Pitääkö se koira viedä sudelle syötäväksi?

anarkistialkuasukas
Reactions:

Pitääkö se koira viedä sudelle syötäväksi?

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Suden haavoittama suomenajokoira Tiina jouduttiin lopettamaan keskiviikkona, kertoo Metsästäjäliitto tiedotteessaan.

Susi hyökkäsi Tiina-koiran kimppuun Valtimon Niittylehdossa, Rautavaaran rajalla.

– Kuului jumalaton huuto. Olin linnuntietä pitkin alle puolen kilometrin päässä koirasta, kaverini oli vielä lähempänä. Hyppäsimme äkkiä autoon ja ajoimme nopeasti koirani luokse, koiran omistaja Reijo Nevalainen kertoo tapahtumista.

Tiina-koira oli lähtenyt ajamaan takaa jänistä, kun se kohtasikin tien kääntöpaikalla suden. Nevalainen kertoo, että susi oli maassa makaavan koiran kimpussa ja lähti karkuun vasta, kun auto pysäytettiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fda4 ... 2b84d1f8b2

Olisit istunut kotona takkatulen ääressä sen rakkaan koirasi kanssa niin koira olisi edelleen hengissä.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
mies.suomesta
Reactions:

Re: Pitääkö se koira viedä sudelle syötäväksi?

Viesti Kirjoittaja mies.suomesta »

Olikohan kyse metsästyksestä? Joka tapauksessa minua ihmetyttää, miten vaikea joidenkin ihmisten on uskoa, että sudet ovat vaarallisia. Kaksi perustelua:
* Koirat voivat olla aggressiivisia, sen tietää jokainen. Ajattele että susi on täysin kouluttamaton, villi koira, joka vieläpä liikkuu laumassa.
* Kansansaduissa kerrotaan, miten sudet jahtaavat ajomiestä talviyössä tai suorastaan yrittävät syödä Punahilkan. Jännä ettei tällaisia tarinoita kerrota ketuista, kissoista tai pelikaaneista... Voisiko olla että kansansaduissa on jotain perää?

Mutta ei, kun sudet on niiin ihqja...
Ertsu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

mies.suomesta kirjoitti: 21 Loka 2024, 17:42 Olikohan kyse metsästyksestä? Joka tapauksessa minua ihmetyttää, miten vaikea joidenkin ihmisten on uskoa, että sudet ovat vaarallisia. Kaksi perustelua:
* Koirat voivat olla aggressiivisia, sen tietää jokainen. Ajattele että susi on täysin kouluttamaton, villi koira, joka vieläpä liikkuu laumassa.
* Kansansaduissa kerrotaan, miten sudet jahtaavat ajomiestä talviyössä tai suorastaan yrittävät syödä Punahilkan. Jännä ettei tällaisia tarinoita kerrota ketuista, kissoista tai pelikaaneista... Voisiko olla että kansansaduissa on jotain perää?

Sudet ovat myöskin lihansyöjiä eli ne tarvitsevat lihaa ravinnokseen. Metsästäjän kannattaa jättää koira kotiin kun lähtee metsälle.
anarkistialkuasukas
Reactions:

mies.suomesta kirjoitti: 21 Loka 2024, 17:42 Olikohan kyse metsästyksestä? Joka tapauksessa minua ihmetyttää, miten vaikea joidenkin ihmisten on uskoa, että sudet ovat vaarallisia. Kaksi perustelua:

Niin, etkö ymmärtänyt otsikon kysymystä?
mies.suomesta
Reactions:

Niin, että tarkoitat että pitääkö harrastaa metsästystä?
Minusta metsästäminen on huomattavasti vähemmän tekopyhää, kuin esim. tehotuotetun lihan tai kalan ostaminen marketista.
anarkistialkuasukas
Reactions:

mies.suomesta kirjoitti: 21 Loka 2024, 17:48 Niin, että tarkoitat että pitääkö harrastaa metsästystä?
Minusta metsästäminen on huomattavasti vähemmän tekopyhää, kuin esim. tehotuotetun lihan tai kalan ostaminen marketista.
Ei tästäkään ollut kyse. Mä itse kalastan ja olen aloittamassa myös metsästyksen. Kyse oli siitä että jos menet koirasi kanssa metsään aikomuksenasi toteuttaa luonnon lakia ja metsästää itsellesi syötävää niin se pitää hyväksyä että susi tekee ihan samaa.
Tonttu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 21 Loka 2024, 17:50
mies.suomesta kirjoitti: 21 Loka 2024, 17:48 Niin, että tarkoitat että pitääkö harrastaa metsästystä?
Ei tästäkään ollut kyse. Mä itse kalastan ja olen aloittamassa myös metsästyksen. Kyse oli siitä että jos menet koirasi kanssa metsään aikomuksenasi toteuttaa luonnon lakia ja metsästää itsellesi syötävää niin se pitää hyväksyä että susi tekee ihan samaa.
Tästä olen kanssasi samaa mieltä. Jos koira on rakas niin ei sitä kannata viedä metsään suden syötäväksi. Susihan ei hyväksy muita koiraeläimiä reviirillään.
Tonttu
Reactions:

Ei se susi kovin vaarallinen ole ihmiselle. Aikoinaan susien pannoittajat ottivat susia kiinni paljain käsin. Susi alistui eikä yrittänytkään purra. Kansansadut ovat tosiaan satuja.
Susa
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tonttu kirjoitti: 21 Loka 2024, 18:14 Susihan ei hyväksy muita koiraeläimiä reviirillään.
Ja sitten on koiria, jotka ei hyväksy susia reviirillään. :geek:
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

mies.suomesta kirjoitti: 21 Loka 2024, 17:42 * Kansansaduissa kerrotaan, miten sudet jahtaavat ajomiestä talviyössä tai suorastaan yrittävät syödä Punahilkan. Jännä ettei tällaisia tarinoita kerrota ketuista, kissoista tai pelikaaneista... Voisiko olla että kansansaduissa on jotain perää?
Onhan ketuista ja kissoista satuja. Kanafarmari ei tykkää ketusta yhtään enempää kuin metssätyskoiran omistaja sudesta. Ja taisi ketulla olla mielipide pihlajanmarjoistakin. Pelikaanitkin ovat sen verran erottuvia otuksia, että olen varma, että niillä on roolinsa sellaisten alueiden saduissa, joissa pelikaaneja elää.
Tonttu
Reactions:

Susa kirjoitti: 21 Loka 2024, 18:25
Tonttu kirjoitti: 21 Loka 2024, 18:14 Susihan ei hyväksy muita koiraeläimiä reviirillään.
Ja sitten on koiria, jotka ei hyväksy susia reviirillään. :geek:
Juu tässä sellainen mutta ei ehkä paras jäniskoira: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaukasiankoira
Tuttu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tuttu »

Outo nimi koiralla, mutta ikävä juttu että Tiina joutui suden suuhun.
Tutullani oli Pertti-niminen kissa, ei sekään mikään yleinen kissan nimi ole.
mies.suomesta
Reactions:

Ertsu kirjoitti: 21 Loka 2024, 17:45 Sudet ovat myöskin lihansyöjiä eli ne tarvitsevat lihaa ravinnokseen. Metsästäjän kannattaa jättää koira kotiin kun lähtee metsälle.
Monet metsästyslajit ei kuulemma onnistu ilman koiraa. Provosoin nyt vähän, mutta miksi Suomessa pitää olla susia? Kanta on joka tapauksessa niin pieni, että se ei ole geneettisesti terve. Eikö susia ole ihan tarpeeksi Venäjällä?
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Tuttu kirjoitti: 21 Loka 2024, 19:16 Tutullani oli Pertti-niminen kissa, ei sekään mikään yleinen kissan nimi ole.
Tekukaverini kissa oli nimeltään pirskatti.
Maalla asuessani naapurin Minna aiheutti Lili kissalleni yllätyksen. Minna oli nimestään huolimatta kolli. Elatuskiistahan siitä tuli.
Susa
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuttu kirjoitti: 21 Loka 2024, 19:16 Outo nimi koiralla, mutta ikävä juttu että Tiina joutui suden suuhun.
Tutullani oli Pertti-niminen kissa, ei sekään mikään yleinen kissan nimi ole.
Mitä outoa Tiina nimessä on?
Nykyään koirille tunnutaan annettavan enemmän ihmisten nimiä, kuin perinteisiä musteja, vahteja ja haukkuja.
En tarkoita kennel-nimiä, nehän ne vasta outoja joskus ovatkin, :D
vaan niitä kutsumanimiä joilla koiraa kutsutaan.
Kuten Unto, Martti, Ulla ja Teppo.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin