Potkurin syyshuolto

Susa
Reactions:

Potkurin syyshuolto

Viesti Kirjoittaja Susa »

Kontra kaipasi ohjeita ruostuneen potkurinsa huoltoon ja MooM jo tuolla toisella sivulla antoi oivan ohjeen lasten ja mummojen potkurin jalasten ruosteenpoistoon.
Tuskin tästä pitkää keskustelua syntyy, koska annan linkin niin täydellisiin ohjeisiin. :geek:
MooM kirjoitti: 26 Syys 2024, 15:27 Betonilaattaan tai kiveen kannattaa hangata jalakset. Toimii myös jään kanssa.

Kuljin 5 vuotta kouluun lumiset ajat vuodesta potkurilla. Kuten suurin osa oppilaista. Paras keli oli valkoinen jääksi tamppautunut lumi, jota keväällä oli usein vain ohut raita ja piti ajaa yhdellä jalaksella. Ja jos jää loppui yllätäen ja tuli asfaltti tilalle, seuraus oli usein kuperkeikka tangon yli.
Mutta jos haluaa todella liukkaasti kulkevan potkurin, niin se tehdään hiekka- ja vesihiomapaperilla.

Tarkemmat ohjeet löytyy tuolta
https://www.kainpokauppa.com/jalasten-huolto

Liukkaita kelejä kaikille potkuttelijoille ensi talveksi. :D
Ertsu
Reactions:

Re: Potkurin syyshuolto

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Mulla oli joskus vene ja perämoottori, mutta en huoltanut sitä potkuria koskaan mitenkään.
Susa
Reactions:

Kyllä veneen potkurikin (kolhiintunut) tykkää hionnata ja etenkin kiillotuksesta.

Potkurin kiillottaminen pitää kalliin osan kunnossa
https://www.nettivene.com/artikkeli/pot ... n_kunnossa

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 26 Syys 2024, 15:59 Eikös tuo potkukelekka kulje ikään kuin äärimmäisen ohuen vesikerroksen päällä, kun mennään vauhdikkaasti.

Tuohon en osaa vastata, mutta wiki kertoo luistimen osalta näin

Toistaiseksi ei ole kyetty selittämään, miksi luistimet toimivat. Yleinen luulo on, että luistelu on mahdollista, koska luistimien terä aiheuttaa jäähän paineen, jonka ansiosta jään sulamispiste alenee ja jää sulaa. Tutkimuksissa on kuitenkin todettu, ettei paine kasva niin suureksi että se alentaisi jään sulamispistettä tarpeeksi. Toinen selitys on, että terän ja jään välinen kitka sulattaa jään hetkeksi ja luistimet liikkuisivat sulan vesipatsaan päällä.
Viimeksi muokannut Susa, 26 Syys 2024, 16:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kissatäti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Minulla on lapsuuden potkukelkka tallessa vintillä. Harmi ettei sillä pysty talvisin enää potkuttelemaan kuin satunnaisina aamuina ennen hiekoitus systeemeitä. Isä duunasi sitä kelkkaa aikoinaan siten että se tuki mistä pidetään kiinni on oikealla korkeudella pitkälle ihmiselle niin ettei tarvitse kumarrella. Hieman oudon näköinen mutta hyvä käytössä.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Goswell
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Kissatäti kirjoitti: 26 Syys 2024, 16:25 Minulla on lapsuuden potkukelkka tallessa vintillä. Harmi ettei sillä pysty talvisin enää potkuttelemaan kuin satunnaisina aamuina ennen hiekoitus systeemeitä. Isä duunasi sitä kelkkaa aikoinaan siten että se tuki mistä pidetään kiinni on oikealla korkeudella pitkälle ihmiselle niin ettei tarvitse kumarrella. Hieman oudon näköinen mutta hyvä käytössä.
Täällä naapuri teki saman omaan potkukelkkaan, miksihän tuo ei ole tuotannossa?
Minun mielestä noin.
Susa
Reactions:

Goswell kirjoitti: 26 Syys 2024, 16:28
Kissatäti kirjoitti: 26 Syys 2024, 16:25 Minulla on lapsuuden potkukelkka tallessa vintillä. Harmi ettei sillä pysty talvisin enää potkuttelemaan kuin satunnaisina aamuina ennen hiekoitus systeemeitä. Isä duunasi sitä kelkkaa aikoinaan siten että se tuki mistä pidetään kiinni on oikealla korkeudella pitkälle ihmiselle niin ettei tarvitse kumarrella. Hieman oudon näköinen mutta hyvä käytössä.
Meillä on pari vanhaa puista potkuria, vanhempi lienee 50-luvulta, ja sellainen uudempi Esla Kickspark.
Siinä on säädettävä käsituki ("ohjaustanko").

Kuva
Goswell
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Susa kirjoitti: 26 Syys 2024, 16:31
Goswell kirjoitti: 26 Syys 2024, 16:28
Meillä on pari vanhaa puista potkuria, vanhempi lienee 50-luvulta, ja sellainen uudempi Esla Kickspark.
Siinä on säädettävä käsituki ("ohjaustanko").

Kuva
Missäs tuossa istutaan? kehitys ei mene aina eteenpäin, jos koskaan.
Minun mielestä noin.
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Goswell kirjoitti: 26 Syys 2024, 16:35 Missäs tuossa istutaan? kehitys ei mene aina eteenpäin, jos koskaan.
Älä muuta sano. Tuollaisella on vaarallista päästellä järven jäällä hankaamalla moottorisahan teräketjulla jäätä, kun pitää vääntäytyä epävakaaseen asentoon. Perinteisessä voi istua tukevasti ja antaa mennä. Mikä voisi mennä pieleen?
Brainwashed
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Neutroni kirjoitti: 26 Syys 2024, 16:57
Goswell kirjoitti: 26 Syys 2024, 16:35 Missäs tuossa istutaan? kehitys ei mene aina eteenpäin, jos koskaan.
Älä muuta sano. Tuollaisella on vaarallista päästellä järven jäällä hankaamalla moottorisahan teräketjulla jäätä, kun pitää vääntäytyä epävakaaseen asentoon. Perinteisessä voi istua tukevasti ja antaa mennä. Mikä voisi mennä pieleen?
Tuosta tulee mieleen lapsena luettu Aku Ankka jakso jossa Aku ajelee moottoriavusteisella potkukelkalla. Se ei mennyt kuin Strömsöössä, tietenkään, koska Aku.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
.Satunnainen seuraaja
Reactions:

Viesti Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja »

Ertsu kirjoitti: 26 Syys 2024, 16:11 Mulla oli joskus vene ja perämoottori, mutta en huoltanut sitä potkuria koskaan mitenkään.
Mulla on vene ja lentsikka, molempien potkureita joutuu huoltamaan, viimemainittua enemmän..... :D
Molli
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Molli »

Tuossa Arctic gamo kelkassa näyttâisi olevan ne muoviset jalaksien lisukkeet. Potkukelkka on niillâ nopeampi luistaa paremmin, sinäkään yksittâiset kivet ei naukaise vauhtia pois.
Muovilidukkeita on kahta leveyttä, me pilkkijät käytämme leveämpiä.
On muuten nopea jäälä, kun kevät on tehnyt lumet kantaviksi.
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin