Jos kivihiilestä tai puusta otetaan energiaa ulos, niin ei siihen palaudu yhtään massa lämmittämällä sitä.Kontra kirjoitti: ↑25 Syys 2024, 21:15 Jos lämmitetään kappaletta, josta lämpö ei karkaa 1 vrk 1h , 1GW teholla, niin sen massa nousee 1 gramman. Vastaa reilun vuorokauden Loviisan voimalan molempien reaktorien hyötytehoa. Tästä saa käsityksen miksi ydinreaktiossa pienestä massasta saadaan niin paljon energiaa irti.
Aineen sidosenergia
Re: Aineen sidosenergia
En ole väittänyt olevani.
Se on huono idea tehdä esityksiä oman taitotason ylärajoilla. Sellaiset jäävät väkisinkin vajavaisiksi. Sinua on yritetty neuvoa asiallisestikin, esimerkiksi suhteellisusuteorian matematiikassa, mutta et ole kyennyt ymmärtämään fysiikkaa sillä tasolla etkä hyväksynyt, että sinun löytämä totuus voisi olla kyseenalainen. Se on siis turhaa ja kun se on toistunut monta kertaa, olet maineesi vanki.Minä lienen tuonut tänne eniten pitkän tutkimuksen vaatineita esityksiä erilaisista fysiikan ilmiöstä ja sovelluksista, sotahistoriasta ja muistakin aiheista, joiden olen luullut kaikkia kiinnostavan. Kiitosta niistä ei ole herunut yhtä kommenttia lukuun ottamatta, vaan pelkkää vittuilua asiasta ymmärtämättömiltä on sen sijaan tullut roppakaupalla. Siihen yhtenä syynä on kelvoton moderointi, joka on itsekin osallistunut aktiivisesti trollaamiseen.
Metsästysjousen jännitys pitää olla 180 N. Jos oletetaan jännityksen pituudeksi a=0.5 m ja jännitys lineaariseksi, jousivakio k = 360 N/m ja energia E = 0.5*k*a^2 = 45 J Massana se on 5E-16 kg. Jos punnitset itsesi mukana parikymmentä desimaalia on hyvä. 19:kin saattaa riittää. Voi olla Ali Expressissä ei oota.
Nuo esimerkit relativistisista ilmiöistä arkisissa mekaanisissa ilmiöissä, kuten jousissa, lämpimissä kappaleissa tai optisissa kaviteeteissa (no, ehkä siitä voidaan keskusella onko se arkinen laite joka kotitaloudessa) ovat erittäin huonoja, koska ne ovat havaintokyvyn ja mittaustekniikan ulottumattomissa, vaikka teoreettisesti on laskettavissa tuollaisia älyttömän pieniä lukuja.
Käsitin kommenttisi tavanomaiseksi vittuiluksi, kun et muuta yleensä harrasta keskusteluissa kanssani, ja esityksestäsi sain käsityksen tarkoittavasi hölmöläisten tapaa kantaa säkissä valoa ikkunattomaan taloon.Susa kirjoitti: ↑25 Syys 2024, 21:10No sittenhän sinä olet puhunut aivan puutaheinää, kun sanoit että energialla on massa.
Valo on energiaa, joten tietysti laatikon massa sisältöineen pitää kasvaa, kun sinne laitetaan valoa.
Jos olisit sanonut, että laatikkoon laitetaan lamppu, joka suljetussa laatikossa sytytetään. Silloin laatikon massa tietenkin kasvaa valon energian massalla.
Taaskin vittuilet tällä lauseella: Se on huono idea tehdä esityksiä oman taitotason ylärajoilla.Neutroni kirjoitti: ↑25 Syys 2024, 21:25En ole väittänyt olevani.
Se on huono idea tehdä esityksiä oman taitotason ylärajoilla. Sellaiset jäävät väkisinkin vajavaisiksi. Sinua on yritetty neuvoa asiallisestikin, esimerkiksi suhteellisusuteorian matematiikassa, mutta et ole kyennyt ymmärtämään fysiikkaa sillä tasolla etkä hyväksynyt, että sinun löytämä totuus voisi olla kyseenalainen. Se on siis turhaa ja kun se on toistunut monta kertaa, olet maineesi vanki.Minä lienen tuonut tänne eniten pitkän tutkimuksen vaatineita esityksiä erilaisista fysiikan ilmiöstä ja sovelluksista, sotahistoriasta ja muistakin aiheista, joiden olen luullut kaikkia kiinnostavan. Kiitosta niistä ei ole herunut yhtä kommenttia lukuun ottamatta, vaan pelkkää vittuilua asiasta ymmärtämättömiltä on sen sijaan tullut roppakaupalla. Siihen yhtenä syynä on kelvoton moderointi, joka on itsekin osallistunut aktiivisesti trollaamiseen.
Taas valehtelet ilman minkäänlaisia todisteita ja ylivertaissuusharhassasi kuvittelet saavasi tunnustusta tuollaisella trollaamisella. Onneksi keskustelijona on ollut asiallisiakin kommentoijia, joiden neuvoista olen kiitollinen, mutta yhtään asiallista kommenttia sinulta en muista koskaan saaneeni - pelkkä riidankylvö on sinun antisi aina ollut.
Tuollaisesta jokelluksesta ei mitään johtoajatusta löydy.Susa kirjoitti: ↑25 Syys 2024, 21:17Jos kivihiilestä tai puusta otetaan energiaa ulos, niin ei siihen palaudu yhtään massa lämmittämällä sitä.Kontra kirjoitti: ↑25 Syys 2024, 21:15 Jos lämmitetään kappaletta, josta lämpö ei karkaa 1 vrk 1h , 1GW teholla, niin sen massa nousee 1 gramman. Vastaa reilun vuorokauden Loviisan voimalan molempien reaktorien hyötytehoa. Tästä saa käsityksen miksi ydinreaktiossa pienestä massasta saadaan niin paljon energiaa irti.
Juu, se on totta, mutta minä käsitin Susan kommentin hänen tavanomaiseksi vittuilukseen. Selitin asian tuossa edellä.Pikku Heikki kirjoitti: ↑25 Syys 2024, 21:06 Kontra turha riidellä. Fotoni, lepomassa nolla, siirtää tietyn suuruista liike-energiaa laatikkoon. Kyllä paino kasvaa jos olosuhteet ovat kohillaan.
Ei sinun ole tarvinnutkaan väittää olevasi erehtymätön, mutta ylivertaisuusharhaisena olet osoittanut kuvittelelevasi olevasi minua älykkäämpi ja viisaampi. Ja se sinua tietenkin korpee, kun olet huomannut erehtyneesi siinä suhteessa.
Kuten edellä sanoin, lienen tuonut tänne eniten suuren työn vaatimia esityksiä, joille sinä et ole ymmärtänyt antaa mitään arvoa. Mitäs esityksiä sinä olet tänne tuonut - et ensimmäistäkään, kun et siihen ole kyennyt. Sinusta tälle pastalle on ollut pelkkää riesaa, vallankin kun olet modeksi päässyt, ilman minkäänlaisia edellytyksiä siihen tehtävään.
-
Pikku Heikki
- Reactions:
Kontra kirjoitti. Juu, se on totta, mutta minä käsitin Susan kommentin hänen tavanomaiseksi vittuilukseen. Selitin asian tuossa edellä.
Tarkistin Susan kirjoittaman ko. viestin. Kyllä siitä saa käsityksen, että olisit ainoa joka tietää painon kasvavan kun fotoneita mätetään laatikkoon. En kyllä uskoisi hänen tarkoittaneen sitä ?
Tarkistin Susan kirjoittaman ko. viestin. Kyllä siitä saa käsityksen, että olisit ainoa joka tietää painon kasvavan kun fotoneita mätetään laatikkoon. En kyllä uskoisi hänen tarkoittaneen sitä ?