Kesäkuulta tullut kirje pohdituttaa edelleen, mutta yleishyödyllisyyden vuoksi kiinnostaa, sekä proseduurina.
Kummastuttaa, kun lisäkysymykseen laitokselta ei ole vastattu.
Sinänsä mielenkiintoinen aihe, mutta rokote on uusittu osin, ja vähäväkisen Suomen pieniä kansalaisia kirjelmöidään koehenkilöksi.
Onko Suomessa "helpommat" säännökset, koehenkilö tietojen keruulle ja käsittelylle, sekä koevirheen vastuut kuin muilla EU-mailla?
Rokotetutkimuksen sivu: https://thl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen ... univasteet
Onko rokotteen tehnyt yhtiö, mahdollisesti rahoittaja?
Suomen poikkeuksellisen epidemiatilanteen ja lisääntyneen pandemiariskin vuoksi sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on tehnyt päätöksen osallistua EU:n yhteiseen lintuinfluenssarokotehankintaan. Seqirus-yrityksen valmistama AFLUNOV-rokote on ollut markkinoilla vuodesta 2010 lähtien. Rokotevalmistaja on päivittänyt rokotetta vastaamaan paremmin vuoden 2023 aikana Euroopassa esiintynyttä A(H5N1) -virusta. Päivitetty rokote on saanut myyntiluvan EU:ssa 9.4.2024.
FAQ eli usein kysytyt kysymykset, liittyy tavallaan äänestyksen kysylylomakkeeseen,
https://thl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen ... kysymykset
Tutkimuksen osallisuus kestää, jopa kymmenen vuotta!
Tutkimushankkeella ja luullakseni moisella hankkeille on tavanomaista, jotta osallistujan antaman panos menee täysin tutkimuksen huomiotta, se nimittäin on puolen päivän homma työssä olevalle hommata itsensä näytteiden luovutukseen alkaen aamurupeman jälkeen suihkuun jne.
Saako näytteenantaja nähdä edes kokeensa tuloksia?
Sinänsä olisi hauska tietää mitä mittaavat, ja millaista asteikkoa käyttävät. Nämä mitattavat ja asteikko - luulisi olevan jo perustietoa mitä kokeesta kerrotaan esitietona, vaan -eipä-.
[Edit äänestys vaihtoehtoja lisätty yhdestä neljään]
Rokotetutkimuksesta
Rokotetutkimuksesta
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Re: Rokotetutkimuksesta
Pitkä aikajänne on välttämätöntä, että nähdään pitkän ajan vaikutuksia. Näistä voi aina jättäytyä pois, jos oma tilanne muuttuu tms.
Tutkimuksen sivulta
Rahoitus
Tutkimuksen rahoittaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, joka voi hakea ulkopuolista ei-kaupallista rahoitusta tutkimuksen toteuttamista varten.
Yritysrahaa siis ei ole eikä tule, mutta yrittävät saada julkista rahaa oman lisäksi. Tai ainakaan eivät sulje pois sitä mahdollisuutta.
Tutkimuksen sivulta
Rahoitus
Tutkimuksen rahoittaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, joka voi hakea ulkopuolista ei-kaupallista rahoitusta tutkimuksen toteuttamista varten.
Yritysrahaa siis ei ole eikä tule, mutta yrittävät saada julkista rahaa oman lisäksi. Tai ainakaan eivät sulje pois sitä mahdollisuutta.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
-
Märkäruuti
- Reactions:
Olen osallitunut muutamiin lääketieteellisiin tutkimuksiin. Nytkin olen yhdessä käsikirurgisessa tutkimuksessa seurannassa.
Yhteen rokotetutkimuksen annoin suostumukseni, mutta koronan takia tutkimusta ei silloin voitu tehdä.
Olen myös antanut luvan tallentaa minusta otettuja biologisia näytteitä ja käyttää niitä tutkimuksessa. Miksi en olisi?
Yhteen rokotetutkimuksen annoin suostumukseni, mutta koronan takia tutkimusta ei silloin voitu tehdä.
Olen myös antanut luvan tallentaa minusta otettuja biologisia näytteitä ja käyttää niitä tutkimuksessa. Miksi en olisi?
Minäkin annan suostumukseni aina, jos siitä ei ole isompaa vaivaa ja riski tietojen väärinkäytölle on pieni. Kokeelliseen tutkimukseen osallistuminen sitten vaatii aina vähän aikaa ja vaivaa, ja jotkut eivät esim työnsä vuoksi pysty sitoutumaan tutkimuskäynteihin. Vapaaehtoistahan se on ja ne lähtee mukaan, jotka katsovat sen perustelluksi. Mutta kun tehdään tutkimusta suomalaisen eettisen normin mukaan vapaaehtoisten saaminen on aivan kriittistä. Meillähän siis ei saa maksaa tutkittaville muuta kuin korkeintaan hyvin vaatimattomia korvauksia matkoista ja ajasta.Märkäruuti kirjoitti: ↑22 Elo 2024, 12:46 Olen osallitunut muutamiin lääketieteellisiin tutkimuksiin. Nytkin olen yhdessä käsikirurgisessa tutkimuksessa seurannassa.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Mielenkiintoista, kun kirjautuu, avaa langan, jonka on aloittanut, kyselylomake on tekijälle mallia "äänestä".
Pitää täpy kyselylomakkeen alaosan "näytä tulokset", nähdäkseen miten vetoa on ollut.
Ite ehdottaisin mikäli mahdollista sivuston vetäjille toteuttaa, niin kyselylomakkeen "täpyt", näkyisi heti.. tosin eipä tuo ota aikaa siirtyä "täpy"- 'näytä tulokset'.
Ite Jutska, eli rokotetutkimuksen kutsu osallistujaksi on sen verran mielenkiintoinen, jotta saattaappi käydä..
Mutta ollaksemme jännän äärellä, katsellaan äänestystulosta maanantain lounaalla..
Pitää täpy kyselylomakkeen alaosan "näytä tulokset", nähdäkseen miten vetoa on ollut.
Ite ehdottaisin mikäli mahdollista sivuston vetäjille toteuttaa, niin kyselylomakkeen "täpyt", näkyisi heti.. tosin eipä tuo ota aikaa siirtyä "täpy"- 'näytä tulokset'.
Ite Jutska, eli rokotetutkimuksen kutsu osallistujaksi on sen verran mielenkiintoinen, jotta saattaappi käydä..
Mutta ollaksemme jännän äärellä, katsellaan äänestystulosta maanantain lounaalla..
valmistaja päivittänyt vastaamaan paremmin A(H51N)....he kertoo,
liekö rokote cocktailiin siis heikennetty, viruskantaa joka on siirtynyt seuraavalle "maapallon kierrokselle", vai ns perimänosasta tms valkuaisaineita, arvioita?
Miten rokete "päivitetään" - litkun vaihto jossa tehoaine on?
liekö rokote cocktailiin siis heikennetty, viruskantaa joka on siirtynyt seuraavalle "maapallon kierrokselle", vai ns perimänosasta tms valkuaisaineita, arvioita?
Miten rokete "päivitetään" - litkun vaihto jossa tehoaine on?
Olen ollut mukana kolme vuotta kestäneessä RSV- rokotetutkimuksessa (jokin flunssa 2.0, joka iskee vauvoihin ja vanhuksiin)
Nyt selvisi, että koko kolmen vuoden ajan olen saanut sitä suolavettä lumelääkkeenä.
No, lääke on jo myynnissä ja syksyllä saan ilmaiseksi oikeaa lääkettä sisältävän pistoksen.
Tämä on mielestäni melko hyvä juttu, koska tällä hetkellä kyseinen rokote maksaa n. 250€.
Plus mulle korvattiin käyntimaksut ja matkakorvaukset n.35€ kerta (miinus verot hehe..)
Olen mielissäni, että olen antanut kroppani tieteen käytettäväksi
Nyt selvisi, että koko kolmen vuoden ajan olen saanut sitä suolavettä lumelääkkeenä.
No, lääke on jo myynnissä ja syksyllä saan ilmaiseksi oikeaa lääkettä sisältävän pistoksen.
Tämä on mielestäni melko hyvä juttu, koska tällä hetkellä kyseinen rokote maksaa n. 250€.
Plus mulle korvattiin käyntimaksut ja matkakorvaukset n.35€ kerta (miinus verot hehe..)
Olen mielissäni, että olen antanut kroppani tieteen käytettäväksi