Poll: Ateisti vai uskovainen

Tieteellistä keskustelua uskonnoista ja uskontojen vaikutuksista ihmiseen.

Oletko ateisti vai uskovainen

Uskovainen
8
13%
Ateisti
28
44%
Agnostikko
10
16%
Jotain muuta kuin nuo kolme
8
13%
En tiedä
3
5%
En välitä mikä olen kyseisen asian suhteen
6
10%

Ääniä yhteensä: 63

Tauko
Reactions:

Re: Poll: Ateisti vai uskovainen

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Kysely lienee siitä miten vahvasti uskoo jumalan olemassaoloon.

Tuohon olemassaolo asiaan, onko vai eikö ole olemassa, ei minulla ole mitään näkemystä. On tai ei ole olemassa, ihan sama.

Jumalat ovat ihan harmittomia, jos ovat olemassa, eivät tee mitään, eivät näy reaalimaailmassa missään.
anarkistialkuasukas
Reactions:

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Deedee kirjoitti: 30 Tammi 2025, 19:35
anarkistialkuasukas kirjoitti: 30 Tammi 2025, 18:24 Itselläni ei ole mitään harhaluuloja mutta olen täysin varma siitä että joidenkin heikkolahjaisten mielestä jumala (joku niistä) on olemassa.
Tuota voi sanoa uskomukseksi, mutta se voi olla myös harhaluulo.
Eli...Psykiatri on uskossa jos on varma siitä että potilaalla on harhaluuloja?
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
anarkistialkuasukas
Reactions:

AVH kirjoitti: 30 Tammi 2025, 19:25 Mihin osastoon noituutta harjoittava satanisti laitetaan?
Roviolle :mrgreen:
vahva_virtanen
Reactions:

Viesti Kirjoittaja vahva_virtanen »

Onko saatana joku jumala? Sehän tipahti taivaalta ja upposi helvettiin asti kun se oikea jumala hiukan hermostui.
anarkistialkuasukas
Reactions:

vahva_virtanen kirjoitti: 31 Tammi 2025, 05:55 Onko saatana joku jumala? Sehän tipahti taivaalta ja upposi helvettiin asti kun se oikea jumala hiukan hermostui.
Voiko Saatanaan uskoa ellei usko kristittyjen jumalaan?
vahva_virtanen
Reactions:

anarkistialkuasukas kirjoitti: 31 Tammi 2025, 05:56 Voiko Saatanaan uskoa ellei usko kristittyjen jumalaan?
Ei tarvitse uskoa saatanaan koska saatana on mainittu jeesusristittyjen raamatussa joten sen täytyy olla totta. Jeesusristittyjen raamattuunkaan ei tarvitse uskoa. Minä olen ihan omin silmin nähnyt sellaisen kirjakaupassa joten sen täytyy olla täyttä totta niinkuin Maon pienen punaisen kirjankin vaikkei uskoisikaan.
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Kruksasin kohdan "Jotain muuta kuin nuo kolme" ja lähinnä siksi, koska uskonnoton vaihtoehtoa ei ollut tarjolla.

"Uskonnottomuus on elämänkatsomus, joka ei ole uskonnollinen. Sana uskonnoton viittaa asiaan, joka ei perustu uskontoon tai jossa ei ole uskontoa. Ajatuksenvapaus, jonka periaatteet ilmaistaan kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa, suojaa sekä uskonnottomia että uskonnollisia vakaumuksia."
Uskonnottomuus - Wikipedia

Wikipedia
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 31 Tammi 2025, 05:56
vahva_virtanen kirjoitti: 31 Tammi 2025, 05:55 Onko saatana joku jumala? Sehän tipahti taivaalta ja upposi helvettiin asti kun se oikea jumala hiukan hermostui.
Voiko Saatanaan uskoa ellei usko kristittyjen jumalaan?
"Uskoa" on kaksimerkityksinen sana. Se voi jumalan tarkoittaa olemassaolon olettamista tai sitoutumista tiettyyn jumalaan. Uskovaisuus (minusta) on aktiivinen tila, valinta. Teisti ei kuvaa tuota sitoutumista, vaikkei tietysti sitä estäkään. Se on vai käsitys jumalien olemassaolosta ja ateistin vastakohta.

Persoonalliseen saatanaan uskova (näitä on satanisteissakin, saatananpalvojat tietysti ilman muuta) on teisti. Uskoivaiseksikin sanoisin.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
MooM
Reactions:

Agnostismi taas on kannanotto tietoon, vähän eri akseli. Jos oma persoona on sellainen, että voi uskoa ilman varmaa tietoa, uskovainenkin voi olla agnostikko. Tai ateisti voi olla.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

MooM kirjoitti: 31 Tammi 2025, 08:03 Agnostismi taas on kannanotto tietoon, vähän eri akseli.
Tästä olen samaa mieltä. Agnostismi kuuluu paremminkin tietoteoriaan kuin teologiaan. Pidän väitettä jumalasta samaan kategoriaan kuuluvana kuin kuuluisaa Russelin teekannua. En voi todistaa, etteikö sellaista olisi olemassa, vaikka käytännössä tiedän varmuudella, miten asia on. "Epäilynkin pitää joskus loppua... (L.W. )
vahva_virtanen
Reactions:

MooM kirjoitti: 31 Tammi 2025, 08:01 "Uskoa" on kaksimerkityksinen sana.
Sen vuoksi uskomiset voikin työntää saatanan anaaliin kun kukaan uskovainen ei uskalla kertoa mitä kulloinkin tarkoittaa. Rykäistään vain ilmoille joku idioottimainen sana josta uskovainen voi sitten ruveta taistelemaan jos sanomisia ei ymmärretä sillä tavalla kuin hän itse haluaisi.
ID10T
Reactions:

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Olen keskivahva ateisti, sillä mitään ei voi tietää varmasti. Saatamme olla jopa jumalan itsensä laatimassa simulaatiossa ;)
vahva_virtanen
Reactions:

ID10T kirjoitti: 31 Tammi 2025, 08:17 Olen keskivahva ateisti, sillä mitään ei voi tietää varmasti. Saatamme olla jopa jumalan itsensä laatimassa simulaatiossa
Tällä palstalla on parikin sellaista kirjoittelijaa jotka todellakin elävät pääkoppansa sisällä mellastavan jumalan laatimassa simulaatiossa.
Viimeksi muokannut vahva_virtanen, 31 Tammi 2025, 08:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MooM
Reactions:

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 31 Tammi 2025, 08:12
MooM kirjoitti: 31 Tammi 2025, 08:03 Agnostismi taas on kannanotto tietoon, vähän eri akseli. Jos oma persoona on sellainen, että voi uskoa ilman varmaa tietoa, uskovainenkin voi olla agnostikko. Tai ateisti voi olla.
En ole koskaan huomannut ajatella näin limittäin. Tai tavallaan olen, mutta en ole aivan.
Pidin sanamuodosta "kannanotto tietoon".
Itse olen ehdottomasti pohjimmiltani agnostikko, koska varmuutta ei ole. Ehkä ignostikko. Mutta kun teen johtopäätöksen faktojen yms tiedon pohjalta, se on ateistinen ja käytännössä toimin sen pohjalta. Mutta mitään tarvetta lyödä asia (omassa päässä) lukkoon ei ole.

Eli yleensä näissä, kuten myös nyt, valitsen "ateisti".
D. Gabaldon
AVH
Reactions:

Viesti Kirjoittaja AVH »

Yleisön pyynnöstä äänestin uskovainen ja kiroan samalla ateistit helvetin kuumimpaan nurkkaan. :P
noita.jpg
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin