Kyllä se vaan olettaa.OlliS kirjoitti: ↑11 Elo 2024, 16:39Tiede ei oleta Naturalismia.Neutroni kirjoitti: ↑11 Elo 2024, 15:52Tuotatko noita järjettömiä virkkeitä jollain puppulausegeneraattorilla? Jos olet edes filosofian satunnainen harrastaja, sinun ei pitäisi päästää noin möläytyksiä.OlliS kirjoitti: ↑11 Elo 2024, 15:34 Naturalismi on metafyysinen väite siitä mitä tiede on. Minulla on erilainen metafyysinen käsitys. Ei se ole jankutusta eikä valhetta. Minulla vaan on sellainen käsitys ja puolustan sitä. Naturalisti omaansa. Sitten väittelemme ikuisesti samasta asiasta. Hyväksytään vain se, että myöntäisin olevani väärässä ja naturalismi oikeassa. Muuten olen valehtelija ja mielisairas ym.
Naturalismi on oletus siitä mitä on perimmäisellä tavalla olemassa. Jonkinlainen luonnonlakien mukaan kehittyvä järjestelmä, jonka osia minä ja kaikki havaitsemani ja kokemani asiat ovat - vaikka sitten vain aivojen harhoina. Naturalismissa ei ole mitään fysikaalisen maailman yläpuolista tietoisuutta ym. ilmiöitä.
Tiede on filosofinen järjestelmä, joka olettaa naturalismin olevan totta.
Mutta realismi tai filosofinen materialismi eivät oleta mitään.OlliS kirjoitti: Vain Realismin ja Filosofisen materialismin
Tuo taas on täysin turha toteamus, joka on puettu filosofian kaapuun. Tietenkin kaikki on sellaista kuin on, ei sitä kukaan kiistä.OlliS kirjoitti: todellisuus on sellainen kuin on, ilman mitään vieraita lisiä, kuten vanhentuneet ja väärät teoriat lopulta aina ovat.
Ja itse tunget todellisuuteen vieraita lisiä, kuten jumala.