Sinähän se olit sitä mieltä, että vety liikennepolttoaineena on helppo nakki ja kovassa nosteessa.Märkäruuti kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 17:40Et kai edes sinä kuvittele, että vetyä myyvien tienvarsihuoltoasemien olisi se varsinainen pihvi? Vetytalous on paljon muutakin ja tulee kasvamaan ennen kaikkea teollisuudessa. Liikenteessä se on lähinnä raskaan liikenteen ratkaisu.
Henkiläautoissa sähköistyminen tulee jatkumaan, kun taloustaantuma on ohi.
Itsesi sinä noilla naiiveilla kommenteillasi nolaat, mutta omapa on asiasi.
Ilmastonmuutos
Re: Ilmastonmuutos
Re: Ilmastonmuutos
Tuolta voi seurata. Area Selectionista näkee lämpötilakehityksen alueittain: https://climatereanalyzer.org/clim/t2_d ... m_id=worldMärkäruuti kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 17:36Lueskelin, että el Ninon odotettiin taittuvan kesällä tai viimeistään alkusyksystä. En tiedä miten nopeasti loppuminen vaikuttaa lämpötilaan, mutta toivoa sopi ettei tästä tasosta muodostu vielä uutta normia. Parin vuoden sisällä ollaan varmasti viisaampia.
-
Märkäruuti
- Reactions:
- Viestit: 10391
- Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22
Re: Ilmastonmuutos
Missä olen kirjoittanut, että se on helppo nakki. Miksi denialisti valehtelee? No kun ei ole muuten mitään sanottavaa.
Ylivoimainen se ei ole, kuten olemme Keski-Euroopassa jo nähneet ja on varmasti tulevaisuutta raskaan kaluston osalta. Tuulivoimalle ja aurinkovoimallekin naureskeltiin Suomessa, mutta nyt tuulivoima tuottaa parhaimmillaan saman kuin ydinvoima ja aurinkovoimankin tuotto lähenee gigawattia. Kun sähköä ei voida taloudellisesti varastoida, vety on erinomainen ratkaisu. Pitää olla todellinenTonttu tai jopa hölmöläinen, jos ei näe, mihin kehitys on menossa ja vielä naureskelee lapsellisesti niille, jotka asiasta jotain tietävät.
-
Märkäruuti
- Reactions:
- Viestit: 10391
- Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22
Re: Ilmastonmuutos
Tänä vuonna hyvä tonttu, tänä vuonna.Tonttu kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 17:20Kova on tuo märkäruudin kehuma noste. Jos ensi vuonna tulee ensimmäinen niin onhan nousu 100 prosenttia.Susa kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 14:55Yksi auto ja nolla tankkauspaikkaa.Tonttu kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 13:38Ei ne asiantuntijat hölmöläisiä ole. Tekevät sitä mistä tulee rahaa. Eikä se noste nyt kovin suurelta Suomessa näytä. Vetykäyttöisiä henkilöautoja on Suomessa muutama ja tankkauspaikkoja taitaa olla kaksi.Märkäruuti kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 13:30Ja silti vetytalous on kovassa nosteessa. Mitä tästä voimme päätellä?
a) Energia-alan asiantuntijoissa on paljon hölmöläisiä.
b) Tonttu ei hahmota kokonaisuutta ja on siksi väärässä?
Vielä hetken.
Jyväskylään tulee tankkausasema polttoaineelle, jota käyttää Suomessa vasta yksi auto
Ensimmäiset vetybussit aloittavat liikennöinnin Jyväskylässä ensi vuonna.
Norjalainen Vireon aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa.
Aseman rakentaa ja investoi norjalainen vetyasematoimija Vireon, joka aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa. Muut asemat tulevat Helsinkiin, Liminkaan ja Tornioon.
EU velvoittaa rakentamaan vuoteen 2030 mennessä TEN-T -ydinverkon teille vetytankkausasemia, joiden välillä saa olla enintään 200 kilometriä.
Tämä voi tuntua yllättävältä, sillä esimerkiksi Suomessa on tällä hetkellä vain yksi vuonna 2021 rekisteröity vetyauto, kertoo VTT:n johtava tutkija Jari Ihonen. Myös viime vuosikymmenen puolella Woikoski Oy:lla oli yksi vetyauto.
https://yle.fi/a/74-20114054
Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)
Vety-yhtiö P2X Solutions suunnittelee vetytankkausaseman avaamista Järvenpäähän.
https://www.verkkouutiset.fi/a/vety-tek ... /#94faa755![]()
Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)
Re: Ilmastonmuutos
"Tällä hetkellä suurin piirtein 95 % eri prosesseissa käytetystä vedystä tuotetaan fossiilisen polttoaineen reformoinnilla, joka aiheuttaa noin kaksi prosenttia maapallon hiilidioksidipäästöistä vuosittain. (Vartiainen, 2020; Motiva, 2022) Lähtökohtaisesti jos sama määrä energiaa tuotetaan harmaalla vedyllä tai fossiilisella maakaasulla, niin harmaa vety tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kokonaisuudessaan. Tästä voidaan tehdä suora päättelyketju, että jos vedyn tuotantoa ei pystytä puhdistamaan, koko vetytaloudessa ei ole mitään järkeä, mikäli tavoite on päästä eroon fossiilisista ja päästöistä."Märkäruuti kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 18:06Missä olen kirjoittanut, että se on helppo nakki. Miksi denialisti valehtelee? No kun ei ole muuten mitään sanottavaa.
Ylivoimainen se ei ole, kuten olemme Keski-Euroopassa jo nähneet ja on varmasti tulevaisuutta raskaan kaluston osalta. Tuulivoimalle ja aurinkovoimallekin naureskeltiin Suomessa, mutta nyt tuulivoima tuottaa parhaimmillaan saman kuin ydinvoima ja aurinkovoimankin tuotto lähenee gigawattia. Kun sähköä ei voida taloudellisesti varastoida, vety on erinomainen ratkaisu. Pitää olla todellinenTonttu tai jopa hölmöläinen, jos ei näe, mihin kehitys on menossa ja vielä naureskelee lapsellisesti niille, jotka asiasta jotain tietävät.
"Vedyn tuottamiseen tehokkainta olisivat suuret elektrolyysilaitokset. Tähänkin kuitenkin liittyy omat haasteensa, johtuen kalliista elektrolyysilaitteiston investointikustannuksista minkä takia sen käyttöaste haluttaisiin mahdollisimman korkealle. Eli elektrolyysereiden täytyisi toimia jatkuvasti eikä toimintaa voi säädellä vaihtelevien tuuliolosuhteiden mukaisesti tai halvan sähkön perässä. (Parviala 2021.)"
"Vedyn kokonaishyötysuhde prosessissa, jossa vety-yhdisteet muutetaan ensin sähköllä puhtaaksi vedyksi ja sitten takaisin sähköksi on vain 24–38 prosenttia. "
https://energiaa.vamk.fi/artikkelit/tul ... otannossa/
Re: Ilmastonmuutos
Kun lasketaan bensiinin ja dieselin kokonaishyötysuhde, raakaöljystä moottorin käymiseen,
jää bensiinin hyötysuhteeksi 22% ja dieselin 35%. (Enintään).
Että aika samoilla hyötysuhteilla mennään.
Viimeksi muokannut Susa, 26 Syys 2024, 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ilmastonmuutos
Tietääkö kukaan miksi CO2 ei enää syksyllä lämmitä ?
-
Märkäruuti
- Reactions:
- Viestit: 10391
- Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22
Re: Ilmastonmuutos
Hienoa! Saattaa vain vety siellä säiliössä olla pitkään kun ei niitä vetyä tankkaavia autoja ole.Susa kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 18:20Tänä vuonna hyvä tonttu, tänä vuonna.Tonttu kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 17:20Kova on tuo märkäruudin kehuma noste. Jos ensi vuonna tulee ensimmäinen niin onhan nousu 100 prosenttia.Susa kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 14:55Yksi auto ja nolla tankkauspaikkaa.Tonttu kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 13:38Ei ne asiantuntijat hölmöläisiä ole. Tekevät sitä mistä tulee rahaa. Eikä se noste nyt kovin suurelta Suomessa näytä. Vetykäyttöisiä henkilöautoja on Suomessa muutama ja tankkauspaikkoja taitaa olla kaksi.Märkäruuti kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 13:30Ja silti vetytalous on kovassa nosteessa. Mitä tästä voimme päätellä?
a) Energia-alan asiantuntijoissa on paljon hölmöläisiä.
b) Tonttu ei hahmota kokonaisuutta ja on siksi väärässä?
Vielä hetken.
Jyväskylään tulee tankkausasema polttoaineelle, jota käyttää Suomessa vasta yksi auto
Ensimmäiset vetybussit aloittavat liikennöinnin Jyväskylässä ensi vuonna.
Norjalainen Vireon aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa.
Aseman rakentaa ja investoi norjalainen vetyasematoimija Vireon, joka aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa. Muut asemat tulevat Helsinkiin, Liminkaan ja Tornioon.
EU velvoittaa rakentamaan vuoteen 2030 mennessä TEN-T -ydinverkon teille vetytankkausasemia, joiden välillä saa olla enintään 200 kilometriä.
Tämä voi tuntua yllättävältä, sillä esimerkiksi Suomessa on tällä hetkellä vain yksi vuonna 2021 rekisteröity vetyauto, kertoo VTT:n johtava tutkija Jari Ihonen. Myös viime vuosikymmenen puolella Woikoski Oy:lla oli yksi vetyauto.
https://yle.fi/a/74-20114054
Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)
Vety-yhtiö P2X Solutions suunnittelee vetytankkausaseman avaamista Järvenpäähän.
https://www.verkkouutiset.fi/a/vety-tek ... /#94faa755![]()
Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)
Re: Ilmastonmuutos
Onneksi sitä ei paljon tarvi olla.Tonttu kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 18:59Hienoa! Saattaa vain vety siellä säiliössä olla pitkään kun ei niitä vetyä tankkaavia autoja ole.Susa kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 18:20Tänä vuonna hyvä tonttu, tänä vuonna.Tonttu kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 17:20Kova on tuo märkäruudin kehuma noste. Jos ensi vuonna tulee ensimmäinen niin onhan nousu 100 prosenttia.Susa kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 14:55Yksi auto ja nolla tankkauspaikkaa.Tonttu kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 13:38Ei ne asiantuntijat hölmöläisiä ole. Tekevät sitä mistä tulee rahaa. Eikä se noste nyt kovin suurelta Suomessa näytä. Vetykäyttöisiä henkilöautoja on Suomessa muutama ja tankkauspaikkoja taitaa olla kaksi.Märkäruuti kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 13:30Ja silti vetytalous on kovassa nosteessa. Mitä tästä voimme päätellä?
a) Energia-alan asiantuntijoissa on paljon hölmöläisiä.
b) Tonttu ei hahmota kokonaisuutta ja on siksi väärässä?
Vielä hetken.
Jyväskylään tulee tankkausasema polttoaineelle, jota käyttää Suomessa vasta yksi auto
Ensimmäiset vetybussit aloittavat liikennöinnin Jyväskylässä ensi vuonna.
Norjalainen Vireon aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa.
Aseman rakentaa ja investoi norjalainen vetyasematoimija Vireon, joka aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa. Muut asemat tulevat Helsinkiin, Liminkaan ja Tornioon.
EU velvoittaa rakentamaan vuoteen 2030 mennessä TEN-T -ydinverkon teille vetytankkausasemia, joiden välillä saa olla enintään 200 kilometriä.
Tämä voi tuntua yllättävältä, sillä esimerkiksi Suomessa on tällä hetkellä vain yksi vuonna 2021 rekisteröity vetyauto, kertoo VTT:n johtava tutkija Jari Ihonen. Myös viime vuosikymmenen puolella Woikoski Oy:lla oli yksi vetyauto.
https://yle.fi/a/74-20114054
Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)
Vety-yhtiö P2X Solutions suunnittelee vetytankkausaseman avaamista Järvenpäähän.
https://www.verkkouutiset.fi/a/vety-tek ... /#94faa755![]()
Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)
Re: Ilmastonmuutos
Onkohan tuo tankkausasema jo valmis?Susa kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 19:03Onneksi sitä ei paljon tarvi olla.Tonttu kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 18:59Hienoa! Saattaa vain vety siellä säiliössä olla pitkään kun ei niitä vetyä tankkaavia autoja ole.Susa kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 18:20Tänä vuonna hyvä tonttu, tänä vuonna.Tonttu kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 17:20Kova on tuo märkäruudin kehuma noste. Jos ensi vuonna tulee ensimmäinen niin onhan nousu 100 prosenttia.Susa kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 14:55Yksi auto ja nolla tankkauspaikkaa.Tonttu kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 13:38Ei ne asiantuntijat hölmöläisiä ole. Tekevät sitä mistä tulee rahaa. Eikä se noste nyt kovin suurelta Suomessa näytä. Vetykäyttöisiä henkilöautoja on Suomessa muutama ja tankkauspaikkoja taitaa olla kaksi.Märkäruuti kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 13:30Ja silti vetytalous on kovassa nosteessa. Mitä tästä voimme päätellä?
a) Energia-alan asiantuntijoissa on paljon hölmöläisiä.
b) Tonttu ei hahmota kokonaisuutta ja on siksi väärässä?
Vielä hetken.
Jyväskylään tulee tankkausasema polttoaineelle, jota käyttää Suomessa vasta yksi auto
Ensimmäiset vetybussit aloittavat liikennöinnin Jyväskylässä ensi vuonna.
Norjalainen Vireon aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa.
Aseman rakentaa ja investoi norjalainen vetyasematoimija Vireon, joka aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa. Muut asemat tulevat Helsinkiin, Liminkaan ja Tornioon.
EU velvoittaa rakentamaan vuoteen 2030 mennessä TEN-T -ydinverkon teille vetytankkausasemia, joiden välillä saa olla enintään 200 kilometriä.
Tämä voi tuntua yllättävältä, sillä esimerkiksi Suomessa on tällä hetkellä vain yksi vuonna 2021 rekisteröity vetyauto, kertoo VTT:n johtava tutkija Jari Ihonen. Myös viime vuosikymmenen puolella Woikoski Oy:lla oli yksi vetyauto.
https://yle.fi/a/74-20114054
Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)
Vety-yhtiö P2X Solutions suunnittelee vetytankkausaseman avaamista Järvenpäähän.
https://www.verkkouutiset.fi/a/vety-tek ... /#94faa755![]()
Vety tekee tuloaan liikenteeseen – Suomen ensimmäinen tankkausasema avautuu ensi vuonna (siis tänä vuonna)![]()
"Vety-yhtiö P2X Solutions suunnittelee vetytankkausaseman avaamista Järvenpäähän. Uudenmaan ensimmäinen vedyn tankkausasema on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuoden syksyllä. Energiavirasto myönsi viime vuoden lopulla kyseiseen investointiin 790000 euron tuen. Kyseessä on prosentuaalinen osuus investoinnista ja maksimissaan 790000 euroa."
Näkyy tuon yhtiön tili olevan melkein kaksi miljoonaa miinuksella ja liikevaihto nolla vuonna 2023.
Re: Ilmastonmuutos
Sitä minäkin ihmettelen että miksi yrität sitä tehdä?Märkäruuti kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 11:04 Miksi vanhoissa lehdissä olleita kirjoituksia pitäisi kumota?
Puhuu mies joka väittää että kaikki vesi mikä golf-virrassa pohjoiseen kulkee niin kulkee Floridan salmen kautta.Märkäruuti kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 11:04 Jos käsityksesi ilmastotieteestä tai tieteestä yleensä on tuolla tasolla, niin ei isommin ehkä kannattaisi ottaa kantaa.
Re: Ilmastonmuutos
Niin ja CO2 muka jotenkin vaikuttaa ilmastoon...vaikka on vain puhdas indikaattori.Justis kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 21:59Sitä minäkin ihmettelen että miksi yrität sitä tehdä?Märkäruuti kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 11:04 Miksi vanhoissa lehdissä olleita kirjoituksia pitäisi kumota?Puhuu mies joka väittää että kaikki vesi mikä golf-virrassa pohjoiseen kulkee niin kulkee Floridan salmen kautta.Märkäruuti kirjoitti: ↑26 Syys 2024, 11:04 Jos käsityksesi ilmastotieteestä tai tieteestä yleensä on tuolla tasolla, niin ei isommin ehkä kannattaisi ottaa kantaa.

