Kait tuo pätee omalla tavallaan myös miehiin?!
Moni mies on katsellut naisia sillä silmällä baarissa, mutta sitten se iskurepliikki on mennyt jollakin tavalla pieleen...
Kait tuo pätee omalla tavallaan myös miehiin?!
Tuolla halusin sanoa, että kauneus on paljon enemmän, kuin se mitä silmä näkee.
Toki. Tarkoitit sisäistä kauneutta, mutta mulle tuli tällainen "miehinen" assosiaatio tästä hommasta päällimmäisenä mieleen.
Näissä tietokoneen tekemissä kaunottarissa ja komistuksissa näkyy yksi selvä vinoutuma. Kun Big data sisältää länsimaisen kauneusihanteen raameihin sopivia kuvia, tulee myös koneen luomasta kuvasta "länsimaalaisittain kaunis"
Namutäti tietty.
Tää oli hyvä pointti. Tätä oikeastaan hain tän langan toisessa kommentissani kun pohdiskelin esteettisen evaluaation kytköksiä muihin kognition muotoihin.
Joo, ja jos asioita katsotaan muutaman vuosikymmenen taakse, niin sosiologia oli länsimaisen valkoisen miehen sosiologiaa. Tätä on feministit painottaneet.Märkäruuti kirjoitti: ↑03 Tammi 2025, 21:08Näissä tietokoneen tekemissä kaunottarissa ja komistuksissa näkyy yksi selvä vinoutuma. Kun Big data sisältää länsimaisen kauneusihanteen raameihin sopivia kuvia, tulee myös koneen luomasta kuvasta "länsimaalaisittain kaunis"
Mietin juuri, mistä olen lukenut eri kansojen kauneusihanteista, mutta sitten välähti, että kirja oli Darwinin Ihmisen polveutuminen. Darwin oli haastatellut tutkimusmatkailijoita jotka olivat kertoneet paljonkin länsimaisesta poikkeavista kauneusihanteista. Esimerkkinä erään heimon kauneusihanne oli mustiksi maalatut hampaat ja litteä leveä nenä. Kauneus on katsojan silmissä ja ympäristö muokkaa kauneudentajua.
Sama vääristymä koskee ilmeisesti myös eräitä tutkimusaloja. Joku kirjoitti, että sosiologia on tieteenä länsimaisen ihmisen sosiologiaa.
Entäs logiikka? Elegantin matemaattisen todistuksen sanotaan usein olevan kaunis.Neutroni kirjoitti: ↑03 Tammi 2025, 22:17 Minä käytän sanaa lähinnä kuvaamaan visuaalisesti miellyttäviä asioita. Varmaan muutkin aistimukset, ainakin äänet, voivat olla kauniita, mutta olen itse hyvin vahvasti visuaalisesti painottunut. Tuo, että käytetää sanaa "kaunis" esim. "hyvän", "luonteeltaan mukavan" tai "epäitsekkään" merkityksessä särähtää vähän korvaan jonkilaisena taiteellisena kikkailuna.