Ai kumpi niistä, Volvo vai fillari?
Aika suomalaiselle sähköautolle?
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 9510
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?
Be stronger than your excuses
Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?
Siis mun konseptiauto kykenisi uuteen ennätykseen helposti.
Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?
Sinulla on vain kinneri.
Sekin vain pahainen pienoismalli.
Sekin vain pahainen pienoismalli.
Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?
Sepä onkin mielikuvitusleikkiauto jota ei koskaan rakenneta.
Rimac Neveran täyssähköinen hyperauto saavutti 0–100 km/h kiihtyvyyden 1,85 sekunnissa, ja ennätys mitattiin virallisesti suljetulla radalla 8. marraskuuta 2021. Nopeampia kiihdytyksiä on saavutettu vain ei-sarjavalmisteisilla sähköautoilla, "leikkiautoilla".
Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?
No en ole edes väittänyt mitään missään vaiheessa.
2 sekkaa on aivan eri asia kuin 0,5 sekkaa.
Topikissahan kysyttiin aikaa suomalaiselle autolle...se olisi 0,5 sekkaa.
Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?
Mitä tämä sitten tarkoitti?
Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?
Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?
Tuulipään kinneri ei pärjää edes tälle

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?
Teslan vaihdekeppi on liian vaikea käyttää.
Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?
Sähköauton rakentaminen, joka kiihtyisi 0–100 km/h 0,5 sekunnissa, on teoriassa mahdollista, mutta se törmää merkittäviin fysikaalisiin ja teknisiin haasteisiin:
Valtava teho ja vääntö:
-tehohäviöt (esim. renkaissa, voimansiirrossa) nostaisivat vaatimuksen lähemmäs 1 500–2 000 hv.
Äärimmäinen pito:
-renkaiden ja pinnan välillä pito vaatisi kitkakertoimen 5,67, mikä on mahdotonta tavallisilla renkailla ja pinnoilla.
Keveys:
- 200 kg auto vaatisi "vain" 300–400 hv teoreettisesti, mutta rakenteen tulisi kestää valtavat voimat. Hiilikuitu ja kevyet akut olisivat pakollisia.
Sähköjärjestelmä:
-akun pitää purkaa valtava määrä energiaa hetkessä. Nykyiset litiumioniakut voivat saavuttaa tämän lyhyissä purskeissa, mutta superkondensaattorit voisivat olla parempi vaihtoehto niiden nopean purkauskyvyn vuoksi.
Rakenteellinen kestävyys:
-Rungon, jousituksen ja kuljettajan istuimen on kestettävä kiihtyvyys. Kuljettaja voisi tarvita G-puvun.
Onko se mahdollista?
Nykyteknologialla: Ei käytännössä. Nopein realistinen raja sarjavalmisteisille autoille on noin 1,0–1,5 sekuntia, sillä pito ja renkaat muodostavat pullonkaulan. Grimselin 1,513 sekuntia oli kevyen kilpa-auton tulos, mutta 0,5 sekuntia vaatisi radikaaleja innovaatioita.
Esimerkki vertailusta
Drag racingissä nitrometaanikäyttöiset Top Fuel -autot kiihtyvät 0–100 km/h noin 0,8 sekunnissa (ja 0–539 km/h alle 4 sekunnissa) 10 000+ hv voimalla ja massiivisella downforcella. Sähköauton haaste on saavuttaa sama ilman polttomoottorin räjähtävää energiaa ja aerodynamiikkaa.
Johtopäätös:
0,5 sekuntia 0–100 km/h sähköautolla vaatisi vallankumouksellisia edistysaskelia renkaissa, materiaalitekniikassa ja energianhallinnassa. Nykyteknologialla se on lähes mahdotonta.
Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?
Oliko chat GTP ?antitaide kirjoitti: ↑27 Helmi 2025, 20:21Sähköauton rakentaminen, joka kiihtyisi 0–100 km/h 0,5 sekunnissa, on teoriassa mahdollista, mutta se törmää merkittäviin fysikaalisiin ja teknisiin haasteisiin:
Valtava teho ja vääntö:
-tehohäviöt (esim. renkaissa, voimansiirrossa) nostaisivat vaatimuksen lähemmäs 1 500–2 000 hv.
Äärimmäinen pito:
-renkaiden ja pinnan välillä pito vaatisi kitkakertoimen 5,67, mikä on mahdotonta tavallisilla renkailla ja pinnoilla.
Keveys:
- 200 kg auto vaatisi "vain" 300–400 hv teoreettisesti, mutta rakenteen tulisi kestää valtavat voimat. Hiilikuitu ja kevyet akut olisivat pakollisia.
Sähköjärjestelmä:
-akun pitää purkaa valtava määrä energiaa hetkessä. Nykyiset litiumioniakut voivat saavuttaa tämän lyhyissä purskeissa, mutta superkondensaattorit voisivat olla parempi vaihtoehto niiden nopean purkauskyvyn vuoksi.
Rakenteellinen kestävyys:
-Rungon, jousituksen ja kuljettajan istuimen on kestettävä 5,67 g:n kiihtyvyys. Kuljettaja voisi tarvita G-puvun.
Onko se mahdollista?
Nykyteknologialla: Ei käytännössä. Nopein realistinen raja sarjavalmisteisille autoille on noin 1,0–1,5 sekuntia, sillä pito ja renkaat muodostavat pullonkaulan. Grimselin 1,513 sekuntia oli kevyen kilpa-auton tulos, mutta 0,5 sekuntia vaatisi radikaaleja innovaatioita.
Esimerkki vertailusta
Drag racingissä nitrometaanikäyttöiset Top Fuel -autot kiihtyvät 0–100 km/h noin 0,8 sekunnissa (ja 0–539 km/h alle 4 sekunnissa) 10 000+ hv voimalla ja massiivisella downforcella. Sähköauton haaste on saavuttaa sama ilman polttomoottorin räjähtävää energiaa ja aerodynamiikkaa.
Johtopäätös:
0,5 sekuntia 0–100 km/h sähköautolla vaatisi vallankumouksellisia edistysaskelia renkaissa, materiaalitekniikassa ja energianhallinnassa. Nykyteknologialla se on lähes mahdotonta.
Kiihtyvyys po 6-7 G luokkaa.

