Kiitos selventävistä vastauksista. Tämä kohta jäi vielä mietityttämään.Purdue kirjoitti: ↑25 Huhti 2024, 14:03Yritän vastata näihin sun kysymyksiin yksitellen:Naturalisti kirjoitti: ↑25 Huhti 2024, 13:24[1] Voisko tämä tarkoittaa oman vallitsevan tunnetilan kokemista (qualia), kun rationaalinen ajattelu (kognitio) pyritään häiritsevänä tekijänä pysäyttämään?Purdue kirjoitti: ↑25 Huhti 2024, 10:17Joo, mun käsittääkseni mindfulness taikka vaikka mantraan taikka johonkin objektiin keskittyminenkään ei edellytä mitään mystisiä ulottuvuuksia. [1]Naturalisti kirjoitti: ↑25 Huhti 2024, 09:51
Eikö edes mindfulness-harjoituksia voi suorittaa tehokkaasti vajoamatta tähän mystiseen ulottuvuuteen? Miten sen ajatellaan valtavirran oppien mukaan liittyvän tähän tieteen tutkimaan materiaaliseen todellisuuteen?
Lähinnähän nuo on mielen harjoittamisen ja/tai kontrollin tekniikoita, ja itse lähden siitä ettei niiden avulla ole mahdollista tavoittaa mitään yliluonnollista, vaan kenties saada vain parempi yhteys omaan alitajuntaansa. [2]
Koska tuo Patanjalin joogan "citta vritti nirodha" eli mielen liikkeiden pysäyttäminen käytännössä tarkoittaa sitä, että estetään sitä alitajuntaa luomasta tietoiseen mieleen uusia ajatuksia.[3]
Ja Kungfutselaisuus kiinalaisena eettisenä moraalifilosofiana voidaan myös tulkita ilman mitään yliluonnollisia elementtejä, vaikka toisaalta siinäkin on mahdollista yhdistää se käsitys kaiketikin johonkin yliluonnolliseen.[4]
[2] Onko tämä alitajunta sama kuin ID? Kuuluuko siihen rationaalinen, emotionaalinen vai molemmat ulottuvuudet?
[3] Jos mielen liikkeet pysäytetään, niin eikö silloin pysähdy kaikki (niin rationaalinen kuin emotionaalinen) kokeminen?
[4] Eikö kungfutselaisuus korostanut erityisesti ylempien tahojen ja kuolleiden esi-isien ja kenties myös maagisen voimien kunnioitusta ja niiden valtaan alistumista? Maallisemman tulkinnan mukaan tätä voisi pitää ehkä perinteisten kulttuuristen tapojen noudattamisen arvostamisena. Voisiko?
[1] On olemassa kaksi meditaation perustyyppiä: "Concentrative meditation" ja "Mindfulness meditation" eli keskittymiseen ja kokemiseen perustuva meditaatio.
Täällä näissä palstan kommenteissa porukka on enemmänkin kirjoittanut mindfulness meditaatiosta eli siinä hetkessä olemisesta ja omien aistiensa sekä ajatustensa puolueettomasta kokemisesta. Mä olen puhunut tuosta keskittymisestä enemmän.
Mindfulnessissa voidaan keskittyä kokemaan sekä kvaalioita että omia ajatuksia yhtä aikaa. Idea on siinä, että ollaan hetkessä, ei tartuta niihin kokemuksiin taikka ajatuksiin, vaan annetaan niiden virrata tietoisuudessa vapaasti.
Keskittymiseen perustuvissa meditaation muodoissa taas keskitytään johonkin mantraan taikka objektiin, ja juuri sen keskittymisen avulla pyritään hiljentämään muut mielen liikkeet. Aistihavaintoja ei tietenkään voi sulkea pois, mutta tässä meditaation muodossa niiden kokemiseen ei keskitytä, vaan keskitytään siihen objektiin, ja tällä tavalla estetään mieltä poukkoilemasta edestakaisin ajatuksesta toiseen.
[2] Alitajunnalla en tarkoita tässä ID:iä vaan ihan vaan sitä mikä on materiaalisten aivojen toimintaa, mutta tietoisen mielen ulottumattomissa.
Ajatukset mieleen nousevat esiin alitajunnasta, ja kun keskittymällä estetään uusien ajatusten syntyminen, niin samalla alitajunnasta tietoiseen mieleen poukkoilevien ajatusten synty estetään.
[3] Jos mielen liikkeet pysäytetään, niin tässä tuolla pysäyttämisellä tarkoitetaan normaalin "ajattelun ja ajatusten virran" pysäyttämistä. Se saadaan aikaiseksi siten, että mieli kohdistetaan yhteen objektiin, ja pidetään se siinä kohdistuneena.
Aloittelijan voi olla hyvin vaikea pysäyttää mieltänsä, mutta vuosikausia meditoineet gurut voivat istua meditaatiossa hiljaa tuntikausia siten, että mieli on kohdistuneena yhteen pisteeseen, ja ajatusten virta tyrehtyy.
[4] Nimenomaan mä näkisin kungfutselaisuuden juurikin tästä maallisesta näkökulmasta perinteisten arvojen arvostamisena.
Toki on niin, että Kiina on ollut läpi historiansa melkein nykypäiviin asti saakka maatalousyhteiskunta, ja ne arvot heijastelevat pitkältikin maanviljelijöiden arvoja, ja siinä perinteisessä kiinalaisessa sosiaalisessa järjestelmässä PERHE ja siihen liittyvät suhteet on olleet kungfutselaisuuden ydin.
Toinen kiinalainen piirre on tietty se, että siinä ihmisiä ei niinkään nähdä yksilöinä vaan ihmissuhteidensa kautta, ja relationaalisuus on se sana joka tulee mieleen atomistisen individualismin sijaan.
Ajattelen, että meemikone prosesseineen tuottaa kognitiivista mielenvirtaa ja liskoaivot värittävät sitä emotionaalisella komponenteilla. Jos yritän ajatella asiaa tästä asetelmasta, niin tuo mielen liikkeiden pysäyttäminen tarkoittaisi kai tietoisen tason kognitiivisen ajattelun pysäyttämistä. Mitä kokisimme silloin?[3] Jos mielen liikkeet pysäytetään, niin tässä tuolla pysäyttämisellä tarkoitetaan normaalin "ajattelun ja ajatusten virran" pysäyttämistä. Se saadaan aikaiseksi siten, että mieli kohdistetaan yhteen objektiin, ja pidetään se siinä kohdistuneena.
Mieleen tulee kaksi vaihtoehtoa:
(1) Liskoaivojen tuottamia emotionaalisia tuntemuksia.
(2) Meemikoneen alitajuiselle tasolle vajonneita muistoja.
Jos kyseessä on tuo toinen vaihtoehto, niin mielen liikkeiden pysäyttäminen tarkoittanee, aktiivisesti tietoisen ajattelun kohteeksi pyrkivien ajatusten vaimentamista niin, että jo haalenneet muistot pääsevät tietoisen ajattelun kohteeksi. Tämä taas tarkoittaisi sitä, että ne tulisivat silloin aktiivisen mielen normaaliin tarkasteluun; eikä kyseessä tällöinkään tarvitse olla mikään perimmäinen tietoisuudentila.
Jos tätä ajatusketjua jatkaa vielä syvemmälle ja häivyttää mielestä nämäkin ja jatkaa sitkeästi eteenpäin, niin kenttien pintaan tulee lopulta kaikenlaisia hämäriä lapsuusmuistoja, joita voi sitten ryhtyä ajattelemaan perimmäisenä tietoisuutena.

