Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Näköjään suomalaiset sähköyhtiöt tilasivat kaasuputken rikkoutumisen. Venäläisiä on turha syyttää.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009916943.html
"Kaasuputkivaurio nostaa sähkön hintaodotuksia rajusti
Sähköfutuurit talvelle kallistuvat 20 prosenttia."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009916943.html
"Kaasuputkivaurio nostaa sähkön hintaodotuksia rajusti
Sähköfutuurit talvelle kallistuvat 20 prosenttia."
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Maakaasun osuus kaikesta Suomen energiankulutuksesta on n. 3%, joten aika kummallista sillä on spekuloida.
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Kyllä sähköyhtiöt nyt nostavat sähkön hintaa ja rajusti, kun on hyvä tekosyy.
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Sitä varten sähköyhtiöt teettivät sen putken rikkoutumisen, että saavat perustella sähkön hintojen korotuksia. Sillä, että maakaasulla tuotetaan vain n. 3% energiasta, ei ole mitään merkitystä.
"Sabotaasiksi epäilty kaasuputken vaurio on saanut sähköfutuurien myyjät varpailleen ja hermostuttanut markkinat.
Hermostuneisuus näkyy etenkin lyhyempien määräaikaisten sähkösopimusten hinnoissa, sillä sähköyhtiöt käyttävät futuureja suojatakseen ostojaan."
-
Näinon0070
- Reactions:
- Viestit: 2641
- Liittynyt: 18 Joulu 2022, 18:07
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Todellakin odotan energiainvestointeja missä vältetään nuo ” sudenkuopat. ”Ertsu kirjoitti: ↑12 Loka 2023, 08:55Sitä varten sähköyhtiöt teettivät sen putken rikkoutumisen, että saavat perustella sähkön hintojen korotuksia. Sillä, että maakaasulla tuotetaan vain n. 3% energiasta, ei ole mitään merkitystä.
"Sabotaasiksi epäilty kaasuputken vaurio on saanut sähköfutuurien myyjät varpailleen ja hermostuttanut markkinat.
Hermostuneisuus näkyy etenkin lyhyempien määräaikaisten sähkösopimusten hinnoissa, sillä sähköyhtiöt käyttävät futuureja suojatakseen ostojaan."
Kuntien omistamat energiayhtiöt ovat nyt kyntensä näyttäneet kuluttajan raatelussa
- John Carter
- Käyttäjätunnus suljettu
- Reactions:
- Viestit: 18146
- Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Iivana hajoitti putken. Symmetriset keinot käyttöön ja Russan putket poikki. Ensi alkuun vaikka kaasu ja öljyputket.
Pekka Toveri: Suomenlahdella olisi pitänyt olla aika erikoinen ankkuri
Kenraalimajuri evp. ei pidä väitteitä vahingosta uskottavina.
Suomenlahden kaasuputkessa havaittua vuotoa on julkisessa keskustelussa yritetty selittää myös vahingoksi. On esitetty esimerkiksi väitteitä, että laivan ankkuri olisi vahingossa aiheuttanut putkeen tulleet vauriot.
Kokoomuksen kansanedustaja, kenraalimajuri evp. Pekka Toveri nostaa viestipalvelu X:ssä esiin seikkoja, joiden valossa väittämät eivät ole uskottavia.
– Itse en merenkulusta paljoa tiedä, joten kysyin oikeilta merimiehiltä ankkuroinnista, Toveri täsmentää.
Ensimmäinen seikka on se, että ankkuroinnista meriväylän lähistöllä tulee ilmoittaa viranomaisille.
– Jos haetaan suojaa myrskyltä, yleensä hakeudutaan suojaiseen paikkaan jossa veden syvyys alle 20 m. Ankkuroidessa kun pitää olla ylimääräistä ankkuriketjua, avomerellä ankkuroitaessa jopa 5 x syvyys, Toveri kirjoittaa.
Toveri täsmentää, että tässä tilanteessa olisi tarvittu 300 metrin ankkuriketjua, mikä ei kuulosta järkevältä.
– Lisäksi ei tietenkään ankkuroida alueille, jossa putkia ja kaapeleita.
– Eli tässä olisi pitänyt olla poikkeuksellisen ammattitaidoton ja piittaamaton kapteeni, jolla oli laivalla paljon ankkuriketjua ja aika erikoinen ankkuri. Kun katsoo piirroksia miten putki on suojattu.., Toveri huomauttaa.
Näiden seikkojen valossa Toveri pitäisi asiaa hyvin erikoisena ”vahinkona”.
– Mutta kyllähän niitä tuntuu venäläisille vähän väliä sattuvan…, Toveri päättää.
https://www.verkkouutiset.fi/a/pekka-to ... /#0b64b445
Pekka Toveri: Suomenlahdella olisi pitänyt olla aika erikoinen ankkuri
Kenraalimajuri evp. ei pidä väitteitä vahingosta uskottavina.
Suomenlahden kaasuputkessa havaittua vuotoa on julkisessa keskustelussa yritetty selittää myös vahingoksi. On esitetty esimerkiksi väitteitä, että laivan ankkuri olisi vahingossa aiheuttanut putkeen tulleet vauriot.
Kokoomuksen kansanedustaja, kenraalimajuri evp. Pekka Toveri nostaa viestipalvelu X:ssä esiin seikkoja, joiden valossa väittämät eivät ole uskottavia.
– Itse en merenkulusta paljoa tiedä, joten kysyin oikeilta merimiehiltä ankkuroinnista, Toveri täsmentää.
Ensimmäinen seikka on se, että ankkuroinnista meriväylän lähistöllä tulee ilmoittaa viranomaisille.
– Jos haetaan suojaa myrskyltä, yleensä hakeudutaan suojaiseen paikkaan jossa veden syvyys alle 20 m. Ankkuroidessa kun pitää olla ylimääräistä ankkuriketjua, avomerellä ankkuroitaessa jopa 5 x syvyys, Toveri kirjoittaa.
Toveri täsmentää, että tässä tilanteessa olisi tarvittu 300 metrin ankkuriketjua, mikä ei kuulosta järkevältä.
– Lisäksi ei tietenkään ankkuroida alueille, jossa putkia ja kaapeleita.
– Eli tässä olisi pitänyt olla poikkeuksellisen ammattitaidoton ja piittaamaton kapteeni, jolla oli laivalla paljon ankkuriketjua ja aika erikoinen ankkuri. Kun katsoo piirroksia miten putki on suojattu.., Toveri huomauttaa.
Näiden seikkojen valossa Toveri pitäisi asiaa hyvin erikoisena ”vahinkona”.
– Mutta kyllähän niitä tuntuu venäläisille vähän väliä sattuvan…, Toveri päättää.
https://www.verkkouutiset.fi/a/pekka-to ... /#0b64b445
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
- John Carter
- Käyttäjätunnus suljettu
- Reactions:
- Viestit: 18146
- Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Kyllä, tarkastukset pitäisi olla jo käynnissä ja Ahvenanmaan konsulaatti kiinni.
Viron puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Verkkouutisille: Putkirikko on Moskovan viesti, Venäjän aluksia pitäisi tarkastaa
Aggressiiviset toimet antavat valiokunnan Kalev Stoicescun mielestä aiheen myös Ahvenanmaan aseman uuteen tarkasteluun.
https://www.verkkouutiset.fi/a/viron-pu ... /#0b64b445
Ahvenanmaa-selvityksen teko on ”yksi tapa ohjata keskustelua”
Kansainvälisen politiikan professorin Tuomas Forsbergin mielestä Venäjän konsulaattia koskeva sopimus voitaisiin irtisanoa puuttumatta Ahvenanmaan oikeudelliseen asemaan.
https://www.verkkouutiset.fi/a/ahvenanm ... /#0b64b445
Viron puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Verkkouutisille: Putkirikko on Moskovan viesti, Venäjän aluksia pitäisi tarkastaa
Aggressiiviset toimet antavat valiokunnan Kalev Stoicescun mielestä aiheen myös Ahvenanmaan aseman uuteen tarkasteluun.
https://www.verkkouutiset.fi/a/viron-pu ... /#0b64b445
Ahvenanmaa-selvityksen teko on ”yksi tapa ohjata keskustelua”
Kansainvälisen politiikan professorin Tuomas Forsbergin mielestä Venäjän konsulaattia koskeva sopimus voitaisiin irtisanoa puuttumatta Ahvenanmaan oikeudelliseen asemaan.
https://www.verkkouutiset.fi/a/ahvenanm ... /#0b64b445
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 9510
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Ertsu kirjoitti: ↑12 Loka 2023, 08:55Sitä varten sähköyhtiöt teettivät sen putken rikkoutumisen, että saavat perustella sähkön hintojen korotuksia. Sillä, että maakaasulla tuotetaan vain n. 3% energiasta, ei ole mitään merkitystä.
"Sabotaasiksi epäilty kaasuputken vaurio on saanut sähköfutuurien myyjät varpailleen ja hermostuttanut markkinat.
Hermostuneisuus näkyy etenkin lyhyempien määräaikaisten sähkösopimusten hinnoissa, sillä sähköyhtiöt käyttävät futuureja suojatakseen ostojaan."
Sähköyhtiöt eivät hyödy tosta mitään, päinvastoin tarvitsevat enemmän pääomaa hintasuojauksiin futuureilla. Sähkön tuottajat kyllä hyötyy.
Tuottajien ei tarvitse perustella hintojen korotuksia yhtään millään kun ne määräytyvät NordPool sähköpörssissä tarkasti säänneltynä. Sen säännöt on vähän persiillään, edelleen.
Be stronger than your excuses
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Erikoisesti tuo venäläinen alus on ankkurilla tuolla alueella troollannut.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009915323.html
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009915323.html
Same same but different
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Suomi kun ei ole sähkäomavarainen, niin riskihinnoittelu on sen mukaista. Suomeen tulee talvella Virosta virtaa 1000 MW Estlink-merikaapeleita myöten. Tiedä sitten miten tapaturmaherkkiä nuo ovat...
- John Carter
- Käyttäjätunnus suljettu
- Reactions:
- Viestit: 18146
- Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Tuo on juuri yksi syyllisyyden myöntämisen muoto, kun väittää, että ei muka tiedä mitään asiasta. Suomen pitäisi ottaa symmetriset keinot käyttöön ja laittaa Russan putket ja kaapelit poikki.
Putin väittää, ettei ole edes kuullut koko Balticconnector-kaasuputkesta
Kaasuputkioperaattori Gasgridin arvion mukaan putken korjaus kestää ainakin viisi kuukautta.
https://yle.fi/a/74-20054483
Putin väittää, ettei ole edes kuullut koko Balticconnector-kaasuputkesta
Kaasuputkioperaattori Gasgridin arvion mukaan putken korjaus kestää ainakin viisi kuukautta.
https://yle.fi/a/74-20054483
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
- John Carter
- Käyttäjätunnus suljettu
- Reactions:
- Viestit: 18146
- Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Ei uppoa enää Russan valheet Suomen kansaan. Totuuden aikakausi on alkanut.
”Ankkuroinnille ei järjellistä syytä”
Puolustusvoimien kommodori evp. Jarmo Pennala ja komentajakapteeni evp, merikapteeni Antero Nykänen sanovat, että viime sunnuntaiyön kovassa myrskyssä aluksen ankkuroiminen keskelle avomerta on hyvin erikoinen ja riskialtis päätös.
– En löydä oikein järjellistä, merenkulullista syytä, miksi juuri tuohon paikkaan, keskelle Suomenlahtea pitäisi ankkuroida, Pennala kertoo. Pennala on työskennellyt myös Naton pääesikunnassa, Afganistanissa sekä laivueenkomentajana Saaristomeren meripuolustusalueella.
– Tuolla alueella ja niissä olosuhteissa, ei kukaan järjellä varustettu päällikkö ankkuroi alustaan mistään syystä, Nykänen sanoo. Nykäsellä on vuosikymmenten kokemus erikokoisista rahtialuksista.
– Koska jos siellä on korkea meri ja tuulta, vaarallisin asia on ankkurointi. Sen tuloksen jokainen ammattimerenkulkija tietää ja se tulos on hyvin negatiivinen.
Kun sääolosuhteiden tai alukseen tulleiden vaurioiden takia suuntaa joudutaan muuttamaan, Pennalan mukaan aluksen tulee hidastaa vauhtia, kääntää keula tuulen suuntaan ja odotella, että keli paranee.
Toinen keino on hakeutua hätäsatamaan. Hätäsatamalla tarkoitetaan suojaisaa paikkaa, jossa aallokko ei tunnu.
– No tässä on juuri se, että ei siellä avomerellä suojaisaa paikkaa ole, Pennala lisää.
Nykänenkin korostaa, ettei SGV Flotin väitetylle hätäankkuroinnille ole mitään loogista syytä. Merenpohjan syvyys on kyseisessä kohdassa noin 50–60 metriä.
Ankkurointi on mahdollista, mutta ankkuri on vaikea saada kiinnittymään haastavissa sääolosuhteissa.
– En osaa sanoa, mitkä ohjeet varustamo on alukselle käskenyt ankkuroinnin suhteen, Nykänen miettii.
– Ankkuri ei tuolla veden syvyydellä ja sääolosuhteissa tule pitämään, minkä lisäksi ankkurin menettäminen on hyvinkin todennäköistä. Tuossa tilanteessa pitäisi ohjata hiljaisella koneella tuuleen, eikä ajella edes takaisin ja sinne sun tänne.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/312c ... 2f5b0b0649
”Ankkuroinnille ei järjellistä syytä”
Puolustusvoimien kommodori evp. Jarmo Pennala ja komentajakapteeni evp, merikapteeni Antero Nykänen sanovat, että viime sunnuntaiyön kovassa myrskyssä aluksen ankkuroiminen keskelle avomerta on hyvin erikoinen ja riskialtis päätös.
– En löydä oikein järjellistä, merenkulullista syytä, miksi juuri tuohon paikkaan, keskelle Suomenlahtea pitäisi ankkuroida, Pennala kertoo. Pennala on työskennellyt myös Naton pääesikunnassa, Afganistanissa sekä laivueenkomentajana Saaristomeren meripuolustusalueella.
– Tuolla alueella ja niissä olosuhteissa, ei kukaan järjellä varustettu päällikkö ankkuroi alustaan mistään syystä, Nykänen sanoo. Nykäsellä on vuosikymmenten kokemus erikokoisista rahtialuksista.
– Koska jos siellä on korkea meri ja tuulta, vaarallisin asia on ankkurointi. Sen tuloksen jokainen ammattimerenkulkija tietää ja se tulos on hyvin negatiivinen.
Kun sääolosuhteiden tai alukseen tulleiden vaurioiden takia suuntaa joudutaan muuttamaan, Pennalan mukaan aluksen tulee hidastaa vauhtia, kääntää keula tuulen suuntaan ja odotella, että keli paranee.
Toinen keino on hakeutua hätäsatamaan. Hätäsatamalla tarkoitetaan suojaisaa paikkaa, jossa aallokko ei tunnu.
– No tässä on juuri se, että ei siellä avomerellä suojaisaa paikkaa ole, Pennala lisää.
Nykänenkin korostaa, ettei SGV Flotin väitetylle hätäankkuroinnille ole mitään loogista syytä. Merenpohjan syvyys on kyseisessä kohdassa noin 50–60 metriä.
Ankkurointi on mahdollista, mutta ankkuri on vaikea saada kiinnittymään haastavissa sääolosuhteissa.
– En osaa sanoa, mitkä ohjeet varustamo on alukselle käskenyt ankkuroinnin suhteen, Nykänen miettii.
– Ankkuri ei tuolla veden syvyydellä ja sääolosuhteissa tule pitämään, minkä lisäksi ankkurin menettäminen on hyvinkin todennäköistä. Tuossa tilanteessa pitäisi ohjata hiljaisella koneella tuuleen, eikä ajella edes takaisin ja sinne sun tänne.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/312c ... 2f5b0b0649
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
- John Carter
- Käyttäjätunnus suljettu
- Reactions:
- Viestit: 18146
- Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Cyberkeinojen käyttäminen olisi ehkä paras keino näyttää Russalle, että putkien ja kaapeleiden katkomisen tulee loppua.
Henri Vanhasen mielestä Nato-maiden ei pitäisi aliarvioida Venäjän halua ja mahdollisuuksia ottaa riskejä.
– Silloin pitää miettiä, miten hillitään tätä riskinottohalua. Tietynlainen valppaus, läsnäolo ja valvonnan lisääminen olisivat tärkeä osa reaktiota, mutta ei välttämättä kuitenkaan riittävä sellaisenaan, koska jonkinlaisia seuraamuksia olisi tultava.
Hän muistuttaa, että Nato-maat voivat toteuttaa myös kybertoimia, jos Venäjä paljastuu syylliseksi epäiltyyn sabotaasiin.
– Venäjän laivaliikenteeseen ja satamajärjestelmiin voitaisiin mahdollisesti kohdistaa kyberhyökkäyksiä. Silloin toimia voitaisiin kohdistaa niihin sotilaallisiin aluksiin, joiden epäillään toimivan muulla nimikkeellä.
https://www.verkkouutiset.fi/a/kova-ja- ... /#0b64b445
AUSA 2023 Warriors Corner: The Special Operations Forces, Space and Cyber Triad
Henri Vanhasen mielestä Nato-maiden ei pitäisi aliarvioida Venäjän halua ja mahdollisuuksia ottaa riskejä.
– Silloin pitää miettiä, miten hillitään tätä riskinottohalua. Tietynlainen valppaus, läsnäolo ja valvonnan lisääminen olisivat tärkeä osa reaktiota, mutta ei välttämättä kuitenkaan riittävä sellaisenaan, koska jonkinlaisia seuraamuksia olisi tultava.
Hän muistuttaa, että Nato-maat voivat toteuttaa myös kybertoimia, jos Venäjä paljastuu syylliseksi epäiltyyn sabotaasiin.
– Venäjän laivaliikenteeseen ja satamajärjestelmiin voitaisiin mahdollisesti kohdistaa kyberhyökkäyksiä. Silloin toimia voitaisiin kohdistaa niihin sotilaallisiin aluksiin, joiden epäillään toimivan muulla nimikkeellä.
https://www.verkkouutiset.fi/a/kova-ja- ... /#0b64b445
AUSA 2023 Warriors Corner: The Special Operations Forces, Space and Cyber Triad
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
- John Carter
- Käyttäjätunnus suljettu
- Reactions:
- Viestit: 18146
- Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Mystery surrounds damage to Baltic Gas pipeline and cable | Zygmunt Dzięciołowski
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Re: Kaasuputkivaurio oli tilaustyö
Mahdollisen tulevan naapurimaamme laivasto näyttää sotkeutuneen asiaan. Tämä on hurja juttu. Onko kiinalaisilla joku erityinen syy kiusata meitä, tekevätkö sen silkkaa pahuuttaan, onko kyseessä joku sopimus Venäjän kanssa vai onko kyseessä valheellinen tiedottaminen? Siinäpä kysymys.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009937892.html kirjoitti:Krp: Kiinalaisaluksen liikkeet sopivat yhteen putkivaurion kanssa – merenpohjasta löytyi myös erikoinen möykky
Poliisin tutkinta on tällä hetkellä keskittynyt nimenomaan kiinalaisaluksen osallisuuden selvittämiseen. Merenpohjassa on myös möykky, josta poliisi on kiinnostunut.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

