton kyytiin sellaisenaan määräasemalla. Siitä jakeluauto lähtisi jakamaan tavaroita kauppoihin.
Mielenkiintoinen ajatus, joka kylläkin on ollut hiukan erilaisena käytössä vuosikymmeniä sitten ja siitä luovuttiin juuri epäkäytännöllisyyden takia.
Pelkkä radan rakentaminen keskusvarastolle ei riitä, vaan jokaiselle paikkakunnalle mihin noita minikontteja jätettäisiin, pitäisi myös rakentaa lastauspaikat.
Tuollainen logistiikkaketju ei ole kovin kätevä ja se on erittäin altis häiriöille.
Joo no kieltämättä se vaatisi koko logistiikkaketjun kehittämistä.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja Susa »

Ertsu kirjoitti: 18 Huhti 2025, 10:27 Joo no kieltämättä se vaatisi koko logistiikkaketjun kehittämistä.
Oikeampaa olisi sanoa "palata vanhaan logistiikkaketjuun", joka huonosti toimivana hylättiin.
Vielä 80-luvulla kulki tuollaisia junia, jotka jättivät tavaraa vaunuista tai vaunuja eri paikkakunnille.
Niitä kutsuttiin kappaletavarajuniksi.
Avatar
Ertsu
Reactions:
Viestit: 4184
Liittynyt: 08 Joulu 2022, 08:55

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Susa kirjoitti: 18 Huhti 2025, 10:36
Ertsu kirjoitti: 18 Huhti 2025, 10:27 Joo no kieltämättä se vaatisi koko logistiikkaketjun kehittämistä.
Oikeampaa olisi sanoa "palata vanhaan logistiikkaketjuun", joka huonosti toimivana hylättiin.
Vielä 80-luvulla kulki tuollaisia junia, jotka jättivät tavaraa vaunuista tai vaunuja eri paikkakunnille.
Niitä kutsuttiin kappaletavarajuniksi.
Ei kutsuttu. Kappaletavarajunat ovat ihan eri juttu kuin konttijunat. Mun isäni ajoi kuorma-autolla VR:n kappaletavarakuljetuksia -70 luvulla, mutta sen jälkeen VR on lopettanut kappaletavarakuljetukset.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja Susa »

Ertsu kirjoitti: 18 Huhti 2025, 10:44
Susa kirjoitti: 18 Huhti 2025, 10:36
Ertsu kirjoitti: 18 Huhti 2025, 10:27 Joo no kieltämättä se vaatisi koko logistiikkaketjun kehittämistä.
Oikeampaa olisi sanoa "palata vanhaan logistiikkaketjuun", joka huonosti toimivana hylättiin.
Vielä 80-luvulla kulki tuollaisia junia, jotka jättivät tavaraa vaunuista tai vaunuja eri paikkakunnille.
Niitä kutsuttiin kappaletavarajuniksi.
Ei kutsuttu. Kappaletavarajunat ovat ihan eri juttu kuin konttijunat. Mun isäni ajoi kuorma-autolla VR:n kappaletavarakuljetuksia -70 luvulla, mutta sen jälkeen VR on lopettanut kappaletavarakuljetukset.
Kyllä kutsuttiin. Konttijunat eivät jätä kontteja pikku paikkakunnille, mutta kappaletavarajunat (jakelujunat) jättivät tavaraa tai kokonaisia vaunuja pikku paikkakunnille.
Tuollaiset junathan olivat jäänne vanhoilta ajoilta, jolloin ei ollut paljon kuorma-autoja tavaran kuljetukseen.
Kumipyörien yleistyttyä nuo epäkäytännölliset junat poistuivat.

Minusta tämä sinun ideasi junista minikontteineen kuuluu samaan luokkaan noiden kappaletavarajunien kanssa monestakin syystä.
Avatar
Ertsu
Reactions:
Viestit: 4184
Liittynyt: 08 Joulu 2022, 08:55

Re: jakeluvelvoite

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Susa kirjoitti: 18 Huhti 2025, 10:56
Ertsu kirjoitti: 18 Huhti 2025, 10:44
Susa kirjoitti: 18 Huhti 2025, 10:36
Ertsu kirjoitti: 18 Huhti 2025, 10:27 Joo no kieltämättä se vaatisi koko logistiikkaketjun kehittämistä.
Oikeampaa olisi sanoa "palata vanhaan logistiikkaketjuun", joka huonosti toimivana hylättiin.
Vielä 80-luvulla kulki tuollaisia junia, jotka jättivät tavaraa vaunuista tai vaunuja eri paikkakunnille.
Niitä kutsuttiin kappaletavarajuniksi.
Ei kutsuttu. Kappaletavarajunat ovat ihan eri juttu kuin konttijunat. Mun isäni ajoi kuorma-autolla VR:n kappaletavarakuljetuksia -70 luvulla, mutta sen jälkeen VR on lopettanut kappaletavarakuljetukset.
Kyllä kutsuttiin. Konttijunat eivät jätä kontteja pikku paikkakunnille, mutta kappaletavarajunat (jakelujunat) jättivät tavaraa tai kokonaisia vaunuja pikku paikkakunnille.
Kyllä konttijunat pitäisi suunnitella sellaisiksi, että ne jättäisivät kontteja myös pienille paikkakunnille. Nosturi nostaisi kontin suoraan jakeluauton päälle. Se on eri juttu kuin kappaletavaroiden kuljetus.
Susa kirjoitti: 18 Huhti 2025, 10:56Minusta tämä sinun ideasi junista minikontteineen kuuluu samaan luokkaan noiden kappaletavarajunien kanssa monestakin syystä.
Ei ole sama asia. Kyllä mää olin isän kanssa joskus kuljettamassa niitä kappaletavaroita eikä se ole sama asia kuin isompien konttien käsittely.
Poista suositus Vastaa Viestiin