Ei tarvitse. Halukkaita löytöretkeilijöitä löytyy takuulla kaikista maista tuhansia kertoja enemmän kuin ikinä voidaan lähettää matkaan, vaikka alus olisi tehty parista vanhasta öljytynnyristä ja happilaitteina olisi joku Temun huokea sukellusvälinesarja. Tuollainen vaaroja uhmaava ja oman hengen likoon laittava seikkailunhalu on varmaan luonteenpiirteistä se, jolle tällä modernilla ja turvaillisuushakuisella länsimaailmalla ei ole antaa mitään. Jotkut lähtevät palkkasotilaiksi Afrikkaan, jotkut ajautuvat rikollisuuteen tai hulluihin extreme-lajeihin, mutta eivät nekään tyydytä tunnetta siitä, että menee jonnekin ja tekee jotain mitä kukaan ei ole koskaan tehnyt.
[TIEDE] Mars | Trump haluaa tähtilipun Marsiin, mutta onko siinä järkeä? Esko Valtaoja arvioi
Re: [TIEDE] Mars | Trump haluaa tähtilipun Marsiin, mutta onko siinä järkeä? Esko Valtaoja arvioi
-
Brainwashed
- Reactions:
Re: [TIEDE] Mars | Trump haluaa tähtilipun Marsiin, mutta onko siinä järkeä? Esko Valtaoja arvioi
Minä sanon Mars matkan esittäjille että käykää ensin Kuussa.

”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Hyvä idea. Edellisestä Kuussakäynnistä on jo sen verran aikaa, että Mars-matkaa kannattaa harjoitella käymällä Kuussa uudestaan. Samalla voisi valokuvata edellisten kuumatkojen jäänteet ja tarkistaa liput siellä Kuussa.Brainwashed kirjoitti: ↑23 Tammi 2025, 22:03 Minä sanon Mars matkan esittäjille että käykää ensin Kuussa.
![]()
Never trust the Government. Fuck the Government.
Mars-matka pitäisi toteuttaa siten, että se paluualus lähetetään sinne ensin. Sen pitäisi laskeutua sinne automaattisesti ja sen toimintakunto pitäisi voida tarkistaa etäyhteydellä. Vasta sen jälkeen sinne lähetettäisiin miehistöä kolmella eri avaruusaluksella, jotka toimisivat toistensa pelastusveneinä, jos jotain sattuu.
- KultaKikkare
- Reactions:
Damokles kirjoitti: ↑23 Tammi 2025, 17:19 Idea itsessään tuolla aikavälillä on täysin mielipuolinen. Optimaalisissa olosuhteissa matka kestää 16 kuukautta yhteen suuntaa ja ikkunoita on harvakseltaan. Emmehän edes pääse Kuuhun nyt emmekä ihan lähitulevaisuudessa. Tuosta juuri näkee että Trump ei ymmärrä yhtään mitään. Ei minkäänlaista realismia missään suunnitelmassa.
"
Suomen johtava rakettiasiantuntija Jari Mäkinen oli Muskin tavoin sitä mieltä, että Marsiin päästäisiin ennen vuotta 2030, mutta itse en tähän usko. Veikkaukseni on edelleen, että Marsiin päästään vuoteen 2040 mennessä.
Pelkkään menomatkaan kuluisi suunnitelmien mukaan kuudesta yhdeksään kuukautta. Ydinkäyttöisillä raketeilla Mars-matka taittuisi kuukausien sijaan viikoissa. Sellaisia ei ole vielä kehitetty, mutta teknologiaa hyödynnetään jo ydinsukellusveneissä.
"
Be stronger than your excuses
-
Brainwashed
- Reactions:
Jep, ei mitään liputta pummilla matkustamisia sieltä tänne takaisin!Vän kirjoitti: ↑23 Tammi 2025, 22:23Hyvä idea. Edellisestä Kuussakäynnistä on jo sen verran aikaa, että Mars-matkaa kannattaa harjoitella käymällä Kuussa uudestaan. Samalla voisi valokuvata edellisten kuumatkojen jäänteet ja tarkistaa liput siellä Kuussa.Brainwashed kirjoitti: ↑23 Tammi 2025, 22:03 Minä sanon Mars matkan esittäjille että käykää ensin Kuussa.
![]()
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Ehkä sitä voisi kaasutella kerralla aurinkoon asti. Se joka ensimmäisenä sinne menee jää aidosti maailmanhistoriaan suurhenkilönä.
Ja ohjaimena Logitech F710.Neutroni kirjoitti: ↑23 Tammi 2025, 21:11Ei tarvitse. Halukkaita löytöretkeilijöitä löytyy takuulla kaikista maista tuhansia kertoja enemmän kuin ikinä voidaan lähettää matkaan, vaikka alus olisi tehty parista vanhasta öljytynnyristä ja happilaitteina olisi joku Temun huokea sukellusvälinesarja. Tuollainen vaaroja uhmaava ja oman hengen likoon laittava seikkailunhalu on varmaan luonteenpiirteistä se, jolle tällä modernilla ja turvaillisuushakuisella länsimaailmalla ei ole antaa mitään. Jotkut lähtevät palkkasotilaiksi Afrikkaan, jotkut ajautuvat rikollisuuteen tai hulluihin extreme-lajeihin, mutta eivät nekään tyydytä tunnetta siitä, että menee jonnekin ja tekee jotain mitä kukaan ei ole koskaan tehnyt.
Jenkkilipulla?Brainwashed kirjoitti: ↑23 Tammi 2025, 22:48Jep, ei mitään liputta pummilla matkustamisia sieltä tänne takaisin!Vän kirjoitti: ↑23 Tammi 2025, 22:23Hyvä idea. Edellisestä Kuussakäynnistä on jo sen verran aikaa, että Mars-matkaa kannattaa harjoitella käymällä Kuussa uudestaan. Samalla voisi valokuvata edellisten kuumatkojen jäänteet ja tarkistaa liput siellä Kuussa.Brainwashed kirjoitti: ↑23 Tammi 2025, 22:03 Minä sanon Mars matkan esittäjille että käykää ensin Kuussa.
![]()
![]()
Ihan kuin Suomessa???? Jos hallitus epäonnistuu syytä edellisiä. Se on paras ratkaisu. Itse ei tarvitse tehdä yhtään mitään kuin istua peukku perseessä ja syyttää edellisiä hallituksia.
Voisin kirjoittaa useampisivuisen listan miksi Mars-lento on tuhoon tuomittu ajatus. Tuollainen huuhaa on jopa vaarallista mutta uppoaa vajakkeihin. Ne jotka asiasta ymmärtävät jotakin tietenkin tajuavat että homma tuolla (Ja hyvin pitkälläkin aikataululla) on täysin mahdoton.
Miehittäkää edes Starship kerran ja tuokaa astronautit elävänä takaisin.Brainwashed kirjoitti: ↑23 Tammi 2025, 22:03 Minä sanon Mars matkan esittäjille että käykää ensin Kuussa.
![]()
Ihan normaali käytäntö kaikelaisissa yhteisöissä. Vallassa olevat ja heidän kannattajansa näkevä ongelmat ja epäonnistumiset ovat aiemman hallinnon syynä ja perintönä, hyvä kehitys ja muutokset parempaan taas ovat omaa ansiota. Ja oppositio taas näkee asiat toisin päin.Damokles kirjoitti: ↑24 Tammi 2025, 10:00Ihan kuin Suomessa???? Jos hallitus epäonnistuu syytä edellisiä. Se on paras ratkaisu. Itse ei tarvitse tehdä yhtään mitään kuin istua peukku perseessä ja syyttää edellisiä hallituksia.
Ja kun valta vaihtuu, asetelma pyörähtää nurin ja kaksoisstandardeja ei kukaan jaksa nolostella. Rautalangasta: Kun Marinin hallitus otti velkaa tai teki päätöksiä, jotka osoittautuivat huonoiksi, se oli täysin heidän syytään, vaikka itse asiassa edellisellä vaalikaudella oli ihan oikeinta globaaleja syitä ongelmiin. Kriiseihin jopa. Parannukset (esim koronan ja Ukrainan sodan alun taloudellisen shokin jälkeinen toipuminen) ja muut onnistumiset olivat taas globaalien trendien ansiota tai onnenkantamoisia. Nyt kaikki ongelmat ovat edellisen hallituksen syytä ja vaikka sote, kansantalous, ilmapiiri ja luottamus hallitukseen matelee pohjalla, sekin on jotenkin edellisen hallituksen syytä.
Jos meillä olisi Marinin hallittus tässä tilanteessa, syy olisi ilman muuta heidän epäpätevyytensä ja käsittämätön tunarointi. Vastustajien huuto olisi korviahuumaava ja vaadittaisiin hallituksen hajoittamista välittömästi. Ehkä jopa ankaria tuomioita maanpetoksesta.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Juuri noin kuin ilmaisit Marinin hallinon tilanteen silloin 2021-2022. Oli pakko tehdä se mitä oli pakko tehdä. Ja Sanna Marin oli ja on kova mimmi, se on mun mielipiteeni. Harva suomalainen on saanut tuollaista gloriaa osakseen kuin Marin. Hän on nykyäänkin maailmalaajuisesti hyvin arvostettu puhuja.MooM kirjoitti: ↑24 Tammi 2025, 10:09Ihan normaali käytäntö kaikelaisissa yhteisöissä. Vallassa olevat ja heidän kannattajansa näkevä ongelmat ja epäonnistumiset ovat aiemman hallinnon syynä ja perintönä, hyvä kehitys ja muutokset parempaan taas ovat omaa ansiota. Ja oppositio taas näkee asiat toisin päin.Damokles kirjoitti: ↑24 Tammi 2025, 10:00Ihan kuin Suomessa???? Jos hallitus epäonnistuu syytä edellisiä. Se on paras ratkaisu. Itse ei tarvitse tehdä yhtään mitään kuin istua peukku perseessä ja syyttää edellisiä hallituksia.
Ja kun valta vaihtuu, asetelma pyörähtää nurin ja kaksoisstandardeja ei kukaan jaksa nolostella. Rautalangasta: Kun Marinin hallitus otti velkaa tai teki päätöksiä, jotka osoittautuivat huonoiksi, se oli täysin heidän syytään, vaikka itse asiassa edellisellä vaalikaudella oli ihan oikeinta globaaleja syitä ongelmiin. Kriiseihin jopa. Parannukset (esim koronan ja Ukrainan sodan alun taloudellisen shokin jälkeinen toipuminen) ja muut onnistumiset olivat taas globaalien trendien ansiota tai onnenkantamoisia. Nyt kaikki ongelmat ovat edellisen hallituksen syytä ja vaikka sote, kansantalous, ilmapiiri ja luottamus hallitukseen matelee pohjalla, sekin on jotenkin edellisen hallituksen syytä.
Jos meillä olisi Marinin hallittus tässä tilanteessa, syy olisi ilman muuta heidän epäpätevyytensä ja käsittämätön tunarointi. Vastustajien huuto olisi korviahuumaava ja vaadittaisiin hallituksen hajoittamista välittömästi. Ehkä jopa ankaria tuomioita maanpetoksesta.
Itseasiassa kaikki mitä kirjoitat on yhtälaista minun näkemykseni kanssa.
Damokles kirjoitti: ↑24 Tammi 2025, 10:16Juuri noin kuin ilmaisit Marinin hallinon tilanteen silloin 2021-2022. Oli pakko tehdä se mitä oli pakko tehdä. Ja Sanna Marin oli ja on kova mimmi, se on mun mielipiteeni. Harva suomalainen on saanut tuollaista gloriaa osakseen kuin Marin. Hän on nykyäänkin maailmalaajuisesti hyvin arvostettu puhuja.MooM kirjoitti: ↑24 Tammi 2025, 10:09Ihan normaali käytäntö kaikelaisissa yhteisöissä. Vallassa olevat ja heidän kannattajansa näkevä ongelmat ja epäonnistumiset ovat aiemman hallinnon syynä ja perintönä, hyvä kehitys ja muutokset parempaan taas ovat omaa ansiota. Ja oppositio taas näkee asiat toisin päin.Damokles kirjoitti: ↑24 Tammi 2025, 10:00Ihan kuin Suomessa???? Jos hallitus epäonnistuu syytä edellisiä. Se on paras ratkaisu. Itse ei tarvitse tehdä yhtään mitään kuin istua peukku perseessä ja syyttää edellisiä hallituksia.
Itseasiassa kaikki mitä kirjoitat on yhtälaista minun näkemykseni kanssa.