jakeluvelvoite
jakeluvelvoite
jakeluvelvoite taas puhuttaa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0 ... 483a2803b8
Eikö jakeluvelvoitteen kasvattaminen olisi vaikeuksissa kamppailevalle nesteelle kultasuoni, mitä kautta valtio saisi lisää tuloja. artikkelissa mainitaa että fossiilisten käyttäminen tuo lisää tuloja. onko se suhteessa sit parempi tulon lähde, kuin epäsuora tulo nesteen yritysveron ja osingon kautta?
tokihan tavan tallaaja maksaa jakeluvelvoitteen loppulaskun, mutta sehän nyt on istuvalle hallitukselle sivuseikka.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0 ... 483a2803b8
Eikö jakeluvelvoitteen kasvattaminen olisi vaikeuksissa kamppailevalle nesteelle kultasuoni, mitä kautta valtio saisi lisää tuloja. artikkelissa mainitaa että fossiilisten käyttäminen tuo lisää tuloja. onko se suhteessa sit parempi tulon lähde, kuin epäsuora tulo nesteen yritysveron ja osingon kautta?
tokihan tavan tallaaja maksaa jakeluvelvoitteen loppulaskun, mutta sehän nyt on istuvalle hallitukselle sivuseikka.
Re: jakeluvelvoite
Se on tämä EU varmasti tuossakin takapiruna.
Trump voisi tehdä EU:n kassa diilin, että jakeluvelvoitteista luovuttaisiin ja Eurooppa ostaisi enemmän fossiilisia polttoaineita USA:sta.
Trump voisi tehdä EU:n kassa diilin, että jakeluvelvoitteista luovuttaisiin ja Eurooppa ostaisi enemmän fossiilisia polttoaineita USA:sta.
Re: jakeluvelvoite
"tokihan tavan tallaaja maksaa jakeluvelvoitteen loppulaskun, mutta sehän nyt on istuvalle hallitukselle sivuseikka."
Vassuthan tuon isiä on ja syypäitä siihen että tavan tallaajalle tuosta tulee laskua, se on fakta joten turha valehdella.
Ilmu-uskovaisten aikaansaannosta, ei kenenkään muun.
"SKAL kysyi, pitäisikö jakeluvelvoitetta jatkossakin laskea kuljetuskustannusten hillitsemiseksi. Puolueiden näkemykset vaihtelivat. Kokoomus ja perussuomalaiset kannattivat jakeluvelvoitteen laskemista.
Keskustan mukaan biojakeluvelvoitteen alempaa tasoa pitää jatkaa silloin, jos biojakeen osuuden nostaminen uhkaa korottaa polttoaineen hintaa kohtuuttomasti. Kokoomuksen mielestä on selvää, että nykyisen aikataulun mukainen korotusesitys on kestämätön polttoaineiden kustannusten kannalta. On myös epäselvää, löytyykö globaaleilta markkinoilta riittäviä raaka-ainevirtoja jakeluvelvoitteen nostamiseksi tällä aikataululla.
SDP ei kannata jakeluvelvoitteen laskua. Puolueen mukaan jakeluvelvoitetta alennettiin tilapäisesti poikkeuksellisessa tilanteessa, mutta nyt kuljetusalan tukemiseen tulee etsiä paremmin kohdentuvia keinoja.
Myöskään vasemmistoliitto ei halua alentaa jakeluvelvoitetta. Puolue toteaa, että jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen energiakriisin keskellä oli kotitalouksien tukemiseksi perusteltua, mutta samaan aikaan on tärkeää edistää uusiutuvien polttoaineiden käyttöä fossiilisten korvaamiseksi."
Vassuthan tuon isiä on ja syypäitä siihen että tavan tallaajalle tuosta tulee laskua, se on fakta joten turha valehdella.
Ilmu-uskovaisten aikaansaannosta, ei kenenkään muun.
"SKAL kysyi, pitäisikö jakeluvelvoitetta jatkossakin laskea kuljetuskustannusten hillitsemiseksi. Puolueiden näkemykset vaihtelivat. Kokoomus ja perussuomalaiset kannattivat jakeluvelvoitteen laskemista.
Keskustan mukaan biojakeluvelvoitteen alempaa tasoa pitää jatkaa silloin, jos biojakeen osuuden nostaminen uhkaa korottaa polttoaineen hintaa kohtuuttomasti. Kokoomuksen mielestä on selvää, että nykyisen aikataulun mukainen korotusesitys on kestämätön polttoaineiden kustannusten kannalta. On myös epäselvää, löytyykö globaaleilta markkinoilta riittäviä raaka-ainevirtoja jakeluvelvoitteen nostamiseksi tällä aikataululla.
SDP ei kannata jakeluvelvoitteen laskua. Puolueen mukaan jakeluvelvoitetta alennettiin tilapäisesti poikkeuksellisessa tilanteessa, mutta nyt kuljetusalan tukemiseen tulee etsiä paremmin kohdentuvia keinoja.
Myöskään vasemmistoliitto ei halua alentaa jakeluvelvoitetta. Puolue toteaa, että jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen energiakriisin keskellä oli kotitalouksien tukemiseksi perusteltua, mutta samaan aikaan on tärkeää edistää uusiutuvien polttoaineiden käyttöä fossiilisten korvaamiseksi."
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
- Viestit: 5791
- Liittynyt: 10 Kesä 2024, 17:58
- Paikkakunta: Linnunrata
Re: jakeluvelvoite
Niinkö? Jakeluvelvoitelaki on alunperin säädetty Vanhasen toisen hallituksen aikana vuonna 2007. Toki sen pykäliin on tehty erinäisiä muutoksia vuosien varrella ja tämänhetkiset, osittain perutut korotukset on asetettu Sipilän hallituksen kaudella.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Re: jakeluvelvoite
Kuljetuskustannusten alentamiseen pitäisi kehittää jakelukontti, jolloin kaupunkien välistä rekkaliikennettä tarvittaisiin vähemmän. Jakelukontti olisi 3m pitkä, 2m leveä ja 2m korkea. Jakelukontit lastattaisiin keskusliikkeen varastolla junanvaunuun poikittain ja nostettaisiin jakeluauton kyytiin sellaisenaan määräasemalla. Siitä jakeluauto lähtisi jakamaan tavaroita kauppoihin.angela m kirjoitti: ↑17 Huhti 2025, 21:14 "tokihan tavan tallaaja maksaa jakeluvelvoitteen loppulaskun, mutta sehän nyt on istuvalle hallitukselle sivuseikka."
Vassuthan tuon isiä on ja syypäitä siihen että tavan tallaajalle tuosta tulee laskua, se on fakta joten turha valehdella.
Ilmu-uskovaisten aikaansaannosta, ei kenenkään muun.
"SKAL kysyi, pitäisikö jakeluvelvoitetta jatkossakin laskea kuljetuskustannusten hillitsemiseksi. Puolueiden näkemykset vaihtelivat. Kokoomus ja perussuomalaiset kannattivat jakeluvelvoitteen laskemista.
Keskustan mukaan biojakeluvelvoitteen alempaa tasoa pitää jatkaa silloin, jos biojakeen osuuden nostaminen uhkaa korottaa polttoaineen hintaa kohtuuttomasti. Kokoomuksen mielestä on selvää, että nykyisen aikataulun mukainen korotusesitys on kestämätön polttoaineiden kustannusten kannalta. On myös epäselvää, löytyykö globaaleilta markkinoilta riittäviä raaka-ainevirtoja jakeluvelvoitteen nostamiseksi tällä aikataululla.
SDP ei kannata jakeluvelvoitteen laskua. Puolueen mukaan jakeluvelvoitetta alennettiin tilapäisesti poikkeuksellisessa tilanteessa, mutta nyt kuljetusalan tukemiseen tulee etsiä paremmin kohdentuvia keinoja.
Myöskään vasemmistoliitto ei halua alentaa jakeluvelvoitetta. Puolue toteaa, että jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen energiakriisin keskellä oli kotitalouksien tukemiseksi perusteltua, mutta samaan aikaan on tärkeää edistää uusiutuvien polttoaineiden käyttöä fossiilisten korvaamiseksi."
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
- Viestit: 5791
- Liittynyt: 10 Kesä 2024, 17:58
- Paikkakunta: Linnunrata
Re: jakeluvelvoite
Mites sitten ne kaupungit ja kunnat joihin ei ole junaraiteita?Ertsu kirjoitti: ↑18 Huhti 2025, 09:06Kuljetuskustannusten alentamiseen pitäisi kehittää jakelukontti, jolloin kaupunkien välistä rekkaliikennettä tarvittaisiin vähemmän. Jakelukontti olisi 3m pitkä, 2m leveä ja 2m korkea. Jakelukontit lastattaisiin keskusliikkeen varastolla junanvaunuun poikittain ja nostettaisiin jakeluauton kyytiin sellaisenaan määräasemalla. Siitä jakeluauto lähtisi jakamaan tavaroita kauppoihin.angela m kirjoitti: ↑17 Huhti 2025, 21:14 "tokihan tavan tallaaja maksaa jakeluvelvoitteen loppulaskun, mutta sehän nyt on istuvalle hallitukselle sivuseikka."
Vassuthan tuon isiä on ja syypäitä siihen että tavan tallaajalle tuosta tulee laskua, se on fakta joten turha valehdella.
Ilmu-uskovaisten aikaansaannosta, ei kenenkään muun.
"SKAL kysyi, pitäisikö jakeluvelvoitetta jatkossakin laskea kuljetuskustannusten hillitsemiseksi. Puolueiden näkemykset vaihtelivat. Kokoomus ja perussuomalaiset kannattivat jakeluvelvoitteen laskemista.
Keskustan mukaan biojakeluvelvoitteen alempaa tasoa pitää jatkaa silloin, jos biojakeen osuuden nostaminen uhkaa korottaa polttoaineen hintaa kohtuuttomasti. Kokoomuksen mielestä on selvää, että nykyisen aikataulun mukainen korotusesitys on kestämätön polttoaineiden kustannusten kannalta. On myös epäselvää, löytyykö globaaleilta markkinoilta riittäviä raaka-ainevirtoja jakeluvelvoitteen nostamiseksi tällä aikataululla.
SDP ei kannata jakeluvelvoitteen laskua. Puolueen mukaan jakeluvelvoitetta alennettiin tilapäisesti poikkeuksellisessa tilanteessa, mutta nyt kuljetusalan tukemiseen tulee etsiä paremmin kohdentuvia keinoja.
Myöskään vasemmistoliitto ei halua alentaa jakeluvelvoitetta. Puolue toteaa, että jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen energiakriisin keskellä oli kotitalouksien tukemiseksi perusteltua, mutta samaan aikaan on tärkeää edistää uusiutuvien polttoaineiden käyttöä fossiilisten korvaamiseksi."
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Re: jakeluvelvoite
Sinne tavarat vietäisiin tietysti edelleen rekoilla.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑18 Huhti 2025, 09:07Mites sitten ne kaupungit ja kunnat joihin ei ole junaraiteita?Ertsu kirjoitti: ↑18 Huhti 2025, 09:06Kuljetuskustannusten alentamiseen pitäisi kehittää jakelukontti, jolloin kaupunkien välistä rekkaliikennettä tarvittaisiin vähemmän. Jakelukontti olisi 3m pitkä, 2m leveä ja 2m korkea. Jakelukontit lastattaisiin keskusliikkeen varastolla junanvaunuun poikittain ja nostettaisiin jakeluauton kyytiin sellaisenaan määräasemalla. Siitä jakeluauto lähtisi jakamaan tavaroita kauppoihin.angela m kirjoitti: ↑17 Huhti 2025, 21:14 "tokihan tavan tallaaja maksaa jakeluvelvoitteen loppulaskun, mutta sehän nyt on istuvalle hallitukselle sivuseikka."
Vassuthan tuon isiä on ja syypäitä siihen että tavan tallaajalle tuosta tulee laskua, se on fakta joten turha valehdella.
Ilmu-uskovaisten aikaansaannosta, ei kenenkään muun.
"SKAL kysyi, pitäisikö jakeluvelvoitetta jatkossakin laskea kuljetuskustannusten hillitsemiseksi. Puolueiden näkemykset vaihtelivat. Kokoomus ja perussuomalaiset kannattivat jakeluvelvoitteen laskemista.
Keskustan mukaan biojakeluvelvoitteen alempaa tasoa pitää jatkaa silloin, jos biojakeen osuuden nostaminen uhkaa korottaa polttoaineen hintaa kohtuuttomasti. Kokoomuksen mielestä on selvää, että nykyisen aikataulun mukainen korotusesitys on kestämätön polttoaineiden kustannusten kannalta. On myös epäselvää, löytyykö globaaleilta markkinoilta riittäviä raaka-ainevirtoja jakeluvelvoitteen nostamiseksi tällä aikataululla.
SDP ei kannata jakeluvelvoitteen laskua. Puolueen mukaan jakeluvelvoitetta alennettiin tilapäisesti poikkeuksellisessa tilanteessa, mutta nyt kuljetusalan tukemiseen tulee etsiä paremmin kohdentuvia keinoja.
Myöskään vasemmistoliitto ei halua alentaa jakeluvelvoitetta. Puolue toteaa, että jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen energiakriisin keskellä oli kotitalouksien tukemiseksi perusteltua, mutta samaan aikaan on tärkeää edistää uusiutuvien polttoaineiden käyttöä fossiilisten korvaamiseksi."
Re: jakeluvelvoite
Mielenkiintoinen ajatus, joka kylläkin on ollut hiukan erilaisena käytössä vuosikymmeniä sitten ja siitä luovuttiin juuri epäkäytännöllisyyden takia.Ertsu kirjoitti: ↑18 Huhti 2025, 09:06 Kuljetuskustannusten alentamiseen pitäisi kehittää jakelukontti, jolloin kaupunkien välistä rekkaliikennettä tarvittaisiin vähemmän. Jakelukontti olisi 3m pitkä, 2m leveä ja 2m korkea. Jakelukontit lastattaisiin keskusliikkeen varastolla junanvaunuun poikittain ja nostettaisiin jakeluauton kyytiin sellaisenaan määräasemalla. Siitä jakeluauto lähtisi jakamaan tavaroita kauppoihin.
Pelkkä radan rakentaminen keskusvarastolle ei riitä, vaan jokaiselle paikkakunnalle mihin noita minikontteja jätettäisiin, pitäisi myös rakentaa lastauspaikat.
Tuollainen logistiikkaketju ei ole kovin kätevä ja se on erittäin altis häiriöille.
Re: jakeluvelvoite
Joo no kieltämättä se vaatisi koko logistiikkaketjun kehittämistä.Susa kirjoitti: ↑18 Huhti 2025, 09:58Mielenkiintoinen ajatus, joka kylläkin on ollut hiukan erilaisena käytössä vuosikymmeniä sitten ja siitä luovuttiin juuri epäkäytännöllisyyden takia.Ertsu kirjoitti: ↑18 Huhti 2025, 09:06 Kuljetuskustannusten alentamiseen pitäisi kehittää jakelukontti, jolloin kaupunkien välistä rekkaliikennettä tarvittaisiin vähemmän. Jakelukontti olisi 3m pitkä, 2m leveä ja 2m korkea. Jakelukontit lastattaisiin keskusliikkeen varastolla junanvaunuun poikittain ja nostettaisiin jakeluauton kyytiin sellaisenaan määräasemalla. Siitä jakeluauto lähtisi jakamaan tavaroita kauppoihin.
Pelkkä radan rakentaminen keskusvarastolle ei riitä, vaan jokaiselle paikkakunnalle mihin noita minikontteja jätettäisiin, pitäisi myös rakentaa lastauspaikat.
Tuollainen logistiikkaketju ei ole kovin kätevä ja se on erittäin altis häiriöille.
Re: jakeluvelvoite
Oikeampaa olisi sanoa "palata vanhaan logistiikkaketjuun", joka huonosti toimivana hylättiin.
Vielä 80-luvulla kulki tuollaisia junia, jotka jättivät tavaraa vaunuista tai vaunuja eri paikkakunnille.
Niitä kutsuttiin kappaletavarajuniksi.
Re: jakeluvelvoite
Ei kutsuttu. Kappaletavarajunat ovat ihan eri juttu kuin konttijunat. Mun isäni ajoi kuorma-autolla VR:n kappaletavarakuljetuksia -70 luvulla, mutta sen jälkeen VR on lopettanut kappaletavarakuljetukset.
Re: jakeluvelvoite
Kyllä kutsuttiin. Konttijunat eivät jätä kontteja pikku paikkakunnille, mutta kappaletavarajunat (jakelujunat) jättivät tavaraa tai kokonaisia vaunuja pikku paikkakunnille.Ertsu kirjoitti: ↑18 Huhti 2025, 10:44Ei kutsuttu. Kappaletavarajunat ovat ihan eri juttu kuin konttijunat. Mun isäni ajoi kuorma-autolla VR:n kappaletavarakuljetuksia -70 luvulla, mutta sen jälkeen VR on lopettanut kappaletavarakuljetukset.
Tuollaiset junathan olivat jäänne vanhoilta ajoilta, jolloin ei ollut paljon kuorma-autoja tavaran kuljetukseen.
Kumipyörien yleistyttyä nuo epäkäytännölliset junat poistuivat.
Minusta tämä sinun ideasi junista minikontteineen kuuluu samaan luokkaan noiden kappaletavarajunien kanssa monestakin syystä.
Re: jakeluvelvoite
Kyllä konttijunat pitäisi suunnitella sellaisiksi, että ne jättäisivät kontteja myös pienille paikkakunnille. Nosturi nostaisi kontin suoraan jakeluauton päälle. Se on eri juttu kuin kappaletavaroiden kuljetus.Susa kirjoitti: ↑18 Huhti 2025, 10:56Kyllä kutsuttiin. Konttijunat eivät jätä kontteja pikku paikkakunnille, mutta kappaletavarajunat (jakelujunat) jättivät tavaraa tai kokonaisia vaunuja pikku paikkakunnille.Ertsu kirjoitti: ↑18 Huhti 2025, 10:44Ei kutsuttu. Kappaletavarajunat ovat ihan eri juttu kuin konttijunat. Mun isäni ajoi kuorma-autolla VR:n kappaletavarakuljetuksia -70 luvulla, mutta sen jälkeen VR on lopettanut kappaletavarakuljetukset.
Ei ole sama asia. Kyllä mää olin isän kanssa joskus kuljettamassa niitä kappaletavaroita eikä se ole sama asia kuin isompien konttien käsittely.

