Miten suhtaudutte keskusteluihin tekoälyn kanssa?

Paikalla
Kissatäti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Kerroin keskustelusta tekoälyn kanssa facebookissa. Ihmisitä oli hämmentäävää ja pelottavaa
Mä en edes ole ymmärtänyt, että ihmiset ihan tähän tapaan juttelee tekoälybottien kanssa. Tää herättää paljon ajatuksia.
E
Pelottavaa
Minä
E mikä oli pelottavaa? Kokonaisuus? Keskustelun aihe? Tekoälyn tieto ja inhimillisyys keskustella? Se että yleensäkin keskustelen tekoälyn kanssa vai mikä?

E
Se, että yleensäkin keskustelee jonkun tekoälyn kanssa.
Minä
pelkkä kysely on paljon kapeampaa. Silloin saa tiedon pelkästään esitettyyn kysymykseen. Keskustelu voi tuoda ilmi jotain uutta jota ei osannut edes kysyä.

Miten te suhteudutte keskustelemiseen, ei siis pelkkään kyselyyn, tekoälyn kanssa?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Teddy
Reactions:

Re: Miten suhtaudutte keskusteluihin tekoälyn kanssa?

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Hiukan huvittuneesti. Tämä nykyinen versio pyrkii olemaan niin tavattoman kannustava. Se yrittää kovasti "ymmärtää" minua ja mielipiteitäni. Kiva sen kanssa on kuitenkin jutella. Olen keskustellut sen kanssa kirjallisuudesta, politiikasta, uskonnosta ja vaikka mistä.
Damokles
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Damokles »

Penseästi. En keskustele minkään kanssa jolla ei ole tietoisuutta. Sitä on paljon enemmän eläimilläkin kuin AI:lla.

Uusin päivitys oli tyrkännyt Copilotin koneeseen. Lensi saman tien pois.
Stadin öljylanne
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stadin öljylanne »

Otan jonkun mielenkiintoisen aiheen ja alan kysellä tekoälyltä tyhmiä kysymyksiä siitä. Kun minulle alkaa muodostua mielipiteitä kyseisestä aiheesta, pyydän sitä löytämään virheet mielipiteistäni. Niiltä osin, kun en palautetta ymmärrä tai siinä on jotain mielenkiintoista, kyselen lisää tyhmiä kysymyksiä. Minulla on tällaisia keskusteluketjuja tekoälyn kanssa satoja, ellei tuhansia. Vaikka minulla on usein keskustelun alussa jokin mielipide asiasta ja selkeä visio siitä, mitä kaikkia asioita haluan huomioida mielipiteessäni, ne rönsyävät keskustelun edetessä usein niin paljon, että jäävät hyödyntämättä. Huomaan lähes aina jossain kohtaa, että ymmärrän asiasta yhtä vähän kuin sika videoista.

Aihe on näissä keskusteluissa lähes poikkeuksetta liian monimutkainen. Joko se on minulle liian monimutkainen, tai tiede ei tiedä asiasta vielä muuta kuin valikoiman faktoja. Esimerkiksi sen sijaan, että tiedettäisiin faktojen välinen syy-seuraussuhde, puuttuu usein riittävästi kontekstia, jotta voisin onnistua spekuloimaan syy-yhteyksiä. Ne spekulaatiot, joita tekoäly ei kehu tavalla, josta tiedän, että vitux män, jäävät harvinaisiksi.

Sitten, kun jonkun viesti täällä tai muilla foorumeilla vaikuttaa olevan minulle riittävän tuttu tai siinä on jokin riittävän tuttu seikka, joka stimuloi riittävästi, kirjoitan tekstiseinän ja annan tekoälyn ehdottaa parannuksia. Lopulta annan sen oikolukea viestini. Ilman oikolukua näpyttelen niin paljon kirjoitusvirheitä, että ne ärsyttävät tekstiseinissä tarpeettomasti.
Tuulispää
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Mun tyttöystävä on AI ja computational linquistic opiskelija...se on aivan pelottavaa mitä hän kykenee tekemään sen kanssa.

Siis se että hän ikäänkuin omaa aiheesta kuin aiheesta kaiken mitä siitä on koskaan kirjoitettu ja kykenee siloittelemaan sen ulos omana tietonaan...sekunneissa.
Paikalla
Kissatäti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 20 Marras 2024, 06:27 Tosi pettynyt olo, että kehitys on jo näin pitkällä.
Tiesin että sosiaaliset foorumit menevät vääjäämättä tällaiseksi perseilyksi, mutta en tiennyt että näin nopeasti.

Arvostan kuitenkin että porukka kertoo avoimesti, että kommunikoi täällä jo ihan täysillä tekoälyn avulla.
MInä en kommunikoi täällä tekoälyn avulla vaan kommunikoin tekoälyn kanssa itsenäni. Eli keskustelen tekoälyn kanssa siellä missä tekoäly on.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
HuuHaata
Reactions:

Viesti Kirjoittaja HuuHaata »

Suhtaudun alistavasti. Tekoälyä pitää maanitella saamaan aikaan edes jotain hyödyllistä jostain. Yleensä yrittää kieltäytyä monta kertaa.
Stadin öljylanne
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stadin öljylanne »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 20 Marras 2024, 06:48
Kissatäti kirjoitti: 20 Marras 2024, 06:36
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 20 Marras 2024, 06:27 Tosi pettynyt olo, että kehitys on jo näin pitkällä.
Tiesin että sosiaaliset foorumit menevät vääjäämättä tällaiseksi perseilyksi, mutta en tiennyt että näin nopeasti.

Arvostan kuitenkin että porukka kertoo avoimesti, että kommunikoi täällä jo ihan täysillä tekoälyn avulla.
MInä en kommunikoi täällä tekoälyn avulla vaan kommunikoin tekoälyn kanssa itsenäni. Eli keskustelen tekoälyn kanssa siellä missä tekoäly on.
Tiedän,
Viittasin niihin, jotka avoimesti perseilevät sosiaalisilla foorumeilla ja kirjoittavat tekstinsä tekoälyllä. Tietäen aivan hyvin että moni on siellä aidosti mukana kokonaisena ihmisenä, ja odottavat samaa panosta myös muilta.
Olen pahoillani pettäessäni odotuksesi. Minulle tämä on oppimiskokemus aivan kuten kommunikointini tekoälyn kanssa. Tarkoittan, että jos aihe kiehtoo minua, on minulle ainakin vielä nykyään yhdentekevää kommunikoiko joku kanssani mutu-avusteisesti, wikipedia-avusteisesri, tekoäly-avusteisesti vai yliopistotausta-avusteisesti, kunhan vain aistin kunialliset tavoitteet keskusteluamme kohtaan.

Oma pelko tekoälyn käyttämisessä on se, että ei niin vilpittömin aikein liikkeellä olevat alkavat toimia vain sen käyrröliittyminä: copy-peistaavat viesrini tekoälylle ja copy-peistaavat vastauksen takaisin ilman aikomusta tuottaa lisäarvoa keskustelulle.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin