Deep Purposen Ideapaja - Johdanto

Ideoita laidasta laitaan
Purdue
Reactions:

Re: Deep Purposen Ideapaja - Johdanto

Viesti Kirjoittaja Purdue »

deep purpose kirjoitti: 01 Kesä 2024, 21:36
Purdue kirjoitti: 31 Touko 2024, 10:51 Omat lapset on kuitenkin aina niitä rakkaimpia. Ja näin tää menee musiikinkin suhteen. Veikkaan että Deep Purposella on ihan samoja fiiliksiä.
Näin se juuri on! Mun biisejä kuuntelee aikas paljon ulkomaalaisia ihmisiä, ei niinkään suomalaisia. Mulla kyllä on about 30 suomenkielistä biisiä, sitten vähintään saman verran Viroksi mut suurin osa on Englanniksi ja Englantia puhuvissa maissa mun suurin yleisökin.
Se että omat biisit on rakkaita omia lapsia on ollut monen artistin suusta tuleva sanominen. Niinhän se on mullakin. Jos muuten antaisin arvosanan mun omalle musalle, niin en itsekään täyttä kymppiä antaisi paitsi ehkä muutaman biisin suhteen. 8-)
Hienoa jos olet saanut houkuteltua omalle musiikillesi yleisöä! Biisejäkin olet saanut aikaiseksi ihan mukavan kasan.

Mitenkäs muuten, niin teetkö keikkoja kanssa, vai onko homma enemmän harrastuspohjalla sulla?

Mun oma demoprojekti on kestänyt nyt reilu 10 vuotta jona aikana olen saanut valmiiksi vajaat 400 demoa. Mutta osan biiseistä olen tehnyt useampaan kertaan eri versioina, joten erilaisia sävellyksiä mulla on tältä ajalta varmaan tollaseet 150-200 kpl.

Hirveä läjä siis kun ajattelee, mutta nuo on olleet samalla myös audiomuodossa olleita nuotinnoksia noista biiseistä. Kun en osaa kirjoittaa taikka lukea nuoteista, niin mulla on tyypillisesti biiseistä muistiinpanot, jossa on vähintään sointukierto ja sanat paperilla, ja sitten valmis demo. Tuota demoa kuuntelemalla ja muistiinpanoja tarkastelemalla voi sitten palauttaa mieleen, että kuinka se biisi menikään.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
deep purpose
Reactions:
Viesti:

Viesti Kirjoittaja deep purpose »

Purdue kirjoitti: 02 Kesä 2024, 01:31
deep purpose kirjoitti: 01 Kesä 2024, 21:36
Purdue kirjoitti: 31 Touko 2024, 10:51 Omat lapset on kuitenkin aina niitä rakkaimpia. Ja näin tää menee musiikinkin suhteen. Veikkaan että Deep Purposella on ihan samoja fiiliksiä.
Näin se juuri on! Mun biisejä kuuntelee aikas paljon ulkomaalaisia ihmisiä, ei niinkään suomalaisia. Mulla kyllä on about 30 suomenkielistä biisiä, sitten vähintään saman verran Viroksi mut suurin osa on Englanniksi ja Englantia puhuvissa maissa mun suurin yleisökin.
Se että omat biisit on rakkaita omia lapsia on ollut monen artistin suusta tuleva sanominen. Niinhän se on mullakin. Jos muuten antaisin arvosanan mun omalle musalle, niin en itsekään täyttä kymppiä antaisi paitsi ehkä muutaman biisin suhteen. 8-)
Hienoa jos olet saanut houkuteltua omalle musiikillesi yleisöä! Biisejäkin olet saanut aikaiseksi ihan mukavan kasan.

Mitenkäs muuten, niin teetkö keikkoja kanssa, vai onko homma enemmän harrastuspohjalla sulla?

Mun oma demoprojekti on kestänyt nyt reilu 10 vuotta jona aikana olen saanut valmiiksi vajaat 400 demoa. Mutta osan biiseistä olen tehnyt useampaan kertaan eri versioina, joten erilaisia sävellyksiä mulla on tältä ajalta varmaan tollaseet 150-200 kpl.

Hirveä läjä siis kun ajattelee, mutta nuo on olleet samalla myös audiomuodossa olleita nuotinnoksia noista biiseistä. Kun en osaa kirjoittaa taikka lukea nuoteista, niin mulla on tyypillisesti biiseistä muistiinpanot, jossa on vähintään sointukierto ja sanat paperilla, ja sitten valmis demo. Tuota demoa kuuntelemalla ja muistiinpanoja tarkastelemalla voi sitten palauttaa mieleen, että kuinka se biisi menikään.
Kyllä tää on harrastuspohjalla enemmän ollut. Biisejä oon tehnyt vuodesta 1997 varmaan noin 900 kappaletta. Pentuna kävin pari vuotta opisekelemassa klassista pianoa ja kuoroissa laulua. En osaisi soittaa nuoteista kovin hyvin koska vaikka pari vuotta junnuna osasin niin myöhemmin en koskaan jääny pitämään osaamista elossa. Mut soitan nuottikorvalla mitä vaan.

Tässä vuonna 2003 tehty remix (eli musat mun, vokaalit Toe Tagin):

Toe Tag oli Eestissä kova sana, mun kaveri tunsi heidät niin sain tilaisuuden remixaa heidän biisin joka päätyi yheksi remxiksi heidän singlelle.
Imistonaalisesti "epä-ihmiset" ovat nykymaailman isoin kakka.
Jäärä
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Katsellut tässä muutaman vuoden vierestä, kun juniori hankki FL-Studion ja alkoi räpeltämään, kehitys ollut huimaa ja musiikin ja sen tuottaman äänen luonteen osalta teoriatieto kasvanut reippaasti. Plugareita on joka lähtöön ja kertoo monesti mikä jossain on hyvä ominaisuus, mikä ei niinkään. Mutta kyllä sen biisin tekeminen ja vielä miksaaminen on ihan jäätävä työmaa kun sitä vierestä seuraa. Pieteetti on aika läsnä kun jotain haitsun ääntä hiotaan sadatta kertaa ja plugareilla säädetään ties vaikka ja minkä soundin ominaisuuksia. Aika flow tilaan se pääsee kun inspiraatio iskee ja on saanut myös kehuja tuotoksilleen jossain reddit ryhmissä ja mitä näitä nyt on.
Vokaalejahan niissä ei ole, joka luo toki oman haasteensa, mutta monet biisit on sellaista, joita kutsun "elokuvamusiikiksi", koska niissä on ihan omanlaisensa tunnelma joka saa ajatukset sopivasti karkailemaan. Hyvä kun on löytänyt tuollaisen intohimon. Diggailee vintage kamoja ja joku wanha analogisyna olis sille ihan kultakaivos. Toki nykyinen kiippari on aika köpö, mutta sen lisäksi on vielä joku synamoduuli kytkettynä siihen.
Innostais ilmeisesti päästä mikittämään ja opettelamaan studiohommeleita, josksu huvikseen miksailut niitä "raakanauhoituksia", joita netissä jaellaan muiden miksailtaviksi. Mutta yhtä kaikki, hyvältä näyttää näin faijan lasien läpi tarkasteltuna. Nyt pitäisi kuulemma eka kitara saada hommattua. Rahaa se tuokin harrastus söisi, jos vaan olisi lapio millä ammentaa. Hyvät plugaritkin maksavat ihan mansikoita monesti.
Häntä ehkä vähän häiritsee FL-Studiossa se, että sen "kuulee" että se on sillä tehty ja toisaalta se, että sen käyttölogiikka on erilainen, kuin monessa ammattisoftassa, joissa se on enemmän samanlainen sovellusten välillä. Toki uusin FL-Studio on paljon käyttökelpoisempi monilta osin, kuin ne vanhat versiot, joita joskus piratoitiin.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin