Poll: Ateisti vai uskovainen
Re: Poll: Ateisti vai uskovainen
Siis tällainen uskonnoton tai ateisti tarkemmin määrittelemättä voi uskoa korkeampiin kulttuureihin, muttei niihin jumalina.
Tämä on vastaukseni Naturalistille. Tietysti hänen tarkemmat määrittelynsä ovat kiintoisia ja huolellisia ja merkittäviä.
Tämä on vastaukseni Naturalistille. Tietysti hänen tarkemmat määrittelynsä ovat kiintoisia ja huolellisia ja merkittäviä.
https://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
En ole nähnyt mitään merkkejä korkeakulttuureista universumissa. Tämäkään mikä maan päällä on ei ole korkeakulttuuri. Jos kulttuuri ollenkaan. Eli ainakaan minä en edes usko korkeakulttuureihin universumissa. Miksi sitten muut uskovat huuhaaseen korkeakulttureista universumissa? En osaa sanoa.
Ne voidaan päätellä galaksien määrästä ja ihmisen olemassaolosta.Damokles kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:50En ole nähnyt mitään merkkejä korkeakulttuureista universumissa. Tämäkään mikä maan päällä on ei ole korkeakulttuuri. Jos kulttuuri ollenkaan. Eli ainakaan minä en edes usko korkeakulttuureihin universumissa. Miksi sitten muut uskovat huuhaaseen korkeakulttureista universumissa? En osaa sanoa.
Ei voida. Kaikki muut planeetat ja galaksit voivat olla yhtä hyvin tyhjiä siitä mitä kutsumme elämäksi. Kaikki muu on turhanpäiväistä spekulaatiota. Kunnes oikeasti todistetaan jotain muuta. Eli ei ole ensimmäistäkään todistetta elämästä muualla kuin maapallolla. Jos joku väittää muuta niin saa todistaa väitteensä täällä palstalla.OlliS kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:54Ne voidaan päätellä galaksien määrästä ja ihmisen olemassaolosta.Damokles kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:50En ole nähnyt mitään merkkejä korkeakulttuureista universumissa. Tämäkään mikä maan päällä on ei ole korkeakulttuuri. Jos kulttuuri ollenkaan. Eli ainakaan minä en edes usko korkeakulttuureihin universumissa. Miksi sitten muut uskovat huuhaaseen korkeakulttureista universumissa? En osaa sanoa.
Jos löydät apilaniityllä yhden neliapilan, se ei todista muista neliapiloista yhtään mitään.OlliS kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:54Ne voidaan päätellä galaksien määrästä ja ihmisen olemassaolosta.Damokles kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:50En ole nähnyt mitään merkkejä korkeakulttuureista universumissa. Tämäkään mikä maan päällä on ei ole korkeakulttuuri. Jos kulttuuri ollenkaan. Eli ainakaan minä en edes usko korkeakulttuureihin universumissa. Miksi sitten muut uskovat huuhaaseen korkeakulttureista universumissa? En osaa sanoa.
Eivät voi kaikki olla tyhjiä elämästä. Se on hyvin epätodennäköistä. Aineesta kehittyy elämä kun aikaa ja olosuhteita on tarpeeksi. Pienempiäkin todennäköisyyksiä sanotaan tieteelliseksi tiedoksiDamokles kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:58Ei voida. Kaikki muut planeetat ja galaksit voivat olla yhtä hyvin tyhjiä siitä mitä kutsumme elämäksi. Kaikki muu on turhanpäiväistä spekulaatiota. Kunnes oikeasti todistetaan jotain muuta. Eli ei ole ensimmäistäkään todistetta elämästä muualla kuin maapallolla. Jos joku väittää muuta niin saa todistaa väitteensä täällä palstalla.OlliS kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:54Ne voidaan päätellä galaksien määrästä ja ihmisen olemassaolosta.Damokles kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:50En ole nähnyt mitään merkkejä korkeakulttuureista universumissa. Tämäkään mikä maan päällä on ei ole korkeakulttuuri. Jos kulttuuri ollenkaan. Eli ainakaan minä en edes usko korkeakulttuureihin universumissa. Miksi sitten muut uskovat huuhaaseen korkeakulttureista universumissa? En osaa sanoa.
Ja niitä on. Paikkoja ja aikaa.
Ja maapallo on todiste. Täällä on.
Hyvä esimerkki! Sieltä löytyy aina, melkein aina toinenkin!ID10T kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 13:02Jos löydät apilaniityllä yhden neliapilan, se ei todista muista neliapiloista yhtään mitään.OlliS kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:54Ne voidaan päätellä galaksien määrästä ja ihmisen olemassaolosta.Damokles kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:50En ole nähnyt mitään merkkejä korkeakulttuureista universumissa. Tämäkään mikä maan päällä on ei ole korkeakulttuuri. Jos kulttuuri ollenkaan. Eli ainakaan minä en edes usko korkeakulttuureihin universumissa. Miksi sitten muut uskovat huuhaaseen korkeakulttureista universumissa? En osaa sanoa.
Tuosta kysymys.
Voiko siitä, että henkilö on uskonnoton päätellä, että hän on myös ateisti.
Voiko teisti olla uskonnoton.
Ei pelkkä aika riitä, eikä mikä tahansa aine. Kivi ei ala elämään kuussa, vaikka odotettaisiin kuinka kauan.OlliS kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 14:29Eivät voi kaikki olla tyhjiä elämästä. Se on hyvin epätodennäköistä. Aineesta kehittyy elämä kun aikaa ja olosuhteita on tarpeeksi.Damokles kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:58Ei voida. Kaikki muut planeetat ja galaksit voivat olla yhtä hyvin tyhjiä siitä mitä kutsumme elämäksi. Kaikki muu on turhanpäiväistä spekulaatiota. Kunnes oikeasti todistetaan jotain muuta. Eli ei ole ensimmäistäkään todistetta elämästä muualla kuin maapallolla. Jos joku väittää muuta niin saa todistaa väitteensä täällä palstalla.OlliS kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:54Ne voidaan päätellä galaksien määrästä ja ihmisen olemassaolosta.Damokles kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:50En ole nähnyt mitään merkkejä korkeakulttuureista universumissa. Tämäkään mikä maan päällä on ei ole korkeakulttuuri. Jos kulttuuri ollenkaan. Eli ainakaan minä en edes usko korkeakulttuureihin universumissa. Miksi sitten muut uskovat huuhaaseen korkeakulttureista universumissa? En osaa sanoa.
Maankaltaisten planeettojen löytyminen on lähtökohta spekuloinneille.
Tässä tapauksessa todennäköisyys on määrittelemätön. Meillä ei ole yhtään tapausta maapallon ulkopuolisesta elämästä.OlliS kirjoitti: Pienempiäkin todennäköisyyksiä sanotaan tieteelliseksi tiedoksi
Maapallo ei ole todiste maapallon ulkopuolisesta elämästä.OlliS kirjoitti: Ja niitä on. Paikkoja ja aikaa.
Ja maapallo on todiste. Täällä on.
Hyvä esimerkki??? Minä en ole löytänyt eläissäni ainuttakaan neliapilaa.OlliS kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 14:32Hyvä esimerkki! Sieltä löytyy aina, melkein aina toinenkin!ID10T kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 13:02Jos löydät apilaniityllä yhden neliapilan, se ei todista muista neliapiloista yhtään mitään.OlliS kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:54Ne voidaan päätellä galaksien määrästä ja ihmisen olemassaolosta.Damokles kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:50En ole nähnyt mitään merkkejä korkeakulttuureista universumissa. Tämäkään mikä maan päällä on ei ole korkeakulttuuri. Jos kulttuuri ollenkaan. Eli ainakaan minä en edes usko korkeakulttuureihin universumissa. Miksi sitten muut uskovat huuhaaseen korkeakulttureista universumissa? En osaa sanoa.
Ei uskonnoton välttämättömästi ole ateisti. Myös agnostikko on useimmiten uskonnoton.
Mitä teismiin tulee, niin ymmärtääkseni siinä vain uskotaan jumalan/jumalien olemassaoloon mutta ei oteta kantaa uskontoihin.
Miksei voisi? Aika moni uskoo jonkinlaiseen jumalaan ja johdatukseen, mutta ei katso minkään uskonnon sopivan siihen, miten asian kokee. Uskontoon liittyy aina jonkinlainen rakenne ja dogmaattisuus sille, mihin ja miten uskotaan, vaikka kuinka väljästi määriteltynä.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Naturalisti käsitteli tuon tyhjentävästi.
Minä olen.ID10T kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 14:38Hyvä esimerkki??? Minä en ole löytänyt eläissäni ainuttakaan neliapilaa.OlliS kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 14:32Hyvä esimerkki! Sieltä löytyy aina, melkein aina toinenkin!ID10T kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 13:02Jos löydät apilaniityllä yhden neliapilan, se ei todista muista neliapiloista yhtään mitään.OlliS kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:54Ne voidaan päätellä galaksien määrästä ja ihmisen olemassaolosta.Damokles kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:50En ole nähnyt mitään merkkejä korkeakulttuureista universumissa. Tämäkään mikä maan päällä on ei ole korkeakulttuuri. Jos kulttuuri ollenkaan. Eli ainakaan minä en edes usko korkeakulttuureihin universumissa. Miksi sitten muut uskovat huuhaaseen korkeakulttureista universumissa? En osaa sanoa.
Tuo riippuu lajikkeestakin.ID10T kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 14:38Hyvä esimerkki??? Minä en ole löytänyt eläissäni ainuttakaan neliapilaa.OlliS kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 14:32Hyvä esimerkki! Sieltä löytyy aina, melkein aina toinenkin!ID10T kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 13:02Jos löydät apilaniityllä yhden neliapilan, se ei todista muista neliapiloista yhtään mitään.OlliS kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:54Ne voidaan päätellä galaksien määrästä ja ihmisen olemassaolosta.Damokles kirjoitti: ↑04 Helmi 2025, 12:50En ole nähnyt mitään merkkejä korkeakulttuureista universumissa. Tämäkään mikä maan päällä on ei ole korkeakulttuuri. Jos kulttuuri ollenkaan. Eli ainakaan minä en edes usko korkeakulttuureihin universumissa. Miksi sitten muut uskovat huuhaaseen korkeakulttureista universumissa? En osaa sanoa.
Vertaus on siitä hyvä, että vaikka pellossa todennäköisesti on useita nelipailoita, niitä voi olla vaikea löytää eikä ne kasva toistensa vieressä muuten kuin sattumalta. Eikä yhden apilan löytäminen vaikuta siihen, onko muita.
Vertaus on huono siksi, että tiedetään varmasti, etä neliapiloita esiintyy, siis muitakin kuin se yksi löydetty. Ja yhdestä neliapilasta on mahdotonta arvailla, miten todennäköisesti niitä on useampia, tai miten kaukana ne ovat toisistaan. Ylärajan todennäköisyydelle saa siitä, onko vieressä muita, mutta alaraja voi olla nollakin.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon