Sua kuunnellaan sillä seinilläkin korvat on
Sua kuunnellaan sillä seinilläkin korvat on
Kova väite: ”Kyllä, puhelimesi todella kuuntelee sinua”
Ohjelmistoyhtiö kehottaa tekemään testin.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/ ... 66790.html
Säännöllisin väliajoin julkisuuteen nousee väitteitä siitä, että älypuhelimet salakuuntelevat käyttäjiään. Tietoja uskotaan käytettävän mainosten kohdentamiseen.
Yksityisyysohjelmistoja valmistava liettualainen NordVPN sanoo testanneensa asiaa laittamalla tutkijansa keskustelemaan puhelimen läheisyydessä esimerkiksi lempieläimistään, satunnaisesti valituista maista ja muotituotteista.
Yhtiön mukaan keskustelujen jälkeen tutkijoille alkoi näkyä sponsoroituja sosiaalisen median viestejä koskien niin matkakohteita kuin eläinsuojelujärjestöjä.
– Kyllä, puhelimesi todella kuuntelee sinua, yhtiö väittää tiedotteessaan.
NordVPN huomauttaa toiminnan olevan laillista, jos käyttäjä on hyväksynyt sovelluksen käyttöehdoissa sen, että laite voi kerätä käyttäjän henkilökohtaisia tietoja.
Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun NordVPN väittää näin.
Yhtiön mukaan älypuhelimet kuuntelevat puhettasi laitteen sisäänrakennetun mikrofonin kautta. Se on aina päällä, jotta virtuaaliassistentit kuulevat äänikomennot.
– Nämä virtuaaliassistentit kuuntelevat myös taustakeskusteluitasi toimittaakseen sinulle puheenaiheisiin perustavia yksilöllisiä mainoksia.
Väite on kyseenalaistettu jo aikaisemmin. Ilta-Sanomille aiemmin puhunut puhelinkoodaaja kertoi, että älylaitteet kuuntelevat käyttäjiään vain ”hey google”- tai ”hei siri” -tyyppisiä avainsanoja löytääkseen.
Itse olen huomannut ilmiön todella usein.
Ehkä räikein tapaus sattui hoitajani kanssa. Aloimme pohtimaan kuka oli se viulisti joka myi sielunsa paholaiselle tullakseen parhaaksi viulistiksi. Muistin nimen miltei välittömästi. Niccolo Paganini. En ole aiheesta puhunut tai käsitellyt sitä kuin ehkä teininä isän kanssa. Sitten menikin tovi kun keskustelimme ko. säveltäjästä/viulistista. Meni muutama päivä ja kappas kummaa. Soittolistaani YouTubeen oli ilmestynyt video Niccolo Paganinin musiikista. Yksi video.
En tiedä olisiko sopiva alue ollut yhteiskunta ja historia, psykologia vai tekniikka joten pistin tänne.
Jos on kokemuksia vastaavista niin pistäkää tulemaan. Tuo ei ole edes läheskään ainoa kerta kun olen "Sattumalta" huomannut käsittelemiäni aiheita interwebin ihmeellisessä maailmassa. Onko syytä olla paranoidi?? Olen ollut jo kauan mutta olisiko syytä muidenkin olla?
Kyllä kyse voi olla VAIN avainsanoista. Kuka takaa etteikö koko keskusteluista?
Ohjelmistoyhtiö kehottaa tekemään testin.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/ ... 66790.html
Säännöllisin väliajoin julkisuuteen nousee väitteitä siitä, että älypuhelimet salakuuntelevat käyttäjiään. Tietoja uskotaan käytettävän mainosten kohdentamiseen.
Yksityisyysohjelmistoja valmistava liettualainen NordVPN sanoo testanneensa asiaa laittamalla tutkijansa keskustelemaan puhelimen läheisyydessä esimerkiksi lempieläimistään, satunnaisesti valituista maista ja muotituotteista.
Yhtiön mukaan keskustelujen jälkeen tutkijoille alkoi näkyä sponsoroituja sosiaalisen median viestejä koskien niin matkakohteita kuin eläinsuojelujärjestöjä.
– Kyllä, puhelimesi todella kuuntelee sinua, yhtiö väittää tiedotteessaan.
NordVPN huomauttaa toiminnan olevan laillista, jos käyttäjä on hyväksynyt sovelluksen käyttöehdoissa sen, että laite voi kerätä käyttäjän henkilökohtaisia tietoja.
Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun NordVPN väittää näin.
Yhtiön mukaan älypuhelimet kuuntelevat puhettasi laitteen sisäänrakennetun mikrofonin kautta. Se on aina päällä, jotta virtuaaliassistentit kuulevat äänikomennot.
– Nämä virtuaaliassistentit kuuntelevat myös taustakeskusteluitasi toimittaakseen sinulle puheenaiheisiin perustavia yksilöllisiä mainoksia.
Väite on kyseenalaistettu jo aikaisemmin. Ilta-Sanomille aiemmin puhunut puhelinkoodaaja kertoi, että älylaitteet kuuntelevat käyttäjiään vain ”hey google”- tai ”hei siri” -tyyppisiä avainsanoja löytääkseen.
Itse olen huomannut ilmiön todella usein.
Ehkä räikein tapaus sattui hoitajani kanssa. Aloimme pohtimaan kuka oli se viulisti joka myi sielunsa paholaiselle tullakseen parhaaksi viulistiksi. Muistin nimen miltei välittömästi. Niccolo Paganini. En ole aiheesta puhunut tai käsitellyt sitä kuin ehkä teininä isän kanssa. Sitten menikin tovi kun keskustelimme ko. säveltäjästä/viulistista. Meni muutama päivä ja kappas kummaa. Soittolistaani YouTubeen oli ilmestynyt video Niccolo Paganinin musiikista. Yksi video.
En tiedä olisiko sopiva alue ollut yhteiskunta ja historia, psykologia vai tekniikka joten pistin tänne.
Jos on kokemuksia vastaavista niin pistäkää tulemaan. Tuo ei ole edes läheskään ainoa kerta kun olen "Sattumalta" huomannut käsittelemiäni aiheita interwebin ihmeellisessä maailmassa. Onko syytä olla paranoidi?? Olen ollut jo kauan mutta olisiko syytä muidenkin olla?
Kyllä kyse voi olla VAIN avainsanoista. Kuka takaa etteikö koko keskusteluista?
Re: Sua kuunnellaan sillä seinilläkin korvat on
Olen ennenkin kirjoittanut tämän. mutta itse tajusin tuon muutama vuosi sitten. Ja kyse oli työpuhelimesta ja läppäristä, joissa ison organisaation vakiosysteemit tietoturvalle.
Laiteltiin mittausympäristöä valmiiksi ja siihen kuului videokamera, joka piti saada kuvaamaan tiettyjä tapahtumia. Meillä oli mukana tripodi ja kun mietittiin asetteluja, sanaa toistettiin useasti sen muutaman tunnin aikana. Itse tavarat oli hankittu jo aikaa sitten, enkä ollut googlaillut tai viestitellyt niihin liittyviä asioita enkä juuri käyttänyt puhelinta päivän aikana. Puhelin oli kyllä samassa tilassa koko ajan, läppäri taas unitilassa repussa.
Illemmalla läppärillä luin jotain iltalehteä ja sivubannerit oli täynnä asiaa kameroista ja erityisesti tripodimainoksista. Olen Android-käyttäjä ja koneessa tuollaisiin käytössä Chrome, jossa googletilin kirjautuminen päällä.
Laiteltiin mittausympäristöä valmiiksi ja siihen kuului videokamera, joka piti saada kuvaamaan tiettyjä tapahtumia. Meillä oli mukana tripodi ja kun mietittiin asetteluja, sanaa toistettiin useasti sen muutaman tunnin aikana. Itse tavarat oli hankittu jo aikaa sitten, enkä ollut googlaillut tai viestitellyt niihin liittyviä asioita enkä juuri käyttänyt puhelinta päivän aikana. Puhelin oli kyllä samassa tilassa koko ajan, läppäri taas unitilassa repussa.
Illemmalla läppärillä luin jotain iltalehteä ja sivubannerit oli täynnä asiaa kameroista ja erityisesti tripodimainoksista. Olen Android-käyttäjä ja koneessa tuollaisiin käytössä Chrome, jossa googletilin kirjautuminen päällä.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
-
Brainwashed
- Reactions:
Jos on esim. juuri katsonut leffan Netflixistä, ja googlaa sen jälkeen sitä, niin ei tarvitse koko leffan nimeä taikka siinä esiintyneen näyttelijän nimeä kirjoittaa, kun ”se” jo tietää mitä tai ketä etsin.

”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Jaa-a. Mielenkiintoinen juttu. Toisaalta data on uusi raaka-aine joka on äärettömän arvokasta. Ja kohdennettu mainonta on helvetin tärkeää. Miksi syytää mainoksia massoille randomsiti kun mainonnan voi kohdentaa?MooM kirjoitti: ↑27 Tammi 2025, 10:28 Olen ennenkin kirjoittanut tämän. mutta itse tajusin tuon muutama vuosi sitten. Ja kyse oli työpuhelimesta ja läppäristä, joissa ison organisaation vakiosysteemit tietoturvalle.
Kiinassa asia on viety hieman pidemmälle. Mutta onneksi kiinalaiset ovat tilanteeseensavarsin tyytyväisiä. Kuka nyt telttaleirille haluaisi? Mitä isot edellä sitä pienet perässä, vai?
-
PaikallaKultaKikkare
- Reactions:
Kyllä ne kuuntelee, samaten uudet televisiot, ja varmaan about kaikki muutkin älylaitteet joissa on mikrofoni, nettiyhteys ja tarpeeksi prosessointitehoa.
Tallennetta ei sellaisenaan lähetetä mihinkään, se olisi paitsi laitonta myös tosi epäkäytännöllistä, mutta se käsitellään laitteessa jollain kevyellä tekoälyalgoritmilla ja joitain markkinoinnin kannalta olennaisia avainsanoja lähtee palvelimelle.
Puhelimiin saa myös vakoilusoftia, joilla voi salakuunnella mikrofonilla, salakatsella kameralla ja näkee jatkuvan gps sijainnin. Ne on tietenkin laittomia mutta eipä se niiden käyttäjiä estä.
Tallennetta ei sellaisenaan lähetetä mihinkään, se olisi paitsi laitonta myös tosi epäkäytännöllistä, mutta se käsitellään laitteessa jollain kevyellä tekoälyalgoritmilla ja joitain markkinoinnin kannalta olennaisia avainsanoja lähtee palvelimelle.
Puhelimiin saa myös vakoilusoftia, joilla voi salakuunnella mikrofonilla, salakatsella kameralla ja näkee jatkuvan gps sijainnin. Ne on tietenkin laittomia mutta eipä se niiden käyttäjiä estä.
Be stronger than your excuses
-
PaikallaKultaKikkare
- Reactions:
Ongelma tossa on että se voi pahentaa aikalailla Filter bubble ilmiötä, vahvistaa ihmisen epärealistista maailmankuvaa. Puhut jostain vaimolle tai kaverille niin puff, yhtäkkiä koko digitaalinen maailmasi on täynnä sitä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Filter_bubble
Sitten kun geneerinen tekoäly alkaa aivopesemään massoja sillä on hyvät työkalut käytössä.
Sitten kun geneerinen tekoäly alkaa aivopesemään massoja sillä on hyvät työkalut käytössä.
-
Brainwashed
- Reactions:
Massojen aivopesun voi hyvin huomata jo nyt, 95% ilmiö, populan kyvyttömyys kriittiseen ajatteluun.KultaKikkare kirjoitti: ↑27 Tammi 2025, 10:47 Ongelma tossa on että se voi pahentaa aikalailla Filter bubble ilmiötä, vahvistaa ihmisen epärealistista maailmankuvaa.
Sitten kun geneerinen tekoäly alkaa aivopesemään massoja sillä on hyvät työkalut käytössä.![]()
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
-
PaikallaKultaKikkare
- Reactions:
Tiedä mitä keinoja länsimaissakin käytetään kun tiedustelupalvelut toimii osittain lain yläpuolella terrorismin vastaisissa toimissaan. Mut niin kauan kun niitä ei käytetä kansalaisia vastaan niin kaikki varmaan ihan ok.
Kuka ottaa omatunnolleen jos terrori-isku oltaisiin voitu estää rikkomalla/venyttämällä pikkasen jotain tietosuojaan liittyviä lakeja.
En ole itse tuollaista huomannut.
Olen toki kieltänyt aivan kaiken ihan vaan huvin ja urheilun kannalta.
Juutuubii ehdottaa vain sellaista musiikkia mitä yleisesti kuuntelen, mainoksia en näe paskan vertaa mutta ne harvat jotka näkyy niin ei todellakaan ole mulle.
En tosin maailman tarkimmin asiaa seuraa ja olen osin sokea esim mainoksille, en edes aina huomaa niitä.
Olen toki kieltänyt aivan kaiken ihan vaan huvin ja urheilun kannalta.
Juutuubii ehdottaa vain sellaista musiikkia mitä yleisesti kuuntelen, mainoksia en näe paskan vertaa mutta ne harvat jotka näkyy niin ei todellakaan ole mulle.
En tosin maailman tarkimmin asiaa seuraa ja olen osin sokea esim mainoksille, en edes aina huomaa niitä.
-
PaikallaKultaKikkare
- Reactions:
Mä oon huomannu useammankin kerran että tuubi tarjoaa sopivasti videoita aiheesta josta oon puhunut. Ja pari viikkoa sitten hajosi vanha sähköhammasharja, sadattelin siitä aamulla vaimoille ja sopivasti samana päivänä näkyi pari hammasharjamainosta joita ei ole kyllä koskaan aiemmin näkynyt.
-
PaikallaKultaKikkare
- Reactions:
Vuosikausia tekoälyä kehitettiin kaupallisesti isommassa mittakaavassa pelkästään markkinointiin. Jo 10-15vuotta sitten tota tehtiin. Nyt homma on ottanut isoja askelia eteenpäin.
Meaden teleskooppeja ei Youtubessa eikä mainosvirrani ole näkynyt. Mutta ehkä toiveeni toteutuu. Eikä näy Wellerin juotoskolvia eikä oskiloskooppia miltään valmistajalta.
Kun tää näppis hakee kartat peleihin netistä (Pilvestä) niin mitähän muuta kaikkea tässä seurataan? Jokaista pistettä ja pilkkua?
Jaksaako kukaan oikeasti lukea minkään palvelun tai tuotteen listaa mihin suostut kun anna luvan tietojesi käsitelylle? Yleensä koukeroista lakitekstiä ja joskus englanniksi ainoastaa.
Nyt odottelen psilosybiinisienten mainoksia. Niistähän olen hakenut paljon tietoa. Ne ovat laittomia vasta kun kasvatat ne ja varsinkin jos pistät suuaukosta sisään. Sinänsä luontiasen tuotteen kriminalisointi on järjen vastaista. Varmaan sienet olivat jo kielletyjä silloin miljardeja vuosia sitten.
Kun tää näppis hakee kartat peleihin netistä (Pilvestä) niin mitähän muuta kaikkea tässä seurataan? Jokaista pistettä ja pilkkua?
Jaksaako kukaan oikeasti lukea minkään palvelun tai tuotteen listaa mihin suostut kun anna luvan tietojesi käsitelylle? Yleensä koukeroista lakitekstiä ja joskus englanniksi ainoastaa.
Nyt odottelen psilosybiinisienten mainoksia. Niistähän olen hakenut paljon tietoa. Ne ovat laittomia vasta kun kasvatat ne ja varsinkin jos pistät suuaukosta sisään. Sinänsä luontiasen tuotteen kriminalisointi on järjen vastaista. Varmaan sienet olivat jo kielletyjä silloin miljardeja vuosia sitten.
-
PaikallaKultaKikkare
- Reactions:
Ei kai niitä kukaan lue, en itse ainakaan lue lainkaan, ei käyttöehdoilla voi kuitenkaan saada oikeutta mihinkään laittomaan. Ja samalla noihin suostuminen yleensä parantaa laitteiden käytettävyyttä, kuka jättää suostumatta vaikka lukisikin pienellä präntätyn, jos siinä menettää jotain ja siellä sanotaan että dataa hyödynnetään markkinointikäytössä. Kohdennettu markkinointi on kuitenkin parempi kuin kohdentamaton markkinointi, ainakin mun mielestä.
Youtubessa minulle tuli jatkuvasti munakasohjeita, kunnes vaihtuivat videoihin mitä kaikkea Pakistanissa korjataan katupajoissa, seuraavaksi Vietnamin vesiliikenteen onnettomuuksiin.
Jonkin asetuksen sain sitten vaihdetuksi ettei tuputa aina samansisältöisiä, oli aikamoista sähläämistä , en tiedä mikä asetus.
Mainosestot purevat hyvin omassa selaimessani, aina yllättävät ikävästi kirjaston koneilla.
Jonkin asetuksen sain sitten vaihdetuksi ettei tuputa aina samansisältöisiä, oli aikamoista sähläämistä , en tiedä mikä asetus.
Mainosestot purevat hyvin omassa selaimessani, aina yllättävät ikävästi kirjaston koneilla.
Juttelin joskus ystäväni kanssa eräästä bändistä, josta minä en pidä, mutta ystävä pitää.
Kohta kännykkä (youtube) tarjosi kyseisen bändin musiikkia.
Kohta kännykkä (youtube) tarjosi kyseisen bändin musiikkia.