Unirytmi ja unen laatu

Kissatäti
Reactions:

Unirytmi ja unen laatu

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Millainen unirytmi sinulla on? Saatko nukuttua hyvin? Näetkö paljon unia? Painajaisia? Uniapneaa onko todettu? Kuorsaatko?

Minulla on useasti ollut unirytmi niin että valvon öisin ja nukun päivisin. Se ei niin haittaa kun en käy päivätöissä ja olen saanut sen aina aika helposti käännettyäkin. Nyt kun olen sairastellut on unirytmi todella sikinsokin. En saa kunnolla nukuttua enkä myöskään jaksa valvoa pitkään. Tämä on johtanut siihen että nukun muutaman tunnin ja sitten valvon muutaman tunnin jne. Unet ovat voimakkaita ja sekavia. Antibioottikuuri loppuu huomenna ja tässä pitäisi olla niin kuin terveen kirjoissa jo mutta olo ei ole kummonen, enkä tosiaan saa nukuttua kuin pätkiä. Melatoniinia minulla on käytettävissä mutta koska nukahtamisvaikeuksia ei ole ei niistäkään ole mitään hyötyä. Saa nähdä kauanko pää ja kroppa kestää tätä. En tiedä mitä tekisin.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Susa
Reactions:

Re: Unirytmi ja unen laatu

Viesti Kirjoittaja Susa »

Sun kannattaa opetella itselle sopiva säännöllinen unirytmi ja pitää siitä kiinni vaikka väkisin.
Päivä nukkuminen ei ole paras rytmi.
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Herään aamuisin jo n. klo 4-5 aikoihin ja olen nukkunut n. 6 tuntia, mutta olen huomannut, että virkeämpi olen, jos unta on ollut se 7 tuntia...mutta kuudenkin unen tunnilla pärjään...
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

marjatta1 kirjoitti: 13 Syys 2024, 06:21 Herään aamuisin jo n. klo 4-5 aikoihin ja olen nukkunut n. 6 tuntia, mutta olen huomannut, että virkeämpi olen, jos unta on ollut se 7 tuntia...mutta kuudenkin unen tunnilla pärjään...uniakin olen nähnyt ja ne muistan, jos ne ovat olleet juuri ennen heräämistä. Alitajunta työskentelee, kun unia näkee.....
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Herään klo 7. Kyllä siitä voisi nukahtaa uudestaan tai ainakin torkkua tunnin tai kaksi, mutta yleensä nousen silloin. Nukkumiselle klo 23 on hyvä, mutta joskus venyy puolille öin.

Usein herään aamulla niin, että uni jää kesken. Varmaan niitä näkee muulloinkin yöllä. Ouran sormuksen mukaan unisyklejä tulee 3-4, joskus 5.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
asdf
Reactions:

Viesti Kirjoittaja asdf »

Olen siitä lähtien, kun lapset olivat pieniä, yleensä aina herännyt noin kuudelta, aivan sama, koska menen nukkumaan. Nykyään vuorotyö on sekoittanut rytmini kummalliseksi. Joskus täytyy heti herättyä (tai pikkasen ennen luonnollista heräämistä herätyskellon avulla) lähteä töihin. Olen silloin väsyneehkö, mutta jaksan vuoron yleensä hyvin ja nukun päiväunet sen jälkeen. Jos ei ole aamuvuoroa, yleensä syön jotain, mahdollisesti hoidan juoksevia asioita, käyn kuntosalilla, ja nukun vielä sen jälkeen. Ennen vuorotöitä pärjäsin yksillä unilla, mutta nyt tarpeeksi ajoissa nukkumaan meneminen ei aina ole mahdollista tai uni ei tule edellisistä unista johtuen. Jaksottaisesta nukkumisesta huolimatta olen yleensä virkeä, kunhan vaan saan kahdeksan tuntia unta vuorokaudessa parissa-kolmessa osassa.
Mene mene tekel upharsin.
KultaKikkare
Reactions:

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Nukkumaan arkena 00-01 ja herätys kelloon 07:30.

Sairastin uniapneaa tietämättäni yli 10vuotta. Sit lekuri ihmetteli kun aamuverenpaineet oli kovin korkeat ja tehtiin unen seuranta. Yli 60 väh. 30sek hengityskatkosta tunnissa eli vakavin aste.

Oireetkin oli loppuvaiheessa aika pahoja, ajatukset katkeili niin et unohtelin kesken lauseen mitä olin sanomassa ja pää oli kuin palapeli jonka palat on laatikossa sekaisin. Joka aamu tuntui kuin olis krapula hapenpuutteen vuoksi. En nukahdellut päivällä mut olin jatkuvasti yiivirittyneessä stressitilassa.

Sit aloitettiin cpap laitehoito ja se oli taivas. :) Nyt ei ole lainkaan hengityskatkoksia ja 6-7h yhtenäistä unta.
Be stronger than your excuses
KultaKikkare
Reactions:

Luontaiselta rytmiltäni oon kyllä yöeläin. Sen näkee jo viikonlopun aikana kun lauantaina tulee usein valvottua johonkin 2-3 aamuyöllä ja maanantaina en useinkaan herää 7:30 vaikka kello herättää. Lomilla nukun johonkin 10-12 aamupäivällä.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Itselläni on unen laadussa isoa vaihtelua. Älykello kertoo unen yhtenäisyyden vaihtelevat asteikolla 1 - 5 välillä 1,8 - 4,4. Myös sykevälivaihtelussa on isoa heittoa eri öiden välillä ja alin syke unen aikana saattaa vaihdella 5 - 7 pykälää. Sairastin viime syksynä melkoisen kovan koronan, ja varsinkin yön alin syke on jäänyt sen jälkeen muutamaa pykälää aikaisempaa ylemmäs.

Yksi selvä unen laatuun vaikuttava on siitepölyn määrä. Minulla allergia aiheuttaa voimakasta väsymystä muiden oireiden lisäksi. Keväällä, kun lumi on vielä maassa, alkaa leppä kukkia ja se on minulle pahimpia. Sitten tulevat koivu, heinät ja pujo. Iän myötä vaiva on pahentunut ja nyt on muutaman vuoden myös homesieniallergia iskenyt syksyisin niin, että se helpottaa vasta kun lumi tulee maahan.
Alkoholin käytöllä en juurikaan ole vaikutusta unen laatuun huomannut, vaikka siitä varotellaan. Johtuisiko siitä, että käyttöni on nykyään melko hillittyä.

Uniapnea voisi ehkä olla syytä tsekata. Muu on tutkittu ja nukkumisergonomiakin hoidettu asiantuntijan opastuksella kuntoon. Suattaapi se olla vaan sitä vanhenemista. Se tauti ei taida parantua.
KultaKikkare
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 13 Syys 2024, 10:25 Uniapnea voisi ehkä olla syytä tsekata.
Mullakin työterveyden yleislääkäri sanoi ettei sulla mitään uniapneaa ole kun ei ole kaulassa rasvaa. Sit kävin sisätautilääkärillä ja katseli verenpainelogeja ja pyysi avaan suun. Sano heti että kitalaen ja kielen geometria näyttää siltä että oot riskiryhmässä ja kun yhdistetään korkeisiin aamuverenpaineisiin ja kuorsaukseen niin sulla on 99% todennäköisyydellä uniapnea. Tosiaan olikin sitten ja vielä aika raju sellanen.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

KultaKikkare kirjoitti: 13 Syys 2024, 10:38 kun yhdistetään korkeisiin aamuverenpaineisiin ja kuorsaukseen niin sulla on 99% todennäköisyydellä uniapnea.
Minulla on aamulla verenpaine vähän koholla, ja kuorsauksesta en tiedä. En ole itse ainakaan kuullut kuorsaavani eikä muita kuuntelijoita ole. Parilla tuttavalla on todettu uniapnea. mutta heillä on vyötärönympärys vielä massiivisempi kuin minulla. En tiedä miten paljon se korreloi.

Pitänee varmaan kuormittaa ennestään ylikuormittunutta terveydenhoitojärjestelmäämme ja hakeutua tutkimuksiin.
KultaKikkare
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 13 Syys 2024, 10:54
KultaKikkare kirjoitti: 13 Syys 2024, 10:38 kun yhdistetään korkeisiin aamuverenpaineisiin ja kuorsaukseen niin sulla on 99% todennäköisyydellä uniapnea.
Minulla on aamulla verenpaine vähän koholla, ja kuorsauksesta en tiedä. En ole itse ainakaan kuullut kuorsaavani eikä muita kuuntelijoita ole. Parilla tuttavalla on todettu uniapnea. mutta heillä on vyötärönympärys vielä massiivisempi kuin minulla. En tiedä miten paljon se korreloi.

Pitänee varmaan kuormittaa ennestään ylikuormittunutta terveydenhoitojärjestelmäämme ja hakeutua tutkimuksiin.
Ylipaino on yksi riskitekijä mut ei se sitä edellytä. Noita apneoita on kai eri tyyppisiä tai eri syistä johtuvia, yksi tyyppi johtuu kielen ja suun geometriasta. Niitä on ennen korjattu melko hankalilla leikkauksilla joissa leukaluu on katkaistu ja geometriaa muokattu, mut nykyään mennään tolla ylipainehengityksellä lähinnä.
E-M
Reactions:

Viesti Kirjoittaja E-M »

Luin juuri uusimmasta, no 3, sydän-lehdestä suurennuslasilla... ainakin itselleni sop. luvun, "Hyvää unta etsimässä", ko. otsikkoa käsitt. aiheesta. Kirjoitt. T. Eloranta, M. Kauranen & A. Kuusisto. Kelle mahdollista, suosittelen vilkaistavaksi.
E-M
Reactions:

Viesti Kirjoittaja E-M »

p.s.
Ja paljon samaa aihetta käsitt. luvun "Parempaa palautumista hyvällä syömisellä". Teksti Ilona Hulshof.
JMe1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Itsellä unirytmi sellainen että yöllä (00:30 -->) 6 tuntia, iltapäivällä 1,5 tuntia. Uniapneasta pääsin eroon kun rakentelin itselleni uuden tyynyn vanhasta superlonpatjasta. Kovalle lattialle kylkelleen, koepala pään alle, puukolla veistäen sopiva monttu pään kohdalle, sen jälkeen vielä testaus että selinmakuulla ei paina niskaa.

Joku totesi että uniapneasta ei voi parantua. No ainakin ne yölliset heräämiset hengen haukkomiseen katosivat.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin