Ajan jota ei ole olemassa, sillä lailla.Kontra kirjoitti: ↑21 Syys 2024, 18:37Tuossa edellisessä Märkäruutin kommentisssahan se juuri kerrotaan, ja ajan suhteellisuuden vuoksi valonnopeus on kaikille havaitsijoille sama c.Pikku Heikki kirjoitti: ↑21 Syys 2024, 18:33 "Valon nopeus on fysikaalinen vakio, jonka arvo on noin 299 792 458 metriä sekunnissa tyhjiössä. Tämä nopeus on sama kaikille havainnoitsijoille riippumatta heidän liiketilastaan, mikä on yksi erityisen suhteellisuusteorian perusperiaatteista"
Onko kellään tiedossa fysikaalista mekanismia aiheuttajasta?
Aika fysiikan perustusten ja universumin rakenteen kulmakivenä
Re: Aika fysiikan perustusten ja universumin rakenteen kulmakivenä
Minun mielestä noin.
Vakiolle valonnopedelle c ei ole muita selityksiä kuin Maxwellin yhtälöt. Miksei se kelpaa sulle?Pikku Heikki kirjoitti: ↑21 Syys 2024, 19:14 Kontra kirjoitti: Tuossa edellisessä Märkäruutin kommentisssahan se juuri kerrotaan.
Kyllä siinä kerrotaan hyvin esimerkki, mutta ei kerrota mikä aiheuttaa vakion valon nopeuden. Aiheuttajan mekanismi on kyllä meillä työhypoteesissamme löydetty ja selitetty, haluaisin vain verrata miten se poikeaa muista selityksistä.
-
Pikku Heikki
- Reactions:
Kyllä ne kelpaavat, fysikaalista mekanismia ei taida muilta löytyä.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Sen aiheuttaa kaksi luonnonvakiota, magneettivakio ja sähkövakio, juuri kuten Heikki Ojan kirjassa kerrottiin. Jos ja kun c:lla on suora matemaattinen riippuvuus kahdesta vakiosta, on myös valonnopeus vakio.Pikku Heikki kirjoitti: ↑21 Syys 2024, 19:14 Kyllä siinä kerrotaan hyvin esimerkki, mutta ei kerrota mikä aiheuttaa vakion valon nopeuden.
Aika kuvaa muutosta jossakin olevaisessa, aika ei ole koskaan syy muutokselle olevaisessa, joten ajan muuttuminen ei pelasta kaikensuhteen c:n älyttömyyttä, aika ei jousta koska sitä ei ole, valonnopeus joustaa ja saa ajan joka on vain muutos jossakin näyttämään joustavalta koska informaatio vääristyy havaitsijalle valonnopeuden joustaessa ja saa ajan näyttämään joustavalta lähteessä.
Fotoni liikkuu Pikku Heikin mainitsemalla nopeudella lähteestään joka paikassa, joka nopeudessa, puhutaan valosekunnista matkana. Havaitsijat ei vaikuta siihen nopeuteen pätkääkään, joten...
Minun mielestä noin.
Avaruudessa nuo kentät loistaa poissaolollaan, on vain fotoni ja tyhjyys ja jos kenttä on se on sidoksissa lähteeseen, ei havaitsijaan. Esim maan magneettikenttä on hyvin rajallinen.Märkäruuti kirjoitti: ↑21 Syys 2024, 20:06Sen aiheuttaa kaksi luonnonvakiota, magneettivakio ja sähkövakio, juuri kuten Heikki Ojan kirjassa kerrottiin. Jos ja kun c:lla on suora matemaattinen riippuvuus kahdesta vakiosta, on myös valonnopeus vakio.Pikku Heikki kirjoitti: ↑21 Syys 2024, 19:14 Kyllä siinä kerrotaan hyvin esimerkki, mutta ei kerrota mikä aiheuttaa vakion valon nopeuden.
Jos taas avaruudessa olisi joku kenttä mikä määrää valonnopeuden, se olisi uusi eetteri ja sitä ei ole.
Minun mielestä noin.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Siis (vanhalla terminologialla) tyhjiön permittiivisyys ja tyhjiön permeabiliteetti loistavat avaruudessa poissaolollaan? Ihanko vakavissasi haastelet?
Kyseessä ei ole kenttä vaan kaksi luonnonvakiota, jotka pätevät juurikin avaruuden tyhjiössä. Ne määrittävät, miten magneettikenttä ja sähkökenttä käyttäytyvät suhteessa toisiinsa.
Kannattaisiko ottaa selvää edes käytetystä terminologiasta?
-
Pikku Heikki
- Reactions:
Olin huolimaton, piti sanoa, mikä aiheuttaa vakion valon nopeuden havaitsijan liiketilasta riippumatta.
Puhut ihan eri asiasta, avaruudessa ei tuollaisia kenttiä ole. "Eetteriä" ei ole joka vakioisi valonnopeuden. Kun nuo kentät löytyy löytyy ne luonnonvakiot, ne toimivat samoin joka paikassa.Märkäruuti kirjoitti: ↑21 Syys 2024, 20:21Siis (vanhalla terminologialla) tyhjiön permittiivisyys ja tyhjiön permeabiliteetti loistavat avaruudessa poissaolollaan? Ihanko vakavissasi haastelet?
Kyseessä ei ole kenttä vaan kaksi luonnonvakiota, jotka pätevät juurikin avaruuden tyhjiössä. Ne määrittävät, miten magneettikenttä ja sähkökenttä käyttäytyvät suhteessa toisiinsa.
Kannattaisiko ottaa selvää edes käytetystä terminologiasta?
Minun mielestä noin.
Ei mikään.Pikku Heikki kirjoitti: ↑21 Syys 2024, 20:25 Olin huolimaton, piti sanoa, mikä aiheuttaa vakion valon nopeuden havaitsijan liiketilasta riippumatta.
Minun mielestä noin.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Ehkä se, etteivät Maxwellin yhtälöt ole riippuvaisia liiketilasta. Yksi suppean suhteellisuusteorian postulaateista on, että c on invariantti kaikissa inertiaalikoordinaatistoissa. Jos näin ei ole, on yksi eniten testatuista modernin fysiikan teorioista väärä.Pikku Heikki kirjoitti: ↑21 Syys 2024, 20:25 Olin huolimaton, piti sanoa, mikä aiheuttaa vakion valon nopeuden havaitsijan liiketilasta riippumatta.
-
Märkäruuti
- Reactions:
-
Pikku Heikki
- Reactions:
"Ei mikään"
Voitko selittää lyhyesti mikä sen aiheuttaa.
Voitko selittää lyhyesti mikä sen aiheuttaa.
Aineen universaaliksi todettu rakenne mitataan normalisoituun isotropiaansa.Pikku Heikki kirjoitti: ↑21 Syys 2024, 20:25 Olin huolimaton, piti sanoa, mikä aiheuttaa vakion valon nopeuden havaitsijan liiketilasta riippumatta.
Hienorakennevakio vapausasteista: (1⁰+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹