Ilmastonmuutos

Tonttu
Reactions:
Viestit: 9289
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Märkäruuti kirjoitti: 26 Syys 2024, 17:40
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 17:20 Kova on tuo märkäruudin kehuma noste. Jos ensi vuonna tulee ensimmäinen niin onhan nousu 100 prosenttia. :lol:
Et kai edes sinä kuvittele, että vetyä myyvien tienvarsihuoltoasemien olisi se varsinainen pihvi? Vetytalous on paljon muutakin ja tulee kasvamaan ennen kaikkea teollisuudessa. Liikenteessä se on lähinnä raskaan liikenteen ratkaisu.
Henkiläautoissa sähköistyminen tulee jatkumaan, kun taloustaantuma on ohi.

Itsesi sinä noilla naiiveilla kommenteillasi nolaat, mutta omapa on asiasi.
Sinähän se olit sitä mieltä, että vety liikennepolttoaineena on helppo nakki ja kovassa nosteessa. :lol:
Wade
Reactions:
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Helmi 2023, 12:50

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Wade »

Märkäruuti kirjoitti: 26 Syys 2024, 17:36
Corto kirjoitti: 26 Syys 2024, 16:42 Tietääkseni ollaan Enso-neutraalissa tilassa, ei El Ninoa eikä La Ninaa
Lueskelin, että el Ninon odotettiin taittuvan kesällä tai viimeistään alkusyksystä. En tiedä miten nopeasti loppuminen vaikuttaa lämpötilaan, mutta toivoa sopi ettei tästä tasosta muodostu vielä uutta normia. Parin vuoden sisällä ollaan varmasti viisaampia.
Tuolta voi seurata. Area Selectionista näkee lämpötilakehityksen alueittain: https://climatereanalyzer.org/clim/t2_d ... m_id=world
Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 17:55 Sinähän se olit sitä mieltä, että vety liikennepolttoaineena on helppo nakki ja kovassa nosteessa. :lol:
Missä olen kirjoittanut, että se on helppo nakki. Miksi denialisti valehtelee? No kun ei ole muuten mitään sanottavaa.

Ylivoimainen se ei ole, kuten olemme Keski-Euroopassa jo nähneet ja on varmasti tulevaisuutta raskaan kaluston osalta. Tuulivoimalle ja aurinkovoimallekin naureskeltiin Suomessa, mutta nyt tuulivoima tuottaa parhaimmillaan saman kuin ydinvoima ja aurinkovoimankin tuotto lähenee gigawattia. Kun sähköä ei voida taloudellisesti varastoida, vety on erinomainen ratkaisu. Pitää olla todellinenTonttu tai jopa hölmöläinen, jos ei näe, mihin kehitys on menossa ja vielä naureskelee lapsellisesti niille, jotka asiasta jotain tietävät.
Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Wade kirjoitti: 26 Syys 2024, 18:03 Tuolta voi seurata.
Meni kirjamerkkeihin.
Nuo käppyrät näyttivät konkreettisesti, miten suuri lämpeneminen on parin viime vuoden aikana tapahtunut. Ero aikaisempiin on suuri ja jopa entisen huippuvuoden 2016 käyrä kulkee selvästi alempana.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 17:20
Susa kirjoitti: 26 Syys 2024, 14:55
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 13:38
Märkäruuti kirjoitti: 26 Syys 2024, 13:30
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 13:12 Kaikki pitää paikkansa mitä kirjoitin...hölmöläisen hommaa on ensin tehdä sähköllä vetyä, siirtää se autoon ja muuttaa se uudelleen sähköksi
Ja silti vetytalous on kovassa nosteessa. Mitä tästä voimme päätellä?
a) Energia-alan asiantuntijoissa on paljon hölmöläisiä.
b) Tonttu ei hahmota kokonaisuutta ja on siksi väärässä?
Ei ne asiantuntijat hölmöläisiä ole. Tekevät sitä mistä tulee rahaa. Eikä se noste nyt kovin suurelta Suomessa näytä. Vetykäyttöisiä henkilöautoja on Suomessa muutama ja tankkauspaikkoja taitaa olla kaksi.
Yksi auto ja nolla tankkauspaikkaa.
Vielä hetken.

Jyväskylään tulee tankkausasema polttoaineelle, jota käyttää Suomessa vasta yksi auto


Ensimmäiset vetybussit aloittavat liikennöinnin Jyväskylässä ensi vuonna.
Norjalainen Vireon aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa.
Aseman rakentaa ja investoi norjalainen vetyasematoimija Vireon, joka aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa. Muut asemat tulevat Helsinkiin, Liminkaan ja Tornioon.

EU velvoittaa rakentamaan vuoteen 2030 mennessä TEN-T -ydinverkon teille vetytankkausasemia, joiden välillä saa olla enintään 200 kilometriä.
Tämä voi tuntua yllättävältä, sillä esimerkiksi Suomessa on tällä hetkellä vain yksi vuonna 2021 rekisteröity vetyauto, kertoo VTT:n johtava tutkija Jari Ihonen. Myös viime vuosikymmenen puolella Woikoski Oy:lla oli yksi vetyauto.

https://yle.fi/a/74-20114054

Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)

Vety-yhtiö P2X Solutions suunnittelee vetytankkausaseman avaamista Järvenpäähän.
https://www.verkkouutiset.fi/a/vety-tek ... /#94faa755
Kova on tuo märkäruudin kehuma noste. Jos ensi vuonna tulee ensimmäinen niin onhan nousu 100 prosenttia. :lol:
Tänä vuonna hyvä tonttu, tänä vuonna. :geek:

Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)
Tonttu
Reactions:
Viestit: 9289
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Märkäruuti kirjoitti: 26 Syys 2024, 18:06
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 17:55 Sinähän se olit sitä mieltä, että vety liikennepolttoaineena on helppo nakki ja kovassa nosteessa. :lol:
Missä olen kirjoittanut, että se on helppo nakki. Miksi denialisti valehtelee? No kun ei ole muuten mitään sanottavaa.

Ylivoimainen se ei ole, kuten olemme Keski-Euroopassa jo nähneet ja on varmasti tulevaisuutta raskaan kaluston osalta. Tuulivoimalle ja aurinkovoimallekin naureskeltiin Suomessa, mutta nyt tuulivoima tuottaa parhaimmillaan saman kuin ydinvoima ja aurinkovoimankin tuotto lähenee gigawattia. Kun sähköä ei voida taloudellisesti varastoida, vety on erinomainen ratkaisu. Pitää olla todellinenTonttu tai jopa hölmöläinen, jos ei näe, mihin kehitys on menossa ja vielä naureskelee lapsellisesti niille, jotka asiasta jotain tietävät.
"Tällä hetkellä suurin piirtein 95 % eri prosesseissa käytetystä vedystä tuotetaan fossiilisen polttoaineen reformoinnilla, joka aiheuttaa noin kaksi prosenttia maapallon hiilidioksidipäästöistä vuosittain. (Vartiainen, 2020; Motiva, 2022) Lähtökohtaisesti jos sama määrä energiaa tuotetaan harmaalla vedyllä tai fossiilisella maakaasulla, niin harmaa vety tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kokonaisuudessaan. Tästä voidaan tehdä suora päättelyketju, että jos vedyn tuotantoa ei pystytä puhdistamaan, koko vetytaloudessa ei ole mitään järkeä, mikäli tavoite on päästä eroon fossiilisista ja päästöistä."
"Vedyn tuottamiseen tehokkainta olisivat suuret elektrolyysilaitokset. Tähänkin kuitenkin liittyy omat haasteensa, johtuen kalliista elektrolyysilaitteiston investointikustannuksista minkä takia sen käyttöaste haluttaisiin mahdollisimman korkealle. Eli elektrolyysereiden täytyisi toimia jatkuvasti eikä toimintaa voi säädellä vaihtelevien tuuliolosuhteiden mukaisesti tai halvan sähkön perässä. (Parviala 2021.)"
"Vedyn kokonaishyötysuhde prosessissa, jossa vety-yhdisteet muutetaan ensin sähköllä puhtaaksi vedyksi ja sitten takaisin sähköksi on vain 24–38 prosenttia. "
https://energiaa.vamk.fi/artikkelit/tul ... otannossa/
Corto
Reactions:
Viestit: 1893
Liittynyt: 04 Elo 2024, 11:02

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Corto »

Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 16:52 Nyt vielä sinulle kysymys, mikä on se oikea globaali lämpötila johon nykyistä lämpötilaa pitäisi verrata?
Eiköhän se 70-luvulta alkanut trendi riitä vertailuksi.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 18:29 "Vedyn kokonaishyötysuhde prosessissa, jossa vety-yhdisteet muutetaan ensin sähköllä puhtaaksi vedyksi ja sitten takaisin sähköksi on vain 24–38 prosenttia. "
Kun lasketaan bensiinin ja dieselin kokonaishyötysuhde, raakaöljystä moottorin käymiseen,
jää bensiinin hyötysuhteeksi 22% ja dieselin 35%. (Enintään).
Että aika samoilla hyötysuhteilla mennään.
Viimeksi muokannut Susa, 26 Syys 2024, 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tietääkö kukaan miksi CO2 ei enää syksyllä lämmitä ?
Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Tuulispää kirjoitti: 26 Syys 2024, 18:50 Tietääkö kukaan miksi CO2 ei enää syksyllä lämmitä ?
Tietääkö kukaan, miksi arkkitehdeille ei opeteta fysiikan ja astronomian alkeita?
Tonttu
Reactions:
Viestit: 9289
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Susa kirjoitti: 26 Syys 2024, 18:20
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 17:20
Susa kirjoitti: 26 Syys 2024, 14:55
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 13:38
Märkäruuti kirjoitti: 26 Syys 2024, 13:30
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 13:12 Kaikki pitää paikkansa mitä kirjoitin...hölmöläisen hommaa on ensin tehdä sähköllä vetyä, siirtää se autoon ja muuttaa se uudelleen sähköksi
Ja silti vetytalous on kovassa nosteessa. Mitä tästä voimme päätellä?
a) Energia-alan asiantuntijoissa on paljon hölmöläisiä.
b) Tonttu ei hahmota kokonaisuutta ja on siksi väärässä?
Ei ne asiantuntijat hölmöläisiä ole. Tekevät sitä mistä tulee rahaa. Eikä se noste nyt kovin suurelta Suomessa näytä. Vetykäyttöisiä henkilöautoja on Suomessa muutama ja tankkauspaikkoja taitaa olla kaksi.
Yksi auto ja nolla tankkauspaikkaa.
Vielä hetken.

Jyväskylään tulee tankkausasema polttoaineelle, jota käyttää Suomessa vasta yksi auto


Ensimmäiset vetybussit aloittavat liikennöinnin Jyväskylässä ensi vuonna.
Norjalainen Vireon aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa.
Aseman rakentaa ja investoi norjalainen vetyasematoimija Vireon, joka aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa. Muut asemat tulevat Helsinkiin, Liminkaan ja Tornioon.

EU velvoittaa rakentamaan vuoteen 2030 mennessä TEN-T -ydinverkon teille vetytankkausasemia, joiden välillä saa olla enintään 200 kilometriä.
Tämä voi tuntua yllättävältä, sillä esimerkiksi Suomessa on tällä hetkellä vain yksi vuonna 2021 rekisteröity vetyauto, kertoo VTT:n johtava tutkija Jari Ihonen. Myös viime vuosikymmenen puolella Woikoski Oy:lla oli yksi vetyauto.

https://yle.fi/a/74-20114054

Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)

Vety-yhtiö P2X Solutions suunnittelee vetytankkausaseman avaamista Järvenpäähän.
https://www.verkkouutiset.fi/a/vety-tek ... /#94faa755
Kova on tuo märkäruudin kehuma noste. Jos ensi vuonna tulee ensimmäinen niin onhan nousu 100 prosenttia. :lol:
Tänä vuonna hyvä tonttu, tänä vuonna. :geek:

Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)
Hienoa! Saattaa vain vety siellä säiliössä olla pitkään kun ei niitä vetyä tankkaavia autoja ole.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 18:59
Susa kirjoitti: 26 Syys 2024, 18:20
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 17:20
Susa kirjoitti: 26 Syys 2024, 14:55
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 13:38
Märkäruuti kirjoitti: 26 Syys 2024, 13:30
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 13:12 Kaikki pitää paikkansa mitä kirjoitin...hölmöläisen hommaa on ensin tehdä sähköllä vetyä, siirtää se autoon ja muuttaa se uudelleen sähköksi
Ja silti vetytalous on kovassa nosteessa. Mitä tästä voimme päätellä?
a) Energia-alan asiantuntijoissa on paljon hölmöläisiä.
b) Tonttu ei hahmota kokonaisuutta ja on siksi väärässä?
Ei ne asiantuntijat hölmöläisiä ole. Tekevät sitä mistä tulee rahaa. Eikä se noste nyt kovin suurelta Suomessa näytä. Vetykäyttöisiä henkilöautoja on Suomessa muutama ja tankkauspaikkoja taitaa olla kaksi.
Yksi auto ja nolla tankkauspaikkaa.
Vielä hetken.

Jyväskylään tulee tankkausasema polttoaineelle, jota käyttää Suomessa vasta yksi auto


Ensimmäiset vetybussit aloittavat liikennöinnin Jyväskylässä ensi vuonna.
Norjalainen Vireon aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa.
Aseman rakentaa ja investoi norjalainen vetyasematoimija Vireon, joka aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa. Muut asemat tulevat Helsinkiin, Liminkaan ja Tornioon.

EU velvoittaa rakentamaan vuoteen 2030 mennessä TEN-T -ydinverkon teille vetytankkausasemia, joiden välillä saa olla enintään 200 kilometriä.
Tämä voi tuntua yllättävältä, sillä esimerkiksi Suomessa on tällä hetkellä vain yksi vuonna 2021 rekisteröity vetyauto, kertoo VTT:n johtava tutkija Jari Ihonen. Myös viime vuosikymmenen puolella Woikoski Oy:lla oli yksi vetyauto.

https://yle.fi/a/74-20114054

Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)

Vety-yhtiö P2X Solutions suunnittelee vetytankkausaseman avaamista Järvenpäähän.
https://www.verkkouutiset.fi/a/vety-tek ... /#94faa755
Kova on tuo märkäruudin kehuma noste. Jos ensi vuonna tulee ensimmäinen niin onhan nousu 100 prosenttia. :lol:
Tänä vuonna hyvä tonttu, tänä vuonna. :geek:

Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)
Hienoa! Saattaa vain vety siellä säiliössä olla pitkään kun ei niitä vetyä tankkaavia autoja ole.
Onneksi sitä ei paljon tarvi olla. :geek:
Tonttu
Reactions:
Viestit: 9289
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Susa kirjoitti: 26 Syys 2024, 19:03
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 18:59
Susa kirjoitti: 26 Syys 2024, 18:20
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 17:20
Susa kirjoitti: 26 Syys 2024, 14:55
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 13:38
Märkäruuti kirjoitti: 26 Syys 2024, 13:30
Tonttu kirjoitti: 26 Syys 2024, 13:12 Kaikki pitää paikkansa mitä kirjoitin...hölmöläisen hommaa on ensin tehdä sähköllä vetyä, siirtää se autoon ja muuttaa se uudelleen sähköksi
Ja silti vetytalous on kovassa nosteessa. Mitä tästä voimme päätellä?
a) Energia-alan asiantuntijoissa on paljon hölmöläisiä.
b) Tonttu ei hahmota kokonaisuutta ja on siksi väärässä?
Ei ne asiantuntijat hölmöläisiä ole. Tekevät sitä mistä tulee rahaa. Eikä se noste nyt kovin suurelta Suomessa näytä. Vetykäyttöisiä henkilöautoja on Suomessa muutama ja tankkauspaikkoja taitaa olla kaksi.
Yksi auto ja nolla tankkauspaikkaa.
Vielä hetken.

Jyväskylään tulee tankkausasema polttoaineelle, jota käyttää Suomessa vasta yksi auto


Ensimmäiset vetybussit aloittavat liikennöinnin Jyväskylässä ensi vuonna.
Norjalainen Vireon aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa.
Aseman rakentaa ja investoi norjalainen vetyasematoimija Vireon, joka aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa. Muut asemat tulevat Helsinkiin, Liminkaan ja Tornioon.

EU velvoittaa rakentamaan vuoteen 2030 mennessä TEN-T -ydinverkon teille vetytankkausasemia, joiden välillä saa olla enintään 200 kilometriä.
Tämä voi tuntua yllättävältä, sillä esimerkiksi Suomessa on tällä hetkellä vain yksi vuonna 2021 rekisteröity vetyauto, kertoo VTT:n johtava tutkija Jari Ihonen. Myös viime vuosikymmenen puolella Woikoski Oy:lla oli yksi vetyauto.

https://yle.fi/a/74-20114054

Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)

Vety-yhtiö P2X Solutions suunnittelee vetytankkausaseman avaamista Järvenpäähän.
https://www.verkkouutiset.fi/a/vety-tek ... /#94faa755
Kova on tuo märkäruudin kehuma noste. Jos ensi vuonna tulee ensimmäinen niin onhan nousu 100 prosenttia. :lol:
Tänä vuonna hyvä tonttu, tänä vuonna. :geek:

Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)
Hienoa! Saattaa vain vety siellä säiliössä olla pitkään kun ei niitä vetyä tankkaavia autoja ole.
Onneksi sitä ei paljon tarvi olla. :geek:
Onkohan tuo tankkausasema jo valmis?
"Vety-yhtiö P2X Solutions suunnittelee vetytankkausaseman avaamista Järvenpäähän. Uudenmaan ensimmäinen vedyn tankkausasema on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuoden syksyllä. Energiavirasto myönsi viime vuoden lopulla kyseiseen investointiin 790000 euron tuen. Kyseessä on prosentuaalinen osuus investoinnista ja maksimissaan 790000 euroa."
Näkyy tuon yhtiön tili olevan melkein kaksi miljoonaa miinuksella ja liikevaihto nolla vuonna 2023.
Justis
Reactions:
Viestit: 2992
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Justis »

Märkäruuti kirjoitti: 26 Syys 2024, 11:04 Miksi vanhoissa lehdissä olleita kirjoituksia pitäisi kumota?
Sitä minäkin ihmettelen että miksi yrität sitä tehdä?
Märkäruuti kirjoitti: 26 Syys 2024, 11:04 Jos käsityksesi ilmastotieteestä tai tieteestä yleensä on tuolla tasolla, niin ei isommin ehkä kannattaisi ottaa kantaa.
Puhuu mies joka väittää että kaikki vesi mikä golf-virrassa pohjoiseen kulkee niin kulkee Floridan salmen kautta.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Justis kirjoitti: 26 Syys 2024, 21:59
Märkäruuti kirjoitti: 26 Syys 2024, 11:04 Miksi vanhoissa lehdissä olleita kirjoituksia pitäisi kumota?
Sitä minäkin ihmettelen että miksi yrität sitä tehdä?
Märkäruuti kirjoitti: 26 Syys 2024, 11:04 Jos käsityksesi ilmastotieteestä tai tieteestä yleensä on tuolla tasolla, niin ei isommin ehkä kannattaisi ottaa kantaa.
Puhuu mies joka väittää että kaikki vesi mikä golf-virrassa pohjoiseen kulkee niin kulkee Floridan salmen kautta.
Niin ja CO2 muka jotenkin vaikuttaa ilmastoon...vaikka on vain puhdas indikaattori.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin