Kai tää on tyhmä kysymys...kysyn silti
Re: Kai tää on tyhmä kysymys...kysyn silti
Perusongelma asiassa on, että ymmärtääkseen, mitä tarkoittaa nopeus, pitäisi ensin ymmärtää, mitä aika on. Se taas menee pääosin yli hilsee lähes kaikilta, joten vaikeaksi menee.
Eipäs ny aleta fysiikka kategoriassa filosofoimaan
Toisaalta olet oikeilla jäljillä, ehkä - pituuden mittayksikkö taas määritellään valonnopeudella, missä on mukana pituus ts. 299792458 metriä, tai esimerkiksi Planckin pituus tai mikä tahansa pituuden mittayksikkö sopivaa ajanväliä kohden - jonkinlaista kehäpäätelmää koen tässä olevan, koska pituus määritellään eräällä tavalla pituuden avulla.
Noin näin minä ajattelen
Ja sinä oletat, että tuo pitää vielä paikkaansa lähellä valon nopeutta?
Minun käsitykseni mukaan se cesium-atomi on riekaleina jo kauan enne kuin saavuttaa tuota nopeutta.
Ottaen huomioon, että maailmankaikkeus tullee olemaan, koska ei tapahdu mitään uudelleen kasautumista, koska laajeneminen näyttää vain kiihtyvän, vielä myriadeja myriadeja myriadeja myriadeja myriadeja vuosia, on maailmankaikkeuteme tosi nuori.
Noin näin minä ajattelen
Toisaalta asia pitää käsitellä filosofisesti, koska se, että osaamme määritellä ajan (jonkun havaitun tapahtuman perusteella), ei tarkoita että ymmärtäisimme, mitä se on. Tavallaan kyse on yhdestä ulottuvuudesta, koska ajanhetkellä t0 systeemin tila on eri kuin hetkellä t1, eikä systeemi voi olla kahdessa tilassa samaan aikaan.
Sekuntia mitataan nollakoordinaatistossa, levossa olevan atomin värähtelyillä, sitten Lorentz- koordinaatiston muunnokksilla voidaan ajanjakso sekunti muuttaa toisiin koordinaatistoihin ja valonnoepudessa päädyttäisiin fysiikan kannalta mahdottomiin äärettömiin arvoihin.
Noin näin minä ajattelen
Niin levossa suhteessa mihin?Keckuli kirjoitti: ↑09 Joulu 2022, 09:05 Sekuntia mitataan nollakoordinaatistossa, levossa olevan atomin värähtelyillä, sitten Lorentz- koordinaatiston muunnokksilla voidaan ajanjakso sekunti muuttaa toisiin koordinaatistoihin ja valonnoepudessa päädyttäisiin fysiikan kannalta mahdottomiin äärettömiin arvoihin.
Minäkin istun mielestäni levossa tuolilla ja samaan joku väittää että kiidän avaruuden halki kymmeniä tuhansia kilometreja tunnissa.
Ok, no levossa ja tasaisella nopeudella vaikka itseensä nähden. Ja jos niiden värähtelyiden mittaaja liikkuu samalla nopeudella (aika vaikea mitata värähtelyjä, jos liikkuu suhteessa Cesium-atomiin), niin ei ole mitään 'riekaleiksi muuttumisia'.
Noin näin minä ajattelen
Ei vaihtele, jos ja kun pysytään nykyfysiikassa ja mitataan valonnopeutta eli valon nopeutta tyhjiössä.
Noin näin minä ajattelen
Miten siirrytään levossa valonnopeuteen? Eikö se vaadikaan kappaleen kiihtyvyyttä?
Siis minkä tarvitsisi liikkua valonnopeudella?
Noin näin minä ajattelen
ööö? Siis itsehän nyt puhut, että valonnopeuden voi ylittää. Aloitetaan nyt vaikka siitä, että kiihdytetään se cesium-atomi valon nopeuteen. Onko se yhä sen jälkeen levossa?
Jotta cesium-atomi olisi häiriöttömässä perustilassa, täytyisi mittaajan liikkua samalla nopeudella jolloin se olisi lepotilassa mittaajan kannalta. En muistaakseni ole puhunut siitä, että voisi liikkua lepomassaa omaava hiukkanen valonnopeudella - en edes threadissa 'Valonnopeuden tuolla puolen' - sielläkin toetan, että mikään lepomassaa omaava ei voi liikkua valonnoepudella. Kaavoissa jakajaksi tulisi nolla silloin.
Noin näin minä ajattelen
Mutta kuitenkin oletat, että se cecium-atomiin perustuva aikakäsitys pitää yhtä paikkaansa tilassa, jossa sitä ei voi edes mitata.Keckuli kirjoitti: ↑09 Joulu 2022, 09:25 Jotta cesium-atomi olisi häiriöttömässä perustilassa, täytyisi mittaajan liikkua samalla nopeudella jolloin se olisi lepotilassa mittaajan kannalta. En muistaakseni ole puhunut siitä, että voisi liikkua lepomassaa omaava hiukkanen valonnopeudella - en edes threadissa 'Valonnopeuden tuolla puolen' - sielläkin toetan, että mikään lepomassaa omaava ei voi liikkua valonnoepudella. Kaavoissa jakajaksi tulisi nolla silloin.
Einsteinin mukaan valonnopeuden monikerrat ovat mahdollisia.