Eivät mitään, vaan se oli heidän henkilökohtainen kokemus. Kokemukset ja niistä kerrotut tarinat ovat tieteelliseltä arvoltaan hyvin rajallisia ja yleensä niillä on merkitystä vain laajoilla tilastollisilla otannoilla.Okivi kirjoitti: ↑12 Elo 2024, 14:16 Anekdootti on skeptikon taikasana, johon aina turvaudutaan. Tällä kertaa kirjoitin havainnoista. Otin kaksi esimerkkiä, talon piirtämisen ja lusikan taivuttamisen. Poika istuu pöydän ääressä ja aikuisia seisoo pöydän eri puolilla. Pojalle annetaan kynä ja paperia ja pyydetään piirtämään talo. Tai pojalle annetaan lusikka ja pyydetään häntä taivuttamaan se joko sivelemällä tai vain käskemällä taipumaan. Dokumenteiksi jäävät paperille piirretty talon kuva ja taipunut lusikka.
Kysyin: "Mitä tiedettä näin yksinkertaisten ja selvien asioiden toteamiseen tarvitaan?"
Vastasit: "Joku keino, jolla kuka tahansa asiaa tutkiva voi toistaa ilmiön laboratorioissa, nähdä sen jossain määritellyssä paikassa ym", eli et vastannut kysymykseeni. Yrittäisitkö uudelleen? Siis mitä tiedettä pöydän ympärillä seisovat aikuiset tarvitsivat nähdäkseen ja kuullakseen, mitä tapahtui?
Jos halutaan tehdä tieteellistä tutkimusta, niin ketä tahansa lasta voidaan pyytää piirtämään talo. Yleensä se onnistuu alku-ujouden jälkeen ongelmitta, vaikka tekoa seuraisi joku tutkija. Mutta kuinka ollakkaan, lusikan taivuttelijat "eivät halua todistella" tai "ovat menettäneet kykynsä".
Tuo on erittäin epätieteellinen asenne. Oikeat tutkijat pyrkivät aina dokumentoimaan havainnot objektiivisia suureita mittaavilla mittalaitteilla. Ihminen on erittäin biasoitunut ja epäluotettava havaitsija.Minä rakennan maailmankuvani havaintojen ja tieteen varaan. Pidän havaintona sitä, mitä itse näen.
Todellisilla ilmiöillä on yleensä sellainen luonne, että ne tulevat väkisin vastaan vaikka kuinka väistelee. Putoan katolta, törmään puuhun tai auto lipeää kotitarveruusberin hallinnasta lepikkoon vaikka kuinka uskoisin ettei ole gravitaatiota tai puuta tai muuten vaan luulisin liikoja ajotaidoistani. Mitä hyötyä minulle olisi vouhottaa psi-ilmiöistä? Minulla ei ole sellaisia kykyjä eikä selvästikään kenelläkään ole siinä määrin, että voisi hyötyä niistä muuten kuin saamalla itsestään artikkelin hörhölehteen, joten en oikein voi tuntea jääväni paitsi mistään arvokkaasta. Muiden väitettyjen kykyjen vouhottamisestakin saisin paljon enemmän mainehaittaa kuin hyötyjä.Sinä torjut tiukasti psi-ilmiöiden mahdollisuuden maailmankuvasi ulkopuolelle kieltäytymällä tutustumasta todisteisiin ja leimaamalla pätevien tutkijoiden tuottamat raportit ja heidän tuottamansa aineelliset dokumenttikappaleet anekdooteiksi. Uskot, että et menetä mitään. Vähään olet tyytyväinen, vaikka maailmankuvaasi jää psi-ilmiöiden kokoinen aukko.