Hoitotahto

Paikalla
Kissatäti
Reactions:

Hoitotahto

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Oletteko tehneet Hoitotahtoa esim. omassa kannassa. Mietin että sellainen olisi varmaan viisasta tehdä kun nukutetaankin siihen leikkaukseen ja jos jokin menee pahasti pieleen. Mitä siihen kannattaisi laittaa jos ei halua elää vihanneksena siis tiedostomatta ympäristöä ja sen sellaista?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Susa
Reactions:

Re: Hoitotahto

Viesti Kirjoittaja Susa »

Muuta en osaa neuvoa kuin että tee myös edunvalvontavaltuutus.
Henry Borat
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Henry Borat »

Susa kirjoitti: 23 Helmi 2025, 17:43 Muuta en osaa neuvoa kuin että tee myös edunvalvontavaltuutus.
Tämä on hyvin tärkeä dokumentti
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Kissatäti kirjoitti: 23 Helmi 2025, 17:37 Oletteko tehneet Hoitotahtoa esim. omassa kannassa.
On tehty. Omakannassa on hyvä pohja, johon voi tietenkin halutessaan tehdä muutoksia.
Kannattaa ilmoittaa hoitotahdon olemassaolosta lähiomaisille tai ainakin sille henkilölle, jonka on ilmoittanut terveydenhoitoon lähimmäksi omaiseksi. Lääkärit eivät välttämättä tarkasta hoitotahdon olemassaoloa ennen toimenpiteitä.
Kohina
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Joo, olen kieltänyt kaikki.
Guild can only exist in a person who can act
Paikalla
Kissatäti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Kohina kirjoitti: 23 Helmi 2025, 18:03 Joo, olen kieltänyt kaikki.
Mitkä kaikki?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Kohina
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Kissatäti kirjoitti: 23 Helmi 2025, 18:20
Kohina kirjoitti: 23 Helmi 2025, 18:03 Joo, olen kieltänyt kaikki.
Mitkä kaikki?
Mitä voi.
Guild can only exist in a person who can act
olappa 2
Reactions:

Viesti Kirjoittaja olappa 2 »

Mulla on kaavakkeet valmiina ruumiini luovuttamisesta lääketieteen hyväksi.
Sais vaan täytettyä ja vietyä ne, ennenkuin lusikka lentää nurkkaan.
Se on sellanen kokonaisvaltainen ruumiin käsittely, jossa esim lääketieteen opiskelijat harjoittelevat erilaisia leikkauksia.
Tämä saattaa kestää jopa vuoden ellei enemmän.
Sitten ruumiinosat tuhkataan ja halutessa jopa siunataan ja uurna luovutetaan omaisille hautausta varten.
Sitten omaiset voivat halutessaan pitää jonkinmoisen muistotilaisuuden, mutta se taas ei ole minun päätettävissäni.
anarkistialkuasukas
Reactions:

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Mulla on myös ns. elvytyskielto kirjattuna omakantaan.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Susa
Reactions:

anarkistialkuasukas kirjoitti: 24 Helmi 2025, 06:00 Mulla on myös ns. elvytyskielto kirjattuna omakantaan.
Onko oma valintasi vai lääkärin laittama?
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Elvytyskiellossakin on asteita. Monilla se on muodossa, että ei elvytetä, jos arvioidaan, että elvytyksenkään jälkeen elämänlaatu ei ole suhteessa hyvä (eli tulee vakavaa aivovammaa tai on muuten niin pahassa kunnossa, että näkymä on synkkä).

Jollain jo hyvin vakavasti sairaalla elvytyskielto voi olla ehdoton, eli käytännössä lähentelee passiivista eutanasiaa.

Käytännössä onnettomuus- tai muissa yllättävissä tilanteissa mitään rekistereitä ei selata, vaan ensihoito tehdään rutiinisti. Ja sairaalassakin elvytyskielto on hyvä mainita hoitohenkilöstölle ja varmistaa, että se on näkyvissä niissä papereissa, joita katsotaan ensimmäisenä. Jotkut ovat jopa tatuoineet rintaansa kiellon elvyttää.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Susa
Reactions:

MooM kirjoitti: 24 Helmi 2025, 10:04 Elvytyskiellossakin on asteita. Monilla se on muodossa, että ei elvytetä, jos arvioidaan, että elvytyksenkään jälkeen elämänlaatu ei ole suhteessa hyvä (eli tulee vakavaa aivovammaa tai on muuten niin pahassa kunnossa, että näkymä on synkkä).
Ei niissä aste-eroja ole, elvytyskielto joko on tai ei ole.
Lääkäri laittaa elvytyskieltomerkin soissa mainitsemissasi sairaus jutuissa, itse sen voi valita ihan tervekin henkilö.
Mutta oli kyseessä kumpi tahansa, niin elvytystä ei tehdä jos suinkin on tiedossa.
Jos ei ole varmuutta elvytyskiellosta, niin päällisin puolin tervettä ihmistä elvytetään jos elpymisen edellytykset ovat olemassa.
Eli esimerkiksi uutisissa ollut vauva joka löytyi elottomana sängystä ja ambulanssi tuli muistaakseni vasta yli puolentunnin kuluttua, kuului tähän ryhmään "ei elpymisen edellytyksiä".
Vanhemmat olivat asiasta pöyristyneitä ja siksihän tuo uutisiin tulikin.
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Susa kirjoitti: 24 Helmi 2025, 10:15
MooM kirjoitti: 24 Helmi 2025, 10:04 Elvytyskiellossakin on asteita. Monilla se on muodossa, että ei elvytetä, jos arvioidaan, että elvytyksenkään jälkeen elämänlaatu ei ole suhteessa hyvä (eli tulee vakavaa aivovammaa tai on muuten niin pahassa kunnossa, että näkymä on synkkä).
Ei niissä aste-eroja ole, elvytyskielto joko on tai ei ole.
Lääkäri laittaa elvytyskieltomerkin soissa mainitsemissasi sairaus jutuissa, itse sen voi valita ihan tervekin henkilö.
Mutta oli kyseessä kumpi tahansa, niin elvytystä ei tehdä jos suinkin on tiedossa.
Jos ei ole varmuutta elvytyskiellosta, niin päällisin puolin tervettä ihmistä elvytetään jos elpymisen edellytykset ovat olemassa.
Eli esimerkiksi uutisissa ollut vauva joka löytyi elottomana sängystä ja ambulanssi tuli muistaakseni vasta yli puolentunnin kuluttua, kuului tähän ryhmään "ei elpymisen edellytyksiä".
Vanhemmat olivat asiasta pöyristyneitä ja siksihän tuo uutisiin tulikin.
Se tuli uutisiin siksi, että vauva ilmeisesti löytyi varsin heti ja elvytys olisi ollut vielä järkevää, mutta ambulanssille kirjattiin, ettei ole kiirettä. Eihän se silti ajoissa olisi ehtinyt, mutta ainkin olisi jäänyt tunne, että yritettiin.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Susa
Reactions:

Märkäruutin kertoma tehohoidonkielto on eri kuin elvytyskielto.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Susa kirjoitti: 24 Helmi 2025, 10:31 Märkäruutin kertoma tehohoidonkielto on eri kuin elvytyskielto.
Ettei Susan kommentti jäisi ilmaan roikkumaan, niin kerronpa tässä seuraavaa...
Huomasin itse möhläykseni ja poistin viestini. Uusin omakannassa samalla yhden reseptin, joten tunasin sen verran pitkään, että Susa ehti jo kommentoida.

Pahoittelen. (taik sit en)
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin