Nämä hyvä veli carterin tärkeät huomiot hengellisen ja psykedeelisen kokemuksen samankaltaisuudesta ja neuroplastisuuden rooolista nostaisin esiin, niin paljon väärinkäsityksiä ja harhaanjohtavaa kritiikkiä nämä ajatuksensa koskien psykedeelien kiistatonta vaikutusta inhimilliseen luovuuteen ovat herättäneet.
Tuota buddhaosiota lukuunottamatta kaikesta samaa mieltä.
Buddhasta eri mieltä siksi että en usko tuon skenaarion sopivan buddhan luonteeseen. Buddhalaisissa teksteissähän esitellään hyvin yksityiskohtainen polku ja ohajeistus "nirvanan" saavuttamiseksi eikä missään kohdin tietääkseni mainita taikatatteja.
Jos buddha tosiaan tahtoi pelastaa kaikki kärsivät kuten uskoisin on vaikea kuvitella miksi hän ei olisi noista tateista kertonut. Tietysti voi aina keksiä salaliittoja että opetuksensa ylöskirjanneet valehetelevat buddhan opetuksista ja ovat itsenäisesti keksineet jälkeenpäin tuon psykedeelivapaan tien "nirvanaan" ja antaneet sitten kunnian tuosta buddhalle. EI tuokaan kyllä kauhean uskottavalta kuulosta.
Buddha luultavasti pragmaatikkona olisi ymmärtänyt psykedeelien potentiaalin kiinnostuksen herättämiseksi hengellistä tietä kohtaan. Kun kokemusperäisesti tiedät että tuo kokemus on mahdollinen, kuten psykonauttireissun jälkeen todennäköisesti tiedät, saattaa tuo kokemus motivoida sankarimme astumaan hengelliselle polulle. Mutta yhtälailla buddha tunnistaisi taikatatteihin sisältyvät riskit. Kun tuo psykeedelinen kokemus perspektiivin muutoksen lisäksi sisältää aika riemastuttavaa ja liikuttavaa mielensisältöjen virtaa on suuri riski että sankarimme ihastuu liiaksi noihin kokemuksen siäsltöihin ja silloin olla taas siellä tarrautumisen ja kärsimyksen kehässä.
Yhtälailla toki tarkoitus lienee saavuttaa pysyvä ja ulkoisista agenteista vapaa valaistunut tila. Jos tuo godmode on aina riipuvainen seuraavasta tattiannoksesta ollan tosiaan muniamme myöten tarrautumisen suossa.
Syy siihen miksi tuo tietoisuuden tutkimisen hengellinen perinne on loistanut niin paljon kirkkaampana idässä kuin länsimaissa lienee maantieteellinen. Ison gamen metsästäjien maailmantunne on enemmän ulospäin objektiiviseen suuntautunut mano a mano kokemus ja tämä on innostanut ulkoisen todellisuuden tutkimiseen kun taas intian tropiikiissa tuo maailmantunne on ollut holistisempi kokemus itsestä osana luonno ja kasvukauden rytmejä. Tuo holistinen maailmantunne innoittaa sitten enmmän kääntymään välittömän kokemuksen ja sisäisten prosessien tutkimiseen.
Länsimaissa tuo perinne on huomattavasti köyhempi ja varmasti tärkein paikka josta l godmoden löytämiseen tähdännyt perinne on kummunut löytyy juuri tuolta demeterin ja persephonen kunniaksi järjestetyissä eleusiiksen mysteerirituaaleissa jossa toden totta nuo esiinnostamasi taikatatit nousevat arvoon arvaamattomaan.
Kykeon (Ancient Greek: κυκεών, kykeȏn; from κυκάω, kykáō; "to stir, to mix") was an Ancient Greek drink of various descriptions. Some were made mainly of water, barley and naturally occurring substances. Others were made with wine and grated cheese.[1] It is widely believed that kykeon usually refers to a psychoactive compounded brew, as in the case of the Eleusinian Mysteries.[2] A kykeon was used at the climax of the Eleusinian Mysteries to break a sacred fast, but it is also mentioned as a favourite drink of Greek peasants.
Tieteellinen evidenssi:
Numerous scholars have proposed that the power of the Eleusinian Mysteries came from the kykeon's functioning as an entheogen, or psychedelic agent.[7] The use of potions or philtres for magical or religious purposes was relatively common in Greece and the ancient world.[78] The initiates, sensitized by their fast and prepared by preceding ceremonies (see set and setting), may have been propelled by the effects of a powerful psychoactive potion into revelatory mind states with profound spiritual and intellectual ramifications.[79] In opposition to this idea, other pointedly skeptical scholars note the lack of any solid evidence and stress the collective rather than individual character of initiation into the Mysteries.[80] Indirect evidence in support of the entheogenic theory is that in 415 BC Athenian aristocrat Alcibiades was condemned partly because he took part in an "Eleusinian mystery" in a private house.[81]
Many psychoactive agents have been proposed as the significant element of kykeon, though without consensus or conclusive evidence. These include the ergot species Claviceps paspali,[7] a fungal parasite of paspalum, which contains the alkaloids ergotamine, a precursor to LSD, and ergonovine.[79][82] However, modern attempts to prepare a kykeon using ergot-parasitized barley have yielded inconclusive results, though Alexander Shulgin and Ann Shulgin describe both ergonovine and LSA to be known to produce LSD-like effects.[83][84]
Discovery of fragments of ergot (fungi containing LSD-like psychedelic alkaloids) in a temple dedicated to the two Eleusinian Goddesses excavated at the Mas Castellar site (Girona, Spain) provided legitimacy for this theory. Ergot fragments were found inside a vase and within the dental calculus of a 25-year-old man, providing evidence of ergot being consumed. This finding seems to support the hypothesis of ergot as an ingredient of the Eleusinian kykeon.[85]
https://en.wikipedia.org/wiki/Eleusinian_Mysteries
Toki kreikassa kenties mano a mano maailmantunteesta jothuen eleusiiksen mysteeririitteihin pääsivä vain harvat ja valitut- Onneksi ne oli oikeat harvat jotka sitten noiden godmode kokemusten innoittaman loivat vallankumoukselliset ajatukset demokratiasta sun muusta. Aika huisia ajatella että noiden ketjussa esiinnostamiesi teknologisten läpimurtojen lisäksi koko länismainen sivistys perustuu taikatateilla trippailulle. Ad fontes, takaisinalkulähteille huusivat renesanssiajan humanistit. Ja juuri eleusiian mysteeririittejä he tuolla alkulähteellä tarkoittivat.
Koko kansalle tuota godmodea yritti sitten puolestaan tuoda hyvä veli jeesus. Varmuutta ei liene turvautuiko jeesus itse taikatatteihin, toki hyvä kirja antaa viitteitä että jotain tuli nappailtua, mutta se lienee aika todennäköistä että alkukristityille ehtoollisessa oli kyse juuri tuosta taikatateilla trippailusta.
Kuten sitten aina käy kun hyvät ideat muokataan ideologiaksi ja syntynyt uusi itsesäilytykseen pyrkivä instituutio ei pysty hyväksymään tällaista godmoden tuomaa vapautta jäsentensä piirissä niin kirkkokin jyräs eleuusiksen temppelin maan tasalle,vesitti ehtoollisen viiniksi ja varasti jumalan syönniltä sen todellisen merkityksen. Kristillisen mystiikan piirissä tuo perinne toki jatkui sen minkä kirkon vainolta pystyi.
Kontiainen näki asiat kovin eri tavalla.