Suomenkielisiä tekoälyllä luotuja balladeja

Teetkö omaa musiikkia? Pistäpä linkkii
Purdue
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Purdue »

No nyt on kaunista! SUNO AI:n versio v4 generoi mulle uusia herkkiä balladeja suomen kielellä. Sanoitukset on taas mun omasta kynästä, mutta biisit niiden ympärille on generoitu SUNOn avulla.

Tuossa on kaikki 8 biisiä sisältävä YouTube soittolista:

Ja jos joku noita sattuu kuuntelemaan ja vaikka vielä tykkäämään kuuntelemastaan, niin olisi kiva tietää että mistä kappaleista tykkäsitte eniten? Oliko esim. jokin sanoitus joka iski tajuntaan taikka sitten jokin biisin melodia taikka yleinen fiilis?

Mutta siis, itse olen tässä herkistellyt näiden balladien mukana koko alkuillan. On niin herkkiä vetoja etten lopulta malttanut olla lataamatta niitä tänne muiden kuunneltavaksi ja ihasteltavaksi. :D

Tuo SUNOn uusi kehitysversio v4 on kyllä erittäin hyvä. Biisien rakenteet ja laulusaundit on paljon paremmat kuin aiemmissa versioissa.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Why
Reactions:

Re: Suomenkielisiä tekoälyllä luotuja balladeja

Viesti Kirjoittaja Why »

Kysymys, että mikä on sun oma osuus näissä biiseissä muu, kuin laulun sanat?
Purdue
Reactions:

Why kirjoitti: 04 Tammi 2025, 20:56
Kysymys, että mikä on sun oma osuus näissä biiseissä muu, kuin laulun sanat?
Hyvä kysymys. Mun oma osuus on rajoittunut sanoituksien lisäksi siihen, että olen kertonut tekoälylle sen millaisesta genrestä on kysymys, temposta ja että millaisia soittimia olisi hyvä kuulla kappaleessa. Sen lisäksi tietysti kerroin tekoälylle, että mikä on biisin nimi kussakin tapauksessa.

Eli sävellystyö ja sovitus kaikkineen on SUNOn tekoälyn generoimaa.

Mutta mä olen tehnyt itse kotona viimeiset 10-15 vuotta demoja, joissa olen itse soittanut kaikki soittimet rumpuja lukuun ottamatta, joihin olen itse laulanut vokaalit, ja jotka olen miksannut ja masteroinut läppärillä, ja se on sanottava etten koskaan tule pärjäämään tekoälylle siinä miten kauniita ja hienoja biisejä se luo ihan sekunneissa.

Silti, tästä demoprojektistani on mulle kertynyt kasoittain sekä suomen että englannin kielisiä lyriikoita, joita nyt kierrätän SUNOn tekoälyn kautta.

Tuo tekoäly tosiaan luo näitä biisejä "kuin lennosta" heittämällä, ja se hyvä puoli siinä on että niitä generointeja voi tehdä useita, jos ei ole heti tyytyväinen lopputulokseen. Mä oikeastaan olen kelpuuttanut jatkoon noin 10% tuon tekoälyn generoimista biisi versioista, eli pyrin valkkaamaan kustakin ideasta ne parhaat versiot päältä.

Mutta se on sanottava, että vaikken itse olekaan säveltänyt näitä, niin on jollakin tavalla hienoa nähdä miten omat lyriikat toimii näissä biiseissä. Eli jokin oma inhimillinen panos siis näissä kuitenkin on, ja aika hyvin tuo tekoäly tavoittaa biisin sanoituksen perusteella sen biisin fiiliksen. Se on hienoa!
Why
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Why »

Mitenhan tekijänoikeudet jaetaan tällaisten tuotosten kohdalla? Voiko sellaisista edes puhua muun kuin ihmisen tuottaman osuuden kohdalla?
Purdue
Reactions:

Why kirjoitti: 04 Tammi 2025, 21:17
Mitenhan tekijänoikeudet jaetaan tällaisten tuotosten kohdalla? Voiko sellaisista edes puhua muun kuin ihmisen tuottaman osuuden kohdalla?
Tuo oli itse asiassa ensimmäinen asia minkä selvitin ennen kuin rupesin SUNOa käyttämään.

SUNOn ilmaisessa versiossa jos sulla on omat lyriikat, niin toki omistat tekijänoikeudet niihin, mutta et siihen niiden lyriikoiden ympärille generoituun musiikkiin.

Tässä SUNOn maksullisessa versiossa, joka mulla on, niin kaikki kaupalliset oikeudet on mulla. Voisin siis halutessani kaupallistaa nämä biisit, ja SUNO ei saisi mitään.

SUNO laittaa ylös kaikkien generoitujen biisien generoinnin päivämäärän ja kellonajan. Ja sitten kun saat laskun maksetusta ajasta SUNOlta, niin pystyt sen perusteella tarvittaessa todistamaan että kaupalliset oikeudet kuuluu sulle.

Mutta en ole kyllä vakavissani ajatellut näiden kaupallistamista taikka sellaisen yrittämistä. Silti, on hyvä tietää että itse omistaa näiden tuotoksien kaikki kaupalliset oikeudet, jolloin näitä voi surutta levittää tällä tavalla täällä netissä, ilman että tarvitsee miettiä mitä SUNO siitä ajattelee.
Purdue
Reactions:

Kiitosta kaikille teille, jotka näitä tän ketjun aloituksen soittolistan biisejä vaivauduitte kuuntelemaan.

Latasin YouTubeen vielä kaksi balladi videota, eli nyt tuossa tän ketjun aloituksen soittolistassa on kaikkiaan 10 biisiä kuunneltavana, ja kestoa tuolla koko pläjäyksellä on öpauttia 35 minuuttia.

Tosiaan nuo aloituksen soittolistan biisit on suomen kielellä laulettuja tekoälyllä tuotettuja balladeja, joissa on mukana pianoa ja viulua, sekä tietysti sopivissa kohdin hieman sähkökitaraa. Mutta enemmän tuollaista fiilistelevää ja tunnelmallista tuo musiikki on kokonaisuudessaan.
Paikalla
Kissatäti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Kaunis. Kauniit sanat ja sävel.

Minä pelkään tekoälyä taiteilijana. Kai se on aika omakohtaista. Toisaalta ymmärrän tekniikan käytön suomat mahdollisuudet, käytänhän itsekin esim. photoshoppia tehdessäni taidetöitä. Toisaalta kadehdin niitä jotka tekevät työn alusta loppuun käsin. Tämä kaikki tekoälyjuttu on vielä niin uutta ja kummallista ettei siihen oikein osaa suhtautua. Kappale tuossa yllä on kuitenkin herkkä.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Purdue
Reactions:

Kissatäti kirjoitti: 05 Tammi 2025, 09:30
Kaunis. Kauniit sanat ja sävel.

Minä pelkään tekoälyä taiteilijana. Kai se on aika omakohtaista. Toisaalta ymmärrän tekniikan käytön suomat mahdollisuudet, käytänhän itsekin esim. photoshoppia tehdessäni taidetöitä. Toisaalta kadehdin niitä jotka tekevät työn alusta loppuun käsin. Tämä kaikki tekoälyjuttu on vielä niin uutta ja kummallista ettei siihen oikein osaa suhtautua. Kappale tuossa yllä on kuitenkin herkkä.
Kiitokset sinulle myös kuuntelusta.

Tosiaan, tähän tekoälyyn voi suhtautua hyvinkin eri tavoin. Moni kokee hämmentävänä sen, että tuo AI generoi tällaisen kauniin kappaleen, joka on rehellisesti sanottuna ihan valmis radiosoittoon, niin ihan parissa minuutissa lennosta.

Itsekin suhtauduin aiemmin hieman negatiivisesti tekoälyn luomaan musiikkiin, mutta mieli on tässä syksyn ja talven aikana muuttunut. Jos biisi on hyvä ja sitä kuuntelee mielellään, niin mitä väliä kuka/mikä sen on säveltänyt ja tuottanut.

Toisaalta uskon, että ihmisten toisilleen soittama live musiikki ei ole katoamassa minnekään. Ihmiset haluaa edelleen nauttia siitä fiiliksestä paikan päällä. Tai näin ainakin luulen.
Why
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Why »

Kissatäti kirjoitti: 05 Tammi 2025, 09:30 Kaunis. Kauniit sanat ja sävel.

Minä pelkään tekoälyä taiteilijana. Kai se on aika omakohtaista. Toisaalta ymmärrän tekniikan käytön suomat mahdollisuudet, käytänhän itsekin esim. photoshoppia tehdessäni taidetöitä. Toisaalta kadehdin niitä jotka tekevät työn alusta loppuun käsin.
Photoshop on kuitenkin vaan työväline samoin kuin maalarille pensseli ja rakennusmiehelle kirves.. Se väline ei itsessään tee mitään.

Kun tekoäly tekee koko taideteoksen alusta loppuun saakka, niin tilanne on jo aivan toinen.
Why
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Why »

Pystyykö joku hieman valaisemaan, että miten tekoäly tuon tekee?? Sillä on tietenkin valtava määrä dataa, mitä se on seulonut: sointujärjestyksiä...ym. Mutta lähes ihmeeltä tuntuu, että noin hyvin onnistuu.

Voi olla, että ainakaan kevyen musiikin tasolla ihmisellä ei ole kaupallisessa mielessä pian enää mitään mahdollisuuksia kilpailla noiden kanssa.
Purdue
Reactions:

Why kirjoitti: 05 Tammi 2025, 10:16
Pystyykö joku hieman valaisemaan, että miten tekoäly tuon tekee?? Sillä on tietenkin valtava määrä dataa, mitä se on seulonut: sointujärjestyksiä...ym. Mutta lähes ihmeeltä tuntuu, että noin hyvin onnistuu.

Voi olla, että ainakaan kevyen musiikin tasolla ihmisellä ei ole kaupallisessa mielessä pian enää mitään mahdollisuuksia kilpailla noiden kanssa.
Tuota noin, en ole ihan varma mitenkä tekoäly tuon tekee, mutta mulla on sellainen otaksunta, että tuo tekniikka on hieman samanlaista kuin esim. ChatGPT:n taustalla, elikkä kyse olisi "suurista kielimalleista" (LLM, Large Language Model).

Tuo SUNO AI ainakin taitaa olla ns. "text-to-audio" periaatteella toimiva tekoäly.

Englannin kielisessä Wikipediassa on tästä artikkeleita:

SUNO AI

Generative artificial intelligence
Purdue
Reactions:

Why kirjoitti: 05 Tammi 2025, 10:16
Joo, näinhän tuossa saattaa hyvinkin käydä. Toisaalta saattaa käydä niinkin, että "laulajat" rupeavat kirjoittamaan omia lyriikoita, ja generoivat tekoälyllä musiikin niiden ympärille. (Eli tekevät kuten minä tämän ketjun aloituksen videoiden osalta.)

Tuo SUNOn tekoäly pystyy generoimaan biisejä joko kokonaan alusta loppuun, taikka sitten niin että sinä annat sille lyrikat, joiden pohjalta se generoi biisin.

Ainakin tällä hetkellä parempaan lopputulokseen sen musiikin osalta tuntuu pääsevän kun sille itse antaa lyriikat. Kun sitä pyytää tekemään koko biisin alusta loppuun, niin niissä sanotuksissa on mun mielestä vielä toivomisen varaa, vaikka ne ovatkin ihan kekseliäitä.

Eli se inhimillinen panos näissä tekoälyn generoimissa biiseissä on varmaankin jatkossa ainakin lyriikoiden puolella.

SUNO tarjoaa myös erilaisia "komentoja" joiden avulla sitä tekoälyä voi pyrkiä ohjailemaan mieleiseensä suuntaan. Mä näkisinkin, että tällaisen "kielistandardin" luominen olisi se seuraava askel, jossa nuo mahdolliset komennot sille tekoälylle kodifioitaisiin virallisen komentokielen muotoon.

Silloin se inhimillinen panoskin siinä hommassa potentiaalisesti kasvaisi.

Sitä voisi verrata CNC-koneistamiseen, jossa koneistaja kertoo koneelle millaiseen muotoon se kappale tulee jyrsiä.
Why
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Why »

Omiin musiikkivideoihini laitan nykyään kuvitusta piirrättämällä ne Leonardo.ai -tekoälytaiteilijalla. On samalla tavalla hämmästyttävä taidoiltaan kuin tekoäly muuallakin. Tarvitsee antaa vaan muutaman sanan kuvaus, millaisen kuvan haluaa.

Leonardo
https://app.leonardo.ai/auth/login?callbackUrl=%2F

Opetusvideoita Youtubessa
Purdue
Reactions:

Why kirjoitti: 05 Tammi 2025, 10:57
Omiin musiikkivideoihini laitan nykyään kuvitusta piirrättämällä ne Leonardo.ai -tekoälytaiteilijalla. On samalla tavalla hämmästyttävä taidoiltaan kuin tekoäly muuallakin. Tarvitsee antaa vaan muutaman sanan kuvaus, millaisen kuvan haluaa.

Leonardo
https://app.leonardo.ai/auth/login?callbackUrl=%2F

Opetusvideoita Youtubessa
Jaa, mä en ole noita kuvien taikka videoiden generointi sovelluksia itse kovinkaan paljon kokeillut. Kerran tossa viime vuonna tuo Copilot generoi mulle pari kuvaa keskustelun ohessa tosin. Ja sitten käytin jotakin Adoben ilmaista nettisovellusta muutaman kuvan generoimiseen. Mutta ylipäänsä on aika vieras maailma mulle tämä kuvien ja videoiden generoiminen.

Mitenkäs olet tykännyt tuosta Leonardosta? Generoiko tuo sulle kuvia vaiko kokonaisia videoita?
Paikalla
Kissatäti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Kauanko menee jos antaa tekstin, sen luomiseksi kappaleeksi. Olisi niin kiva kokeilla mutta en osaa enkä jaksa opetella :D Millaisia ohjeita annat säveltämiseen. Kerro jokin esimerkki. Riittääkö jos sanoo pelkän genren ja kuvailee laulua esim surumieliseksi?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin