Kai Jumala on sitten ihmisillä johonkin auktori tarpeeseen keksitty ylempi persoona? Päivi Räsänen taas mielestäni mielivaltaisesti siteeraa niitä kohtia Raamatusta, jotka edistävät hänen poliittista uraansa? Enemmän politikoksi häntä katson kuin hartaaksi uskovaiseksi ja ainakin hän politikoi siinä missä muutkin politikot. Päivi Nergin poliittinen virka Räsäsen avustamana lähinnä tulee mieleeni.Rere kirjoitti: ↑05 Touko 2024, 15:44 "Meille palstan ateisteille on keksitty näppärä herjanimitys: olemme parempiuskoisia."
Kerropa Wisti kuka sellaisen on ateisteille keksinyt ja sellaista ateisteista käyttänyt? Linkit viesteihin joissa sitä on ateisteista käytetty toki mukaan postaukseesi. Minä olen islaminuskoisisita ja etenkin islamisteista käyttänyt toki käyttänyt tuota termiä. Kyseessä on tietenkin tuomittava kulttuurinen omiminen, sillä omaksuin tuon termin islamkäännynnäiseltä Tomi Salmelta (Taha Islam islamilaiselta nimeltään). joka sitä joskus Tiede-lehden palstalla sitä tai oikeastaan sanoja "parempi uskonto" käytti uskonnostaan. Tahan varmaan ainakin jotkut suht. aktiivisesti Tiede-lehden palstalle kirjoitelleista edelleen muistavat niiltä ajoilta. Hänen kanssaan oli vääntöä paitsi islamista niin myös jumalan olemassaolosta yleensä. Taha oli aktiivinen useilla netin keskustelupalstoilla, mutta viisi-kuusi vuotta sitten häipyi niiltä tyystin kertoen muuttavansa Saksaan lihapatojen ääreen. Googlella joitain mainintoja hänestä vielä löytyy netin syövereistä.
Olen muuten ollut ateisti jo ennen kouluun menoani ja kirkostakin erosin heti kun se oli mahdollista vanhempien luvalla. Mutta nyt minusta nähtävästi leivottu jonkin sortin uskovainen. Irtisanoudun tässä samalla siitäkin uskonnosta mikä se sitten lieneekin.
Pseudohippi sanoisi tässä tilanteessa sinulle, että valehtelet mutta minä en usko niin. Sen sijaan kuvittelet, kun olet tehnyt päätöksen millainen otus minä mukamas olen.
"Jumala on ihmisen keksintöä. Niinpä Jumalan luonne on vain pintapuolinen mysteeri. Ihmisen luonne on syvällinen mysteeri."
Nanrei Kobori, buddhistimunkki