KYMEN KANAVA ✓
Re: KYMEN KANAVA ✓
Uittokin on yksi konsti. Mutta ei varmaan toimi meikäläisten kapeiden kanavien kautta, mutta järvialueella kyllä. Metsästä puu pitää rahdata niputuspaikalle ja sahalla/sellutehtaalla pitää tietysti olla sopiva satama yms, mutta isojen vesien varrellahan ne yleensä ovat. Tai sitten siirretään kumiyörillä sielläkin se loppumatka.
UPM:
https://www.upmmetsa.fi/tietoa-ja-tapah ... etusmuoto/
Puun korjuu, varastointi ja kuljetus tehtaille toteutetaan rautatie-, ajoneuvo- ja vesikuljetuksilla. UPM:n tehtaat käyttävät vuosittain raaka-aineeksi yli 20 miljoonaa kuutiota kuitu- ja tukkipuuta, mikä vastaa yli tuhatta rekka-autokuormallista päivässä. Tästä kaksi kolmasosaa kuljetetaan pyörillä, neljännes junalla ja noin viisi prosenttia uittaen tai laivalla.
— Uitossa kuluu vain kolmannes energiaa autokuljetuksiin verrattuna ja puolet vähemmän kuin raide- ja laivakuljetuksissa. Jo yksi Saimaan halki kulkeva uittolautta on niin iso, että sen kuljettaminen teitse vaatisi satoja rekka-autokuormia, kertoo UPM Metsän logistiikkajohtaja Esa Korhonen.
--
Uittoa voidaan harjoittaa vain sulan veden aikana, eivätkä kaikki puutavaralajit sovellu uittoon. Uittokausi kestääkin noin puolisen vuotta äitienpäivästä isänpäivään.
— Kaukaisimmat uittopaikat ovat Iisalmessa ja Nurmeksessa. Kaikkiaan puuta niputetaan veteen neljällätoista uittopaikalla: kuusi Kallavedellä, kaksi Pielisen alueella ja kuusi tasavesi-Saimaalla. Uittotoimintaan osallistuu kaksi isompaa linjahinaajaa ja niillä on apunaan puolen tusinan verran apualuksia, Korhonen kertoo.
--
Tiedetään, että uitto on erittäin ympäristöystävällinen ja luonnonmukainen tapa kuljettaa ja varastoida puuta. Kyselyjä ja kuvaamiseen halukkaita ilmaantuu tämän tästä.
UPM:
https://www.upmmetsa.fi/tietoa-ja-tapah ... etusmuoto/
Puun korjuu, varastointi ja kuljetus tehtaille toteutetaan rautatie-, ajoneuvo- ja vesikuljetuksilla. UPM:n tehtaat käyttävät vuosittain raaka-aineeksi yli 20 miljoonaa kuutiota kuitu- ja tukkipuuta, mikä vastaa yli tuhatta rekka-autokuormallista päivässä. Tästä kaksi kolmasosaa kuljetetaan pyörillä, neljännes junalla ja noin viisi prosenttia uittaen tai laivalla.
— Uitossa kuluu vain kolmannes energiaa autokuljetuksiin verrattuna ja puolet vähemmän kuin raide- ja laivakuljetuksissa. Jo yksi Saimaan halki kulkeva uittolautta on niin iso, että sen kuljettaminen teitse vaatisi satoja rekka-autokuormia, kertoo UPM Metsän logistiikkajohtaja Esa Korhonen.
--
Uittoa voidaan harjoittaa vain sulan veden aikana, eivätkä kaikki puutavaralajit sovellu uittoon. Uittokausi kestääkin noin puolisen vuotta äitienpäivästä isänpäivään.
— Kaukaisimmat uittopaikat ovat Iisalmessa ja Nurmeksessa. Kaikkiaan puuta niputetaan veteen neljällätoista uittopaikalla: kuusi Kallavedellä, kaksi Pielisen alueella ja kuusi tasavesi-Saimaalla. Uittotoimintaan osallistuu kaksi isompaa linjahinaajaa ja niillä on apunaan puolen tusinan verran apualuksia, Korhonen kertoo.
--
Tiedetään, että uitto on erittäin ympäristöystävällinen ja luonnonmukainen tapa kuljettaa ja varastoida puuta. Kyselyjä ja kuvaamiseen halukkaita ilmaantuu tämän tästä.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Re: KYMEN KANAVA ✓
Alkoi kiinnostaa nuo uittopaikat. Täällä voi katsella pudotuspaikkoja:
https://puuhuolto.fi/uitto-opas/uiton-i ... paikoista/
https://puuhuolto.fi/uitto-opas/uiton-i ... paikoista/
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Re: KYMEN KANAVA ✓
Junakuljetusten syrjiminen on Keskustan aluepolitiikkaa. Syrjä-suomen kuorma-autoyrittäjät ovat ainakin olleet Keskustalle tärkeä äänestäjäryhmä ja kuorma-autokuljetus työllistää varmaan helposti kymmenkertaisen määrän ihmisiä rautatiekuljetukseen verrattuna tonnikilometriä kohti. Viis saastumisesta, teiden kulumisesta, kuljetuskustannuksista tai onnettomuuksissa kuolleista ja vammautuneista. Jos puiden kuljetuksessa olisi edes vähän järkeä, puut ajettaisiin metsistä autoilla lähimmälle tavaravaunujen kuormauspaikalle, joita olisi ratojen varsilla muutaman kymmenen kilometrin välein. Joku uittaminen voisi toimia lisänä isojen järvien rannoilla oleville teollisuuslaitoksille.
Valtio voisi tehdä selväksi VR:n pomoille, että järkkäävät homman järkihintaan tai sitten saavat sisäisen siirron vaihteita harjaamaan. Ja jos joku mussutaa, valtio voisi sosialisoida VR:n ja muut rautateiden ylläpitoon liittyvät yhtiöt ja tehdä niistä virastoja, joiden johtajistolla on kiinteä kolmen tonnin kattopalkka. Varmasti alkaisi puu kulkea joustavasti järkihinnoin ja äkkiä alkaisikin. Jos ei muuten, niin joidenkin junien eteen voitaisiin valjastaa nippu jotain tarpeettomia pikkunilkkejä vetämään.
Re: KYMEN KANAVA ✓
Kyllä niitä lastauspaikkoja onkin esim Savon-radan varressa aika tiuhaan. Ei ehkä ihan noin paljon mutta on kuitenkin. Samoin monilla pienemmillä asemilla.Neutroni kirjoitti: ↑06 Elo 2024, 14:43Junakuljetusten syrjiminen on Keskustan aluepolitiikkaa. Syrjä-suomen kuorma-autoyrittäjät ovat ainakin olleet Keskustalle tärkeä äänestäjäryhmä ja kuorma-autokuljetus työllistää varmaan helposti kymmenkertaisen määrän ihmisiä rautatiekuljetukseen verrattuna tonnikilometriä kohti. Viis saastumisesta, teiden kulumisesta, kuljetuskustannuksista tai onnettomuuksissa kuolleista ja vammautuneista. Jos puiden kuljetuksessa olisi edes vähän järkeä, puut ajettaisiin metsistä autoilla lähimmälle tavaravaunujen kuormauspaikalle, joita olisi ratojen varsilla muutaman kymmenen kilometrin välein. Joku uittaminen voisi toimia lisänä isojen järvien rannoilla oleville teollisuuslaitoksille.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Re: KYMEN KANAVA ✓
Käytetäänkö niitä? Käsittääkseni ongelma on, että puita ajatetaan pahimmillaan satoja kilometrejä rekoilla, koska rautatiekuljetus on tehty VR:n keinotekoisella poliittisella venkuloinnilla kalliimmaksi tai mahdottomaksi. Ainakin Etelä-Suomen radoilta noita lastauspaikkoja on lakkautettu runsaasti.
Re: KYMEN KANAVA ✓
Tuskin rautateitä kannattaa virastoksi palauttaa. Osakeyhtiö toimintana tuottavat paremmin omistajansa (nykyään VIELÄ valtion) kukkaroon rahaa.Neutroni kirjoitti: ↑06 Elo 2024, 14:43 Valtio voisi tehdä selväksi VR:n pomoille, että järkkäävät homman järkihintaan tai sitten saavat sisäisen siirron vaihteita harjaamaan. Ja jos joku mussutaa, valtio voisi sosialisoida VR:n ja muut rautateiden ylläpitoon liittyvät yhtiöt ja tehdä niistä virastoja, joiden johtajistolla on kiinteä kolmen tonnin kattopalkka.
Junakuljetuksen hinta on erittäin hyvin kilpailukykyinen niin auto- kuin vesikuljetuksenkin kanssa.
Teollisuuspuun kaukokuljetuksen yksikkökustannukset olivat keskimäärin 8,94 euroa kuutiometriltä. Noin 75% kuljetuksista.
Autokuljetus tehtaalle maksoi keskimäärin 7,93 euroa kuutiometriltä. Noin 23% kuljetuksista.
Rautatiekuljetusketjussa (sis. autokuljetus asemalle) kustannukset olivat 11,62 euroa. Noin 3% kuljetuksista.
Vesitiekuljetusketjussa (sis. autokuljetuksen uittoon/alukselle) puunkuljetus kustansi 12,92 euroa kuutiometriltä.
(vuoden 2021 tietoja).
Re: KYMEN KANAVA ✓
Ongelma onkin siinä, että se tuotto puliveivataan ajamalla kuljetusjärjestelmä alas ja jokainen VR:n tällä vaalikaudella tuottama miljoona maksaa välillisesti kansantaloudelle kymmeniä, kun firmat joutuvat tyytymään kalliimpiin ja huonompiin autokuljetuksiin. Virastona VR voisi toimia virkavastuullisena kuljetuspalvelujen tuottajana, jonka hyötyä ei lasketa valtion budjettiin suoraan tuotuna rahana vaan kansantalouden toimintaedellytysten parantamisena.
Silloin kuin keskeinen infrastruktuuri oli valtion virastoja, Suomesta tehtiin sodan jälkeen noin 40 vuodessa köyhästä kehitysmaasta kohtuullisen hyvinvoiva teollisuusmaa. Kaikki käyrät osoittivat koilliseen ja kansa vaurastui kohisten ja voi hyvin. Sitten ihmiset alkoivat uskoa markkinamiesten lipeviin valheisiin, virastot yhtiöitettiin ja myöhemmin yksityistettiin, infrastruktuuri alkoi romuttua, yhteiskunnan toiminnot lakkasivat toimimasta, kansa kurjistua. Nyt kun yksityistämishulluus on riehunut 40 vuotta, koko järjestelmä on romahtamaisillaan ja Suomea (ja muita markkinatalouden valheeseen hurahtaneita länsimaita) on kovin vaikea erottaa köyhistä kehitysmaadiktatuureista. Se on vahva näyttö siitä mihin maltillisen vasemmistolainen järjellä hallittu valtio ja laukalle päässyt rosvokapitalismi, jossa ahneet riehuvat kuin hyeenalauma raadolla, pystyvät. Toinen rakentaa ja luo hyvää, toinen tuhoaa ja luo pahaa.
No, myönnän toki, että nyt tuollainen siirtymä ei olisi kovin helppo, koska järkevät ja yleistä etua ajavat ihmiset on heivattu hiiteen politiikasta ja virkakoneistoista. Käytännössä pitäisi perustaa uusi eduskunta puhtaalta pöydältä niin, että kaikki nykyiset puolueet lakkautetaan (ainakin niiden virallinen status ja omaisuus siirretään valtiolla) ja kaikki, jotka ovat toimineet reksiteröidyissä puolueissa, olisivat loppuiän kelvottomia ehdokkaiksi uusiin edustustoihin ja hallituksiin.
Re: KYMEN KANAVA ✓
Kyllä niillä puita lojuu. Ja puujunia näkee aika usein, vaikka itse aika satunnaisesti junalla liikun, eli keskimäärin 1-2 reissua kuussa + mitä nyt muuten näkee radalla liikkuvan.Neutroni kirjoitti: ↑06 Elo 2024, 15:01Käytetäänkö niitä? Käsittääkseni ongelma on, että puita ajatetaan pahimmillaan satoja kilometrejä rekoilla, koska rautatiekuljetus on tehty VR:n keinotekoisella poliittisella venkuloinnilla kalliimmaksi tai mahdottomaksi. Ainakin Etelä-Suomen radoilta noita lastauspaikkoja on lakkautettu runsaasti.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Re: KYMEN KANAVA ✓
TUossa ylempänä lainaamassani UPM:n jutussa oli:
Puun korjuu, varastointi ja kuljetus tehtaille toteutetaan rautatie-, ajoneuvo- ja vesikuljetuksilla. UPM:n tehtaat käyttävät vuosittain raaka-aineeksi yli 20 miljoonaa kuutiota kuitu- ja tukkipuuta, mikä vastaa yli tuhatta rekka-autokuormallista päivässä. Tästä kaksi kolmasosaa kuljetetaan pyörillä, neljännes junalla ja noin viisi prosenttia uittaen tai laivalla.
Tuo on tietysti se, millä ne saapuvat tehtaille, tietenkin se matkan alkupää tehdään pyörillä, tavalla tai toisella.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Re: KYMEN KANAVA ✓
Jossain vanhassa uutisessa kerrottiin kuinka väylävirasto (=veronmaksajat) oli kunnostanut jonkin oikoradan joillain miljoonilla, mutta teollisuus kierrätti puuta kuljetustukien takia.
https://www.doria.fi/handle/10024/185109
https://www.doria.fi/handle/10024/185109
Re: KYMEN KANAVA ✓
Ne tiedot oli LUKEn tilastoista.MooM kirjoitti: ↑06 Elo 2024, 15:45TUossa ylempänä lainaamassani UPM:n jutussa oli:
Puun korjuu, varastointi ja kuljetus tehtaille toteutetaan rautatie-, ajoneuvo- ja vesikuljetuksilla. UPM:n tehtaat käyttävät vuosittain raaka-aineeksi yli 20 miljoonaa kuutiota kuitu- ja tukkipuuta, mikä vastaa yli tuhatta rekka-autokuormallista päivässä. Tästä kaksi kolmasosaa kuljetetaan pyörillä, neljännes junalla ja noin viisi prosenttia uittaen tai laivalla.
Tuo on tietysti se, millä ne saapuvat tehtaille, tietenkin se matkan alkupää tehdään pyörillä, tavalla tai toisella.
Metsätehon tilastot kertoo
Kuljetussuorituksessa (m³km) autokuljetus oli suurin, 54 % osuudella, rautatiekuljetukset muodostivat 41 % osuuden ja vesikuljetukset vain 5 %.
Huomioi mittaustavan ero.
Re: KYMEN KANAVA ✓
Ei Kotkan sahoille uiteta puuta enää, puolet tulee rautateitse, puolet rekoilla. Siksi tuo Kouvola-Kotka tie pitää parantaa. On tärkeä Suomelle.
Taantuvassa yhteiskunnassa tuloerot ovat minimissä.
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
Suomalainen sisu:
https://www.youtube.com/watch?v=7WXuejg7fwU
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
Suomalainen sisu:
https://www.youtube.com/watch?v=7WXuejg7fwU
Re: KYMEN KANAVA ✓
Moottoritiässä on se huano puali, että sieällä siviiliautot pörrää tavaraliikenteen haitolla.

