Lentotekniikka

Varaktori
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Re: Lentotekniikka

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Itse olen steampunk tyylisten ilmalaivojen kannattaja. Suuri sikarin muotoinen vedyllä täytetty säkki ja pökköä pesään höyrykoneisiin jotka pyörittävät valtavia potkureita. Juuttiköysiä, niittejä ja lentäjällä korkea silinterihattu. :mrgreen:
Varaktori
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 26 Huhti 2024, 21:53
Varaktori kirjoitti: 26 Huhti 2024, 21:44 Itse olen steampunk tyylisten ilmalaivojen kannattaja. Suuri sikarin muotoinen vedyllä täytetty säkki ja pökköä pesään höyrykoneisiin jotka pyörittävät valtavia potkureita. Juuttiköysiä, niittejä ja lentäjällä korkea silinterihattu. :mrgreen:
Lulis sitte että WW1 touhut myös viehättää?

Itse olen mitä suurin kakstasojen ja nahkakypärien ystävä.

Kuva
Juu kaksitasot ja olihan niitä kolmitasojakin. Se oli vielä sitä oikeaa lentämistä. Noista nykyajan kotkotuksista en jaksa oikein viehättyä vaikka tärkeä aihe ovatkin.
Varaktori
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 26 Huhti 2024, 22:03
Varaktori kirjoitti: 26 Huhti 2024, 21:55
Varaktori kirjoitti: 26 Huhti 2024, 21:44 Itse olen steampunk tyylisten ilmalaivojen kannattaja. Suuri sikarin muotoinen vedyllä täytetty säkki ja pökköä pesään höyrykoneisiin jotka pyörittävät valtavia potkureita. Juuttiköysiä, niittejä ja lentäjällä korkea silinterihattu. :mrgreen:

Kuva
Juu kaksitasot ja olihan niitä kolmitasojakin. Se oli vielä sitä oikeaa lentämistä. Noista nykyajan kotkotuksista en jaksa oikein viehättyä vaikka tärkeä aihe ovatkin.
Älä nyt. Ne oli marinepuolella kehittänyt tämmösen.
Eli innovaatio on se että jos propelissa ei ole kärkeä vaan se on tolanen luuppi niin se on aivan ylivoimainen.

Mun käsittääkseni nykyisten lentokoneiden siipien kärjessä olevalla "taitoksella" haetaan vähän tätä samaa efektiä. Toki vedessä on kyse lähinnä kqvitaatiosts mutta ehkä tollasella saataisiin etua myös ilmassa. Droneissa noi on keksitty vahingossa kuitenkin. Eli en tiedä onko nyt käyttöä ilmassa vai vedessä vai molemmissa. Ehkä kuulemme lisää pian.

Ehkä nähdään vielä kaksitasoja joissa siivet on yhdistetty päistään tollai luupille.

Kuva

https://www.tivi.fi/uutiset/1800-luvun- ... d1c0b27b33
"Veneiden ja laivojen potkureiden suuri ongelma on kavitaatio."
Sanotaan tuolla linkin takana. Mites kavitaatio kun vatkataan ilmaa? Jännän näköinen tuo kyllä on.
Susa
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Susa »

Kuva
Tuo taitaa olla sama kuin vuodelta 1919 olevassa kirjassani "Tiede ja Elämä" olevassa kuvassa.
"Lontoon palokunnan savunaamari.
Lontoon palosotamiehille on hankittu tämänkaltainen savunaamari, jossa on varasto nestemuotoon saatettua ilmaa."
Varaktori
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Lentokoneen potkurissa, joka liikkuu erittäin suurilla nopeuksilla, ilmanpaine potkurin pinnalla voi laskea niin alhaiseksi, että ilman sisältämä kosteus kondensoituu ja muodostaa höyrykuplia. Tämä voi aiheuttaa tehon menetystä ja värähtelyä potkurin toiminnassa. Tai sitten ei, en ole mikään lentomekaanikko. :mrgreen:
Susa
Reactions:

Kuva
Savusukellusta asbestihupussa ja kaasupulloon reikä kiväärillä – tältä palomiehen työ näytti ennen
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007534298.html
Varaktori
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Susa kirjoitti: 26 Huhti 2024, 22:31 Kuva
Savusukellusta asbestihupussa ja kaasupulloon reikä kiväärillä – tältä palomiehen työ näytti ennen
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007534298.html
No toi on mun makuun, saisipa jostain tuollaisen. :mrgreen:
Tuulispää
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 26 Huhti 2024, 22:20 Näyttäis nää äänettömät drone-propellit olevan tollasia luuppeja myös. Näistä toi kai on kehitetty sitte?

Kuva
Idea uuteen Vestaksen myllyyn...niin saadaan ainakin äänet pois ? Tai ei saadakkaan.

Varaktori
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 28 Huhti 2024, 11:27 "Luuppisiipi" ei olekaan näemmä mikään uusi keksintö:

https://en.wikipedia.org/wiki/Closed_wing

Kuva

Pyörivä siipikin on aika vanha juttu jo.
Ertsu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Eikös toi ole tuplapotkuri eli Contra rotating propeller? Siinä on kaksi peräkkäistä potkuria, jotka pyörivät eri suuntiin.
Susa
Reactions:

Ertsu kirjoitti: 28 Huhti 2024, 14:53 Eikös toi ole tuplapotkuri eli Contra rotating propeller? Siinä on kaksi peräkkäistä potkuria, jotka pyörivät eri suuntiin.
Niinhän jutun linkissä sanottiin.

Kuin taidetta. Sharrow vastakkaispotkuri voisi kelvata myös nykytaiteen museoon.
Tuulispää
Reactions:

Susa kirjoitti: 28 Huhti 2024, 14:59
Ertsu kirjoitti: 28 Huhti 2024, 14:53 Eikös toi ole tuplapotkuri eli Contra rotating propeller? Siinä on kaksi peräkkäistä potkuria, jotka pyörivät eri suuntiin.
Niinhän jutun linkissä sanottiin.

Kuin taidetta. Sharrow vastakkaispotkuri voisi kelvata myös nykytaiteen museoon.
Kuten mun 5. proto tuulivoimalasta.
Tuulispää
Reactions:

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 28 Huhti 2024, 15:14
Ertsu kirjoitti: 28 Huhti 2024, 14:53
Eikös toi ole tuplapotkuri eli Contra rotating propeller? Siinä on kaksi peräkkäistä potkuria, jotka pyörivät eri suuntiin.
Jep, mutta varsinainen homman pointti on tuo, että lavoissa ei ole "kärkeä".
Tuon etuja ilmeisesti saadaan myös yhdellä potkurilla, kuten tuossa dronessa joka oli esillä aikaisemmin.
Aki Suokas sanoi että tuo boxwing on paljon vaativampi saada toimimaan kuin luullaan...ja saadut edut ovat hyvin pienet.

https://en.wikipedia.org/wiki/FlyNano_Nano
Tuulispää
Reactions:

Locheed-Grumman insinöörin perintöä:
Nasty76
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Nasty76 »

Kai tollasen rusetin idea juuri potkuri käytössä on se ettei ilma pääse pyörteilemään siellä kärjessä. Näin ainakin itse ymmärsin kun tuohon ekaa kertaa törmäsin ja tutkin asiaa. Onhan matkustaja koneissa useissa juuri wingletit jotka vähentää Siiven kärki pyörteitä ja tekee koneesta taloudellisimman koska ilmeisesti se pyörteilevä ilma tuo vastusta koneen liikkumiseen. Vedessä pyörivissä potkureissa taas kavitaatio on ongelma ja käsittääkseni tollanen loppumaton rusetti ei aiheuta niin helposti kavitaatiota.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin