Fysiikan filosofiaa, äänestys

Kumpi on fysiikan teossa olennaisempaa: mittaukset ja havainnot vaiko järjen käyttö ja päättely?

Mittaukset ja havainnot
2
22%
Järjen käyttö ja päättely
7
78%

Ääniä yhteensä: 9

Neutroni
Reactions:

Re: Fysiikan filosofiaa, äänestys

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Keckuli kirjoitti: 05 Joulu 2022, 17:24 No melko hyvin voidaan määritellä, mitkä ovat fysiikan kivijalkateoriat. Tällä hetkellä suhteellisuusteoria ja kvanttifysiikka. Aiemmin painovoimateoria.
Noiden perusteella "kiistassa" mennään jatkoajalle 1-1 -tuloksella. Suhteellisuusteorian alkutaipaleella teoreettinen työ oli isossa roolissa ja havainnoin tutkittiin teorian ennusteita. Viimeinen ennuste, gravitaatioaallot, löydettiin noin 100 vuotta yleisen suhteellisuusteorian julkaisun jälkeen. Mutta kvanttimekaniikan teorioiden jäljille päästiin erikoisten koetulosten (esim. valosähköinen ilmiö ja mustan kappaleen säteily) perusteella.
Poistettu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Poistettu »

Mä skidinä pudottelin palloa kädestä minin takapenkillä matkalla mökille. Ihmettelin miks se putoo suoraan eikä lennä seinään. Faijapuoli, insinöörimies alko selittää mulle jotain resultanteista ja ilmanvastuksesta. Vittu, mä olin viis.
Enkä tajunnu mitää.

Myöhemmin kuulin että Einstein kehitti samalla menetelmällä suhteellisuusteoriansa.

Alfa 156
Keckuli
Reactions:
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Neutroni kirjoitti: 05 Joulu 2022, 17:31 Noiden perusteella "kiistassa" mennään jatkoajalle 1-1 -tuloksella.
Täh?
Newtonin painovoima teoria: järki edellä puuhun.
Suhteellisuusteoriat: järki edellä puuhun.
Kvanttimekaniikka: havainnot edellä puuhun.

-> Johdan 2-1.
Noin näin minä ajattelen
Neutroni
Reactions:

No jos sinä olet sitä mieltä, että teoreettinen työ on arvokkaampaa, mikä minä olen sitä kieltämään. Minä en kuitenkaan omassa mielessä laita noita minkäänlaiseen arvojärjestykseen. Ne molemmat ovat välttämättömiä luonnontieteellisessä työssä.
Keckuli
Reactions:
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Keckuli »

Niinpä. Makuasioista on turha kiistellä. Toki niistä voidaan jutella. Minua kiehtoo se, että ihminen pystyy pienellä rajallisella järjellään luomaan niin maailmoja sylelleviä teorioita. "Käsittämättömintä maailmakaikkeudessa on se, että se on käsitettävissä" (AE).
Noin näin minä ajattelen
Molli
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Molli »

...liekö Sokrates vai Platon jo sanonut filosofian olevan ainutta oikeaa tiedettä?! ( kts Russellin Länsimaisen filosofian historia)
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Neutroni
Reactions:

Molli kirjoitti: 05 Joulu 2022, 21:38 ...liekö Sokrates vai Platon jo sanonut filosofian olevan ainutta oikeaa tiedettä?! ( kts Russellin Länsimaisen filosofian historia)
No se oli pari tuhatta vuotta ennen kuin tiede sen nykyisessä merktyksessä keksittiin.
Molli
Reactions:

...ihan laitoin, kun alkuasettulussa on vastakkain jutskat toisen tehtyään pitää hanskat asia ? Comprendo?
Stadin yljylanne
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stadin yljylanne »

Keckuli kirjoitti: 05 Joulu 2022, 17:47 Niinpä. Makuasioista on turha kiistellä. Toki niistä voidaan jutella. Minua kiehtoo se, että ihminen pystyy pienellä rajallisella järjellään luomaan niin maailmoja sylelleviä teorioita. "Käsittämättömintä maailmakaikkeudessa on se, että se on käsitettävissä" (AE).
Nokitan: "Jos luulet ymmärtäväsi kvanttimekaniikkaa, et ymmärrä kvanttimekaniikkaa." (RF)
Wisti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Molli kirjoitti: 05 Joulu 2022, 21:38 ...liekö Sokrates vai Platon jo sanonut filosofian olevan ainutta oikeaa tiedettä?! ( kts Russellin Länsimaisen filosofian historia)
Antiikin ajattelijat arvostivat pohdiskelujaan yli kaiken ja yrittivät löytää yleisiä periaatteita vaikkapa kappaleiden liikkeille. Nämä päätelmmät olivat joskus aivan naurettavan kaukana siitä, millainen vaikkapa kiven lentorata todellisuudessa oli. Aristoteleen liikeoppia löytynee googlettamalla. Fysiikka jähmettyi kuolleeksi tieteeksi ja heräsi eloon vasta Keskiajan väistyttyä.
Matematiikan suhteen tilanne oli parempi. Sitä oli vaikeampi filosofian noitaopeilla ohjata.
Hitaasti matematiikkakin silti kehittyi. On ihan hassua ajatella, että muinaiset kreikkalaiset olisivat voineet periaatteessa kehittää differentiaali- ja integraalilaskennan, mutta ei sellaiseen ollut riittävästi painetta. Kaupan ja maanmittauksen tarpeet pystyttiin toteuttamaan ilman ns. korkeampaa matematiikkaa. Newton sitä tarvitsi ja kehitti tarvitsemansa matematiikan itse!
Newtonkin nojasi havaintoihin ainakin voiman ja vastavoiman lain suhteen. Asiahan on tavallaan itsestäänselväkin. Todella hassu on vanha hokema siitä, että omena kopsahti Iisakin päähän ja tämä keksi oitis painovoimateorian. Mutta kyllä Newton puhui omenastakin! Hän sai omenasta idean sille, että Maan ja omenan suhteen on kyse samasta voiman ja vastavoiman laista. Maa vetää omenaa omenaa, minkä havaitsemme, mutta voihan olla niin, että omena vetää ihan samalla voimalla Maata, mutta sen vaikutusia Maahan meidän ei kuulukaan havaita.
Jäljestä päin tuntuu oudolta, ettei jatkavuuden lakiin ennen Newtonia mielikuvitus kellään riittänyt. Nyt, kun ruuti on keksitty tuntuu ihmeelliseltä, että oppineet katselivat vaikkapa lipuvaa venettä eivätkä osanneet ajatella, että nyt sen vauhti vähitellen vastuksen takia hiljenee, mutta pysyisi vakiona, jos vastusta ei olisi.
Wisti
Reactions:

Pitää todeta, ettei Platonin filosofiset pohdiskelut ole noitaoppeja. Ne otetaan arvokkaana filosofian peruskaurana. Näin olen asian ymmärtänyt. Noitaopeista voi puhua, kun annetaan ”harmoniaa tuottavan” järkeilyn ohjata pidäkkeettä käsityksiämme luonnosta. Tuttuna esimerkkinä vaikkapa neljä alkuainetta, ankaralla mietiskelyllä saatu ”tieto”.
Molli
Reactions:

..kertaalleen olin kyselylomakkeen suunnittelukurssilla, opettaja engelsmannitar Pohjois-Irlannista, meitä oli 26 eri kansakunnasta.. ..ensimmäisen sanallisen kyselylomakkeen teko meni järkkypieleen, kampuksien kanssa ei tajuttu, jotta yli puolet väestä vastaa yhdellä sanalla.. tässä harjaannuttiin enempi johdattelevaan kysymyksen muotoiluun, rastiruutuun lomakkeita hän (opettaja) kysyi, Miksi kavereiden kanssa onnistuimme yllättävänkin hyvin? Muu ryhmä vastasi hääle, jotta "rally-englishiä" ei voi lukea väärin, tosin syynä oli väittämien "maistelu", jotta lauseen sanamuoto ja rakenne käy auki, hollannitar oli haka tässä, tosin kovin tosissaan, eli joillain meistä on motivaatiota suoriutua kunnialla.. askareista. Vrt "kylläsepassaa/päällikkö tekijät".
Meidät oli siis jaettu 4-5 hlön ryhmiin..vastaajat oli "muu joukko", jo aiemmin oli ihmettänyt, ihmisten yleinen tapa vastata rehellisesti saamaansinsa kyselyihin, ite suosittelen "puuta heinää".
Omalla alalla meillä on kutakuinkin "pakollinen" vaatimus vastailla "virallisen laitoksen", markkina ja esim varastokyselyihin.. kertaalleen kun otin prnscreenejä heidän toimimattomasta kyselytutkimuksesta ja pyytelin korjausta.. ..kolme PV he jaksoi ja neljäntenä tuli vastaus tyyliin "alles ok!", Oikeastaan selaimelta voi nähdä heidän koodin pätkää, en vain huomannut sitä kuin myöhemmin.. Mutta naurattaa edelleen moisen ulkom yhtiön "taso" tuottaa vakavasti otettavaa tutkimusta joka jopa uutisoidaan lopulta (yl seur vna)..
Wisti
Reactions:

Keckuli kirjoitti: 05 Joulu 2022, 17:24
Neutroni kirjoitti: 05 Joulu 2022, 17:12 Hienous on varmaan jokaisen omassa mielessä. Ei sellaista voi määrätä objektiivisesti.
No melko hyvin voidaan määritellä, mitkä ovat fysiikan kivijalkateoriat. Tällä hetkellä suhteellisuusteoria ja kvanttifysiikka. Aiemmin painovoimateoria.
Neutroni kirjoitti: 05 Joulu 2022, 17:12 Tuo omena lienee vain tarina.
Toki - sitä suuremmalla syyllä Newton nousi järki edellä puuhun. Hän keksi ja kehitti järjellään yksinkertaiset lait, jotka osoittivat Keplerin havainnot oikeiksi. Ei paljo kai muuta tarvittu kuin että F=ma ja F=G*(m1*m2)/r^2 ja ehkä E=1/2*mv^2. Ja sitten matikka puolella differentiaali yhtälöt.
Neutroni kirjoitti: 05 Joulu 2022, 17:12 esim. Michelsonin ja Morleyn koe
Olen lukenut Einsteinin elämän kerran ja sen mukaan Einstein ei ollut tietoinen Michelsonin ja Morleyn kokeesta!
Neutroni kirjoitti: 05 Joulu 2022, 17:12 havainnot sähkömagnetismista
Siis se, että Maxwell järkeili, että valonnopeuden täytyy olla vakio kaikissa inertiaalikoordinaatioissa oli minun mielestä pelkkää päättelyä ja teoriaa.
Nyt olen kyllä mutun varassa, mutta uskoisin, ettei Maxwell pyrkinyt ensinkään esittämään tuloksiaan niin vallankumouksellisessa muodossa, että valonnopeus on koordinaatistosta riippumaton. Hän vain sai yhtälönsä sellaiseen muotoon, jossa inertiaalikoordinaatistoa ei tarvinnut ottaa huomioon.
OlliS
Reactions:
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Vuorotellen, sitä tiede on. Havainnot, päättely, havainnot, päättely... Teoria, toiminta, teoria, toiminta... Teoria, havainnot, teoria, havainnot... Rationaalinen tiede, empiirinen tiede, rationaalinen tiede, empiirinen tiede...

Teoría on aina vain kuvaus todellisuudesta, lähestyy totuutta, havainnot tulkitaan aina jollakin teorialla.

Edes GR ja QT eivät ole ikuisia, vaan parempi teoria korvaa ne joku päivä.

Ninkauan kun ei ole yhtenäisteoriaa, mikromaailmalle (hiukkasfysiikka), tavalliselle maailmalle, ja makromaailmalle (kosmologia), on eri teoriat.

Makromaailman teoría puuttuu, se on vasta alussa, alkeellinen.
https://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
OlliS
Reactions:
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Nyt on keksitty taloudellinen fuusioreaktori tämän päivän uutisissa, kertokaa siitä jossain avauksessa, asiantuntijat, ei näkynyt sopivaa.
https://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin