JeeSe kirjoitti: ↑07 Heinä 2024, 16:12
Enkö silloinkin sanonut, että vittuillakseni vaan esitin hyväntuulista. Tai joskus ainakin.
Että hyväntuulisuutesi on siis joltain pois...
Sama se on mitä sanot, jos käytöksesi kertoo muuta.
"Älä ragee nyt yhtään siinä"
"EMMÄ RAGEEE"
"Rageetha"
"NO NYT AINAKI KU AHDISTELET!! FASISTI!!"
Ei kai siinä auta sitten kuin ranteet auki vaan. Vanha viisaus kertoo että kädensuuntaisesti, mutta siinä ei ehdi pillittää naamaa helakaksi ennen kuin veri pakenee poskilta.
Renkaat on korjattu ja niillä edelleen hilpeästi ajellaan.
Enkö silloinkin sanonut, että vittuillakseni vaan esitin hyväntuulista. Tai joskus ainakin.
"EMMÄ RAGEEE"
"Rageetha"
Ei kai siinä auta sitten kuin ranteet auki vaan. Vanha viisaus kertoo että kädensuuntaisesti, mutta siinä ei ehdi pillittää naamaa helakaksi ennen kuin veri pakenee poskilta.
Pidä tunkkis
Ei kai se pois ole, mutta aiheeton etua.
Ja kiitos, varmaan tarvin sitä tunkkia vielä.
Nyt on kyllä niin kauniin naisen logiikkaa, että taidatkin olla nainen. Tai sitten homo. En niin niistä tiedä, muuta ku et homot tykkää nussia.
Osa selvästi ajattelee että meemit on vain internetissä leviäviä hassuja kuvia ja vastaavia.
Pätkä Wikipediasta.
"Meemi (engl. meme < kreik. μίμησις, mimesis) on idea, käyttäytymismalli, tyyli tai käyttötapa, joka leviää kulttuurissa henkilöltä toiselle.[1] Se on kulttuurinen ja viestinnällinen kopioituja eli replikaattori.[2] Käsitettä meemi käytti ensimmäisenä Richard Dawkins vuonna 1976 kirjassaan Geenin itsekkyys. Esimerkkeinä meemeistä Dawkins luettelee ”sävelmät, ajatukset, hokemat, vaatemuodit, saviruukkujen ja rakennusten kaarten muodot”. Antaessaan keksinnölleen nimeä hän halusi ”substantiivin, johon sisältyy kulttuurin välittymisen yksikön eli matkimisen yksikön idea”.[3]"
"EMMÄ RAGEEE"
"Rageetha"
Pidä tunkkis
Nyt on kyllä niin kauniin naisen logiikkaa, että taidatkin olla nainen. Tai sitten homo. En niin niistä tiedä, muuta ku et homot tykkää nussia.
Kiitos kehuista.
Vaimo kyllä usein väittää ettei ole mitään logiikkaa mun jutuissa.
"EMMÄ RAGEEE"
"Rageetha"
Pidä tunkkis
Kiitos kehuista.
Vaimo kyllä usein väittää ettei ole mitään logiikkaa mun jutuissa.
Meemi on kaiken mitta. Karkean funktionaalinen pysäytyskuva jossa ihminen näkee maailman ja itsensä. Egohan on myös meemi.
Dopamiinikuninkaan ultimaattinen ase yli ihmisen.
Ainoastaan Jumala ei ole Meemi. Se ei ole minkään mitta vaan mittaamaton.
Kohina kirjoitti: ↑06 Heinä 2024, 19:00
Ei se lapsi opi vasaroimaan ensiksi, vaan ensiksi vasarointi on jotain symbolista ja vasta vanhemmiten sen merkitys avautuu skidille. Lapsi paukuttaa muovivasaralla muovilautaa koska isikin teki jotain vähän sen kaltaista. SE ON NIMENOMAAN SYMBOLISTA.
Vasaranpaukutuksesta tulee symboli vasta, kun se merkitsee jotakin muuta kuin vasaran paukutusta.
Jep. Meemin funktionaalisuus.
Lapselle syy paukutukseen on paukutuksessa itsessään. Päräyträvissä äänissä, räjähtelevissä tuntoaistimuksissa. Se on vaan hauskaa. Se on leikkiä.
Pikku hiljaa lapsi oppii vasarasta ja vasaroimisesta ja noiden meemien funktiosta jonka kautta ne määritellään.
Lyömällä naulaa vasaralla voi rakentaa itselleen talon tai tappaa valtion mailla varjostavan kuusen pystyyn.
Leikistä tulee työtä. Ihan määritelmällisesti.
Ainakin poliittisia ja osuvia meemejä mielestäni löytyy...tietysti jokainen sitten etsii itselleen mieleisen poliittisen suunnan meemin, koska eihän meillä kaikilla ole sama poliittinen näkemys. Samoin taiteesta vaikka ns. kultakauden suomlaisesta taiteesta on tehty myös mainioita meemejä.
Joo, sinäkin puhut nyt vain näistä hassuista nettimeemeistä. Mä yritän virittää tässä keskustelua meemi-käsitteen laajemmasta merkityksestä. Ovatko meemit koko kulttuurin olemassaolon perusta? Miten ne ovat olemassa? Miten memeettinen evoluutio toimii?
En koe meemejä muuksi kuin lähinnä hupikäyttöön tai poliittisten merkityksien esille tuomiseksi. Mielestäni ne eivät ole koko kulttuurin olemassaolon perusta. Kulttuurimme on vankemmalla pohjalla kuin mitä meemit ovat.
No, puhutaan sitten siitä, mikä sinun mielestäsi on se kulttuurin vankempi perusta.
Miten se kulttuuri on kokemuksellisesti ja toiminnallisesti olemassa, ellei se ole olemassa korviemme välissä olevina ajatus- ja käyttäytymistottumuksina eli neemeinä?
Kulttuurin vankempi peruste löytyy itse kunkin kokemasta kulttuurista mitä on elämänsä aikana kokenut [1] ja meemit ovat mielestäni aika tuore ilmiö kulttuurin kokemiseen. [2] Ennemmin henkilökohtaisesti ja paikanpäällä erilaisissa tilaisuuksissa koen kulttuurin vankemman perustan, [3] en niinkään meemeinä...[4]
Koet siis meemit korvien välisinä ajatus- ja käyttäytymistottumuksina meemit? [5] Itse näen ne lähinnä toisten oivalluksina hyvinä tai huonoina maaliin osuneina. [6] Ihan hyviäja osuvia meemejä mielestäni löytyy [7]
[1] Nämä kokemukset ovat tallessa subjektiivisina kokemuksia itse kunkin korvien välissä.
[2] Meemi on nimi kohdan [1] asialle.
[3] Meemit ovat aivojen mekanismeja, joka tuottavat nämä kokemukset ja kehittyvät edelleen uusien kokemusten myötä.
[4] Meemi on nimi kohdan [3] asialle.
[5] Kaikki tuntemuksemme, kokemuksemme ja käsityksemme ovat aivojen neuraalisten prosessien eli meemien tuotoksia. Meemit muuntuvat kaikenaikaa esimerkiksi intersubjektiivisten tapahtumien ja introspektion vaikutuksesta. Meemien toiminta yhdessä reaaliaikaisten aistimusten kanssa tuottaa kokemamme tajunnan virran eli tietoisuuden. Elämme kokemuksellisesti aistimusten ja meemien tuottamassa virtuaalitodellisuudessa ja yritämme sen avulla navikoida tässä materiaalisessa reaalitodellisuudessa.
[6] Nämä ovat muiden yksilöiden omaksumien meemien fenotyyppien ilmentymiä, jotka koet itse omaksumiesi meemien tulkitsemina ja ne voivat vaikuttaa (tai sitten ei) omiin meemeihisi ja siten tulevaan ajatteluusi ja käytyäytymiseesi.
[7] Nettimeemien lisäksi siis kaikki sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ilmenevät tapahtumat ovat meemien fenotyyppejä. Niillä ei ole "genotyyppiä". Jokainen tallettaa ajatus- ja käyttäytymistottumuksensa eli meemit mieleensä omalla subjektiivisella tavallaan.
Sinä saat kokea meemit kuvaamallasi tavalla, mutta mulle ne eivät juurikaan merkkaa muuta kuin viihdekäyttöä.
No, jos et halua käyttää meemi -sanaa tässä merkityksessä, niin kerro mulle sitten se, miten ajatukset sun mielestä ovat olemassa korvien välissä, vai ovatko ne mielestäsi jossakin muualla. Jos ovat muualla niin miten ja missä?
Meemit ovat vain meemejä ja ajatukset polveilevat missä milloinkin ja nyt alkaa tuntumaan siltä, että pitäis lähteä illallista tekemähän...
Niinhän nuo ajatukset näyttävät polveilevan ja pakenevan sen miettimistä, missä ja miten ne ovat oikeasti olemassa.
Minäpä kerron. Subjektiivisen mielen ja mielensisältöjen (meemien) olemassaolo on aivojen neuraalisten prosessien käynnissä olemista. Ne eivät lymyile missään käpyrauhasen takana olevassa toisessa todellisuudessa.
Niiden olemassaolo päättyy aivojen materiaalisten prosessien pysähtyessä aivokuolemassa. Eikä mitään sielua jää kummittelemaan tämän eikä tuonpuoleisuuteen.
Meemien olemassaolo on meemien käynnissä olemista?
Ainakin poliittisia ja osuvia meemejä mielestäni löytyy...tietysti jokainen sitten etsii itselleen mieleisen poliittisen suunnan meemin, koska eihän meillä kaikilla ole sama poliittinen näkemys. Samoin taiteesta vaikka ns. kultakauden suomlaisesta taiteesta on tehty myös mainioita meemejä.
Joo, sinäkin puhut nyt vain näistä hassuista nettimeemeistä. Mä yritän virittää tässä keskustelua meemi-käsitteen laajemmasta merkityksestä. Ovatko meemit koko kulttuurin olemassaolon perusta? Miten ne ovat olemassa? Miten memeettinen evoluutio toimii?
En koe meemejä muuksi kuin lähinnä hupikäyttöön tai poliittisten merkityksien esille tuomiseksi. Mielestäni ne eivät ole koko kulttuurin olemassaolon perusta. Kulttuurimme on vankemmalla pohjalla kuin mitä meemit ovat.
No, puhutaan sitten siitä, mikä sinun mielestäsi on se kulttuurin vankempi perusta.
Miten se kulttuuri on kokemuksellisesti ja toiminnallisesti olemassa, ellei se ole olemassa korviemme välissä olevina ajatus- ja käyttäytymistottumuksina eli neemeinä?
Kulttuurin vankempi peruste löytyy itse kunkin kokemasta kulttuurista mitä on elämänsä aikana kokenut [1] ja meemit ovat mielestäni aika tuore ilmiö kulttuurin kokemiseen. [2] Ennemmin henkilökohtaisesti ja paikanpäällä erilaisissa tilaisuuksissa koen kulttuurin vankemman perustan, [3] en niinkään meemeinä...[4]
Koet siis meemit korvien välisinä ajatus- ja käyttäytymistottumuksina meemit? [5] Itse näen ne lähinnä toisten oivalluksina hyvinä tai huonoina maaliin osuneina. [6] Ihan hyviäja osuvia meemejä mielestäni löytyy [7]
[1] Nämä kokemukset ovat tallessa subjektiivisina kokemuksia itse kunkin korvien välissä.
[3] Meemit ovat aivojen mekanismeja, joka tuottavat nämä kokemukset ja kehittyvät edelleen uusien kokemusten myötä.
[5] Kaikki tuntemuksemme, kokemuksemme ja käsityksemme ovat aivojen neuraalisten prosessien eli meemien tuotoksia. Meemit muuntuvat kaikenaikaa esimerkiksi intersubjektiivisten tapahtumien ja introspektion vaikutuksesta. Meemien toiminta yhdessä reaaliaikaisten aistimusten kanssa tuottaa kokemamme tajunnan virran eli tietoisuuden. Elämme kokemuksellisesti aistimusten ja meemien tuottamassa virtuaalitodellisuudessa ja yritämme sen avulla navikoida tässä materiaalisessa reaalitodellisuudessa.
[6] Nämä ovat muiden yksilöiden omaksumien meemien fenotyyppien ilmentymiä, jotka koet itse omaksumiesi meemien tulkitsemina ja ne voivat vaikuttaa (tai sitten ei) omiin meemeihisi ja siten tulevaan ajatteluusi ja käytyäytymiseesi.
[7] Nettimeemien lisäksi siis kaikki sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ilmenevät tapahtumat ovat meemien fenotyyppejä. Niillä ei ole "genotyyppiä". Jokainen tallettaa ajatus- ja käyttäytymistottumuksensa eli meemit mieleensä omalla subjektiivisella tavallaan.
Sinä saat kokea meemit kuvaamallasi tavalla, mutta mulle ne eivät juurikaan merkkaa muuta kuin viihdekäyttöä.
No, jos et halua käyttää meemi -sanaa tässä merkityksessä, niin kerro mulle sitten se, miten ajatukset sun mielestä ovat olemassa korvien välissä, vai ovatko ne mielestäsi jossakin muualla. Jos ovat muualla niin miten ja missä?
Meemit ovat vain meemejä ja ajatukset polveilevat missä milloinkin ja nyt alkaa tuntumaan siltä, että pitäis lähteä illallista tekemähän...
Niinhän nuo ajatukset näyttävät polveilevan ja pakenevan sen miettimistä, missä ja miten ne ovat oikeasti olemassa.
Minäpä kerron. Subjektiivisen mielen ja mielensisältöjen (meemien) olemassaolo on aivojen neuraalisten prosessien käynnissä olemista. Ne eivät lymyile missään käpyrauhasen takana olevassa toisessa todellisuudessa.
Niiden olemassaolo päättyy aivojen materiaalisten prosessien pysähtyessä aivokuolemassa. Eikä mitään sielua jää kummittelemaan tämän eikä tuonpuoleisuuteen.
Siinähän tuota selitit ansiokkaasti meemien merkityksen. Oletko ajatellut meemien tekijän motiiveja ollenkaan, mitä hän haluaa viestittää meemeillään meille katsojilleen?
Liitteet
Papa.jpg (51.11 KiB) Katsottu 190 kertaa
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri
Olet näköjään rajoittanut meemi-termin käytön vain noihin nettimeemeihin. Etkä halua puhua meemeistä edes niiden alkuperäisessä merkityksessä. Minä taas yritän laajentaa käsitteen merkitystä entisestään. Ei juututa tähän.
Puhuit aiemmin kulttuurin "vankemmasta perustasta" ja minä yritin esittää, miten tekstiisi kuvautuu memetiikkaan niinkuin minä sen ymmärrän.
Ettei tämä menisi pelkästään yhdestä sanasta ja sen merkityksestä inttämiseksi, niin voisitko nyt sitten kertoa haluamiasi termejä käyttäen, miten kulttuuri on sinun mielestäsi olemassa? Se ei tuosta alla olevasta tekstistäsi vielä minulle selvinnyt.
Sinä kirjoitit:
Minä kommentoin:
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
siili suhonen kirjoitti: ↑08 Heinä 2024, 00:43
Meemi on kaiken mitta. Karkean funktionaalinen pysäytyskuva jossa ihminen näkee maailman ja itsensä. Egohan on myös meemi.
Dopamiinikuninkaan ultimaattinen ase yli ihmisen.
Ainoastaan Jumala ei ole Meemi. Se ei ole minkään mitta vaan mittaamaton.
Meemit eivät ole mitään pysäytyskuvia vaan dynaamisia prosesseja; mielensisältöjä, joka tuottavat tietoisuutena kokemaamme tajunnan virtaa. Tämän virran ohjailu on ajattelua.
Meemi ei ole mitattavissa oleva suure, vaan materian emergentin rakenteen mahdolistaman prosessin käynnissä olemista. Kun tämä prosessi pysähtyy aivokuolemassa, päättyy myös subjektiivisen mielen ja mielensisältöjen olemassaolo; mitään sielua, jumalia ja henkimaailmaa ei tarvitse olettaa olevaksi.
Dopamiini on välittäjäainejärjestelmän tuottama kemikaali, joka vaikuttaa neuraalisten prosessien toimintaan moduloivasti; metaforisesti ilmaistuna vähän samoin kuin ilmasto vaikuttaa säätilaan.
Joo, myös ego on meemi. Tämä arvauksesi osui oikeaan. Onnittelen!
Kohina kirjoitti: ↑06 Heinä 2024, 19:00
Ei se lapsi opi vasaroimaan ensiksi, vaan ensiksi vasarointi on jotain symbolista ja vasta vanhemmiten sen merkitys avautuu skidille. Lapsi paukuttaa muovivasaralla muovilautaa koska isikin teki jotain vähän sen kaltaista. SE ON NIMENOMAAN SYMBOLISTA.
Vasaranpaukutuksesta tulee symboli vasta, kun se merkitsee jotakin muuta kuin vasaran paukutusta.
Tuo viimeinen lause tuntuu niin tutulta, että epäilen olenko vahingossa kommentoinnin asemasta editoinut sinun tekstiäsi. Joka tapauksessa kommenttisi näyttää nyt ristiriitaiselta.
Kysyn nyt varmuuden vuoksi, että onko tuo vasaranpaukutus mielestäsi symbolista vai ei?
Ensin teksti toteaa, että se on. Ja heti perään sanotaan, että siitä tulee symbolista vasta, kun se merkitsee jotakin muuta kuin vasaran paukutusta.
Itse olen tämän jälkimmäisen vaihtoehdon kannalla.
Minun käsittääkseni tuo kysymys on kritiikkiä sille, että olet laajentanut meemin käsitteen kattamaan ihan kaiken. Kaikki ovat meemejä ja meemit ovat kaikki. Kaikki olemassaoleva on meemejä, kaikki mitä tapahtuu, on meemejä, meemit ovat kaiken syy ja kaiken seuraus. Varsinaista panmemeismiä. Meemit ovat jopa oman olemassaolonsa syy ja seuraus. Ei tuollaisella käsitteellä enää tee mitään.Se on liian laaja. Kuin Jumala.