Saat parempia vastauksia, kun olet kohtelias tekoälylle

Onko taipuvaisuutta nörttiyteen? Saa esittää omia nörtti-projekteja
Paikalla
KultaKikkare
Reactions:

Re: Saat parempia vastauksia, kun olet kohtelias tekoälylle

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Jännä korrelaatio mut looginen.

Sellaisia vastauksia saa joita ihmiset ovat antaneet vastaavaa kieltä käyttävälle kysyjälle tai jollaisella aineistona toimiva teksti on kirjoitettu.

Oon huomannut että täysin pragmaattinen kysymys antaa myös pragmaattisen vastauksen ilman turhia jaaritteluja. Tekoälylle voi hyvin puhua kuten koneelle. :)
Be stronger than your excuses
SHT
Reactions:

Viesti Kirjoittaja SHT »

KultaKikkare kirjoitti: 31 Elo 2024, 19:16 Jännä korrelaatio mut looginen.

Sellaisia vastauksia saa joita ihmiset ovat antaneet vastaavaa kieltä käyttävälle kysyjälle tai jollaisella aineistona toimiva teksti on kirjoitettu.

Oon huomannut että täysin pragmaattinen kysymys antaa myös pragmaattisen vastauksen ilman turhia jaaritteluja. Tekoälylle voi hyvin puhua kuten koneelle. :)
Olen samaa mieltä.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

KultaKikkare kirjoitti: 31 Elo 2024, 19:16 Tekoälylle voi hyvin puhua kuten koneelle. :)
¨
Siitä huolimatta kyseinen "kone" läpäisee Turingin testin vaivatta. Humanisti voi vedota kiinalaiseen huoneeseen, mutta sekään argumentti ei keinoäälyä vastaan ole kovin vahva.
Paikalla
KultaKikkare
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 01 Syys 2024, 10:09
KultaKikkare kirjoitti: 31 Elo 2024, 19:16 Tekoälylle voi hyvin puhua kuten koneelle. :)
¨
Siitä huolimatta kyseinen "kone" läpäisee Turingin testin vaivatta. Humanisti voi vedota kiinalaiseen huoneeseen, mutta sekään argumentti ei keinoäälyä vastaan ole kovin vahva.
Ei ole niin. Jos ihmismielen toimintaa tarkastelee solutasolla niin säännönmukaista sekin on. Ja tekoälyalgoritmit mallintavat juuri tätä eivätkä mitään korkean tason kommunikointi sääntöjä.

Ei mikään ihan triviaali kysymys tämäkään.
SHT
Reactions:

Viesti Kirjoittaja SHT »

Mielestäni ChatGPT ei osaa kääntää itse korjaamansa tekstiä hyvin suomeksi. Käytän siis ChatGPT:tä korjaamaan kirjoittamani englannin kielisen tekstin kieliopin, listaamaan tehdyt korjaukset ja lopuksi kääntämään korjatun tekstin suomeksi. Mielestäni korjattu teksti on sujuvaa, mutta sen suomenkielinen käännös on surkea.
Märkäruuti
Reactions:

KultaKikkare kirjoitti: 01 Syys 2024, 10:44 Ei ole niin.
Missä suhteessa tekoäly ei läpäise Turingin testiä? Ei Turingin testi käsittele mitenkään solutason toimintaa.
Paikalla
KultaKikkare
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 01 Syys 2024, 12:16
KultaKikkare kirjoitti: 01 Syys 2024, 10:44 Ei ole niin.
Missä suhteessa tekoäly ei läpäise Turingin testiä? Ei Turingin testi käsittele mitenkään solutason toimintaa.
En mä niin sanonut. 8-) Tarkoitin että argumentti (kiinalainen huone) ei ole kovin vahva.

Mut Turingin testi ei myöskään ole mikään oikea todiste ajattelusta.
Märkäruuti
Reactions:

KultaKikkare kirjoitti: 01 Syys 2024, 14:43 Tarkoitin että argumentti (kiinalainen huone) ei ole kovin vahva.
Tunnen yleisimmän vasta-argumentin kiinalaiselle huonelle, eli sen, ettei huoneessa ole kiinankielen taitoa, vaan pelkkää mekaanista suorittamista ilman ymmärrystä siitä, mitä kysytään ja mikä on vastaus.
Sillekin on vasta-argumenttina se, että huone kokonaisuutena osaa kiinaa. Ei aivoistakaan taida löytyä erillistä yksikköä, missä suomen kielen taito lymyää, vaan sekin on lukemattomien hermoyhteyksien kokonaisuuden aikaansaama ominaisuus.
Pitäisi kai ensiksi määritellä, mitä tarkoitetaan älykkyydellä tässä yhteydessä.

En mielelläni ota kantaa kognitiotieteisiin. Vaikka olen lukenut niistä jotain harrastuksena, aihealue on minulle hyllyvä suo.
Tunnustan tietämättömyyteni. Älykkyyttä ja varsinkin tietoisuutta koskevasta keskustelusta voi tulla loputon ilman, että pääsee mihinkään lopputulokseen.
(Vaikka sitähän tämän palstan keskustelut näyttävät olevan yleensäkin ja jopa paljon selvemmissä tapauksissa. :mrgreen: )
Stadin öljylanne
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stadin öljylanne »

Märkäruuti kirjoitti: 01 Syys 2024, 15:32
KultaKikkare kirjoitti: 01 Syys 2024, 14:43 Tarkoitin että argumentti (kiinalainen huone) ei ole kovin vahva.
Tunnen yleisimmän vasta-argumentin kiinalaiselle huonelle, eli sen, ettei huoneessa ole kiinankielen taitoa, vaan pelkkää mekaanista suorittamista ilman ymmärrystä siitä, mitä kysytään ja mikä on vastaus.
Sillekin on vasta-argumenttina se, että huone kokonaisuutena osaa kiinaa. Ei aivoistakaan taida löytyä erillistä yksikköä, missä suomen kielen taito lymyää, vaan sekin on lukemattomien hermoyhteyksien kokonaisuuden aikaansaama ominaisuus.
Pitäisi kai ensiksi määritellä, mitä tarkoitetaan älykkyydellä tässä yhteydessä.

En mielelläni ota kantaa kognitiotieteisiin. Vaikka olen lukenut niistä jotain harrastuksena, aihealue on minulle hyllyvä suo.
Tunnustan tietämättömyyteni. Älykkyyttä ja varsinkin tietoisuutta koskevasta keskustelusta voi tulla loputon ilman, että pääsee mihinkään lopputulokseen.
(Vaikka sitähän tämän palstan keskustelut näyttävät olevan yleensäkin ja jopa paljon selvemmissä tapauksissa. :mrgreen: )
Olen pohtinut tätä siitä tulokulmasta, että aivoissa impulssit hermosoluista toisiin joko kulkevat (1) tai eivät kulje (0) ja tietokoneen prosessorilla impulssit joko kulkevat (1) tai eivät kulje (0). Suurin ero on siinä, että aivoissa impulssin välittää natriumionit, kun taas piirilevyllä elektronit. Eli ehkäpä jotain tällaista kautta kiinan kieli olisi aivoille pelkää mekaanista suorittamista kuten mitä se on tekoälyllekin. Eli ehkäpä kiinan kieli olisi vasta mekaanisen suorittamisen lopputuote, kuten tämä ikivihreäni: "tsing", "tsang" ja "tsong" eikä itse mekaaninen suorittaminen. Tietysti aivoissa ykköset ja nollat sinkoilevat rinnakkain ja peräkkäin ja silloinkin, kun sinkoilevat peräkkäin, sinkoilevat ne takaisin kytkeytyen, kun taas piirilevyllä ykköset ja nollat sinkoilevat vain perättäisenä pötkönä.
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Tekoälykin sitten on oppinut kansan viisauden, että vastaa siten kuin sinne huudetaan, elikkä asiallisiin kysymyksiin antaa asialliset vastaukset, se on kehitystä se...
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Minimus Yahves
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Mulla ei ole koskaan ollut asiaa tekoälylle.
Can I pet that dog?
Kohina
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kohina »

marjatta1 kirjoitti: 01 Syys 2024, 16:21 Tekoälykin sitten on oppinut kansan viisauden, että vastaa siten kuin sinne huudetaan, elikkä asiallisiin kysymyksiin antaa asialliset vastaukset, se on kehitystä se...
Matalamielisyyskö kehitystä?
Guild can only exist in a person who can act
Paikalla
KultaKikkare
Reactions:

Minimus Yahves kirjoitti: 01 Syys 2024, 17:00 Mulla ei ole koskaan ollut asiaa tekoälylle.
Mulla on päivittäin monta kertaa. Koitan saada sitä tekeen työni ja se käy työstä. :D
Minimus Yahves
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

KultaKikkare kirjoitti: 01 Syys 2024, 17:36
Minimus Yahves kirjoitti: 01 Syys 2024, 17:00 Mulla ei ole koskaan ollut asiaa tekoälylle.
Mulla on päivittäin monta kertaa. Koitan saada sitä tekeen työni ja se käy työstä. :D
Voi jos tekisikin mun työn, mutta ei vielä sataan vuoteen...
Can I pet that dog?
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin