miksi joidenkin ihmisten on niin vaikea ymmärtää että voi olla ongelmia / sairauksia jotka eivät näy

Paikalla
Kissatäti
Reactions:

miksi joidenkin ihmisten on niin vaikea ymmärtää että voi olla ongelmia / sairauksia jotka eivät näy

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Olen pohtinut että miksi joidenkin ihmisten on niin vaikea ymmärtää että voi olla ongelmia / sairauksia jotka eivät näy päällepäin. Mitkä ovat syyt sille ettei mielenterveysongelmia hyväksytä sairauksiksi?

Ihmiset saattavat joskus vähätellä mielenterveysongelmia vertaamalla niitä omiin arkipäivän kokemuksiin. Esimerkiksi jos joku kokee ahdistusta, toinen voi ajatella: "Minuakin jännittää joskus, mutta kyllä siitä selviää". Tämä vääristää käsitystä siitä, miten vakavia ja lamauttavia mielenterveyden häiriöt voivat olla verrattuna normaaliin stressiin tai alakuloisuuteen. Aivojen toimintaa ja sen vaikutusta tunteisiin, käyttäytymiseen ja ajatteluun on haastavaa ymmärtää. Ihmiset ymmärtävät yleensä fyysiset vammat ja sairauksien mekanismit paremmin, koska ne ovat selkeämmin havaittavissa. Mielenterveysongelmat ovat usein monimutkaisia, ja niiden syyt voivat liittyä perimään, aivokemiaan, traumaattisiin kokemuksiin ja ympäristöön. Tämä tekee niiden ymmärtämisestä ja hyväksymisestä monille haastavampaa. Oletko sinä sortunut vähättelyyn mallia: ota vaa ittees niskasta kiinni?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
ID10T
Reactions:

Re: miksi joidenkin ihmisten on niin vaikea ymmärtää että voi olla ongelmia / sairauksia jotka eivät näy

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Annoit itse vastauksen kysymykseesi. Kun ei näy päällepäin, ei voida olla varmoja, feikkaako ihminen vai ei. Mielenterveysongelminen lisäksi tämä koskee myös neurologisia sairauksia.
Cinnamon
Reactions:

Re: miksi joidenkin ihmisten on niin vaikea ymmärtää että voi olla ongelmia / sairauksia jotka eivät näy

Viesti Kirjoittaja Cinnamon »

Kissatäti kirjoitti: 09 Loka 2024, 07:59. Oletko sinä sortunut vähättelyyn mallia: ota vaa ittees niskasta kiinni?
Tuo on se oikea lääke valtaosassa tapauksista, siis tapauksista joissa aivoissa ei ole fyysistä toimintahäiriötä vaan henkilö vain rypee omissa negatiivisissa ajatuksissaan.
Brainwashed
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Kissatäti kirjoitti: 09 Loka 2024, 07:59 Olen pohtinut että miksi joidenkin ihmisten on niin vaikea ymmärtää että voi olla ongelmia / sairauksia jotka eivät näy päällepäin. Mitkä ovat syyt sille ettei mielenterveysongelmia hyväksytä sairauksiksi?

Ihmiset saattavat joskus vähätellä mielenterveysongelmia vertaamalla niitä omiin arkipäivän kokemuksiin. Esimerkiksi jos joku kokee ahdistusta, toinen voi ajatella: "Minuakin jännittää joskus, mutta kyllä siitä selviää". Tämä vääristää käsitystä siitä, miten vakavia ja lamauttavia mielenterveyden häiriöt voivat olla verrattuna normaaliin stressiin tai alakuloisuuteen. Aivojen toimintaa ja sen vaikutusta tunteisiin, käyttäytymiseen ja ajatteluun on haastavaa ymmärtää. Ihmiset ymmärtävät yleensä fyysiset vammat ja sairauksien mekanismit paremmin, koska ne ovat selkeämmin havaittavissa. Mielenterveysongelmat ovat usein monimutkaisia, ja niiden syyt voivat liittyä perimään, aivokemiaan, traumaattisiin kokemuksiin ja ympäristöön. Tämä tekee niiden ymmärtämisestä ja hyväksymisestä monille haastavampaa. Oletko sinä sortunut vähättelyyn mallia: ota vaa ittees niskasta kiinni?

Kyllä ihmisistä huomaa aika helpostikin käytöstään seuraamalla jos jollakulla on MT ongelmia, ja sellaisista kärsivän oireilua voi myös bongata esim palstan eri kirjoittajien tekstejä analysoimalla, esim sinun palstakäytöksestäsi olisin päätellyt että kärsit MT ongelmista vaikket olisi sitä asiaa avoimesti myöntänytkään, mutta kuten olen ehkä aiemminkin todennut, niin olet hullu sillee hyvällä tavalla, sarjaketjuttelu sen yhtenä selkeänä oiremanifestaationa.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Kohina
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Jokaisella on oma risti kannettavanaan. Eräs potilas sanoi minulle että hän on siitä hankalassa tilanteessa, ettei hänen oireensa näy päällepäin. Ensinnäkin, näkyy, mutta miten se on huono asema jos omat ongelmat eivät näy päällepäin? Se on puoli voittoa.

Ja kun nyt verrataan muihin, niin haluatko että kaamea ihottumasi on keskellä naamaa jotta ihmiset näkisivät tuskasi? Tuskinpa. Parempi että se on hajuton, mauton ja näkymätön muille.
Guild can only exist in a person who can act
Kohina
Reactions:

Käsittämätöntä täälläkin on miten ihmiset koko ajan hakevat hyväksyntää lässyttäen päivästä toiseen samaa paskaa. Miksei he kelpaa jotka hyväksyvät sinut, vaan kaikki pitää saada vakuutettua, ennen kuin on tyytyväinen. Miksi jonkun yksilön todellisuuskäsityksen tulisi dominoida todellisuutta. Sitä kutsutaan narsismiksi.
Kohina
Reactions:

Mulla oli yksi erittäin tärkeä ihminen joka ghostasi mut kun olin huonoimmillani ja sanon että hyvä! Hänellä menee hyvin ja ei varmasti menisi jos olisi tuhlannut rajallisia resurssejaan minuun. Eihän musta ollut mitään iloa hänelle ja minä en edes ole sitä tyyppiä joka itkee ongelmiaan muille, mutta ne kyllä näkyivät vaikka kuinka olisi yrittänyt peitellä ja kompensoida. Olin pelkkä riippakivi ja se on jotain mitä minun piti ymmärtää, ei hänen.

Siitä tulikin mieleeni että aina välillä stalkkaan häntä katsoen miten hänen elämänsä on mennyt. Jos on tarvetta akvaariolle, niin hän kyllä varmasti osaa auttaa.
https://siniriutta.fi/

Minä en ehkä mahda mitään omille ongelmilleni, mutta voin pitää huolen että ne ovat omia ongelmiani.
Purdue
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Kissatäti kirjoitti: 09 Loka 2024, 07:59
Olen pohtinut että miksi joidenkin ihmisten on niin vaikea ymmärtää että voi olla ongelmia / sairauksia jotka eivät näy päällepäin. Mitkä ovat syyt sille ettei mielenterveysongelmia hyväksytä sairauksiksi?

Niin, mä nyt sanoisin kuitenkin että monet mielenterveyden ongelmat (ahdistus, masennus, psykoosit) ovat nimenomaan "fyysisiä" siinä mielessä että niiden alkuperä ovat keskushermoston fysiologiset ja toiminnalliset poikkeavuudet.

Se vaan, että näiden fysiologisten poikkeavuuksien ilmenemismuoto ei tapahdu niinkään meidän kehomme ulospäin näkyvässä osassa, vaan nimen omaan siinä hermoston fyysisessä toiminnassa, mikä viime kädessä tapahtuu "mielen" tasolla.

Ja jos puhutaan kunnon ahdistuksesta, jota hoidetaan lääkkeillä, niin mulla on se käsitys että se ei ole niinkään mentaalista (hitto kun stressaa!) vaan fyysistä (vatsasta vääntää ja sitä fyysistä tunnetta ei pääse pakoon) luonteeltaan.

Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään aavistusta siitä millaisia ongelmia mielenterveyspotilaat kohtaavat arjessaan. On helppoa olla naiivi tässä suhteessa.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Kohina
Reactions:

Juuri kävin keskustelun yhden kanssa joka haluaa pois, jota toitottaa koko ajan. Sanoin että ei hän pärjää yksin ja parhaimmillaan pääsisi hoitokotiin kun kohtauksen tullessa hän on täysin avuton. Sanoi ettei se ole hänen vikansa. Vastasin että tiedän ja se on epäreilua, mutta kaikki Paha ei ole Perkeleestä. Ei syöpäkään ole reilua, mutta silti siihen kuolee ihmisiä.
Brainwashed
Reactions:

Kohina kirjoitti: 09 Loka 2024, 09:04 Juuri kävin keskustelun yhden kanssa joka haluaa pois, jota toitottaa koko ajan. Sanoin että ei hän pärjää yksin ja parhaimmillaan pääsisi hoitokotiin kun kohtauksen tullessa hän on täysin avuton. Sanoi ettei se ole hänen vikansa. Vastasin että tiedän ja se on epäreilua, mutta kaikki Paha ei ole Perkeleestä. Ei syöpäkään ole reilua, mutta silti siihen kuolee ihmisiä.
Sinusta ei voi parhaalla tahdollakaan todeta että olisit hullu sillee hyvällä tavalla.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Kohina
Reactions:

Brainwashed kirjoitti: 09 Loka 2024, 09:12
Kohina kirjoitti: 09 Loka 2024, 09:04 Juuri kävin keskustelun yhden kanssa joka haluaa pois, jota toitottaa koko ajan. Sanoin että ei hän pärjää yksin ja parhaimmillaan pääsisi hoitokotiin kun kohtauksen tullessa hän on täysin avuton. Sanoi ettei se ole hänen vikansa. Vastasin että tiedän ja se on epäreilua, mutta kaikki Paha ei ole Perkeleestä. Ei syöpäkään ole reilua, mutta silti siihen kuolee ihmisiä.
Sinusta ei voi parhaalla tahdollakaan todeta että olisit hullu sillee hyvällä tavalla.

8-)
Sinulla on kaksi kieroon kasvanutta tytärtä. Minulla ei. Minun tyttäreni on huomattavan älykäs, mitä viimeksi katsoin. Äiti on hyvin ylpeä hänestä. Tein parhaani olemalla sotkematta hänen elämää.
Brainwashed
Reactions:

Kohina kirjoitti: 09 Loka 2024, 09:15

8-)
Sinulla on kaksi kieroon kasvanutta tytärtä. Minulla ei.
MOT

8-)

- anonymous hater
Kohina
Reactions:

Brainwashed kirjoitti: 09 Loka 2024, 09:17
Kohina kirjoitti: 09 Loka 2024, 09:15

8-)
Sinulla on kaksi kieroon kasvanutta tytärtä. Minulla ei.
MOT

8-)
Tämä auttoi varmasti asiaa.
Kohina
Reactions:

Bw sopii kyllä muutenkin tähän hyvin, kun nyt nosti kättään. BWllä on ylijäämää ja hänen tyttärillään alijäämää, josta aloittaja siis puhui. BWn ylijäämä on vain puhtaasti fiskaalista, kun tyttärien alijäämä on kokonaisvaltaisempaa, mutta sehän ei BWtä kiinnosta, vaan hänen ylijäämäisyytensä.

Ja sekään ei ole reilua että minun ylijäämäni, spermani, riittää ihmiskunnalle paremmin kuin BWn rahat.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin