Trigonometriset funktiot

salla
Reactions:

Trigonometriset funktiot

Viesti Kirjoittaja salla »

Täytyy kyllä myöntää, että trigonometria lausekkeina ei ollut aikoinaan koulussa niitä vahvimpia alueitani...

Nyt pitäisi taasen vähän laskea asioita. Kaava minulla on, mutta en saa kirjoitettua kaavaa oikein Exceliin.

Kaava on x = tan -1 (a/b)

Mikä Ecelin kaava on tuo "tan -1" funktio?

Otetaanko siinä siis käänteisluku (a/b)-stä ja sen tangentti vai mitä?

Auttakee yksinkertaista... olen kokeilut jo lähes kaikki vaihtoehdot ja aina tulee väärä tulos :-(
Eusa
Reactions:

Re: Trigonometriset funktiot

Viesti Kirjoittaja Eusa »

salla kirjoitti: 06 Loka 2023, 15:44 Täytyy kyllä myöntää, että trigonometria lausekkeina ei ollut aikoinaan koulussa niitä vahvimpia alueitani...

Nyt pitäisi taasen vähän laskea asioita. Kaava minulla on, mutta en saa kirjoitettua kaavaa oikein Exceliin.

Kaava on x = tan -1 (a/b)

Mikä Ecelin kaava on tuo "tan -1" funktio?

Otetaanko siinä siis käänteisluku (a/b)-stä ja sen tangentti vai mitä?

Auttakee yksinkertaista... olen kokeilut jo lähes kaikki vaihtoehdot ja aina tulee väärä tulos :-(
Eiköpähän liene arcustangentti eli annetun kateettisuhteen mukainen kulman arvo. Voit kokeilla arctan(a/b)...
Hienorakennevakio vapausasteista: (1⁰+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
salla
Reactions:

Viesti Kirjoittaja salla »

Eikös arcustangetista tule ulos luku 0...pii, mutta nyt tarvittaisiin kulmaa asteissa?
ID10T
Reactions:

Viesti Kirjoittaja ID10T »

salla kirjoitti: 06 Loka 2023, 16:32 Eikös arcustangetista tule ulos luku 0...pii, mutta nyt tarvittaisiin kulmaa asteissa?
https://support.microsoft.com/fi-fi/off ... 2aed395543
Microsoft kirjoitti:Jos haluat muuntaa arkustangentin arvon asteiksi, kerro tulos luvulla 180/PII( ) tai käytä ASTEET-funktiota.
KultaKikkare
Reactions:

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

salla kirjoitti: 06 Loka 2023, 16:32 Eikös arcustangetista tule ulos luku 0...pii, mutta nyt tarvittaisiin kulmaa asteissa?
https://opetus.tv/lukio-ops2016/matemat ... /radiaani/
Be stronger than your excuses
Kohina
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Tervehdys! Kiitos kysymyksestäsi. Excelissä voit käyttää ATAN-funktiota, joka palauttaa luvun arkustangentin eli luvun tangentin käänteisfunktion arvon. Arkustangentti on kulma, jonka tangentti on luku. Kulman arvo palautetaan radiaaneina väliltä -π/2–π/2 1.

Joten kaava x = tan -1 (a/b) voidaan kirjoittaa Excelissä seuraavasti: x = ATAN(a/b) 1.

Toivottavasti tämä auttaa sinua! Kerrothan, jos sinulla on lisää kysyttävää.

T:Bing
Guild can only exist in a person who can act
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin