No ehkä olet osunut paikalle ennen kuin tuho on osunut kaikkiin puihin. Vitustako senkin taas voi tietää.Tonttu kirjoitti: ↑01 Kesä 2024, 22:14Olen käynyt aika monta pystyyn kuivunutta kuusta kaatamassa. Ihmetystä tosiaan herättää se, että vieressä voi olla hyvinvoivia kuusia vaikka kasvupaikka on täysin samanlainen. Mistä ne kaikki kirjanpainajat osaavat iskeä siihen samaan puuhun? Tosin joskus kyllä syyn havaitsee kun puun sahaa poikki. Juurikääpä on se syy puun huonoon kuntoon ja kirjanpaina sitten vaan viimeistelee.Pattinero kirjoitti: ↑01 Kesä 2024, 22:00Ei saatana. Olisikohan se kuivempi kuusi aika perkeleen paljon heikompi sitten. Niin, olisiko?Tonttu kirjoitti: ↑01 Kesä 2024, 21:50Mistä se kirjanpainaja tietää minkä kuusen kasvupaikka on kuivempi kuin viereisen kuusen?Pattinero kirjoitti: ↑01 Kesä 2024, 21:44Niin, kuusihan on sellainen, joka vaatii maaperältä paljon enemmän kosteutta kuin esimerkiksi mänty. Mäntyjen kohdalla en ole itse havainnut sellaisia ongelmia kuin kuusen kanssa selvästi tuppaa olemaan. Eikä ole ihme, koska aika perkeleen monta kesää on ollut jo rajuja helteitä, ja siksi myös vähäsateisia pitkiä aikoja. Saa nähdä, että mihin tämä kesä lopulta päätyy. Hurjalta ainakin näyttää. Jo nyt on varmaa, että moni kuusi ottanee hittiä. Mitä parempi kasvupaikka, sen vähemmän tietenkin.
https://www.metsagroup.com/fi/puunhanki ... anpainaja/Pintajuurisena puulajina kuusi kärsii kuumuudesta ja kuivuudesta. Tilannetta vaikeuttaa, jos kuusikko on alkujaankin viljelty väärälle kasvupaikalle. Yhden puulajin metsikössä tuho leviää esteettä.
Suomen metsät kuolee pystyyn..pitäisikö olla huolestunut ?
Re: Suomen metsät kuolee pystyyn..pitäisikö olla huolestunut ?
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
Albert Einstein
Onhan tähän ketjuun tullut jo monenlaisia vastauksia ja ihan ansiokkaittakin ja aina se metsätuhojen välttäminen ei ole kiinni itsestä vaan naapurin hommatkin siihen voi vaikuttaa. Itse olen noudattanut ihan perinteistä linjaa mitä meidän suvun metsissä on harjoitettu jo sukupolvien ajan ja samaa linjaa olen myös noudattanut itse hankkimieni metsien suhteen. Toki ne myin jo lähes vuosi sitten että en osaa enää sanoa mitä siellä on tapahtunut. Tai no osaan mutta asia ei mulle kuulu. Aukkoa siellä on.Pattinero kirjoitti: ↑01 Kesä 2024, 21:19No toivottavasti et huomaakaan. Mutta kyllä tässä lähiseudulla on tullut huomattua, ja olen muiltakin kuullut, että kuuseen iskee tauti todella helpolla nykyisin. Taitaa tossa naapurissa olla nytkin tuho jo meneillään.
Suomen metsäkeskuksen mukaan vuonna 2022 hakattiin kirjanpainajan takia metsiä enemmän kuin kertaakaan tilastointihistorian aikana.
https://www.metsagroup.com/fi/puunhanki ... anpainaja/
Jos on kuuselle sopivaa kasvupaikkaa niin pystyyn kuivaneet kuuset ja tuulenkaadot haetaan pois sieltä metsästä vaikka polttopuuksi. Oli siihen oikein joskus laissa kirjauskin. Samalla pitää suosia koivua seassa vaikka joidenkin vanhan kansan edustajien mielestä se olikin kirosana. Koivu pitää kuitenkin kaataa pois ennen kuin se käy liian vanhaksi. Lahoaa se kuitenkin. Saman voi kyllä sanoa kuusellekin. Vanha kuusi alkaa kerätä tyvilahoa ja sen jälkeen saattaa olla alttiina kirjanpainajalle ja sillä tyvilaholla on taipumus levitä aika nopeastikin. Ajoissa nurin vaan on paras ratkaisu. Männikköä nyt voi venyttää paljon pidemmälle.
Yksi syy siihen että kuusikoissa tuhoja tulee on se että kuusta on suosittu uudistuksissa paikoilla mille se ei oikein sovi. Syynä tähän on ollut tietysti hirvien aiheuttamat tuhot männyn taimikoissa. Toinen asia voi olla että jostain syystä kuusesta saa parempaa hintaa. Poliitikot puhuu mitä kansa haluaa kuulla vaikka metsien kiertoajan pidentämisestä kun se tuntuu siellä Kallion kaksiossa hyvältä ajatukselta mutta käytännössä siitä on vain haittaa ainakin kuusikoissa.
-
AimoJortikka
- Reactions:
Tiedä häntä sitten.
Yksittäistapaus tietysti.
Mutta minulla syy, miksi nousen taas 2024 juorulistalle kun tulot menevät 100.00 euron yli.
On kirjanpainaja.
Oli naapureiden "painostuksesta" pakko hakata yksi kuusikko.
Ei siellä kirjanpainajaa vielä mielestäni kovin paljon ollut.
Mutta naapurit huolestuivat.
Yksittäistapaus tietysti.
Mutta minulla syy, miksi nousen taas 2024 juorulistalle kun tulot menevät 100.00 euron yli.
On kirjanpainaja.
Oli naapureiden "painostuksesta" pakko hakata yksi kuusikko.
Ei siellä kirjanpainajaa vielä mielestäni kovin paljon ollut.
Mutta naapurit huolestuivat.