Minä en ole mikään jumalolento niinkuin joku OlliS.
Mistä lähtien sähköasentajat ja hitsarit ovat kuuluneet parempaan väkeen?
Hitsarin pitää osata jotain hyvin ihmeellistä kuuluakseen taloudellisesti parempaan väkeen, mutta sähköasentajat ovat kiipineet sinne 2000-luvulle. Se on säännöillä tiukasti rajoitettu ala, jonka palkat eivät ole romahtaneet niin kuin muiden rakennusmiesten (samalla kun miehet ovat vaihtuneet baltialaisten kautta romanialaisiin).vahva_virtanen kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 10:38 Mistä lähtien sähköasentajat ja hitsarit ovat kuuluneet parempaan väkeen?
Kyllä minä voin ottaa sähköasentajaksi töihin eestiläisen tai romanialaisen yhtä hyvin kuin suomalaisenkin. Ei tuossa ole mitään kansallisuuteen liittyvää rajoitusta. Riittää että minun mielestäni asentaja tietää mitä tekee.
Et taida olla ollut vastuullisena sähkötyönjohtajana. Heille riittää, että asentaja tekee niin kuin säännöt ja standardit määräävät, että työnjohtaja ei joudu kuseen. Etelämpää tulleilla on leväperäisen kulttuurinsa takia usein paljon enemmän vaikeuksia siinä, että asiat tehdään niin kuin säännöt määräävät vaikka vähän oikomalla säästäisi paljon aikaa ja rahaa, kuin Sääntö-Suomessa kasvaneilla nipottajilla, vaikka tekniset asiat ovat samat ja nykyään standardit tulevat EU-tasolta ja ovat paperilla voimassa kaikissa EU-maissa.vahva_virtanen kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 11:01Kyllä minä voin ottaa sähköasentajaksi töihin eestiläisen tai romanialaisen yhtä hyvin kuin suomalaisenkin. Ei tuossa ole mitään kansallisuuteen liittyvää rajoitusta. Riittää että minun mielestäni asentaja tietää mitä tekee.
Mitä siitä sitten? Sanoisin näin perstuntumalta, että ehkä kolmasosa ihmisistä on sinun kaltaisia, joilla kylläisyysmekanismi toimii kunnolla eivätkä saa syömisestä erityistä mielihyvää. Kolmasosa pystyy hallitsemaan tilannetta jotenkin tiedolla ja tahdonvoimalla ja pysyttelee kohtuullisessa ylipainossa ja kolmasosa lihoo armotta syöttöporsaiksi, jos ei heitä laiteta kalterien taakse ja säännöstellä syömistä ulkopuolelta.vahva_virtanen kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 11:04 Ei minulla ole koskaan ollut mitään tarvetta ahmimisen hillintään eikä edes ahmimiseen.
Kyllä minun nimeni on TUKESin sähköurakoitsijarekisterissä ja olen itse sähkötöiden johtaja. Vilkaise vaikka luettelosta.
No tuskin siinä tapauksessa katselet kauaa tietoviisasta asentajaa, joka oikoo töissään. Tuo kun on niitä harvoja johtamisia, joissa johtajalla on todellinen ja ankara vastuu siitä mitä alaiset töhöttävät.vahva_virtanen kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 11:14 Kyllä minun nimeni on TUKESin sähköurakoitsijarekisterissä ja olen itse sähkötöiden johtaja. Vilkaise vaikka luettelosta.
https://rekisterit.tukes.fi/toiminnanharjoittajat
Eihän sitä ammatin mukaan jaotella, vaan sisäisen hengen palon ja tahdonvoiman väkevyyden perusteella. Parempaan väkeen kuuluva hitsari on saattanut valita rutiiniammatin siksi, että siinä voi työtä tehdessäänkin antaa sielunsa liitää vapaana korkeammissa sfääreissä.vahva_virtanen kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 10:38 Mistä lähtien sähköasentajat ja hitsarit ovat kuuluneet parempaan väkeen?
Toisinaan tuntuu siltä että tällä palstalla hörhöille naureskelu on ihan kunnon hupia.
Tuo pitää paikkansa. Jos on huono tatjana patjana niin mieluummin juon punkkua ja haukkaan kunnollisen hampurilaisen.
Asia selvä. Aleksis Kivi kuului parempaan väkeen ihan niinkuin Vincent van Gogh. Johan af Grannista en ole aivan varma.Märkäruuti kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 11:20 Eihän sitä ammatin mukaan jaotella, vaan sisäisen hengen palon ja tahdonvoiman väkevyyden perusteella.