Aika suomalaiselle sähköautolle?

Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 9510
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 19:32 Tämä mun väline jättää nuo taakseen selkeästi.
Ai kumpi niistä, Volvo vai fillari?
Be stronger than your excuses
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

KultaKikkare kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:02
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 19:32 Tämä mun väline jättää nuo taakseen selkeästi.
Ai kumpi niistä, Volvo vai fillari?
Siis mun konseptiauto kykenisi uuteen ennätykseen helposti.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Sinulla on vain kinneri.
Sekin vain pahainen pienoismalli. :cry:
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:04 Sinulla on vain kinneri.
Sekin vain pahainen pienoismalli. :cry:
Ei tuo uusi malli ole enää kinneri...vaan optimaalinen kiihdytykseen.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:06 Ei tuo uusi malli ole enää kinneri...vaan optimaalinen kiihdytykseen.
Kertomasi kiihtyvyys ja range eivät mahdu samaan pakettiin.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:07
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:06 Ei tuo uusi malli ole enää kinneri...vaan optimaalinen kiihdytykseen.
Kertomasi kiihtyvyys ja range eivät mahdu samaan pakettiin.
Ei tietenkään...0,5 sekunnin autoa liikkuu vain 0,5 sekunttia moottorin vetämänä.
antitaide
Reactions:
Viestit: 475
Liittynyt: 20 Maalis 2023, 15:16

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja antitaide »

Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:04
KultaKikkare kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:02
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 19:32 Tämä mun väline jättää nuo taakseen selkeästi.
Ai kumpi niistä, Volvo vai fillari?
Siis mun konseptiauto kykenisi uuteen ennätykseen helposti.
Sepä onkin mielikuvitusleikkiauto jota ei koskaan rakenneta.
Rimac Neveran täyssähköinen hyperauto saavutti 0–100 km/h kiihtyvyyden 1,85 sekunnissa, ja ennätys mitattiin virallisesti suljetulla radalla 8. marraskuuta 2021. Nopeampia kiihdytyksiä on saavutettu vain ei-sarjavalmisteisilla sähköautoilla, "leikkiautoilla".
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:08 Ei tietenkään...0,5 sekunnin autoa liikkuu vain 0,5 sekunttia moottorin vetämänä.
No tulihan se totuus siltä. :D
Kauan sitä sai saikin maanitella.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:09
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:08 Ei tietenkään...0,5 sekunnin autoa liikkuu vain 0,5 sekunttia moottorin vetämänä.
No tulihan se totuus siltä. :D
Kauan sitä sai saikin maanitella.
No en ole edes väittänyt mitään missään vaiheessa.

2 sekkaa on aivan eri asia kuin 0,5 sekkaa.

Topikissahan kysyttiin aikaa suomalaiselle autolle...se olisi 0,5 sekkaa.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:11 No en ole edes väittänyt mitään missään vaiheessa.
Mitä tämä sitten tarkoitti?
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 06:11 Mulla on kolmen hengen kolmipyörä konsepti sähkölle...joka olisi ½ taloudellisempi kuin joku Tesla 3...toimintamatka 1000 km jne o-100 2 sekunnissa niin ja edelleen.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:14
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:11 No en ole edes väittänyt mitään missään vaiheessa.
Mitä tämä sitten tarkoitti?
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 06:11 Mulla on kolmen hengen kolmipyörä konsepti sähkölle...joka olisi ½ taloudellisempi kuin joku Tesla 3...toimintamatka 1000 km jne o-100 2 sekunnissa niin ja edelleen.
2 sekkaa on helppo...0,5 sekkaa vaikeampi rasti.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulipään kinneri ei pärjää edes tälle

Kuva
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Teslan vaihdekeppi on liian vaikea käyttää.
images.jpg
images.jpg (9.56 KiB) Katsottu 140 kertaa
antitaide
Reactions:
Viestit: 475
Liittynyt: 20 Maalis 2023, 15:16

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja antitaide »

Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:15
Susa kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:14
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:11 No en ole edes väittänyt mitään missään vaiheessa.
Mitä tämä sitten tarkoitti?
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 06:11 Mulla on kolmen hengen kolmipyörä konsepti sähkölle...joka olisi ½ taloudellisempi kuin joku Tesla 3...toimintamatka 1000 km jne o-100 2 sekunnissa niin ja edelleen.
2 sekkaa on helppo...0,5 sekkaa vaikeampi rasti.
Sähköauton rakentaminen, joka kiihtyisi 0–100 km/h 0,5 sekunnissa, on teoriassa mahdollista, mutta se törmää merkittäviin fysikaalisiin ja teknisiin haasteisiin:

Valtava teho ja vääntö:
-tehohäviöt (esim. renkaissa, voimansiirrossa) nostaisivat vaatimuksen lähemmäs 1 500–2 000 hv.

Äärimmäinen pito:
-renkaiden ja pinnan välillä pito vaatisi kitkakertoimen 5,67, mikä on mahdotonta tavallisilla renkailla ja pinnoilla.

Keveys:
- 200 kg auto vaatisi "vain" 300–400 hv teoreettisesti, mutta rakenteen tulisi kestää valtavat voimat. Hiilikuitu ja kevyet akut olisivat pakollisia.

Sähköjärjestelmä:
-akun pitää purkaa valtava määrä energiaa hetkessä. Nykyiset litiumioniakut voivat saavuttaa tämän lyhyissä purskeissa, mutta superkondensaattorit voisivat olla parempi vaihtoehto niiden nopean purkauskyvyn vuoksi.

Rakenteellinen kestävyys:
-Rungon, jousituksen ja kuljettajan istuimen on kestettävä kiihtyvyys. Kuljettaja voisi tarvita G-puvun.

Onko se mahdollista?
Nykyteknologialla: Ei käytännössä. Nopein realistinen raja sarjavalmisteisille autoille on noin 1,0–1,5 sekuntia, sillä pito ja renkaat muodostavat pullonkaulan. Grimselin 1,513 sekuntia oli kevyen kilpa-auton tulos, mutta 0,5 sekuntia vaatisi radikaaleja innovaatioita.

Esimerkki vertailusta
Drag racingissä nitrometaanikäyttöiset Top Fuel -autot kiihtyvät 0–100 km/h noin 0,8 sekunnissa (ja 0–539 km/h alle 4 sekunnissa) 10 000+ hv voimalla ja massiivisella downforcella. Sähköauton haaste on saavuttaa sama ilman polttomoottorin räjähtävää energiaa ja aerodynamiikkaa.

Johtopäätös:
0,5 sekuntia 0–100 km/h sähköautolla vaatisi vallankumouksellisia edistysaskelia renkaissa, materiaalitekniikassa ja energianhallinnassa. Nykyteknologialla se on lähes mahdotonta.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

antitaide kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:21
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:15
Susa kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:14
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:11 No en ole edes väittänyt mitään missään vaiheessa.
Mitä tämä sitten tarkoitti?
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 06:11 Mulla on kolmen hengen kolmipyörä konsepti sähkölle...joka olisi ½ taloudellisempi kuin joku Tesla 3...toimintamatka 1000 km jne o-100 2 sekunnissa niin ja edelleen.
2 sekkaa on helppo...0,5 sekkaa vaikeampi rasti.
Sähköauton rakentaminen, joka kiihtyisi 0–100 km/h 0,5 sekunnissa, on teoriassa mahdollista, mutta se törmää merkittäviin fysikaalisiin ja teknisiin haasteisiin:

Valtava teho ja vääntö:
-tehohäviöt (esim. renkaissa, voimansiirrossa) nostaisivat vaatimuksen lähemmäs 1 500–2 000 hv.

Äärimmäinen pito:
-renkaiden ja pinnan välillä pito vaatisi kitkakertoimen 5,67, mikä on mahdotonta tavallisilla renkailla ja pinnoilla.

Keveys:
- 200 kg auto vaatisi "vain" 300–400 hv teoreettisesti, mutta rakenteen tulisi kestää valtavat voimat. Hiilikuitu ja kevyet akut olisivat pakollisia.

Sähköjärjestelmä:
-akun pitää purkaa valtava määrä energiaa hetkessä. Nykyiset litiumioniakut voivat saavuttaa tämän lyhyissä purskeissa, mutta superkondensaattorit voisivat olla parempi vaihtoehto niiden nopean purkauskyvyn vuoksi.

Rakenteellinen kestävyys:
-Rungon, jousituksen ja kuljettajan istuimen on kestettävä 5,67 g:n kiihtyvyys. Kuljettaja voisi tarvita G-puvun.

Onko se mahdollista?
Nykyteknologialla: Ei käytännössä. Nopein realistinen raja sarjavalmisteisille autoille on noin 1,0–1,5 sekuntia, sillä pito ja renkaat muodostavat pullonkaulan. Grimselin 1,513 sekuntia oli kevyen kilpa-auton tulos, mutta 0,5 sekuntia vaatisi radikaaleja innovaatioita.

Esimerkki vertailusta
Drag racingissä nitrometaanikäyttöiset Top Fuel -autot kiihtyvät 0–100 km/h noin 0,8 sekunnissa (ja 0–539 km/h alle 4 sekunnissa) 10 000+ hv voimalla ja massiivisella downforcella. Sähköauton haaste on saavuttaa sama ilman polttomoottorin räjähtävää energiaa ja aerodynamiikkaa.

Johtopäätös:
0,5 sekuntia 0–100 km/h sähköautolla vaatisi vallankumouksellisia edistysaskelia renkaissa, materiaalitekniikassa ja energianhallinnassa. Nykyteknologialla se on lähes mahdotonta.
Oliko chat GTP ?

Kiihtyvyys po 6-7 G luokkaa.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin