Ei lihalle!

Susa
Reactions:

Re: Ei lihalle!

Viesti Kirjoittaja Susa »

Märkäruuti kirjoitti: 21 Marras 2024, 16:52
Tauko kirjoitti: 21 Marras 2024, 16:45 Toki mausteita voi käyttää tuomaan makua.
Eipä se jauhelihakaan taida maustamattomana hääviltä maistua.
Kyökki paistoi koiralle kasleria (tarjous) ja minä hinguin palasta.
Ei se kaksista ollut maustamattomana, mutta sipaus sinappia sai sen maistumaan mukavan jouluisalle.
Viimeksi muokannut Susa, 21 Marras 2024, 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Goswell
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Märkäruuti kirjoitti: 21 Marras 2024, 16:08
Goswell kirjoitti: 21 Marras 2024, 15:55 Mistä ihmeestä voi tietää mikä lisää suolistosyövän riskiä, kukaan ei syö vain punaista lihaa, paitsi ne ketkä ei muuta syökkään.
Laaja väestötutkimus, missä kohteina on sekaruoan syöjiä. Jos paljon punaista lihaa syöneiden syöpämäärät kasvavat vähemmän syöviin nähden, kun ruokavalio on muuten suunnilleen sama, voidaan vetää johtopäätös korrelaatiosta.
Vaikutus ei tosin ole kovin vahva.

LIHATIEDOTUS:
" Laajojen kansainvälisten tutkimusten mukaan myös punaisen lihan ja prosessoidun lihan runsaan käytön on todettu lisäävän riskiä sairastua suolistosyöpiin...
Tupakan aiheuttama keuhkosyöpäriski on ainakin 10-kertainen tupakoivien ja tupakoimattomien välillä. Kun esimerkiksi verrataan kuluttajia, jotka syövät paljon makkaraa ja lihavalmisteita kuluttajiin, jotka syövät niitä hyvin vähän, syövän riski on 1,5-kertainen tai alle."

Eivät tosiasiat siitä häviä, että ei uskota tutkimuksia, jotka eivät tue omaa ajattelua. Kuten totesin, riskit on hyvä tietää, ei kieltää.

Niin, se prosessoitu pois niin hyvä tulee, aitoa Suomalaista lihaa lautaselle.
Minun mielestä noin.
Wisti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Jos wokettajat tai vegettajat tulevat minua neuvomaan, on lihakirveelleni käyttöä.
Telaketjufeministit jäi pois, mutta ne kans.
Susa
Reactions:

Wisti kirjoitti: 21 Marras 2024, 17:30 Jos wokettajat tai vegettajat tulevat minua neuvomaan, on lihakirveelleni käyttöä.
Meinaat siis silloin

Kuva

leikata sillä kurkkuja?
Stalker
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Proteiinia ilmasta
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/8078226
tekoälyn mielestä kuvassa on bioreaktori jolla sitä proteiinia tehdään mikrobien avulla, ehkä ei ratkaise nälkäongelmaa mutta skaalattuna?
Stalker
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Stalker kirjoitti: 21 Marras 2024, 20:44 Proteiinia ilmasta
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/8078226
tekoälyn mielestä kuvassa on bioreaktori jolla sitä proteiinia tehdään mikrobien avulla, ehkä ei ratkaise nälkäongelmaa mutta skaalattuna?
wikistä
--------
Huhtikuuhun 2020 mennessä yhtiö oli saanut rahoitusta yhteensä 4,3 miljoonaa euroa.[2] Kesällä yhtiön pilottilaitos tuotti proteiinia 300 grammaa päivässä. Se kertoi tavoittelevansa avaavansa parin vuoden päästä 100 kertaa nykyistä suuremman laitoksen.
--------
pikkasen kun skaalaa lisää :mrgreen:
edit:
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6322901
'''..Vainikan mukaan uusi ruokaproteiini on ravitsemuksellisesti lähellä punaista lihaa ja se vähentää ruoan päästövaikutuksia jyrkästi...'''
mutta kysymyshän kuuluu, aiheuttaako se suolistosyöpää, onko tätä prosessoitu?
Suomen König
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Suomen König »

Olen aikoja sitten lakannut seuraamasta näitä suosituksia. Uutisten lööppien otsikoista luen aina välilä että joku on taas suositellut jotakin, mutta en viitsi perehtyä tarkemmin kun ei kiinnosta.
Syön mitä syön se ei muille kuulu eikä siihen suositukset vaikuta.
YLE on julkaissut useita uutisia joissa Trump tai Putin esitetään epäedullisessa valossa. Siksi Venäjä on kieltänyt YLE:n ja siksi YLE on propakandapaska.
Susa
Reactions:

Suomen König kirjoitti: 21 Marras 2024, 22:09 Syön mitä syön se ei muille kuulu
Kovin harvaa se edes kiinnostaa. :geek:
bdbdbd
Reactions:

Viesti Kirjoittaja bdbdbd »

Goswell kirjoitti: 21 Marras 2024, 15:55
Märkäruuti kirjoitti: 21 Marras 2024, 15:53
Goswell kirjoitti: 21 Marras 2024, 15:45 Vai että lihan syöntiä pitäisi vähentää
Väestötutkimukset osoittavat, että runsas punaisen lihan syönti lisää jonkin verran suolistosyövän riskiä. Onko se sellainen asia, josta pitää huolestua, on henkilökohtainen päätös. Korrelaatio on kuitenkin selvästi olemassa.
Itse juon alkoholia (nykyään vain punaviiniä). sekin lisää syöpäriskiä, mutta valinta on minun.

Pääasia mielestäni olisi, että ihminen tiedostaa riskit, eikä kulje laput silmillä. Sen suhteen terveysvalistus on aivan asiaa.
Mistä ihmeestä voi tietää mikä lisää suolistosyövän riskiä, kukaan ei syö vain punaista lihaa, paitsi ne ketkä ei muuta syökkään. Miten varmistetaan että syyllinen on juuri punainen liha?
Väestötutkimukset ovat tietysti aika haastavia kun ihmiset ilmoittavat syövänsä mitä sattuu, mutta suurempi syy lienee se miten ruoka valmistetaan. Kaikki palanut on karsinogeenistä, eli se grillissä poltettu makkara on syöpävaarallista. Lisäksi kategoria "liha ja lihavalmisteet" niputtaa paljon toisiinsa liittymättömiä ruokia yhteen, samalla tavoin kuin tyydyttynyt- ja transrasva - transrasvathan ovat tyydyttymättömiä rasvoja, jolloin ne kuuluisivat samaan ryhmään rypsiöljyn kanssa eikä sianihran. Vegekorvikkeet mitkä ovat viime vuosina tulleet muotiin ovat nekin näitä ultraprosessoituja ruokia, mitkä varmaankin tulevaisuudessa lasketaan jollain vippaskontilla liharuokiin, ihan kuten grillimakkarakin nykyään.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

bdbdbd kirjoitti: 21 Marras 2024, 22:17 Vegekorvikkeet mitkä ovat viime vuosina tulleet muotiin ovat nekin näitä ultraprosessoituja ruokia
Ei prosessointi tai edes ultraprosessointi sinänsä tee sapuskasta terveellistä tai epäterveellistä. Ruisleipä on ultraprosessoitua ja jo perunoiden keittäminen on ruoan prosessoimista. Ei sillä, että epäilisin sinun tietojasi, mutta usein puhutaan prosessoidusta ja varsinkin ultraprosessoidusta, kuin ne olisivat epäterveellisen ja erittäin epäterveellisen synonyymejä. Eivät ole, mutta ultraprosessoiduissa sapuskoissa on enemmän epäterveellistä murkinaa.

Saan prosessoimatonta ruokaa, kun popsin porkanaa tai syön metsästä marjoja.
Damokles
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Damokles »

Stalker kirjoitti: 21 Marras 2024, 13:17 Nyky suositusten mukaan ei leikkeleitä, punaista lihaa ja jopa kana on kiellettyjen listalla.
Etsin korvaajaa ja ostin ryynimakkaroita, nehän ovat kunnon wegemössä.
Mutta voi kauhistus, lihapitoisuus yli 5%, on olemassa sellaisiakin joissa lähes 50%.
Pitänee tyytyä uunimakkaraan, löysin jossa lihaa 5% vai oliko se lihaan verrattavaa.
Ryynimakkarat on muuten hyviä. Mutta eikös niissä ole savun makua joten henki lähtee saman tien? Ostin paketin pari viikkoa sitten kun oli -30 %. Eli olivat vielä lähes pilaantuneita. Itsetuhoisuutta voi ilmentää niin monella tavalla.
Damokles
Reactions:

apetteri kirjoitti: 21 Marras 2024, 16:34 Minä olen vähentänyt lihan syöntiä 2/3, tilalle tuli tofu, joka päihittää lihatuotteet mennen tullen ravintoarvoissa ja kilohinnaltaan. Ei maistu miltään, mutta ajattelen että arkiruoka on arkiruokaa, sen ei pidä olla mikään nautinto vaan ravinnon lähde, ja kaikenlainen asiasta uikutus on heikkomielisten vajavaisuutta.
En tiedä mutta tofu ei pidä mulla samalla tavalla nälkää kuin vaikka ulkopaisti tai kulmapaisti. Ei ole kyllä valittamista tofussakaan. Entinen pomo antoi paketin jotain oikein hyvää erikoistofua. Kyllä siitä tuli reilu wokki.
Damokles
Reactions:

Ensi viikolla on sisäpaistia kilo. Kermakastikkeen kanssa. Joko lohko-, valkosipuli- tai ranskanperunat.

Leikkeleitä en ole syönyt vuoteen. En edes palvikinkkua vaikka se on hyvin terveellistä. Ja mulla on useampi ruoka johon palvikinkkua tulee. Ei siis kinkunkorviketta. Mikä taas ei ole lihaa nähnytkään. Ehkä sorkkia ja kärsiä korkeintaan.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Damokles kirjoitti: 21 Marras 2024, 22:43 Ryynimakkarat on muuten hyviä.
Ryynärit ovat olleet minulle suorastaan himo. Nykyään ostan harvemmin, mutta joskus tulee osteltuksi, ja jos olen autolla kaupassa, vähintään kaksi tulee paketista syödyksi jo kotimatkalla.
Toinen makkuri, josta pidän, on Tapolan musta. Asuin 25 vuotta Mansesa nääs ja ainakin mustan makkaran syönnin opin, jos ei muuta. Puolukkahilloa kun vielä lisukkeeksi, niin a vot.

Ps. Elintarvikkeissa takarajat ovat Suomessa kireitä. Tuttu kokki kertoi, että hän ostaa kotiin naudanlihan aina punalaputettuna ja raakakypsyttää sitä vielä jääkaapisssa jonkin aikaa. Kalan kohdalla olen ronkeli, kuin myös jauhelihan.
Susa
Reactions:

Ryynäri tai jööti (Tapolan musta) + valkosipuliperunat on sellainen maukas purkkihernekeiton korvike.
Molemmille on aikansa ja paikkansa. ;)
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin