Moottorisahan hankinta

Neutroni
Reactions:

Re: Moottorisahan hankinta

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tonttu kirjoitti: 11 Elo 2024, 13:59 Miksi? Paras vaihtoehto on ostaa 98 bensaa ja lisätä siihen 2-tahtiöljyä.
Jos sahaa niin paljon, että polttoaineen hinnalla on väliä, noin voi olla, mutta jos sahaa satunnaisesti, ainakin minun Husqvarna lähtee paljon paremmin käymään puolen vuoden tauon jälkeen alkylaattibensalla. Bonuksena käry on vähemmän epämiellyttävää ja bensa valmiiksi öljyttyä.
Brainwashed
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Minun neuvoni on että älä osta isällesi minkäänmerkkistä uutta moottorisahaa, jos hän on niinkin ahkera käyttäjä kuin kerrot. Nämä nykypäivän uudet moottorisahat ovat ihan järkyttäviä jos tarkoituksena on hiemankaan urakoida, kun moottorit on ecu-ohjattuja ja siksi lähes mahdottomia huoltaa ja korjata itse moottorivian sattuessa, joita takuu varmasti tapahtuu ennen pitkää. Ammattilaiset pitävät arvossaan hieman vanhempia, pre ecu-katalysaattoriajan sahoja niitten korkean luotettavuuden ja helpon huollettavuuden takia, pitävät niitä kunnossa ihan viimeiseen asti ja ostavat hyviä käytettyjä varalle. Suosittelisin perusteellista huoltoa isäsi vanhalle sahalle, ja jos hän ei itse osaa (tiedän ettet sinä osaa) sitä tehdä, niin ota selvää kuka sielläpäin tekisi perushuollon sellaisella hinnalla että olisi järkevää, ja kustanna se.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Tonttu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Brainwashed kirjoitti: 11 Elo 2024, 14:03 Minun neuvoni on että älä osta isällesi minkäänmerkkistä uutta moottorisahaa, jos hän on niinkin ahkera käyttäjä kuin kerrot. Nämä nykypäivän uudet moottorisahat ovat ihan järkyttäviä jos tarkoituksena on hiemankaan urakoida, kun moottorit on ecu-ohjattuja ja lähes mahdottomia huoltaa ja korjata itse moottorivian sattuessa, joita takuu varmasti tapahtuu ennen pitkää. Ammattilaiset pitävät arvossaan hieman vanhempia, pre ecu-katalysaattoriajan sahoja niitten korkean luotettavuuden ja helpon huollettavuuden takia, pitävät niitä kunnossa ihan viimeiseen asti ja ostavat hyviä käytettyjä varalle. Suosittelisin perusteellista huoltoa isäsi vanhalle sahalle, ja jos hän ei itse osaa (tiedän ettet sinä osaa) sitä tehdä, niin ota selvää kuka sielläpäin tekisi perushuollon sellaisella hinnalla että olisi järkevää, ja kustanna se.

8-)
Niin Husqvarna ja Stihl ovat noita autotune sahoja, joita ei pysty edes itse säätämään. Echossa on säätöruuvit, mutta eipä niitäkään tarvitse koskaan säätää kun ovat ainakin minulla toimineet vuosia alkuperäisillä säädöillä.
ROOSTER
Reactions:

Viesti Kirjoittaja ROOSTER »

Neutroni kirjoitti: 11 Elo 2024, 13:03
Ertsu kirjoitti: 11 Elo 2024, 13:02 Mulla oli joskus sähkömoottorisaha, kun käytin sitä vain sisätiloissa saunapuiden katkomiseen.
Siihen se on mainio. Tai rakennustöihin. Mutta jos on tarve kolmen tunnin sahausmaratoneille kerrallaan, se sulkee akkukoneet pois.
Ei sulje. Olen akkuhusgvarnaa käyttänyt metsässä usein kolmekin tuntia ennen kuin akku loppui. Äijäkin oli jo melko finaalissa siinä vaiheessa. Sen 9,4 Ah:n akku on aika sopiva. Ammattilaisella pitää sitten olla 2-3 akkua.

Kuva

https://www.husqvarna.com/fi-fi/akkutar ... i300-akku/

Erikoisen hieno peli harvennushommissa jossa puita siirrellään välillä kasaan, ei jää saha säksättämään ja käryämään. Ja on aina helppo ja nopea käynnistää vain nappia painamalla. Eikä tarvitse ilmanputsaria, tulppaa tai tyhjäkäyntiä räpläillä. Eikä bensakannua kanniskella. Reilut satakunta mottia olen polttopuuta kaatanut, karsinut ja pätkinyt tuolla.
Viimeksi muokannut ROOSTER, 11 Elo 2024, 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.
Brainwashed
Reactions:

Minulla on toistakymmentä moottorisahaa ja muutamia sähkösahoja, joista yksi akkukäyttöinen, joka on todella näppärä tietyissä tilanteissa. En aio eläissäni ostaa uutta polttomoottorisahaa, vaan ostelen hyviä vanhoja aina sopivan tilaisuuden tullen, erilaisia sahoja erilaisiin toimiin, eli en yleensä oksi samalla sahalla jolla kaadan jne. Vanhat kärjelliset nk möhköhusset ovat mielestäni hyvässä toimintakunnossa ollessaan parhaimpia urakkasahoja, tehot/vääntö eivät hevin lopu kesken.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Brainwashed
Reactions:

ROOSTER kirjoitti: 11 Elo 2024, 14:35
Ertsu kirjoitti: 11 Elo 2024, 13:02 Mulla oli joskus sähkömoottorisaha, kun käytin sitä vain sisätiloissa saunapuiden katkomiseen.
Siihen se on mainio. Tai rakennustöihin. Mutta jos on tarve kolmen tunnin sahausmaratoneille kerrallaan, se sulkee akkukoneet pois.
Ei sulje. Olen akkuhusgvarnaa käyttänyt metsässä usein kolmekin tuntia ennen kuin akku loppui. Äijäkin oli jo melko finaalissa siinä vaiheessa. Sen 9,4 Ah:n akku on aika sopiva. Ammattilaisella pitää sitten olla 2-3 akkua.

Kuva

Voijeesusentään...

8-)

- anonymous hater
Tonttu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Kuva

Erikoisen hieno peli harvennushommissa jossa puita siirrellään välillä kasaan, ei jää saha säksättämään ja käryämään. Ja on aina helppo ja nopea käynnistää vain nappia painamalla. Eikä tarvitse ilmanputsaria, tulppaa tai tyhjäkäyntiä räpläillä. Eikä bensakannua kanniskella. Reilut satakunta mottia olen polttopuuta kaatanut, karsinut ja pätkinyt tuolla.
Tuolla isolla akulla painaa saman verran kuin bensasaha ja maksaa aika paljon, joten en ostaisi.
ROOSTER
Reactions:

Brainwashed kirjoitti: 11 Elo 2024, 14:40

Kuva

Voijeesusentään...

8-)
On minulla lisäksi myös aika monta bensasahaa. Pari vanhaa isoa Hussea, kaksi Stihliä, yksi McCullogh ja yksi kiinalainen Jonköping.

Ja sitten tosiaankin vielä yksi Jeesuksen vanha Husse - mistä arvasit?
ROOSTER
Reactions:

Tonttu kirjoitti: 11 Elo 2024, 14:48

Kuva

Tuolla isolla akulla painaa saman verran kuin bensasaha ja maksaa aika paljon, joten en ostaisi.
Joo. Älä osta jos ei kiinnosta. Painoa en ole huomannut olevan liikaa.
Brainwashed
Reactions:

9,4 Ah akku on ihan jees, mutta jos laulattaa sahaa oikein urakalla niin sellainenkin akku sippaa reilussa puolessa tunnissa, se on fakta.
Itselläni on Tokmannista ostettu Brukke merkkinen 40 volt/2.4 Ah saha, ja sillä sahaa sen about 10 min yhteen putkeen, mikä riittää itselleni niihin hommiin joihin sen hankin.

8-)

- anonymous hater
Eusa
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Eusa »

Sähkösahoja olen käyttänyt. Akkusaha riittää moneen. Johdollisella voi sahata kiinteässä paikassa. Tosin kerran otettiin kottikärryyn 3600 Wh akkuasema ja sahailtiin johdollisella puita nurin tehokkaasti. :)
Hienorakennevakio vapausasteista: (1⁰+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
Brainwashed
Reactions:

Eusa kirjoitti: 11 Elo 2024, 15:05 Sähkösahoja olen käyttänyt. Akkusaha riittää moneen. Johdollisella voi sahata kiinteässä paikassa. Tosin kerran otettiin kottikärryyn 3600 Wh akkuasema ja sahailtiin johdollisella puita nurin tehokkaasti. :)
Tuollainen toimii varmaan ihan ok. Minulla on ollut parhaimmillaan/pahimmillaan 100m jatkojohtoa käytössä, joka toimii sekin, vaikka on melko epäortodoksista. Sähkön ylivoimaisesti paras etu on melun alhainen taso, kun en halua häiritä lähintä naapuriani.

8-)

- anonymous hater
KultaKikkare
Reactions:

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Tonttu kirjoitti: 11 Elo 2024, 13:07
KultaKikkare kirjoitti: 11 Elo 2024, 12:55

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... ottorisaha

Tossa reilu satasen halvempi toinen echo jonka hinta/laatu suhdetta useampikin tubettava ammattilainen on hehkuttanut.
Ehkä vähän pieni tuo kolmevitonen jos enemmän sahaa.
Voi olla niin. Toi on kapealla ketjulla mikä kompensoi pienempää tehoa, mut en tiedä missä kohden alkaa kaipaan lisätehoa.
Be stronger than your excuses
KultaKikkare
Reactions:

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Pitäis tietää mikä saha sillä on nyt. Jos se on joku vanha pieni halpissaha niin sit uus 300€ echo on suuri parannus. Noissa pikkusahoissa on kuitenkin enempi tehoakin nykyään.

Jos sillä taas on joku isompi ammattilaisvehje niin sit uus pikkusaha on päivitys huonompaan ja bw:n idea vois olla hyvä. Huollatat sen sahan vimpan päälle jossain pienkonehuollossa ja ostat pari uutta ketjua.
Be stronger than your excuses
Erakko
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Erakko »

Tonttu kirjoitti: 11 Elo 2024, 13:59
Erakko kirjoitti: 11 Elo 2024, 13:44 Akrylaattibensiiniin voi sitten lisätä 2-tahtiöljyä. Niin olen tehnyt.
Miksi? Paras vaihtoehto on ostaa 98 bensaa ja lisätä siihen 2-tahtiöljyä.
Syynä on käry. Tulee pää kipeäksi. Milwaukeen akkusahan ostin muutama vuosi sitten. Teroitin teräketjun epätasaisesti. Siihen sippas. Ei ikinä enää akkusahaa.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin