Tuo vikassa kappaleessa oleva tummennettu kohta on se, mikä mun mielestä sun ajattelussa on pielessä:Naturalisti kirjoitti: ↑29 Maalis 2024, 18:19
"As used in this text, there are three aspects of culture: (1) mental, or what people think, (2) behavioral, or what people do, and (3) material, or what people produce."
Pointti tässä on se, että tuo meemien fenotyyppien taso (taso 1)), eli havaittavissa oleva objektiivisella tasolla tapahtuva ihmisten vuorovaikutus on se, jota yksilöt tasolla 3) eli subjektiivisen tulkitun todellisuuden tasolla havainnoivat ja analysoivat.
Eli kulttuuri ei ole vain ihmisten mielten tasolla välittyvä ja vuorovaikuttava prosessi, kuten sinä tunnut ajattelevan. Vaan kulttuuriin liittyy myös käyttäytymiseen ja havaittavaan vuorovaikutukseen liittyvä materiaalinen objektiivisen tason prosessi. [ Tässä taitaa olla keskeinen toistemme ajattelun väärinymmärryksen lähde. Subjektiivisten mielten materiaaliset prosessit eivät tietenkään voi kommunikoida keskenään telepaattisesti. Kommunikointi voi tapahtua vain materiaalisesti sanattoman viestinnän sekä kielellisen viestinnän avulla. Meemien fenotyypit välittävät enemmän tai vähemmän hyvin subjektiivisia käsityksiä ja tuntemuksia. On myös tärkeää huomata, että kielestäkin jokaisella on oma enemmän tai vähemmän muiden kanssa yhtenevä subjektiivinen versio; mielenkieli. ]
[ On totta, että vuorovaikutus ilmenee meille vain memeettisinä fenotyyppeinä, mutta muodostamme jokainen myös niistä subjektiivisen ensimmäisen persoonan näkökulman mukaisen representaation kuten epäsuoran realismin mukaisesti muodostamme kaikista muistakin havainnoustamme. Mä ajattelen edelleen niin, ettei “objektiivisella fyysisellä meemien fenotyyppien tasolla” ole aivojen materiaalisista prosesseista riippumatonta itsenäistä olemassaoloa. Ne ovat olemassa vain memeettisten prosessien ainutkertaisina fysikaalisina tapahtumina, kuten esimerkiksi valon välähdyksen. Ajatellaan esimerkiksi kahta henkilöä, jotka sähköttävät toisilleen taskulampulla. Sähkötys ei muodosta näistä henkilöistä riippumattomasti olemassa olevaa prosessia. ]
"Mä ajattelen edelleen niin, ettei “objektiivisella fyysisellä meemien fenotyyppien tasolla” ole aivojen materiaalisista prosesseista riippumatonta itsenäistä olemassaoloa."
Jos tota Bodleyn kulttuurin määritelmällistä kolmijakoa tarkastelee lähemmin, niin kaikilla niillä eri kulttuurin aspekteilla on materiaalinen perusta. Myös tuo Bodleyn kulttuurin behavioraalinen ilmentymä eli oikeiden ihmisten fyysinen toiminta on materiaalista, ja se kuuluu objektiivisen todellisuuden tasolle.
Tuo mitä sä yllä kirjoitat itse asiassa vaikuttaa siltä, että sä kiellät kaiken sellaisen olemassaolon, joka ei ole materiaalisissa subjektiivisissa mielissä. Eli torppaat ontologisen realismin takaoven kautta.
Jos ajatellaan tuota meemien fenotyyppien tasoa että se on yhä kuin Bodleyn kulttuurin behavioraalinen aspekti, niin nuo ihmisyksilöt ovat objektiivisesti olemassa ulkoisessa todellisuudessa, eikä vain havaitsijan mielessä representaatioina.
Kun kaksi henkilöä kättelee, on tämä objektiivista käyttäytymistä ja toimintaa. Myös kahden nyrkkeilijän vuorovaikutus kehässä on objektiivista toimintaa, joka on olemassa ulkoisen havaitsijan mielen representaatioista riippumatta. Samoin rakasteleva pariskunta on fyysisesti olemassa siinä vuorovaikutustilanteessa ja se vuorovaikutus on fyysistä toimintaa.
Mä olen koko ajan ollut sitä mieltä, että on olemassa objektiivinen fyysinen todellisuus, eli nuo nyrkkeilijät kehässä. Ja kolmannella penkkirivillä ottelua seuraava havainnoitsija on se jonka mielessä syntyy tuo representaatio noista nyrkkeilijöistä.
Nyt musta tuntuu, että tuo sun lause tarkoittaa sitä, että tuo havaitsijan mielessä oleva representaatio on ainut todellisuus, ja noita nyrkkeilijöitä ei ole olemassa.
Mä itse näkisin, että tässä on kyse objektiivisen ja subjektiivisen todellisuuden vuorovaikutuksesta eli dialektiikasta eli materiaalisista nyrkkeilijöistä, jota ovat objektiivisesti olemassa riippumatta tuosta havaitsijasta, sekä tuon havaitsijan subjektiivisesta todellisuudesta.
Tuo havaitsijan subjektiivinen todellisuus toimii kahdella tasolla. Ensinnäkin on aistimaailma, ja aistien välityksellä tuo havaitsija havainnoi tuota objektiivista todellisuutta eli noita nyrkkeilijöitä. Tuo nyrkkeilijöiden toiminta kehässä on tuo kulttuurin behavioraalinen aspekti. Toisekseen on tuon havainnoitsijan merkitysmaailma, jonka turvin tuo havainnoitsija muuttaa näkö- ja kuulohavainnot kehässä tapahtuvasta kamppailusta tulkinnoiksi.
Ja näiden merkitystulkintojen turvin tuo havainnoitsija ymmärtää olevansa nyrkkeilyottelussa, ja pystyy tulkitsemaan tuon meemien fenotyyppien eli nyrkkeilijöiden fyysisen vuorovaikutuksen.
Tässä siis puhutaan objektiivisen materiaalisen todellisuuden (kulttuurin behavioraalinen aspekti) sekä subjektiivisen tulkitun todellisuuden (kulttuurin mentaalinen aspekti) vuorovaikutuksesta ja dialektiikasta.
Nyt musta tuntuu, että sä tuon yllä olevan lauseen perusteella kiellät objektiivisen materiaalisen todellisuuden olemassaolon, eli et näe kulttuurin behavioraalista materiaalista puolta, vaan sulle koko maailma näyttäytyy vain materiaalisten mielten subjektiivisina representaatioina.
Ei maailma noin toimi. Itse asiassa tuota sun ajatusta: "Mä ajattelen edelleen niin, ettei “objektiivisella fyysisellä meemien fenotyyppien tasolla” ole aivojen materiaalisista prosesseista riippumatonta itsenäistä olemassaoloa."
Tuota sun ajatusta voisi kuvata termillä "materialistinen idealismi". Kaikki on vain mielten epäsuoraa representaatiota. Missä sun ajattelussa on sosiaalisella tasolla vuorovaikuttavat ihmiset?
Voi olla että ymmärsin sut väärin, mutta tuolta tuo nyt mun mielestä näyttää, kun olen näitä kommentteja lukenut, ja varsinkin tuon yllä olevan lainauksen valossa.
Toki tuota sun lausetta voisi tulkita niinkin, että tuo mielten subjektiivisen tason tulkintaprosessi on se, joka ohjaa sitä vuorovaikutusta siinä fyysisessä objektiivisessa todellisuudessa. Näin siis noiden nyrkkeilijöiden keskinäisen suhteen kohdalla.
Mutta sen havaitsijan näkökulmasta se on taas tuo objektiivisen tason fyysinen toiminta, joka ohjaa sitä tulkintaprosessia sen havaitsijan mielessä. Ja nuo nyrkkeilijät ja se nyrkkeilyottelu ovat materiaalisesti olemassa riippumatta siitä kuinka tuo kolmannella rivillä istuva havaitsija sitä tulkitsee.